|   15:07:40
דלג
  אביחי מנדלבליט  
היועץ המשפטי לממשלה ממשלת ישראל
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שיח מסוכן של נאמנות וסמכות מוחלטת

דברי היועץ המשפטי לממשלה בכינוס העמותה למשפט ציבורי [ט"ו בשבט תשפ"א, 28.01.2021]
28/01/2021  |   אביחי מנדלבליט   |   נאומים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
אתגרי המשפט הציבורי [צילום: משרד המשפטים]

זו הפעם החמישית, שעומדת לי הזכות לשאת דברים בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי. בשנים קודמות, הכנס הזה היה עבור כלל משתתפיו, ואני בהם, הזדמנות לפגוש באכסניה אחת את צמרת המשפט הציבורי במדינת ישראל, ולהחליף דעות על ענייני השעה ואתגריה של מערכת המשפט במדינה. זה היה אירוע משפטי חשוב, אך גם מפגש חברתי מרתק ומפרה.

השנה, לצערנו, ההתכנסות המשותפת לא מסתייעת בגלל מגפת הקורונה, ואני מודה למארגנים, בראשם פרופ' אמנון רייכמן, יושב-ראש העמותה, על כך שלא ויתרו והקפידו על קיום המסורת החשובה הזו, גם אם בפורמט הדיגיטלי, שהפך חזון נפרץ בימים אלו, של אירוע זום.

כתמיד, אני מבקש לפתוח בברכה לזוכת פרס גורני למשפט ציבורי לשנת 2020: פרופ' נטע זיו, שבעשייתה רבת השנים משלבת מצוינות אקדמית עם קידום זכויות האדם במדינת ישראל בעולם המעשה. בהקשר זה אי-אפשר שלא להזכיר כמובן את בג"ץ אליס מילר המפורסם, שרק לאחרונה מלאו לו 25 שנים, שבו פרופ' זיו ייצגה את העותרת, וזו רק דוגמה אחת כמובן לעבודתה החשובה, כי יש עוד רבות.

אני מבקש גם לברך את זוכי פרס גורני לחוקרים צעירים על מחקר מצטיין במשפט ציבורי: ד"ר רועי שפירא, וד"ר רונית שנור-לוין, אותה אני מכיר באופן אישי משירותה הצבאי בפרקליטות הצבאית. עוד כפרקליטה צעירה בשנים, בייעוץ המשפטי של איו"ש, רונית בלטה כמשפטנית מעולה ויצירתית, והיא ממשיכה בדרכה זו גם בעולם האקדמיה.

וכמובן, שאני שמח לברך את זוכי פרס גורני למשפטנים בשירות הציבורי, שני משפטנים משכמם ומעלה, שהשפיעו רבות על החברה במדינת ישראל ועל המשפט הציבורי, הן בעשייתם המקצועית, אך לא פחות חשוב מכך - במורשת שהותירו אחריהם של עמידה ערכית והגנה בלתי מתפשרת על שלטון החוק והאינטרס הציבורי - עו"ד איל ינון ועו"ד דינה זילבר. אייל ודינה סיימו בחודשים האחרונים קריירות מפוארות בשירות הציבורי, וחסרונם בהחלט מורגש.

הנבחרים הם רשות מינהלית

התבקשתי לדבר הערב על אתגרי השעה במשפט הציבורי במדינת ישראל. המשפט הציבורי כידוע חולש על מכלול פעולתן של רשויות המדינה - בדרג המדיני ובדרגים המקצועיים כאחד. בהתאם לעיקרון היסודי של המשפט הציבורי, עקרון חוקיות המינהל, רשויות אלו, אשר מחזיקות בסמכויות רבות כלפי האזרחים, מוגבלות בסמכותן למה שהעניק להן הדין.

נבחרי הציבור במדינת ישראל, ראש הממשלה ושרי הממשלה, הם אלו המופקדים על קביעת המדיניות שלשמה נבחרו ועל קידומה, אבל כוחם אינו אבסולוטי. במלאם את תפקידם הציבורי, הם מהווים רשות מינהלית לכל דבר ועניין, הנתונה למרותו של המשפט הציבורי, ושל שלטון החוק באופן כללי. מדובר במושכלות יסוד, שמהוות חלק מהתשתית הבסיסית של הדמוקרטיה הישראלית, והדברים באו לידי ביטוי בפסיקתו של בית המשפט העליון עוד בראשית ימיה של המדינה.

