|   15:07:40
דלג
  יוסף אליעז  
משפטן, משורר ופובליציסט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

פוליטיקה תחת שמיים מעוננים

ערב הבחירות הרביעיות: ריבוי מפלגות שוב מעיק על מדינת ישראל. דומה ששוב אפסה התקווה להקמתן של 4-2 מפלגות גדולות שיוכלו לנווט את המדינה ביציבות וללא סחטנותן של מפלגות קטנות או חרדיות שהצליחו לתמרן עצמן להוות לשון מאזניים
09/01/2021  |   יוסף אליעז   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2021   |   תגובות
[צילום: מן הטלוויזיה]

הגשם פסק בינתיים אך לקראת הבחירות הקרבות מפלגות חדשות ושברי ישנות צצות כפטריות אחר הגשם. בפטריות יש להיזהר כי חלקן מורעלות.

תמיד היה קושי להגדיר מהו ימין ומהו שמאל או מרכז, ודומה שהחלוקה כיום היא רק בין תומכי ביבי לבין מתנגדיו. בין שליטה מתמשכת של יחיד הנוטה לרודנות לבין החוששים מאובדן הדמוקרטיה. כל היוצרות והיצורים התהפכו. כחול לבן והעבודה שהכריזו "רק לא ביבי" הצטרפו בשפל קול ורוח לממשלתו. עתה נראה שבני גנץ התעורר לחיים והדם החל לזרום בעורקיו, אלא שזה מאוחר מדי. קומתו הגבוהה כבר שָׁחַה עד עפר, אך ביבי נבהל.

בנימין ביבי נתניהו, שנהג ונוהג בגינוני מלכות או רודנות, בחינת "אני ואפסי עוד", מִתְיַיחֵס אל כל סובביו באדנות, כדי לכסות על פחדיו, הן ממשפטו, לאחר שלא הצליח עד כה לחמוק ממנו, הן מהאובדן הצפוי של כהונתו ודומני שגם חששו לשלום הבית במשפחתו.

ביבי הצליח להתעלם מההפגנות ההמוניות נגדו, או להציג מצג שאינו חושש מפניהן, אך עתה ביבי חש לפתע כי כסאו מתחיל להתנדנד תחתיו. לפתע גנץ, שהלך שולל אחר הבטחות ביבי פקח לפתע את עיניו, ראה עד אנה התדרדר והבין שהרוטציה הייתה רק חלום שנגוז, החל לגלות עצמאות ומעט רוח לחימה, וסוף-סוף חשף מספר מומים של ביבי. ביבי שטען בכזב כי רוב העם הצביע עבורו מתחיל לחשוש. אפילו החרדים, אותם ריפד בשפע מכספי המדינה, כבר פתחו חָרָךְ דרכו הם פוזלים למנהיגות אחרת, לבל יישארוּ חלילה מחוץ לקואליציה חדשה, בלעדיהם.

השמאל המובס מתחיל לאסוף את שבריו ואולי חולדאי יהיה הדבק המלכד, או האבן השואבת אליה את רסיסי השמאל ונוטשי בנט, ימינה, גנץ וכחול-לבן. השר ניסנקורן כבר חָבַר אליו ואם יחברו אליו גם עפר שלח ואהוד ברק, אם זה יחליט לחזור לפוליטיקה. יוכלו לסכן את ביבי. גם תוצאות הבחירות בארה"ב אינן מעודדות וברור לו שאצל הנשיא ביידן לא יזכה לתמיכה עיוורת ולהיענות לכל מָאַוָּיַו כפי שהיה אצל טראמפ.

גדעון סער פרש ואישיותו קוסמת לרבים, גם בתוך הליכוד, וכבר ח"כ הבכיר, השר לשעבר אֶלְקִין, הצטרף לסער וברור שעוד אחרים בדרך. בנט ושקד התמודדו אומנם בנפרד מביבי אך הצהירו עד לאחרונה כי יתמכו בביבי לראשות הממשלה, והנה בנט מכריז כי יתמודד בעצמו לראשות הממשלה. אומנם סיכויי בנט להעפיל לשם אינם גדולים אך תמיכתו תחסר מאוד לביבי, בעיקר אם בנט יצליח למשוך אליו את "הבית היהודי" או חלק ממנו.

