|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

שנה לחיסולו של קאסם סולימאני

ההחלטה של הנשיא טראמפ לפני שנה לחסל את הגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "אלקודס" ב"משמרות המהפכה" האירניים וזרוע הביצוע של המנהיג העליון עלי ח'מינאי במזה"ת הייתה אחת ההחלטות החשובות שקיבל הנשיא בתקופת כהונתו
03/01/2021  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
קאסם סולימני [צילום: חסן ג'די/פלאש 90]

בחלוף שנה לחיסולו של קאסם סולימאני אפשר לקבוע כי החיסול החליש את הפעילות הצבאית האירנית נגד ארה"ב וישראל והיה ציון דרך חשוב במלחמה נגד הטרור האירני. חיסולו הווה מכה קשה לאירן וחיזק את ההרתעה מולה, ההתבסססות האירנית בסוריה נמשכת אך בעוצמה נמוכה יותר.

ההחלטה של הנשיא טראמפ לפני שנה לחסל את הגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "אלקודס" ב"משמרות המהפכה" האירניים וזרוע הביצוע של המנהיג העליון עלי ח'מינאי במזה"ת הייתה אחת ההחלטות החשובות שקיבל הנשיא בתקופת כהונתו. יש לה תרומה גדולה, והיא מהווה ציון דרך חשוב במלחמה נגד סכנות הטרור האירני.

הסיבה המיידית לחיסולו של קאסם סולימאני הייתה עובדת היותו "פצצה מתקתקת". הוא תכנן התקפות מיידיות על דיפלומטים וחיילים אמריקנים וגם את תקיפתה של שגרירות ארה"ב בבגדד ולכן קיבל הנשיא טראמפ את ההחלטה לחסלו. הנשיא טראמפ הצדיק את החלטתו בכך שקאסם סולימאני הרג ופצע קשה אלפי אמריקנים במשך תקופה ארוכה ותכנן להרוג רבים אחרים, לטענתו, "סולימאני היה אחראי בדרך ישירה ועקיפה למותם של מיליונים, כולל למספר גדול של מפגינים שנהרגו באחרונה באירן".

חיסולו של קאסם סולימאני היווה מכה מבצעית ומורלית אדירה לאירן ולציר השיעי שהיא עומדת בראשו. מדובר באדם בכיר ביותר בצמרת המדינית-ביטחונית האירנית שרבים ראו בו את יורשו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי. סולימאני היה המתאם הראשי של "ציר ההתנגדות" בין הצמרת האירנית לבין שלוחותיה באפגניסטן, בלבנון, בסוריה, בעירק, בתימן וברצועת עזה. הוא גם הוביל את הלחימה נגד כוחות דאעש בעירק ובסוריה.

חיסולו היה השפלה גדולה לאירן ופגיעה בכבודה הלאומי, ייתכן שחיסולו וההרתעה שיצרה ארה"ב מול אירן והיעדרותו מן המפה המזרח תיכונית עודדו גם את מי שחיסל את "אבי הפצצה הגרעינית" האירנית, המדען מוחסן פח'רי זאדה, לבצע את המעשה. אחת מהנחות היסוד של חיסולו של קאסם סולימאני הייתה שבגלל הכריזמה הגדולה שלו ומקבץ יכולותיו האסטרטגיות והמבצעיות, כל מי שיחליף אותו בתפקידו יתקשה להיכנס לנעליו הגדולות ובכך תיחלש פעילות הטרור האירנית במזה"ת, ואכן, בהחלט אפשר לומר שבחלוף שנה למותו, יורשו הגנרל אסמעיל קאא'ני מתקשה להיכנס לנעליו.

קאסם סולימאני חוסל ב-3 בינואר בשנה שעברה באמצעות מל"ט אמריקני שירה טילים לעבר מכוניתו בשדה התעופה בבגדד. יחד עמו נהרג אבו מהדי אלמוהנדס, סגן ראש ארגון "אלחשד א-שעבי" שהוא ארגון הגג של המליציות הפרו אירניות בעירק.

הגנרל קאסם סולימאני היה סמל לאומי של אירן וחיסולו רק הדגיש זאת. ההלוויה הענקית שנערכה לו ביטאה את תחושות הזעם והתיסכול של העם האירני שכבודו נפגע מחיסול אחד ממנהיגיו הבכירים. זו אחת הסיבות שההנהגה האירנית מגלה נחישות לנקום את מותו כדי לשקם את כבודה הלאומי. למרות מעמדו הרם בצמרת השלטון האירנית, קאסם סולימאני היה מפקד שטח במשך 22 שנים והייתה לו השפעה גדולה על המליציות הפרו אירניות בכל רחבי המזרח התיכון, הוא פעל לחזק את מעמדה של אירן במזרח התיכון ולהפיץ את "המהפכה החו'מיינסטית" במדינות ערב. חיסולו עודד את הפרלמנט העירקי לקבל החלטה, זמן קצר לאחר החיסול, לדרוש מהממשלה את הוצאת כל הכוחות הזרים מעירק.

