|   15:07:40
דלג
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מלחמות – בּני תּרבּות וברברים ומה שביניהם (כ"ה)

מלחמת העולם הרביעית

אלוהי המלחמה; הנביא השיעי; עוצמת השיעה; מלחמת המפרץ הראשונה; אי-הבנה של ג'ורג' בוש האב; הפלישה לפנמה והדחת הנשיא מנוּאל נוֹרייגה; סיבת הקִרבה בין נתניהו לטראמפּ; האביב הערבי
29/01/2021  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   תגובות
ג'ורג' בוש [צילום: AP]


הציר המוסלמי–סיני

שרידותם של מייסד הרפובליקה האיסלאמית של אירן, האייתולה ח'ומייני וממשיכיו, הפליאו את האנגלוֹ-אמריקנים שהעריכו בתחילה כי מהפכת ח'ומייני תתמוטט עד מהרה. הם החלו ללמוד בדרך הקשה והיקרה, שמתחוללת במזרח התיכון סערה תרבותית-דתית בנוסח מהפכת מוחמד במאה השביעית, ומהפכה זאת מכוונת נגד תרבותם שמּיַצּגהּ באירן היה השאה. מהפכה זאת היא התפרצותה של מלחמת העולם הרביעית שבה האיסלאם מהווה אתגר לדומיננטיות של האנגלו-אמריקניות בעולם במקביל להתפתחות האתגר הסיני שראשיתו ברפורמות הכלכליות בסוף 1978, שבהן הונהג שוק חופשי עם פיקוח פוליטי שהיה שילוב בין קפיטליזם אנגלו-אמריקני לבולשביזם סובייטי. אך בעוד שהאסטרטגיה המוסלמית מבוססת על לוחמת טרור, האסטרטגיה הסינית מבוססת על הלוחמה הכלכלית המקובלת בתרבות המערב כלגיטימית ולכן הייתה מקובלת בתחילה כלא מאתגרת ואפילו מסייעת. שהרי קדושת חיי כל אדם במערב נפגעה קשה מן הטרור ודווקא הרוויחה מאוד מהצפת השוק העולמי במוצרים סיניים. הציר טרור–כלכלה הופעל בלא תיאום נגד האנגלו-אמריקניות, לא הובן בתחילה במערב ורבים לא מבינים אותו עד היום. האתגר המוסלמי הובן מראשיתו על-ידי הזרם הרפובליקאי-לאומי-ימני בארה"ב והבנה זאת קבעה את אופיה של מלחמת העולם הזאת עד היום.

רציונליות מול אמונה

מהפכת ח'ומייני נשאה בשׂוֹרה חדשה לעולם הדרומי, העני והבלתי טכנולוגי. מול יתרון הצפון המבוסס על תקשורת אינטליגנטית העמיד ח'ומייני עוצמה של אמונה קנאית מוחלטת בשיעה המוסלמית, שאלוהי המלחמה הפַּרסי הקדום התגלגל בה ויורש אותו המנהיג המתווך בין אללה לבין המאמינים. במובן זה מוחמד אינו הנביא האחרון אלא בכל דור ודור ישנו נביא שאינו רק פרשן של נבואת מוחמד. האנגלו-אמריקנים לא איתרו את הסכנה מבעוד מועד, כמו שהסוציאליסטים אנשי העלייה השנייה שלנו במנהיגות בן-גוריון ויורשיו משה דיין, שמעון פרס, יצחק רבין ואהוד ברק לא איתרו אותה ולא הבינו כשאחרים בשוליים שמחוץ לפרדיגמה איתרו, כמו כותב שורות אלה. הסיבה לכך היא שהמנהיגים האנגלו-אמריקנים, לרבות הישראלים, פועלים בתרבות רציונלית עם סממנים אידיאולוגיים. המוסלמים, לעומת זאת, פועלים בתרבות אֵמוּנית.