בהתקף הפרנויה שאחז בו ביבי לא בוש לפנות אל הקול הערבי - ציבור שביבי העליבו והחרימו עד עתה, ממש כטובע הנאחז בקש. עתה דרש וקיבל מתנועתו הכנועה שִׁרְיוּן ששה מקומות ברשימת הליכוד לכנסת ודומה שאחרי כל הרעל שפיזר מול המיעוט הערבי סביר שישבץ מועמד ערבי ברשימה. מיעוטים אחרים, כמו הדרוזים הנאמנים, כועסים עליו בשל חוק הלאום בנוסחו הנוכחי ודומה כי רבים במגזר לא יתנו שוב לליכוד את קולם.

נראה שביבי סומך פחות ופחות על חֶבֶר מרעיו שנתגלו באפסותם והמאיסו עצמם על הציבור, כולל שר האוצר ישראל כ"ץ "הורדוס", אך תֵּאָבוֹנָם רב והוא חושש מפניהם. רבים מהם לוטשים זה מִכְּבָר עין לְכִסְּאוֹ וממתינים למפלתו. הוא יודע שפגע קשות ברבים מהם, הפר את הבטחותיו להם, כמו לְבָּרְקַת, והתעמר בהם יתר על המידה ולמרות שהשביעם והחתימם על נאמנות כבר אינו בוטח בהם.

בחרדתו הרבה הוא חוזר ובודק אפשרות לבטל את ויתורו על החסינות. הוא גם מנסה להסתתר מאחורי סינרה הרחב של שרה רעייתו, בטענו בבית המשפט כי היא ובנו נטלו ובקשו מתנות והטבות, כאילו כל שניתן לשרה ניתן לה בשל עיניה היפות ולא בשל מעמדה כאשתו, ושליטתה במשפחה. והוא, ביבי, לא ראה, לא שמע, לא שתה ולא עישן. אכן מופת של גבריות. השיטה אינה חדשה, הרי כבר נטען בבלפור שנפתלי אב הבית לשעבר הוא שהזמין ארוחות פאר ואפילו שהוא והעובדים אכלו אותן. לכן ביבי יוצא מכליו כדי לכסות על כישלונותיו בבלימת הקורונה ובקימום הכלכלה, בהתפארותו האין-סופית שהשיג אישית את החיסונים, הגם שכשל באי-הזמנתם מלכתחילה בזמן. כך גם ניפוח "הסכמי השלום" שהשיג עם מדינות שמעולם לא היו לישראל מלחמות עמן, כמו צ'אד, עדן, האמירויות ומרוקו שֶׁמִּזֶּה שנים מקיימות יחסים ענפים עם ישראל. ביבי מאמין שלמרות כִּשְׁלוֹנוֹתָיו בכלכלה, בהביאו לאבדן פרנסה ועסקים למאות אלפי ישראלים, הם יצביעו עבורו בשל "הישגיו" המדיניים. דומה שגם הופעותיו הפתטיות בטלוויזיה השכם והערב, גם כשאין כל בשורה של ממש בפיו והוא מנצלן לתעמולת בחירות גסה, נובעות מהחרדה המוצדקת לכיסאו.

משרתיו מעלים שוב את הרעיון הנלוז של החסינות הצרפתית הניתנת שם לנשיא, אך מתעלמים מכך שהדבר אפשרי רק במדינות בהן הכהונה מוגבלת רק לשתי קדנציות.