כך למשל, פסק הנשיא בדימוס אולשן, עוד בשנת 1961 (ע"א 421/61 מדינת ישראל נ' האז), כי: "החוק קיים לא לאזרח בלבד. הוא קיים גם בשביל השלטונות. יתרה מזאת, כל שלטון שמחובתו לעמוד על מילוי החוק על-ידי האזרח, צריך קודם כל לשמש דוגמה למילוי החוק על-ידי עצמו. החוק נוצר על-ידי המחוקק כדי שלפיו תנהג המדינה ואין השלטון יכול לדרוש לעצמו מעמד מיוחד כאילו הוא הינו מעל החוק".

הדברים האלה מקבלים משנה תוקף ומשנה חשיבות שעה שהמדינה מתמודדת עם מצבי חירום. התפיסה שלפיה "גם כשהתותחים רועמים, המשפט לא שותק", התבססה בפסיקה שלנו בהקשר של הביטחון הלאומי והמאבק בטרור; אבל היא נכונה לא פחות מכך גם בהקשר של המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, שבדומה למאבק בטרור גם הוא מאבק על חיי אדם, פשוטו כמשמעו, כפי שמלמדת אותנו המציאות הקשה מדי יום.

כלים אפקטיביים וזכויות האדם

הגישה המשפטית הנכונה במצב מעין זה, וכך גם נהגנו במסגרת ההתמודדות עם סכנות נגיף הקורונה, היא גישה מאוזנת שכוללת העמדת כלים אפקטיביים לממשלה לשם מאבק במגיפה, תוך עמידה מתמדת על המשמר מפני פגיעה שלא כדין בזכויות האדם. גישה זו מבוססת, ראשית, על הצורך להעמיד לרשותה של הממשלה סמכויות מרחיקות לכת הדרושות לשם מניעת התפשטות הנגיף והגנה על חיי אדם ועל בריאות הציבור. בהקשר הזה, כידוע, אישרתי כבר בתחילת הדרך של המאבק במגיפה כי ניתן משפטית להתקין תקנות שעת חירום, כדי להקנות לרשויות המדינה בדחיפות המתחייבת את הסמכויות הנחוצות להן. החלטה זו אושרה גם ע"י בג"ץ.

בהמשך, נחקק חוק מסגרת שמאפשר לממשלה להטיל הגבלות חמורות על חירויות יסוד שונות, כולל חופש התנועה, חופש העיסוק, ואפילו הזכות להפגין, במטרה למנוע את התפשטות הנגיף. מכוח החוק הזה, הממשלה מתקינה כל העת תקנות במגוון רחב של תחומים - תעסוקה, חינוך, תחבורה, הגבלת הכניסה והיציאה מיישובים מסוימים, הגבלת כניסה למדינת ישראל ויציאה ממנה, ועוד ועוד.

צעד חשוב נוסף שנעשה היה להעניק לשירות הביטחון הכללי סמכות לסייע לממשלה לקטוע שרשראות הדבקה באמצעות איכון מגעים של חולי קורונה מאומתים. מלכתחילה הדבר נעשה במסגרת הפעלת סמכות מכוח חוק השב"כ; ולאחר מכן, בהתאם לפסיקת בג"ץ בעניין זה, במסגרת חקיקה ייעודית שנועדה לשם כך.

הקשר אקטואלי נוסף, בו היינו מעורבים, אשר נוגע לכל אזרח במדינה, הוא הליווי המשפטי של התקשרויות המדינה ברכישת החיסונים. כבר לפני חודשים רבים, נדרשתי לסוגיות משפטיות מורכבות ביותר, בתחום המשפט הבינלאומי הפרטי ודיני החוזים, שעלו אגב ניהול משא-ומתן עם חברות תרופות שונות. חלקם אף הבשילו לבסוף להסכמים שנחתמו. את פירות העבודה המשפטית המאומצת הזו רבים מכם כבר חוויתם על בשרכם, ולא בלשון המליצה. מטבע הדברים, ובהינתן שמדובר גם בשיקולים עסקיים של גורמים פרטיים, לא אוכל להרחיב עוד בעניין זה.

