|   15:07:40
דלג
  איתן לסרי  
מנכ"ל, בעלים אתגר - פתרונות אסטרטגיים ויזמות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

תוצאות משבר הקורונה כמינוף להגברת שילובם של ערביי ישראל <br>

מבחינת הציבור הערבי אין סתירה בין הכמיהה העזה להשפעה פוליטית באמצעות שיתוף פעולה פוליטי עם מפלגות יהודיות בכנסת ואף בממשלה, לבין הגדרת הזהות האישית על הרצף הלאומי
05/01/2021  |   איתן לסרי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
משימה משותפת [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

"ההתרגשות גדולה, ג'אברין הוא המחוסן המיליון במדינת ישראל. חשוב לי שגם בציבור הערבי במדינת ישראל יתחסנו מהר, משום שמדובר בהצלת חיים ורק כך נוכל לחזור לחיים הנורמליים, נוכל לפתוח את המסחר, החנויות, המסעדות, נוכל גם לטוס לחו"ל, לעשות עסקים ולטייל בכל המדינות שעשינו עימן שלום. שלום שפתח את העולם ומשנה גם את ההיסטוריה שלנו, כחברה ישראלית וכמדינה". כך, סיכם השבוע ראש הממשלה נתניהו את ביקורו באחת מעמדות החיסונים במגזר הערבי.

משפט זה מגלם בתוכו כמה מהלכים המתרחשים בקרב האוכלוסייה הערבית להתקרבות לישראל פנימה. זאת בסיוע מהלכיו של נתניהו ושריו נוכח תוצאות משבר הקורונה, לשאיפה לפתיחת העסקים וחיזוק הכלכלה וכמובן לניצול הזדמנויות השלום המיוחדות שנפתחו עבורנו לאחרונה. תוצאות משבר הקורונה גרמו לקירוב בין אזרחי ישראל הערבים והיהודים, משום שכולנו יחד בצרה הזאת. ללא שום הבדל בין יהודים, ערבים, דתיים וחילוניים.

המשימה המשותפת לכולנו היא ברורה! וכל עוד לא נשמור על הכללים, ולא נצליח להגיע למספרים גדולים של מתחסנים בכל מקום, לא נוכל לצאת לכל המקומות שכל כך חשובים לכולנו ולהשיב את חיינו לדרך בטוחה יותר. ואי אפשר להתעלם מנוכחותם של אזרחים מקרב המגזר הערבי בתוך כוחות הרפואה שלנו שעמלו יחד להיאבק בנגיף ולהציל חיים.

"אנחנו לא נגד הערבים, אנחנו נגד מפלגות ערביות שמתכחשות לציונות ולא מכירות במדינת ישראל".

תהליך ההתקרבות של חלק מנציגי ערביי ישראל ונתניהו לא החל כעת, שורשיו נבטו כבר בחודש מרס 2015 עת נפגש עם נציגים בכירים מקרב המגזר הערבי בביתו שבירושלים והביע צער על פרשנות קריאתו לפיה: "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי, עמותות השמאל מביאות אותם באוטובוסים", זאת במטרה לעודד הצבעה למפלגתו. נתניהו התנצל ואמר: "אני יודע שהדברים שאמרתי פגעו בחלק מאזרחי ישראל, פגעו בערביי ישראל. לא הייתה לי שום כוונה שכך יהיה. אני מצטער על כך"...אני רואה את עצמי כראש הממשלה של כל אחד ואחד מכם, של כל אזרחי ישראל, ללא שום הבדל של דת, גזע ומין.

אני רואה בכל אזרחי ישראל שותפים לבנייתה של מדינת ישראל, משגשגת ובטוחה, למען כל אזרחי ישראל". לאמיתו של דבר תוצאות התנהלותו של נתניהו בממשלותיו האחרונות דווקא הוכיחו פתיחות וסיוע כלכלי וחברתי למגזר הערבי כולל ההשקעות האדירות במגזרי המיעוטים, ומוכיחות את ההפך הגמור מהביקורת כלפיו. בשנה האחרונה גברו הקולות בשני הצדדים להתקרב ולהגביר שיתופי פעולה בתחומים שונים. בליכוד פועלים לאחרונה לחזק את צבירת הקולות בקרב הציבור הערבי, ונתניהו אף אמר למקורביו כי הוא שוקל לשריין מקום בבחירות הקרובות לח"כ ערבי, שאולי אף יתמנה לשר ערבי ראשון מטעם המפלגה.