נפתלי בנט שנטש כזכור את "הבית היהודי" חודש לפני הבחירות, תמך עד כה בביבי כראש ממשלה ועתה הכריז על עצמאות "ימינה" ועל ריצתו המופרכת לכס רה"מ. איילת שקד (זו מהבושם "פשיזם") עדיין מְדַדָּה אחריו. שניהם מנסים לפתות את בני הציונות הדתית ואת "הבית היהודי" למודי האכזבות והלקח להסתופף שוב תחת כנפיהם ב"ימינה". האמנם הם מיחסים כסילות כזו וקוצר זכרון כזה לציונות הדתית?! אם יצטרפו לקואליציה בראשות סער ייצרו אפשרות ממשית להדחת ביבי.

מנהיג "תלם", משה בוגי יעלון, שדעותיו מתאימות לימין, ואולי לימין מתון, עדיין מסתופף תחת לפידה של "יש עתיד", אף שזו כבר איבדה רבים לטובת השמאל. השאלה היא עד מתי לא יבין שמקומו אינו לצד לפיד. איש מצוין זה, אם יחבור לסער או לימינה, יחזק אותן מאוד והססנותו עתה מוזרה ואינה אופיינית לטבעו כלוחם ואיש עקרונות.

גדעון סער כאמור פרש בסערה מהליכוד. רבים וטובים תולים בו תקוות ורואים בו מועמד ראוי ומוכשר שעשוי להביס את ביבי ולהקים ממשלה סבירה יותר. שְׁאֵלָה היא כיצד יָשַׁב עד עתה תחת מנהיגותו של ביבי, למרות כל הביזויים וההכפשות שביבי וב"ב הנלבבים המטירו עליו, מנעו ממנו את כס השר לו היה ראוי בכלל ולאור הישגו בפריימריז בפרט, ואפילו איזו ראשות וַעֲדָה בכנסת לא ניתנה לו למרות כל פעולותיו למען ביבי.

מפלגתו החדשה של סער עשויה לשמש אבן שואבת לכל חברי הליכוד הַיָּשָׁן, שפרשו מהליכוד באשר נקעה נפשם מביבי ושוחריו, וכן לכל הנמלטים עתה מהליכוד ומכחול לבן, שדומה כי מה שנותר ממנה, פוזל שְׂמֹאלָה. גנץ עצמו, שאמר בראיון עיתונאי כי ניתן לקיים גם את בירה פלשתינית בירושלים, תועה בסבך טעויותיו וספק אם ניתן לסווגו כ"ימין".
אפשר וכל הנוטים שמאלה יתקשו לאחד כוחות עם סער, איש הימין המובהק
ביבי יוכל להתנחם בתמיכתה של אורלי לוי-אבקסיס ואולי גם של ציפי לבני, שתי גברות המצטיינות בקפיצה מַרְשִׁימָה מִרְשִׁימָה לִרְשִׁימָה.

דני יתום מקים מפלגת קשישים שלישית, אחרי שהראשונה בראשות רפי איתן התפרקה מיד, השנייה בהולכת תא"ל. (מיל.) אפרים לפיד לא עברה את אחוז החסימה. מה יש ליתום להציע חוץ משנות קְשִׁישׁוּת רבות וארוכות? נראה שאפילו חאלד משעל לא ימליץ עליו...

רון חולדאי, במקום לקומם את "העבודה" שבוזי' הרצוג ופרץ הורידוה שְׁאוֹלָה, וכל שנותר בה הוא שפמו המיותם של פרץ שנטש את בעליו לפני הבחירות האחרונות ולא הצטרף עמו לממשלה. דומה שלחולדאי, שמנהיג את עיריית תל אביב יפו בהצלחה גדולה, יש סיכוי רב לאסוף רבים מרסיסי השמאל, שרידי מפא"י, מפ"ם ההיסטוריות, ונתחים ממרצ, לפיד וכחול-לבן. ניתן להאמין בו שלא יכהן תחת ביבי, שלא כמו שרי הביטחון האחרונים שאת שיתוף הפעולה שלהם קנה ביבי בכס שר הביטחון כמו ליברמן, בנט וגנץ. (קדמו להם אנשי "העבודה" משה דיין כשר חוץ בממשלת בגין ואהוד ברק, כשר ביטחון בממשלת אולמרט). אם ישכיל לצרף אליו את ניסנקורן שאולי כבר הצטרף אליו, ואת פרופ' זליכה ומועמדים נוספים מכח-עצמם דומה שיגביר את עוצמתו וסיכויו.