היום שאחרי הקורונה

כל המהלכים הללו מלווים כאמור בייעוץ משפטי צמוד, מסביב לשעון, פשוטו כמשמעו, ואנחנו עובדים יחד עם משרדי הממשלה הרלוונטיים ועם הדרג המדיני, כולל מאות שעות של דיונים בממשלה ובקבינט הקורונה, ובפורומים אחרים. מהצד השני, הצורך החיוני להיאבק בהתפשטות הנגיף איננו מעניק "אור ירוק" לכל פעולה שלטונית באשר היא.

כך, למשל, הממשלה אינה מוסמכת להתקין תקנות שעת חירום, מקום בו הכנסת פעילה וניתן לחוקק את הדברים בדרך המלך. לעניין זה אציין כי בתקנון הכנסת, ונמצא פה איתנו איל ינון, שהוא המומחה ב-ה' הידיעה לנושא, קיימים הסדרים שנועדו לאפשר תהליכי חקיקה מזורזים ביותר. כמו-כן, לא ניתן לפגוע בזכויות יסוד חוקתיות ללא חקיקה ראשית מתאימה, שעומדת בתנאי פסקת ההגבלה, למשל - לצורך חיוב אוכלוסיות מסוימות בביצוע בדיקות קורונה. ולבסוף, ישנם עקרונות יסוד חוקתיים, שגם צורכי המאבק בנגיף אינם יכולים לערער, כדוגמת הפרדת הרשויות, קיום רציף של עבודת הכנסת, גישה לערכאות שיפוטיות, וכן הלאה.

הימים אינם פשוטים. נגיף הקורונה ממשיך לאיים על בריאות הציבור; למרבה הצער, מספר המתים היומי גבוה מאוד; רבים מאוד נפגעו כתוצאה מההשלכות הכלכליות ההרסניות של ההתמודדות עם הנגיף. אלו הם הרגעים שבהם יכולתה של המדינה להגן על שלומם של אזרחיה עומדת למבחן, אך גם עוצמתה של הדמוקרטיה עומדת למבחן.

יום יבוא, והאיום של נגיף הקורונה יהיה בעזרת השם מאחורינו. חשוב שנגיע ליום הזה כשאנחנו שומרים על הערכים הדמוקרטיים, ועל עקרונות היסוד של שיטתנו - שלטון החוק, המנהל התקין וההגנה על זכויות האדם. חשוב גם שנגיע ליום הזה כשאנחנו שומרים על מעמדם של מוסדות החוק והמשפט במדינה - בית המשפט העליון, הייעוץ המשפטי לממשלה, התביעה הכללית, ומשטרת ישראל, שפועלים כולם במציאות מורכבת. עוצמתם של הגופים הללו, העצמאות המקצועית המלאה שלהם, והיכולת שלהם לאכוף את החוק באופן אפקטיבי ושוויוני, הן ערובות יסודיות במדינה דמוקרטית שוחרת חוק.

למרבה הצער, אנחנו נתקלים מעת לעת בניסיונות לנצל את ההתמודדות הקשה והמורכבת עם נושא המאבק בקורונה, על-מנת לפגוע בגופי החוק והמשפט ובלגיטימציה של עבודתם. בחלק מהמקרים, אנחנו נתקלים בהפצת מידע כוזב, בהטחת הכפשות חסרות כל ביסוס, ובהעלאת טענות חסרות אחריות שעולות כדי "עלילת דם" של ממש. זה דבר מאוד חמור, ויש להישמר מפניו. ביקורת עניינית - כן. תמיד. ויכוחים לגופו של עניין, גם כשהוויכוחים מרים וקשים - בהחלט. אבל הסתה, שקרים, ודה-לגיטימציה - לא ולא.