בשיחות סגורות סיפר נתניהו על ביקוריו במרפאות הערביות. "בשנים האחרונות הבאתי 15 מיליארד שקל ליישובים הערביים כדי לסגור פערים, יותר מכל הממשלות האחרות, ופתחתי תשע תחנות משטרה במגזר הערבי להילחם בפשיעה. אנחנו לא נגד הערבים, אנחנו נגד מפלגות ערביות שמתכחשות לציונות ולא מכירות במדינת ישראל. כמו שהבאתי ארבעה הסכמי שלום ועכשיו רואים יהודים מתחבקים עם ערבים בדובאי, למה שזה לא יקרה פה? למה שלא יהיו חלק ממפלגת השלטון? למה צריך ללכת למפלגות קיצוניות שלא פועלות בשבילכם? הצביעו בשבילי. כשאמרתי הערבים נוהרים לקלפיות אמרתי כדי שלא יצביעו למפלגות האלה, תבואו ותצביעו בשבילנו".

נתניהו אומר בקול רם מה שאחרים חששו לומר בעבר. לאחרונה חלה התקרבות בין נתניהו לחלק ממנהיגי הערבים בכנסת. הוא נענה להזמנת יו"ר הוועדה למיגור האלימות במגזר הערבי והשתתף בישיבת הוועדה, שם הבטיח להקצות תקציבים ולהגביר סיוע ממוקד כדי להקטין את תוצאות האלימות בקרב המגזר בשטח. השבוע אמר יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס בראיון לחדשות 12: "את איימן עודה אני מבין, הוא קומוניסט, בשר מבשרו של השמאל. אבל מה לי ולשמאל? בעמדות המדיניות אני כמובן לגמרי שם. אנחנו תומכים בשתי מדינות לשני עמים. אבל בנושאים הדתיים אני ימני. יש לי הרבה יותר שפה משותפת עם ש"ס ויהדות התורה מאשר עם מרצ וכחול לבן. אפילו הנושא המדיני-ביטחוני הוא אשליה. נתניהו הוא ריאליסט בהפעלת כוח, שמודע היטב למגבלות של פעולות צבאיות.

ידוע פה שרק הימין יכול לעשות שלום ורק השמאל מלחמה. כיוון שאני רוצה שלום, ונתניהו לא רוצה מלחמה, יש על מה לדבר". האינטרס של ח"כ עבאס ברור - הוא מוכן לשתף פעולה עם כל מי שיידע לפתור את הסוגיות הכאובות במגזר שהוא מייצג - בעיית הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, המשך תוכנית החומש לסיוע כלכלי למגזר, הכרה בכפרים הלא מוכרים בנגב ועוד. הוא זוכה גם לתמיכה אדירה בתוך הציבור שלו בקידום בסוגיית האלה גם מול ממשלת ימין.

עמדת האבות המייסדים של תנועת חרות - הליכוד

זאב ז'בוטינסקי, אותו נוהג נתניהו לצטט, תמך בארץ ישראל השלמה והאמין בגישה תקיפה ובלתי מתפשרת ביחס לארץ ישראל. הביטוי "קיר הברזל" מסמל את עמדתו זו. לדעתו, יש צורך בצבא תקיף ובמסר ברור בדבר היותה של הארץ נתונה לעם ישראל. עם זאת, ז'בוטינסקי היה דמוקרט גדול והאמין בשוויון זכויות לכלל אזרחי הארץ. הוא ראה בקיום השוויון חובה מוסרית ודמוקרטית, והדגיש את האינטרס שיש ליהודים ולמדינה שתקום בשוויון זה. אמונתו היוקדת בזכותו של העם היהודי על ארץ ישראל לא עמדה בסתירה לעמדתו היסודית בדבר מתן שוויון זכויות מלא, כבוד, יושר ודאגה לרווחתם של כלל התושבים בארץ ישראל.