עוד רבים הכריזו ויכריזו על הקמת מפלגות, אם זה עפר שלח שהוא מנהיג מבטיח בעתיד, הכלכלן המבריק ירון זליכה, עו"ד ברק כהן, או הסופר מיכאל בר-זוהר. כל אחד כזה ישלוף "עקרונות" ו"מדיניות" מהשרוול וכמעט תמיד ימצאו שוטים שיעניקו למפלגונות כאלו את קולותיהם אשר לא יתרמו דבר מעבר לפרסומת קצרת טווח לראשיהן, כי הן לא יעברו את אחוז החסימה ורק יגרעו קולות מהמפלגות "הרציניות", ככל שיש כאלו. כתבתי רציניות במרכאות כי רובן איבדו זה מכבר עקרונות ומדיניות וכל עיסוקן הוא בהשגת כסאות בכנסת, שלצידן הכנסה טובה והטבות רבות. כמו שגילה מיקי זוהר, מורה הדור: כח, כסף וכבוד.

כך דומה ששוב אפסה התקווה להקמתן של 4-2 מפלגות גדולות שיוכלו לנווט את המדינה ביציבות וללא סחטנותן של מפלגות קטנות או חרדיות שהצליחו לתמרן עצמן להוות לשון מאזניים. עתיד של לפיד הפסידה את מקומה בין הגדולות, לאחר ששניים מהגנראלים פרשו ממנה ובעקבותיהם גם האוזנר ורבים אחרים. בוגי עדיין מחזיק בשותפותו על לפיד אף במסגרת נפרדת של "תלם".

ליברמן ממשיך לבודד עצמו ולא ברור אם ולמי יחבור. הסיכוי הוא שיתמוך בסער. אם תקום עוד מפלגה המבוססת על עולי מדינות בריה"מ ליברמן עלול לאבד לה קולות.

המפלגות החרדיות, כולל ש"ס, יש להניח שיצליחו לשמור על כוחן. מעבר להן דומה כי לבסוף ההתמודדות תהא בין הליכוד של ביבי, (שמהפך פנימי בתוכו אינו צפוי כרגע), לבין מפלגותיהם של גדעון סער ורון חולדאי, ואולי גם ימינה.

כמו תמיד בין בני עַמֵּנוּ לכל יהודי יש שתי דעות, אנו עם עיקש ופתלתול בו איש אינו מוותר על דעותיו וצמרת כל מפלגה היא דמוית המדוזה המיתולוגית רבת הראשים, כשכל ראש בה טוען לכתר. עתה נותר להמתין ולראות "מה יֵלֶד יום" (הגם שיום תמיד "יוֹלֵד" לילה...).