מוקדם מדי לשפוט את עוצמת הפגיעה המבצעית ביכולותיה של אירן בעקבות החיסול. אירן ממשיכה אומנם להתבסס צבאית בסוריה אך יש כבר סימנים כי מדובר בעוצמה פחותה מבעבר. אסמעיל קאא'ני מתקשה להתמודד עם הפעילות האווירית של צה"ל נגד מאמצי ההתפשטות של אירן, והאירנים לא הצליחו עד כה לפתוח חזית חדשה פעילה משטח סוריה נגד ישראל.

בעירק נמשכת פעילות המליציות הפרו אירניות והן ממשיכות לתקוף יעדים אמריקנים כדי להביא לנסיגת צבא ארה"ב מעירק, אולם ההרתעה של ממשל טראמפ נגדן התחזקה בעקבות החיסול. גם פרויקט הטילים המדויקים ארוכי הטווח נמשך בסוריה ובלבנון ואף הגיע לידיהם של המורדים החות'ים בתימן וכנראה גם לרצועת עזה. קשה לדעת מה היה קורה בתחומי הפעילות האלה לו היה נשאר בחיים, אולם על-פי גורמים ביטחוניים בישראל אין ספק שהפעילות הזו הואטה ושובשה בעקבות חיסולו. על-פי גורמים יודעי דבר, הוואקום הביטחוני שנוצר באירן בעקבות חיסולו סייע גם לפגיעה במערכת הצנטרופוגות המתקדמות במתקן הגרעיני בנתנז ולחיסולו של מדען הגרעין פח'רי זאדה.

לקאסם סולימאני הייתה גם השפעה חשובה על ההתעצמות של ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. הוא העביר להם עשרות מיליוני דולרים במשך השנים כדי לממן את פעילותם נגד ישראל, אמצעי לחימה מתקדמים ודאג לאימונים באירן ובסוריה של פעילי טרור מרצועת עזה. זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יהאד האיסלאמי אמר בראיון ב-31 בדצמבר לערוץ "אל-מיאדין": "כל הנשק הקלאסי שברשותנו הגיע לרצועת עזה באמצעות קאסם סולימאני, סוריה וחיזבאללה. קאסם סולימאני ביקר בסודן ודאג לכך שהיא תשמש תחנה להעברת הנשק לרצועת עזה". והוא הוסיף: "כל יחידות יצור הנשק של חמאס והג'יהאד האיסלאמי התאמנו באירן, כיום יש לנו מהנדסים ומומחים ליצור נשק בצועת עזה והם מאמנים צוותים נוספים".

ואילו אוסאמה חמדאן דובר חמאס אמר ב-1 בינואר: "הקשר בין קאסם סולימאני להנהגת התנועה המדינית והצבאית היה עמוק. היה לו תפקיד ראשי בתמיכה בהתנגדות ובמה שהיא הגיעה אליו, טילי הנ"ט מדגם "קורנט" הגיעו לרצועה במהלך 2012 והיה לו תפקיד בשליחתם לרצועה".

הביקורת על החיסול

המותחים ביקורת במדינות המערב על החיסול של קאסם סולימאני טוענים כי חיסולו יחזק את התמיכה העממית בזרם השמרני באירן וכי הדבר יבוא לידי ביטוי בבחירות לנשיאות בקיץ הקרוב. לטענתם, החיסול המוצלח הגביר את המוטיבציה של אירן ואת נחישותה לגרש את הנוכחות האמריקנית במזה"ת, החיסול הביא את המתיחות בין ארה"ב לאירן לשיא חדש והאירנים לא ישקטו עד שלא ינקמו את מותו.

לאחר החיסול הגיבה אירן בירי של עשרות טילים לעבר הבסיס האמריקני "עין אלאסד" בעירק, אולם אירן חששה מלהרוג חיילים אמריקנים והודיעה מראש לארה"ב על מטרת התקיפה כדי למנוע אבידות בנפש שרק יחריפו את המתיחות בין שתי המדינות. התגובות הבלתי צפויות של הנשיא טראמפ בקשר לאירן יצרו הרתעה גדולה בטהרן מפני תגובות צבאיות אמריקניות חריפות. אירן נאלצה בשנה החולפת לאמץ את עקרון "הסבלנות האסטרטגית" ולהמתין בסבלנות למועד הנוח ביותר מבחינתה לביצוע פיגועי נקם על מותו של קאסם סולימאני. על-פי גורמים אירניים, המועד הזה הולך ומתקרב עם סיום כהונתו של הנשיא טראמפ ב-20 בינואר, אולם ארה"ב מתנהלת בזהירות עד כה כדי שלא לפתוח חזיתות חדשות.