וכך כתב: "שם ירווה לו משפע ואושר בן ערב, בן נצרת ובני". מייסד הליכוד מנחם בגין היה דמוקרט וליברל לעילא ולעילא וכי הוא היה נאמן להגנה על זכויות האדם גם כאשר הן התנגשו עם הביטחון הלאומי. דומה כי אין ויכוח על כך שמנחם בגין היה בעל עמדות נחרצות בנושאי ביטחון ושהדאגה לביטחונה של ישראל הייתה בראש מעייניו. אחד הראשונים שבערכיו היה ההגנה על שלמות הארץ וחיי אזרחיה. אף על-פי כן, ובניגוד לתפיסה הרווחת, הוא הוכיח שוב ושוב, בנאומיו ובמעשיו, שאין סתירה בין מחויבותו לביטחון לבין שמירה דווקנית על זכויות אדם, כראוי במדינה דמוקרטית ליברלית.

נאמן לתורתו הליברלית של מורו ורבו, זאב ז'בוטינסקי, נלחם בגין, במהלך שנותיו הרבות בכנסת ישראל, למען ביסוסו של שוויון זכויות לכלל אזרחי ישראל - ערבים ויהודים כאחד. במסגרת דבקותו בשוויון זכויות ובערכים דמוקרטים היה בגין לאחד המנהיגים שהובילו את המאבק לביטול הממשל הצבאי שהוטל על ערביי ישראל. נתניהו לא נחשב לגדען ואינו שונא את אזרחינו הערבים. זה לא סותר ולא הפריע כמובן לראש הממשלה לקדם ולשבח את חקיקת "חוק יסוד הלאום" שכה נדרש לנו כמדינה יהודית ודמוקרטית: "זהו רגע מכונן בתולדות מדינת ישראל חקקנו בסלע החוק את השפה שלנו, ההמנון שלנו והדגל שלנו. הבטחנו את עובדת היותה של ישראל מדינת הלאום של העם היהודי".

השאלות שצריכות להישאל בימים אלה הן: האם ההתקרבות בין המגזרים תסייע להגביר את המחויבות והאחריות האזרחית ולשפר את מעורבותם של ערביי ישראל בענייני המדינה ובמוסדותיה? נוכח הפיצול שנחשף בעמדות נציגי הרשימה המשותפת מה יהיו שיקולי ההצבעה של הבוחר הערבי בבחירות הקרבות? והיכן נמצא המפתח לשינוי - האם הוא טמון במערכת הפוליטית הערבית עצמה או במערכת הפוליטית הישראלית הכללית? החודשים הקרובים יענו על כך.

מתמצית מחקר שבוצע לאחרונה במכון הישראלי לדמוקרטיה עולה כי: בשני העשורים האחרונים ניכרת מגמה של ירידה כללית בשיעור ההשתתפות של האזרחים הערבים בבחירות לכנסת. בבחירות לכנסת ה-23, שנערכו במרס 2020, היה שיעור ההצבעה של האזרחים הערבים (8.64%) גבוה מהרמה הממוצעת (1.58%) המאפיינת את שיעורי הצבעתם במערכות הבחירות שלאחר שנת 2000. רק מעט יותר ממחצית מהציבור הערבי נוהג כיום להשתתף בבחירות לכנסת. זאת ועוד, שיעור ההצבעה הממוצע בציבור הערבי נמוך במידה ניכרת משיעור ההצבעה הכלל-ארצי. חלק מהסיבות לזה היא תחושת המיאוס בציבור הערבי מהכנסת ומהמפלגות עם דגש על נציגיהם הפורמליים (שלהערכת רבים דאגו במהלך השנים דווקא לעניינים הביטחוניים ומדיניים עם דגש על זכויות הפלשתינים וזנחו את ענייני הכלכלה, החברה, הרווחה והביטחון הפנימי בקרב החברה הערבית). תחושה זו מתחדדת דווקא על-רקע הכמיהה העזה האצורה בציבור הערבי לאפקטיביות פוליטית.

מבחינת הציבור הערבי אין סתירה בין הכמיהה העזה להשפעה פוליטית באמצעות שיתוף פעולה פוליטי עם מפלגות יהודיות בכנסת ואף בממשלה, לבין הגדרת הזהות האישית על הרצף הלאומי. לכן יהיו שיסיקו כי אין לפרש את הביקורת על חוק הלאום שהתקבל בכנסת ואת הכמיהה העזה להשפעה פוליטית דווקא באמצעות אותה הכנסת. מסקר "שיחה מקומית" שנערך ימים אחדים לפני הבחירות לכנסת ה-21 עולה כי רוב גדול בציבור הערבי 87% מהנשאלים קיבלו בברכה את רעיון הצטרפותה של מפלגה ערבית לממשלה בישראל. שיעורי ההסכמה הגבוהים עם הטענה הזאת אפיינו באופן רוחבי את כל הנשאלים ללא הבדל בהגדרת הזהות העצמית שלהם.