תאריך:  09/01/2021   |   עודכן:  09/01/2021
יוסף אליעז
+סמוטריץ' סירב להצעת בנט לקבל רק 30% בעשירייה הראשונה
23:24 09/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בנט מעוניין לעמוד בראשות המפלגה ולשמור לעצמו שבעה ח"כים בעשירייה הראשונה  ▪  סמוטריץ': בנט הוביל את ימינה לשפל חסר תקדים עם מספר מנדטים נמוך שעמד על 6 בבחירות האחרונות, אחרי שבמועד א' של בחירות 2020 הוא גם לא עבר את אחוז החסימה בעוד שהבית היהודי והאיחוד הלאומי עברו"
([צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+סופית: יעלון מתפלג מלפיד
22:34 09/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יעלון צפוי להכריז כי תל"ם תתמודד כרשימה עצמאית  ▪  עשוי לצרף לרשימה את אנשי מחאת בלפור ואת יזהר שי  ▪  לפיד: "מעריך ומכבד מאוד את יעלון ומאחל לו הצלחה בהמשך הדרך"
(לפיד ויעלון. דרכיהם נפרדות [צילום: אורן בן-חקון])
+עם הפנים לפוליטיקה? פרופ' חגי לוין מתפטר מתפקידיו
21:15 09/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הודיע על התפטרותו מצוות המומחים המייעץ לקבינט הקורונה ומתפקידו כיו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור  ▪  "אל מול עירוב אינטרסים לא עניינים בקבלת ההחלטות הפוליטית, אנו זקוקים לרופאים ומדענים שיאזרו אומץ להשתלב בהנהגה הלאומית"
(לוין. בדרך לפוליטיקה? [צילום: מן הטלוויזיה])
+יזהר שי עשוי לרוץ ברשימת תל"ם
19:28 09/01/21  |  עידן יוסף
יזהר שי (כחול לבן) ואנשי יעלון מסרבים להגיב לדיווח, שלפיו שי בדרכו להצטרף לתל״ם, הנערכת לריצה עצמאית מיש עתיד (חדשות 12).
+לפיד ויעלון לא הסכימו על ריצה משותפת
18:17 09/01/21  |  
חברי הכנסת יאיר לפיד ומשה יעלון שוחחו אתמול, ללא הסכמות על ריצה משותפת. בהיעדר שינוי מפתיע - ייפרדו דרכיהם. יעלון עובד על הקמת מסגרת עצמאית שתתבסס על תל"ם, אולי לקראת חיבורים בהמשך (כאן חדשות).
+סקר: הליכוד עולה ל-31 מושבים
18:01 09/01/21  |  
סקר חדשות 13: הליכוד 31; תקווה חדשה, יש עתיד 16; ימינה 13; הרשימה המשותפת 10; שס, יהדות התורה 7; ישראל ביתנו 6; הישראלים, מרצ 5; כחול לבן 4.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוליטיקה תחת שמיים מעוננים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2021
שיטת האלקטורים היא מקור הפארסה הרעילה הנוכחית דרישותיה של משפחת נתניהו מאתר וואלה היו מגעילות היד החופשית למפגינים בבלפור היא אנרכיה פנייתו של בנימין נתניהו למגזר הערבי היא צבועה היחס החרדי לקורונה הוא שפיכות דמים וחילול השם הראיון עם משה אביעד הוא סמל לחדירת הריאליטי למערכות החדשות
08/01/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
‏סקר פאנלס עבור ג'רוזלם פוסט ומעריב: הליכוד 28; תקווה חדשה 18; יש עתיד 14; ימינה 13; הרשימה המשותפת 10; שס 8; יהדות התורה, ישראל ביתנו 7; הישראלים 6; מרצ 5; כחול לבן 4. על-פי הסקר, לגוש הימין (ללא ישראל ביתנו) יש 74 מושבים, אך ללא גדעון סער - רק 56.
08/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בית המשפט העליון מותח ביקורת על ראש עיריית תל אביב (וראש מפלגת הישראלים), רון חולדאי, בשל הוראתו להסיר שלט של עמותת פורום המזרח התיכון המזוהה עם הימין. השופטים נעם סולברג ואלכס שטיין אומרים (יום ה', 7.1.21), כי החלטה זו פגעה בחופש הביטוי - אם כי הערעור עליה נדחה משום שהפך לתיאורטי.
07/01/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר, אישרה (יום ה', 7.1.21) תקנות המאפשרות פעילות פוליטית לקראת הבחירות לכנסת והצבעה בפריימריז ושלושה קבצים של תקנות להגבלת פעילות ותקנות הגבלת פעילות במקומות העבודה.
07/01/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא המדינה, ראובן ריבלין, גינה את התפרעות תומכי הנשיא האמריקני היוצא, דונלד טראמפ, אתמול בוושינגטון וקרא לכל מנהיגי הציבור בישראל לעצור את סכנת האנרכיה ואת הסכנה לדמוקרטיה הישראלית.
07/01/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il