הם ואנחנו לא סייענו לשאה להרוג את הנחש כשהיה עדיין קטן. הרי אנחנו והם, בני התרבות הטכנולוגית הגבוהה, איננו מחפשים יעדים להשמדה. אדרבה, האשמנו את השאה בפגיעה בזכויות הפרט. השאה, שקיבל כמה מעקרונות בני התרבות, לא היה מסוגל להפעיל את מלוא העוצמה של צבאו נגד אויביו מבית. הוא אומנם ביקש ממנהיגי ישראל להפעיל לאותה מטרה את "המוסד" אך נענה בשלילה. משטרו קרס כמו משטר שושלת המלכים הבורבונים בצרפת בסוף המאה השמונה-עשרה. הסֵירוב "המוסרי" של מנהיגי ישראל להפעיל את "המוסד" כדי לחסל את ח'ומייני ומקורביו היה אולי בעיני רבים סממן לעליונות מוסרית אך היה שגיאה אסטרטגית היסטורית, מה שמלמד שקיימת לא אחת סתירה בין מוסר לאסטרטגיה וראוי למנהיגים פוליטיים ותרבותיים להבינהּ.

הניסיון של האנגלו-אמריקנים להחניק את הח'ומייניזם בסנקציות כלכליות נכשל והח'ומייניזם שרד גם אחרי מות ח'ומייני, ועוד התחזק. עוצמתו המדינית והצבאית של הח'ומייניזם מבוססת על עושר הנפט. ביולי 1991 הצהיר נשיא אירן עלי אכּבר האשמי רפסנג'אני: "המרכז הגרעיני של אירן יוקם, למרות סֵירוב המערב לסייע לו", כפי שישראל סייעה בתחום זה לאירן בזמן שלטון השאה. העולם השלישי העמיד אפוא אתגר חדש לסדר האנגלו-אמריקני.

מלחמת המפרץ הראשונה

סדאם חוסיין הסוני חשש מהשפעת הח'ומייניזם על שרידות משטרו. הוא גם ביקש לממש את התביעה הערבית שהשמיע בשעתו נשיא מצרים גמל עבד אל-נאצר, שמחוז הנפט של אירן, חוזיסטן, בדרום אירן, שרוב תושביו היו סונים, שייך בעצם לעולם הערבי ולא לפּרסים ויש להחזירו לערבים. הוא גם לא הבין את עוצמת הח'ומייניזם והאמין שיכריע אותו בשדה הקרב הודות לאמצעי הלחימה העדיפים של צבאו והודות לכך שמהפכת ח'ומייני פגעה קשה בצבא האירני, כמו שסטלין פגע קשה ב"צבא האדום" הסובייטי בטיהורים הפסיכופטיים לפני מלחמת העולם השנייה. האנגלו-אמריקנים סייעו לסדאם במישרין ובעקיפין בכסף ובנשק. הם גם התערבו בכוח במלחמת עירק–אירן לקראת סיומה, כשהסתמנה אפשרות שעירק תובס ושאירן הח'ומייניסטית השנואה תשלוט על רוב הנפט במפרץ הפרסי.

מלחמת המפרץ הראשונה בשנים 1980–1988 הקיזה את דמה של אירן וציננה במקצת את התלהבותה, אך גם הוכיחה שהח'ומייניזם אינו תופעה חולפת. ההֶשֵׂג הגדול ביותר של ח'ומייני במאבקו נגד האנגלו-אמריקנים היה "ח'ומייניזציה" של סדאם חוסיין: המלחמה לימדה את סדאם להעריך נכון את עוצמת הפונדמנטליזם המוסלמי ואת עוצמת השנאה לאנגלו-אמריקנים, אבל גם בני התרבות הטכנולוגית למדו להעריך נכון את סכנות הח'ומייניזם והחליטו לא להסתכן שוב ולא לסמוך שוב על שיסוי הברברים אלה באלה. הם הבינו כי עליהם ללמד את סדאם לֶקח שמדינות המפרץ, העולם המוסלמי והערבים, אירן וארצות העולם השלישי לא ישכחו ושלא כדאי לברברים לפגוע באינטרסים החיוניים של בני התרבות. בכך טעה ג'ורג' בוש האב. את עוצמת האמונה הוא לא הבין כי בשבילו אמונה נוצרית לא הייתה יותר מאשר טקס.