הרוב המכריע בקרב אותם אלו שלא-מצביעים מזדהה עקרונית עם המפלגות הערביות, ובכל זאת אינו טורח להצביע. שיעור לא מבוטל מתוכם היו עשויים להשתתף בבחירות אילו היו מבינים את הקשר הישיר בין הצבעתם לבין הפעילות והתפוקה של נבחריהם בכנסת. אחת ממסקנות המחקר היא כי חלק לא קטן מן השינוי נדרש בדרג מפלגות השלטון היהודיות. קיבועה של פרדיגמת "משחק סכום אפס" ביחסים שבין המפלגות היהודיות הגדולות למפלגות הערביות בשנים האחרונות אינו מועיל למערכת הפוליטית בכללותה, ודאי שלא ליחסים בין יהודים לערבים במדינה. דיאלוג קונסטרוקטיבי וגלוי עם חברי הכנסת הערבים, הצבת הטיפול בבעיות האקוטיות של החברה הערבית בראש סולם העדיפות הלאומי, ולא פחות חשוב מכך אימוץ שיח מכיל כלפי הציבור הערבי ונציגיו — כל אלה יחזקו את האמון של הציבור הערבי בכנסת ואף בממשלה.

חלק מנציגי המגזר הערבי המתבטאים לאחרונה אינם חוששים לומר כי החיבור עם מפלגות יהודיות יכול לסייע להם בפתרון בעיות היום יום. לטענה כי נתניהו פגע בהם בבחירות קודמות הם מבהירים כי "רה"מ בעצמו אפילו התנצל על זה... ולא צריך לעשות ממנו יותר". חלקם מודים כי הם פועלים כדי שהמפלגות היהודיות הציוניות יצליחו למשוך את המגזר הערבי למקום אחר. הם רואים בזה מנהיגות אותנטית, אמיתית.

נציג מטעמם אמר לאחרונה כי "אני רואה בזה שרה"מ והמפלגות היהודיות פונות למגזר הערבי באופן ישיר מעשה ישראלי, מעשה ערכי, שאנחנו כל כך רוצים שזה יקרה". לדבריו, רק מפלגת השלטון יכולה להשפיע על מצבם של ערבי ישראל: "יש בכוחה לקחת את המגזר מבועת הדם בה הוא שוחה, מהאלימות, להוציא את המגזר מהמנהיגות שלו שמדברת על כל העולם ולא מדברת על ערביי ישראל עצמם. העולם הערבי מצליח לעשות שלום עם מדינת ישראל ודווקא הערבים אזרחי המדינה לא מצליחים. זה לדעתי צעד היסטורי, שלא היה כמוהו, החיבור הזה בין המגזר. אני בכלל לא רואה בזה ציניות, אני רואה בזה דבר ישראלי". לדבריו.

הערה אישית, כמי שנולד וגדל במעלות תרשיחא - העיר המעורבת היחידה שחוברה מוניציפלית מרצון בין ערבים ליהודים באמצע שנות ה-70 נוכחתי לראות שיתופי פעולה רבים בתחומים שונים בינינו והתחנכתי לדרך של פיוס, אחווה ושלום לצד מאמץ עיקש לשמירה על הביטחון שלנו כמובן, ואני שמח על כך. אנו כמובן נמשיך להקיא מתוכנו תומכי טרור ורצח יהודים ונילחם בכל מי שיבקש לשתף פעולה עם אויבנו ולפגוע בנו. חלק מאזרחי ישראל שחוו את תוצאות משבר הקורונה בסביבתם, הן בפן הרפואי-בריאותי והן בפן הכלכלי, מרגישים צורך לשתף יותר ולהיות מעורבים יותר בנעשה ביחס לעתידם ועתיד ילדיהם.