דרישת נאמנות לדרג הפוליטי

אחד הנושאים המרכזיים שעמד על הפרק בשנים האחרונות בתחום המשפט הציבורי, ונדון בין היתר גם במפגשים של העמותה למשפט ציבורי, הוא סוגיית המשילות, והטענה כי גורמי המשפט - הן הייעוץ המשפטי לממשלה והן הערכאות השיפוטיות, פוגעים כביכול ביכולתו של הדרג הנבחר לממש את מדיניותו. השיח בנושא זה התמקד בעיקרו ביחסי הכוחות בין השחקנים המרכזיים במערכת הציבורית במדינת ישראל.

אך גם כאשר נשמעו גישות מנוגדות, ולעיתים הדיון אף התלהט, כולם קיבלו כהנחת מוצא לשיח שהתנהל את קיומם של עקרונות היסוד הדמוקרטיים, בין היתר, העיקרון לפיו הרשות המבצעת כפופה לשלטון החוק, והעיקרון בדבר עצמאות שיקול הדעת המקצועי של גורמי הייעוץ המשפטי ואכיפת החוק.

בתקופה האחרונה, אני מזהה שתי מגמות מסוכנות ביותר, שמחליפות את שיח המשילות, תוך שהן מבקשות למעשה לקעקע את עקרונות היסוד המקובלים הללו. אני מכנה את המגמות האלו בשמות: שיח הנאמנות ושיח הסמכות המוחלטת.

לעיתים, המגמות האלה מוצגות באופן מטעה כחלק משיח המשילות. הן מוצגות כביטוי של המאבק על יחסי הכוחות בין השחקנים במערכת הציבורית - הדרג הנבחר מול "הפקידים". אולם, זה איננו המצב, שכן תכליתם של שיח הנאמנות ושל שיח הסמכות המוחלטת היא לקדם מצב של כוח אבסולוטי לדרג הפוליטי. דבר זה, שכפי שהזכרתי כבר בראשית הדברים, עומד בסתירה חזיתית לתפיסות הבסיסיות ביותר של המשטר הדמוקרטי ולכללים היסודיים ביותר של המשפט הציבורי.

שיח הנאמנות מבקש להפוך את שומרי הסף במערכת הממשלתית ממשרתי הציבור למשרתיו של השר הממונה. מדובר בתפיסה של משרת אמון אישית, שאיננה כוללת את המרכיב החיוני הבסיסי של שמירת סף, ואת העצמאות המקצועית הבסיסית המשולבת בכך. הדוגמה הבולטת לכך היא כידוע הצעת חוק שעלתה בשעתו, שנועדה להפוך את היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה למשרות אמון, כך שהשר הממונה יוכל למנות את היועץ המשפטי של המשרד ולפטרו כאוות נפשו, ללא כל מגבלה.

שיח הנאמנות כולל, אפוא, הצעות להחלשת או אפילו לביטול הערובות הפרוצדורליות המיועדות להגן על עצמאותם של שומרי הסף, כך שאלו שיתמנו לתפקידים האמורים יגלו נאמנות מלאה לגורם הפוליטי הממנה אותם. הוא גם כולל ניסיון של הדרג הפוליטי לבטל את העמדה המקצועית של דרגי המקצוע, ולהניא אותם מלהביע את עמדתם המקצועית ומלפעול על-פי שיקול דעתם העצמאי.

נאמנות שכזו ללא סייג לדרג הפוליטי הממנה אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם התפקיד אותו נדרשים עובדי הציבור, בוודאי אלו מהם שמחזיקים בתפקידים של שומרי סף, למלא בחברה דמוקרטית. עובדי הציבור אינם פועלים נגד הממשלה. הם פועלים ביחד איתה, לקידום מדיניות הדרג הנבחר. אבל בנקודות קצה, כאשר קיימת התנגשות בין השלטון לבין הדין, ומקרים כאלה לצערנו יכולים להתרחש כידוע לא כעניין תיאורטי - עליהם לבחור בדין. שומר סף שנאמנותו נתונה אך לדרג הפוליטי שמינה אותו, ולא לאינטרס הציבורי, איננו יכול למלא את תפקידו כשומר סף.