ניסוי כלים בפנמה

הפלישה האמריקנית לפנמה להפלת משטרו של הגנרל הדיקטטור מנוּאל נוֹרייגה ב-20 בדצמבר 1989, שבה נהרגו גם כמה אלפי אזרחים פנמיים "חפים מפשע", הייתה "ניסוי כלים" לקראת מלחמת המפרץ השנייה בין הקואליציה בראשות ארה"ב לבין עירק. נוֹרייגה הודח והועמד למשפט בארצות הברית, נידון לארבעים שנות מאסר באשמת הברחת קוקאין, פעילות פשע מאורגן והלבנת כספים, וצבא פנמה פוזר. פנמה ומדינות אחרות של העולם השלישי שדדו את בני התרבות באמצעות מסחר בסמים שהביא עושר ליחידים בעולם השלישי ובעולם התחתון של בני התרבות וגרמו להתערערות חברתית ותרבותית בארצותיהם. הפעולה בפנמה אותתה למנהיגי העולם השלישי שארצות הברית תתנגד למעשי השוד האלה ותקבע כללי משחק חדשים כדי להגן על סדר העולם האנגלו-אמריקני. עם זאת התברר שלפחות הזרם הרפובליקאי בארצות הברית דחה את מגמות השמאלנות הפוסט-לאומית והפציפיסטית באירופה, שצברה עוצמה פוליטית ותרבותית כתוצאה מהחתרנות האידיאולוגית של ברית המועצות ומהלם ההרס באירופה המערבית של מלחמת העולם השנייה שארצות הברית לא חוותה.

התפתחות זאת גרמה להיווצרות קרע תרבותי בין ישראל שבשלטון הליכוד לבין ארצות מערב אירופה ולהתקרבות בין ישראל לרפובליקאים בארה"ב, שהגיעה לשיאה בקרע שבין ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לבין נשיא ארה"ב האפרו-אמריקני והדמוקרטי ברק אובמה ולַקירבה הרבה שבין נתניהו לנשיא דונלד טראמפּ. אובמה התאמץ ללא הצלחה לצרף את הערבים לאנגלו-אמריקניות והיה ממחוללי "האביב הערבי" שנכשל. טראמפ קבע גבול ברור בינו לבין הטרוריזם המוסלמי והאימפריאליזם האירני, מה שהתאים מאוד לתפיסת הימין הלאומי הישראלי.

"האביב הערבי"

בני התרבות לא הבינו את מהות העוצמה הרוחנית של האיסלאם ואת סכנותיו לסדר העולמי שעיצבו לנוחיותם ושרידותם. הם סברו כי המכות שהנחיתו עליהם מדינות העולם השלישי אחרי מלחמת העולם השנייה, בקובה ובווייטנאם, היו תוצאה של הפיגור הפוליטי-חברתי המקומי והחתרנות של ברית המועצות. הם למדו להתמודד עם אתגרים אלה. הם השתעשעו במחשבה שבני העולם השלישי שואפים להידמות לבני התרבות ונלחמים בהם רק מפני שאינם יכולים, לפי שעה, להגשים את שאיפתם זו, בדומה למאבק של הפרולטריון נגד בעלי ההון. הם האמינו שזה מאבק מדומה אשר בסופו יבקשו אנשי העולם השלישי להיספח לבני התרבות. זה הפירוש של האנגלו-אמריקנים להתרחשויות במצרים בתקופת שלטונם של גמאל עבּד אל-נאצר, אנואר סאדאת וחוסני מובּארק. מהפכת "האביב הערבי" במצרים, סילוקו של מובּארק והשתלטות 'האחים המוסלמים' על המדינה הוכיחה שהם טעו, שארגוני הטרור אל-קאעידה ודאעש מייצגים זרמים עמוקים ברחבי האיסלאם ואין להתייחס אליהם כמיעוט רדיקלי קיצוני, כפי שמתאמצים לטעון אינטלקטואלים רבים במערב.
____________________