הם רואים את תוצאות מאבקם העיקש והאלים של הפלשתינים שלא הביא להם שום הישגים ארוכי טווח מזה כמה עשורים לצד חידוש יחסים וחתימת הסכמי שלום עם אחיהם ממדינות סוניות מתונות באזור דווקא עם ממשלת ימין וראש ממשלה מהליכוד והם רוצים להיות שותפים לכך. אחוז המבקרים מקרב ערביי ישראל בדובאי לאחרונה רק מעיד על כך. הם חווים עליה דרסטית של אלימות פלילית הפוגעת בהם ובשכניהם ממול ורוצים יותר ביטחון למשפחתם בשטח.

הם מעוניינים לשפר את מצבם הכלכלי והחברתי והחיבור עם תנועה כמו הליכוד הוא טבעי. למרות הנושא המדיני-ביטחוני שעליו יש לדון בכובד ראש למציאת פתרון ארוך טווח ומנהיגי הליכוד כבר הוכיחו בעבר כי ניתן להתפשר למען עתיד טוב יותר מבלי לפגוע בעקרונות וערכים המלווים את עמינו אלפי שנים. וללא ספק תוצאות הקורונה שהוזכרו לעיל יכולים להוות זרז לקירוב לבבות בין העמים ולכמיהה לשלום וביטחון בתוכנו לצד שלום עם שכנינו הערבים.

הכותב הוא מומחה למנהל ציבורי וממשל, שימש כיועצם של ראשי ממשלה ושרים, יזם עסקי הפועל באזור ולאחרונה סייע לקדם שיתופי פעולה במדינות המפרץ, בטורקיה ועוד.
תאריך:  05/01/2021   |   עודכן:  05/01/2021
ד"ר איתן לסרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תוצאות משבר הקורונה כמינוף להגברת שילובם של ערביי ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשנים האחרונות החלו הרשויות המקומיות, בהנחיית היועמ"ש לממשלה ובג"ץ, לבצע אכיפה מאסיבית של חוק התכנון והבניה. תושבים רבים מקבלים זימון למחלקת פיקוח על הבנייה של הרשות המקומית כדי למסור גרסה/להיחקר באזהרה בחשד שעברו על החוק.
שנת 2020 תיזכר כאחת השנים הקשות בהיסטוריה של הפלשתינים וכאחת מנקודות השפל של הרש"פ בהנהגתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. מגיפת הקורונה היכתה קשות בפלשתינים בגדה וברצועה מבחינה בריאותית וכלכלית בהיעדר בתי חולים מודרניים וציוד רפואי מתאים להילחם במגיפת הקורונה.
אנחנו מגיעים אל פרשת "שמות" ערב בחירות לכנסת ישראל, כששרה ומנהיגה בחירה במפלגת השלטון גאה גם היום בהתבטאותה בגנות הפליטים, שנאלצו לגנוב גבולות ולחצות מדבריות עד שהגיעו לכאן מאפריקה. היא נאמנה לאמירתה, שהפליטים מאפריקה הם סרטן בגוף המדינה.
לפני יותר מ-80 שנים, בעיצומה של התקופה הנאצית שקדמה לפרוץ מלחמת העולם השנייה, כתבה סופרת אלמונית בשם קרסמן טיילור ספר זעיר ומזעזע בשם "מען בלתי ידוע". הוא פורסם בעברית רק לפני כ-20 שנים. זו חליפת מכתבים בין שני שותפים. האחד נותר בקליפורניה. האחר חזר לגרמניה. ממכתב למכתב השותף שחזר לגרמניה מאמץ את הגישה הנאצית.
04/01/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
"ההתרגשות גדולה, ג'אברין הוא המחוסן המיליון במדינת ישראל. חשוב לי שגם בציבור הערבי במדינת ישראל יתחסנו מהר, משום שמדובר בהצלת חיים ורק כך נוכל לחזור לחיים הנורמליים, נוכל לפתוח את המסחר, החנויות, המסעדות, נוכל גם לטוס לחו"ל, לעשות עסקים ולטייל בכל המדינות שעשינו עימן שלום. שלום שפתח את העולם ומשנה גם את ההיסטוריה שלנו, כחברה ישראלית וכמדינה". כך, סיכם השבוע ראש הממשלה נתניהו את ביקורו באחת מעמדות החיסונים במגזר הערבי.
04/01/2021  |  איתן לסרי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il