התעלמות מגורמי המקצוע

מגמה נוספת שהזכרתי היא שיח הסמכות המוחלטת. שיח זה איננו מתיימר להשפיע על נאמנותם של שומרי הסף, הוא פשוט מתעלם מהם. מדובר על מצבים שבהם גורם פוליטי מחליט להתנער לחלוטין מהמגבלות החוקיות החלות עליו, ובאופן מודע ומכוון, ולעיתים אף מוצהר, פועל בניגוד לחוות הדעת המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה, המשקפת את הדין עבור הרשות המבצעת. מבחינת אותו גורם, די בכך שהוא ממלא תפקיד של חבר הממשלה, על-מנת להעניק לו את הכוח לנהוג כאוות נפשו, יהא המצב החוקי אשר יהא. והדוגמאות ידועות:

  • שר משפטים המגיש לאישור הממשלה, שבוע לפני מועד הבחירות, הצעת חוק שיו"ר ועדת הבחירות המרכזית קבע כי היה ותעבור, תביא לסיכול סדרו התקין של יום הבחירות, ובהתאם לכך היועץ המשפטי לממשלה קבע כי קיימת מניעה משפטית באישורה.

  • שר לביטחון פנים שמחליט, בחוסר סמכות ובניגוד לחוות הדעת המשפטית שניתנה לו, לסטות מעמדתם של גורמי המקצוע במשרד הבריאות באשר למדיניות הרפואית שהתוותה בהתאם לה, בנוגע לסדר העדיפות בחיסון כלואים הנמצאים בקבוצת סיכון.

  • שר הממונה על רשות החברות הממשלתיות, שמחליט באופן שרירותי להימנע מליפות את כוחם של נציגי המדינה באספות של חברות ממשלתיות, באופן המביא לכך שהאינטרסים של המדינה בעבודתן של חברות אלו ייפגעו. זאת, אך משום שלא הסכים עם חוות דעת שניתנה לו בנושא אחר לגמרי.

  • שר לביטחון פנים המודיע לבית המשפט העליון כי היועץ המשפטי לממשלה לא מייצג אותו בתיק מסוים, משום שהוא לא מקבל את עמדתו המשפטית המחייבת באותו עניין, אודות הפיקוח הפרלמנטרי הנדרש על פעולות השר, כפי שנקבע במפורש בחוק הרלוונטי.

לדבר על ביטחון משפטי

במקרים אלו, ובמקרים אחרים הדומים להם, ההתנערות של השר הממונה ממרותו של הדין מלווה ברטוריקה החוטאת לאמת על כך שהייעוץ המשפטי לממשלה מבקש כביכול להתערב בקביעת מדיניות הדרג הנבחר. מובן כי אין דבר רחוק יותר מהאמת. אינני עוסק בקביעת מדיניות הממשלה. זו איננה המומחיות שלי. זו איננה הסמכות שלי. זו איננה האחריות שלי.

אני, ויתר אנשי הייעוץ המשפטי הציבורי, עוסקים בסיוע לממשלה להגשים את מדיניותה בגבולות הדין. ב-99% מהמקרים, העבודה המשותפת עם הממשלה ועם שרי הממשלה, מובילה למציאת פתרונות משפטיים להגשמת מדיניותם, כולל במצבים מורכבים מאוד. אך כאשר אנו רואים כי הממשלה או מי מחבריה מבקש לחרוג ממגבלות הדין, תפקידנו הוא לשמש שומרי סף נאמנים לשלטון החוק. לסיכום, אין מקום בחברה דמוקרטית, ששלטון החוק מהווה בה ערך עליון, לשיח הנאמנות או לשיח הסמכות המוחלטת.

חלף זאת, יש מקום לשיח אחר - זהו השיח על ביטחון משפטי, מונח אותו הזכרתי בדבריי באירוע הזה בשנה שעברה, המהווה חלק מהחוסן הלאומי במדינה דמוקרטית, בצד הביטחון הצבאי, הביטחון הכלכלי וכן הלאה. הביטחון המשפטי הוא הביטחון של כל אדם במדינת ישראל בכך שמערכת המשפט תמלא את התפקידים המתחייבים בדמוקרטיה לשם הבטחת העליונות של שלטון החוק, כאמצעי ראשון במעלה להבטחת התהליכים הדמוקרטיים, האינטרס הציבורי וזכויות הפרט. החובה לספק ביטחון משפטי לכל אדם מוטלת לא רק על גורמי החוק והמשפט במדינה, אלא על כל אחת מרשויות השלטון, ועל נבחרי הציבור בכלל זאת. החובה הזו מקבלת משנה תוקף, ובכך אני חוזר לראשית דברי, בעיתות משבר, כדוגמת התקופה שבה אנו נמצאים כעת.