בשבוע הבא: האמריקנים לא הבינו שאיומים פנימיים מחלישים אותם; סדאם חוסיין שאף להשיג נשק גרעיני; טרור מול לוחמה סדירה; בוש האב נמנע מלהפיל את משטרו של סדאם חוסיין; מלחמת תקשורת; השמאל המערבי הנֵּאוֹ-פציפיסטי; הדמוקרטיה כפופוליזם פוליטי

תאריך:  29/01/2021   |   עודכן:  29/01/2021
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלחמת העולם הרביעית
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גלעד קדומים
29/01/21 08:37
 
חומיני אסד ועוד
30/01/21 18:06
 
גלעד קדומים
1/02/21 23:20
 
גלעד קדומים
1/02/21 23:27
2
סניל
29/01/21 08:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כללי לשכת עורכי הדין (פרסומת), תשס"א-2001, אוסרים על חברי הלשכה לבצע פרסומת מטעה, או כזו שיש בה כדי לפגוע בכבוד המקצוע. סעיף 2א לכללים הנ"ל קובע: "עורך דין לא יפרסם פרסומת אף אם היא עומדת בתנאים שנקבעו בכללים אלה, אם יש בה כדי להטעות את הציבור או לפגוע בו, או שהיא פוגעת בכבוד המקצוע". הכללים נועדו, בין היתר, למנוע מעורכי דין לפרסם בדותות ו/או חצאי-אמיתות במטרה לגייס לקוחות.
22/01/2021  |  יואב יצחק  |   תחקירים
סדאם חוסיין לעומת היטלר; פוטנציאל גרעיני עירקי הפחיד את האנגלו-אמריקנים; לסדאם חוסיין - מנטליות של בריון; ניצחון תרבותי של המוסלמים; מאבקים על הנפט המזרח-תיכוני; הרדיקליזם המוסלמי
22/01/2021  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
איומים מאקרו-אסטרטגיים; חשיבה פגומה של מקבלי ההחלטות; האנגלו-אמריקנים הצילו את הסובייטים; תיאוריית קץ ההיסטוריה של פרנסיס פוּקוּיאמה; מהפכת חומייני; האמריקנים הקימו את ארגון אל-קאעידה באפגניסטן, כפי שאנחנו הקמנו את החמאס והחיזבאללה; מלחמת עולם רביעית; פיגוע התאומים בארה"ב; מבצע "סופה במדבר"; השוואה בין סדאם חוסיין לנפוליאון
15/01/2021  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
בחודש פברואר האחרון הוגש לרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, דוח ממצאי צוות הבדיקה של ועדת נומה לבדיקת זיוף נתוני גיוס החרדים לצבא, שנחשף בכאן חדשות ע"י כרמלה מנשה. הוועדה שמינה הרמטכ"ל קבעה כי היה "כשל מערכתי, מקצועי ופיקודי חמור, רשלנות מקצועית חמורה, חריגה מהגדרות החוק באופן מודע מכוון ושיטתי והעדר שקיפות" בספירת המתגייסים. בהמלצת הוועדה, ננזף ראש אגף כוח האדם בצה"ל, מוטי אלמוז, וכך גם ארבעה קצינים נוספים.
14/01/2021  |  עידן יוסף  |   תחקירים
"שני ההורים שלי עלו, כתינוקות, מתימן בשנות ה-20 של המאה הקודמת. המשפחה של אמי התיישבה בכרם התימנים והמשפחה של אבי - ביפו. לאחר המאורעות ב-36' הם הגיעו לנס-ציונה. לשם עברה גם אמי לאחר שהתחתנה עם אבי", אומר אביגדור קהלני (76), מי שהיה השר לביטחון פנים - אבל חקוק בזיכרון הקולקטיבי הרבה יותר כגיבור קרבות הבלימה ב'עמק הבכא' במלחמת יום הכיפורים.
14/01/2021  |  דוד חרמץ  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il