גם אירן מתנהלת בקור רוח אך באמצעי התקשורת שלה נשמעים איומים של בכירי השלטון ו"משמרות המהפכה" על נקמה בארה"ב ב"זמן המתאים", אסמעיל קאא'ני יורשו של סולימאני בתפקיד מפקד כוח "קודס" איים בסוף השבוע גם בתגובה בתוך ארה"ב על החיסול של מפקדו. אירן שומרת על עמימות גדולה לגבי כוונות הנקמה שלה אך בצד נחישותה לסלק את כוחות צבא ארה"ב מעירק היא נזהרת לפי שעה ומביעה בפומבי כוונות חיוביות לפתוח דף חדש עם הנשיא הבא ג'ו ביידן כדי שיסיר את הסנקציות החריפות שהוטלו עליה.

יש חשיבות רבה לחיסולו של קאסם סולימאני בכל הקשור לחיזוק ההרתעה במאבק נגד הטרור וההתפשטות האירנית במזרח התיכון, הנשיא טראמפ לא היסס לחצות את מה שנחשב בעיני רבים ל"קו אדום" והורה על חיסולו של סולימאני שהפך לאגדה בעודו בחייו ובכך העביר מסר לכל מי שעוסק בטרור באירן עצמה ובמזרח התיכון כי ארה"ב נחושה להילחם בו גם אם התגובה האירנית תהייה חריפה.

המתיחות במפרץ הפרסי גברה לקראת יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני. אירן מבצעת פעילויות "חשודות" באמצעות שלוחותיה בעירק ובתימן שיתכן שקשורות לתכנון פעולות נקם נגד ארה"ב וישראל. ארה"ב תיגברה את כוחותיה במפרץ, וישראל שיגרה צוללת לים סוף ומפלס המתיחות במזה"ת עלה. הנשיא טראמפ אמור לעזוב את הבית הלבן ב-20 בחודש וצריך להמתין ולראות האם אירן תעז להגיב בפיגועי נקם לקראת כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד הנשיא הבא.

תאריך:  03/01/2021   |   עודכן:  03/01/2021
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שנה לחיסולו של קאסם סולימאני
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אודה, שמתעוררות אצלי שאלות ותהיות רבות שאיני מוצא עליהן תשובות בקוראי את הפרשה האחרונה המסיימת את ספר "בראשית", פרשת "וַיְחִי". פרשה המסיימת מסכת חיים רווי נפתולים כאובים של אבי האומה השלישי, יעקב.
בימים אלה בהם חוגג מזל גדי, את יום ההולדת. מומלץ לכם לקרוא ולדעת כיצד ואיך אתם מתאימים/ או שלא... לשאר המזלות. אלו מכם שנולדו בשאר מזלות האדמה: בתולה ושור, מוזמנים לקרוא גם אתם את הכתוב, ולהקיש את הנאמר, ביחס לעצמכם.
03/01/2021  |  צילה שיר-אל  |   יומני בלוגרים
כפי שצפינו, מערכת בחירות מספר ארבע קרבה ובאה. תוך שנתיים אנו חווים מערכת רביעית עם ראש ממשלה מושחת ומפוחד מאימת החוק ועם גוש שמאל ללא מנהיג שלא מצליח לתת פייט אמיתי לימין. רון חולדאי הקים מפלגה חדשה והתחיל לעשות את הטעויות הרגילות של כל מנהיגי גוש השמאל ב-25 שנה האחרונות.
03/01/2021  |  יונתן אורון  |   יומני בלוגרים
בישראל חיים מעל ל-3 מיליון ילדים, מתוכם 399,140 ילדים ובני נוער המצויים במצבי סיכון ומצוקה, כאשר חלק ממצבי הסיכון באים לביטוי בניתוק ממסגרות נורמטיביות. (משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים). המגמה המרכזית היא לנסות ולטפל בילד ככל הניתן במסגרת ביתו ומשפחתו. אולם כאשר מצב המשפחה מסכן, או עלול לסכן, את שלומו הגופני והנפשי של הילד ולפגוע בהתפתחותו, נשקלת הוצאתו למסגרת חוץ ביתית (מבקר המדינה). בעוד שאין ספק בצורך הוצאת הילד מהבית, עולה השאלה האם המסגרות שעומדות לפניו באמת מספקות את המענה לו זקוק הילד.
03/01/2021  |  אבישי ינאי  |   יומני בלוגרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - קין, טיוח והשמצה, זה טבעו ותיק גנוז "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) שבת שלום והרבה בריאות ואושר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il