לא אוכל לחתום את דברי, מבלי שאתייחס אל מי שהייתה אחת מאושיות המשפט הציבורי במדינת ישראל; מי שזכיתי ללמוד מחוכמתה, מבהירות מחשבתה ומיכולתה להאיר זוויות חדשות שלא חשבתי עליהן קודם. אני מדבר כמובן על פרופ' רותי גביזון, זכרה לברכה, שהלכה לעולמה השנה. רותי הותירה אחריה כתיבה עשירה במגוון רחב של נושאים, בספרים שכתבה, במאמרים שפרסמה, ובפוסטים המפורסמים שלה בפייסבוק, שגררו מאות ואלפי שיתופים ותגובות. אבקש לחתום את דברי בקטע מתוך אחד מהפוסטים הללו, מחודש אוגוסט 2018, שעסק ממש בנושאים עליהם דיברתי הערב:

"חובתנו כאקדמאים היא לפתח מחדש שיחה קוהרנטית על תפקיד היועץ המשפטי והאנשים העובדים עמו ובשבילו שניתן להגן עליה ותיתן למי שעובדים בתוכה תחושה משמעותית של שליחות ושל משמעותיות ושל החשיבות הקריטית של מקצועיות ויושרה ואומץ. של שירות ציבורי אמיתי וגם של יושרה מקצועית והבנה של ייחוד תפקידם מול תפקידם של שרים ונבחרי ציבור.

"רק שיחה מעודכנת כזאת תאפשר לשירות הציבורי של המדינה להמשיך להיות מוקד משיכה למי שרוצים לשרת בשירות המשפטי הציבורי כמשפטנים ולאו-דווקא כפעילי ציבור או ארגוני זכויות. לכולם תפקיד חיוני בדמוקרטיה. לא נכון לטשטש את ההבדלים הקריטיים ביניהם. וחובתנו לגבות אותם כאשר הם פועלים נכון דווקא במסגרת הנכונה ורמת המתחים הזאת. ולא לתת להם את ההרגשה שהם עובדים נכון רק אם הם בוחרים בעיקר לשרת את הממשלה או לתפקד בעיקר כמצרי דרכה.

"אותו דבר נכון גם לגבי בתי המשפט ופקידי ציבור אחרים. מי שדורש מהם לייצג את תפיסת עולמו הפוליטית אל יתפלא אם תהיה פוליטיזציה בלתי נסבלת של המינויים. ומינויים פוליטיים בלי איכויות מקצועיות לא מתפשרות בנקודות הרגישות האלה באמת עלולות להיות צעד משמעותי בהחלשת הדמוקרטיה הישראלית. וכולנו נשלם את המחיר. ממש כולנו". דברים כדורבנות. יהי זכרה ברוך.

תאריך:  28/01/2021   |   עודכן:  29/01/2021
אביחי מנדלבליט
+כאשר השליטים בוגדים באזרחים
08:15 29/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ה"מנהיגים" שלנו התגלו השבוע במלוא שפלותם, כאשר העדיפו פוליטיקה על פני בריאות ושיקולים אישיים על פני טובת הכלל  ▪  תוסיפו לכך את חוסר האמון המוחלט בהם ואת האכיפה הבררנית של מגבלות הקורונה, ותקבלו את תמונת המגיפה: בסוף השבוע הבא מספר המתים ממנה יהיה כפול מאשר בכל הפיגועים בתולדות המדינה  ▪  והכי חמור: לא ניתן לראות באופק שום שינוי
הוא צריך אותם [צילום: גילי יערי, פלאש 90]
הם מפחדים מהאכיפה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+שיעור החיוביים לנגיף ביממה האחרונה - 9.2%
00:52 29/01/21  |  עידן יוסף
ביממה האחרונה התגלו 7,694 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה. 9.2% מהנבדקים התבררו בחיוביים לנגיף. מספר החולים קשה הוא 1,141. עד עתה מתו 4,669 איש בישראל.
+בין אמסטרדם לירושלים
00:46 29/01/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
אל מול האמסטרדמיות המלכותיות ניצבו עוגותיה המסורתיות של רעייתי, עוגיות ירושלמיות, טעימות עד מאוד, מבצק רגיל, בלי הפתעות, בלי תוך מיוחד  ▪  מה שאתה רואה הוא מה שאתה אוכל
(כמו החיים עצמם [צילום: מאט רורקה/AP])
+נובה-וקס: החיסון שלנו יעיל ב-90%
23:21 28/01/21  |  
חברת התרופות האמריקנית נובה-וקס הודיעה כי החיסון שלה נגד קורונה יעיל ב-90% מהמקרים, ופחות יעיל מול המוטציה הדרום אפריקנית.
+המשטרה ערוכה לפיזור התקהלות המונית של חסידות בעלז
21:14 28/01/21  |  עידן יוסף
כוחות משטרה גדולים, בליווי שתי מכת"זיות ערוכים מחוץ לבית המדרש של חסידות בעלז בירושלים, שם התקהלו רבים לקיום טיש ט"ו בשבט.
+ירושלים: דוחות נגד נהגי אוטובוס שהסיעו תלמידים לתלמוד תורה
21:00 28/01/21  |  עידן יוסף
שוטרי אגף התנועה במחוז ירושלים איתרו רכבי הסעת תלמידים בדרכם אל תלמודי תורה בעיר שאמורים להיות סגורים בהתאם לתקנות הקורונה והנחיות הסגר. שני אוטובוסים ובהם תלמידים רבים בדרכם אל תלמוד התורה. באחד המקרים הציג המלווה האחראי בהסעה אישור "חינוך מיוחד", אך על-פי בדיקת האישור מדובר במוסד לבני נוער ואילו הנוסעים היו ילדים קטנים. לאחר פעולת האכיפה ורישום דוחות למעורבים הונחו הנהגים לשוב על עקבותיהם ולהחזיר את התלמידים חזרה לבתיהם.
+הגבלות בימי הפורים יקשו לקיים את החגיגות
19:18 28/01/21  |  עידן יוסף
בכירים במשרד הבריאות מדווחים כי גם בחג פורים יהיו הגבלות שככל הנראה לא יאפשרו לקיים את החגיגות במתכונתם הרגילה. בימים הקרובים צפויים להתקיים דיונים בנושא, כאשר עדיין לא ידוע מה יהיה היקף ההגבלות (חדשות 12).
+ירידה שבועית של 17% במאומתים, 24% בחרדים
19:15 28/01/21  |  עידן יוסף
פרופסור ערן סגל: היום - כשבועיים אחרי מנת החיסון השנייה, ירידה שבועית של 17% במאומתים, 24% בחרדים. ירידה גם באחוז גילאי 60+ מסך המאומתים. מספר דומה של חולים קשה חדשים השבוע, אבל זה מורכב מירידה של 7% בני 60+ ועלייה של 14% אצת בני 60 ומטה. מגמה כזו לא הייתה בסגר השני.
+מנדלבליט: אוחנה ואמסלם התנערו ממרות החוק והעלו טענות כוזבות
18:05 28/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מאשים את רגב - בלי לציין את שמה - ב"עלילת דם" בנוגע לטיפול בקורונה  ▪  מזהיר מפני "שיח הנאמנות" המבקש להכפיף את שומרי הסף לשרים ו"שיח הסמכות המוחלטת" המתעלם מהם
(מנדלבליט. "מגמות מסוכנות ביותר" [צילום: גדעון שרון, לע"מ])
+גנץ דורש: כינוס מליאה - עוד הערב
17:25 28/01/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שר הביטחון דרש מראש הממשלה לפנות ליו"ר הכנסת ולבקש בשם הממשלה כינוס מיידי של מליאת הכנסת לצורך השלמת חקיקת חוק הקנסות  ▪  "אם לא יאושר החוק, תהא להמשך הסגר יעילות מצומצמת שלא תצדיק את המשך קיומו"
([צילום: מן הטלוויזיה])
+צוות מומחים: עיקר ההדבקות - בבית
16:56 28/01/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
צוות חוקרי האוניברסיטה העברית טוען כי מנתוני הסגר השלישי אפשר ללמוד שעליית התחלואה בקרב ילדים ונשים התרחשה גם ואולי בעיקר בתקופת הסגר  ▪  "הבתים הפכו למקור הדבקה - בעיקר במשקי בית גדולים וצפופים, יש לקדם פתיחה מיידית של גני הילדים ביישובים ירוקים וצהובים"
([צילום: אליז אמנדולה, AP])
+להאריך את הסגר עד שני ולהצביע על חוק הקנסות
14:45 28/01/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
דרש התנצלות מגנץ וגינזבורג על ההאשמות שאני מסרב לכנס את המליאה לאישור חוק הקנסות  ▪  כחול לבן: "מספיק עם ניסיונות התחמון של הליכוד. אם לא יתקיים הסגר לכולם באופן שוויוני - לא יהיה סגר"
(לוין. הציע פתרון למשבר [צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן])
+ועדת החריגים תחל לפעול גם לטיסות הנכנסות
14:33 28/01/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
תבוטל היכולת לצאת מהארץ בהצהרה בלבד  ▪  מטוסים פרטיים ישראלים לא יוכלו להסיע נוסעים ללא אישור וועדת החריגים
(נתב"ג. במקרים חריגים בלבד [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיח מסוכן של נאמנות וסמכות מוחלטת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד 1
29/01/21 12:42
 
סניל
2/02/21 08:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
השרים אמיר אוחנה ודודו אמסלם התנערו ממרותו של החוק וליוו זאת בטענות כוזבות נגד הייעוץ המשפטי לממשלה. כך טוען (יום ה', 28.1.21) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. הוא דיבר בכנס המקוון של העמותה למשפט ציבורי. הוא גם יצא נגד השרה מירי רגב בנוגע למאבק בקורונה. מנדלבליט לא הזכיר את השרים בשמותיהם, אך התייחס לתפקידיהם של אוחנה ואמסלם, ואילו בהקשר של רגב - הדברים עולים מן ההקשר.
28/01/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
שר הביטחון, בני גנץ, פנה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ודרש ממנו לפנות אל יו"ר הכנסת ולבקש לכנס מיד את מליאת הכנסת - עוד הערב - לצורך השלמת הליך החקיקה של חוק קנסות הקורונה.
28/01/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
צוות חוקרי בית הספר לבריאות הציבור של האוני' העברית ובית החולים הדסה טוען כי הנזק הכרוך בסגירה גורפת של מסגרות החינוך עולה על התועלת שבסגירתם.
28/01/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
חילופי האשמות (יום ה', 28.1.21) בין חברי הכנסת מהליכוד וכחול לבן, על-רקע הניסיון לקדם את חוק הקנסות. יושב-ראש הכנסת יריב לוין תקף בחריפות את יו"ר כחול לבן בני גנץ, ודרש מכחול לבן להתנצל ולחזור בה מהאשמה לפיה "יו״ר הכנסת לוין מסרב לכנס את המליאה באופן מידי ולהעביר את חוק הקנסות, ובכך מסכן חיי אדם".
28/01/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ תא״ל מיל׳ מירי רגב סיימה (יום ה', 28.1.21) דיון בראשותה בהשתתפות סגן שר הבריאות יואב קיש וגורמי משרד הבריאות בנושא טיסות במקרים חריגים.
28/01/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מגיפת הקורונה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 35  /  מי ומי  
ועדת החוקה אישרה את חוק הקנסות  /  מירב ארד
ישראייר תבצע טיסות חילוץ לארץ   /  מירב ארד
הכנסת אישרה הארכת הסגר עד תחילת פברואר  /  איציק וולף
ביידן נגד הקורונה, שבוע ראשון  /  איתמר לוין
בצחוק ובדמעות - כמה קטנות על המצב הנוכחי  /  ארווין קליין
נמחקו החיוכים  /  מנחם רהט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il