|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

מדיניות ההליכה על הסף של אירן

אירן מפגינה מדיניות קשוחה, היא מפרה בגסות את הסכם הגרעין, מאיצה את קצב העשרת האורניום ומסרבת למשא-ומתן עם ממשל ביידן. הממשל החדש מגבש את המדיניות כלפי הסכם הגרעין ומתייעץ עם בנות בריתו, הנשיא ביידן יצטרך להחליט האם להתקפל או להקשיח עמדות כלפי אירן
01/02/2021  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
אירן. יותר תוקפנית כלפי ארה"ב [צילום: וואחיד סלמי/AP]

המתיחות במזרח התיכון לא פחתה בעקבות חילופי הממשל בארה"ב, הממשל החדש הורה על חזרת המפציצים הכבדים מסוג B-52 לשמי המפרץ והציב סוללות כיפת ברזל בבסיסים האמריקנים במפרץ כדי להרתיע את אירן ולהפגין נחישות בניסיון לנהל עמה משא-ומתן על הסכם גרעין משופר.

למתיחות הזו יש להוסיף את דברי הרמטכ"ל אביב כוכבי בדבר הנחייתו לצה"ל להכין אופציה צבאית כדי להתמודד עם סכנת הגרעין האירני והתשובה של צבא אירן כי "יהרוס את תל אביב וחיפה אם ישראל תעשה מעשה טיפשי נגד אירן". ברקע הדברים, סדרה של תמרונים צבאיים שעשה צבא אירן בשבועיים האחרונים באויר, בים וביבשה כדי לאותת לארה"ב כי איננו חושש מעימות צבאי.

שעון החול הולך ואוזל ואירן מנהלת מדיניות של הליכה על הסף כדי לנסות ולהכתיב לממשל החדש בארה"ב את ההסרה המיידית של הסנקציות שהטיל עליה הנשיא טראמפ, לא ברור אם אירן מנהלת מדיניות אגריסיבית כחלק מן המשא המתן העתידי עם ממשל ביידן או כדי לצאת לגמרי מהסכם הגרעין, ממשל ביידן פתח בינתיים בהתיעצוייות על השינויים שהוא רוצה להכניס בהסכם הגרעין מ-2015, רוברט מאלי, השליח החדש של הממשל לנושא אירן החל להתייעץ עם גורמים בכירים בצרפת, בריטניה וגרמניה והוא צפוי גם להתייעץ עם מדינות המפרץ.

ראש המוסד יוסי כהן ייצא בקרוב לוושינגטון כדי להציג בפני הנשיא ביידן וראש ה-CIA ווילאם ברנס את החומרים המודיעיניים על הכוונות האמיתיות של תוכנית הגרעין האירנית ואת הדרישות הישראליות בכל הקשור להסכם גרעין משופר עם אירן.

  • עצירת העשרת האורניום.
  • עצירת יצור הצנטרפוגות המתקדמות.
  • הטלת מגבלות על פרויקט הטילים הבליסטיים.
  • בלימת התמיכה האירנית בארגוני הטרור ובראשם ארגון חיזבאללה.
  • עצירת ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה, עירק ותימן.
  • הפסקת פעילות הטרור האירנית נגד ישראלים בחו"ל.
  • חשיפה מלאה של מתקני הגרעין האירניים בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

גורמים אמריקנים אומרים כי ממשל ביידן נותן עדיפות עליונה לנושא האירני כדי לשמור על המשך היציבות במזרח התיכון, ההערכה בוושינגטון היא כי תהליך ההתייעצויות של ממשל ביידן עם מדינות אירופה, מדינות המפרץ וישראל יקח זמן רב וגם המאמצים להביא את אירן לשולחן המשא-ומתן, מדובר בתהליך של כמה חודשים לפחות, הממשל הבהיר כי אירן עדיין רחוקה מלעמוד בכל ההתחיבויות של הסכם הגרעין וכי היא צריכה לחזור אליהן, במקביל בוחן ממשל ביידן את האפשרויות והמשמעויות של הסרה הדרגתית של הסנקציות מעל אירן.

אירן מאתגרת את ג'ו ביידן

הנשיא החדש גו' ביידן נכנס לבית הלבן ב-20 בינואר אבל האירנים אינם מתכוונים לתת לו אפיל יום אחד של חסד,הם מגבירים את הלחץ המדיני והתקשורתי על ארה"ב כדי להביא לחזרה מיידית של ארה"ב להסכם הגרעין משנת 2015 ללא תנאים ולהסרת הסנקציות הכבדות שהטיל הנשיא טראמפ על אירן.

החזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות מעל אירן תאפשר לאירן לייצא נפט ולשוב ולהשתמש במערכת הבנקאות הבינלאומית העולמית,הדבר מדאיג מאוד את ישראל ומדינות המפרץ, אם זה אכן יקרה אירן תתחזק מבחינה כלכלית והיא תוכל להשפיע על המתרחש באזור המזה"ת באמצעות שלוחותיה בסוריה, עירק, לבנון, תימן ורצועת עזה.

הנשיא טראמפ שממנו חששו האירנים הלך הביתה, ג'ו ביידן נתפס בעיניהם כנשיא חלש המעוניין בדיאלוג ולא במלחמה או בשימוש בכוח, לכן, מבחינתם אפשר להשתולל במיוחד נגד מטרות אמריקניות וסעודיות.

בימים האחרונים הייתה שורה של התקפות אירניות באמצעות השלוחות של אירן בעירק ובתימן: מטח רקטות שוגר לעבר השגרירות האמריקנית בבגדד ולעבר ריאד בירת סעודיה נורה טיל בליסטי או מל"ט מדויק, סעודיה טוענת כי הטיל נורה על-ידי המורדים החות'ים בתימן אך הם מכחישים, לעומת זאת הודיעה מליציה חדשה בעירק הנאמנה לאירן כי היא זו שירתה את הטיל לעבר סעודיה.

הנשיא ביידן איננו ממהר לחזור להסכם הגרעין וזה מרתיח את האירנים, לביידן יש את נושא הקורונה על ראשו והמשבר הכלכלי הקשה בארה"ב, בנוסף לכך הוא צריך להתייעץ עם מדינות אירופה, עם מדינות המפרץ ועם ישראל על החזרה להסכם הגרעין ועל הדרישות הביטחוניות שיש לדרוש מאירן.

אירן שאחרי ממשל טראמפ היא יותר תוקפנית כלפי ארה"ב והיא עברה לשלב האיומים הישירים על ממשל ביידן, היא מאשימה אותו כי הוא ממשיך במורשת טראמפ בכל הקשור לנושא הגרעין.

ב-26 בינואר איימה אירן להפסיק את הפרוטוקול הנוסף של הפיקוח של הסוכנות לאנרגיה אטומית ב-21 בפברואר "אם הצדדים לא ימלאו את התחייבויותיהם", דהיינו אם ארה"ב לא תחזור להסכם הגרעין. עלי רביעי, דובר ממשלת אירן אמר שההזדמנות של ארה"ב לחזור להסכם הגרעין ולמלא אחר התחייבויותיה היא מוגבלת " הדיאלוג עם ארה"ב איננו על הפרק כרגע, אין לנו קשר עם ממשל ביידן וכל התפתחות במשא-ומתן תלויה בביצוע ההחלטה הבינלאומית 2231 שהיא החלטה של מועצת הביטחון שאישרה את הסכם הגרעין".

נראה שאירן מתכננת להגביר את הלחץ על ממשל ביידן, אם הממשל לא יודיע על חזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות בשבועות הקרובים, ממשלת אירן תבצע את החלטת הפרלמנט האירני ותאסור על-כניסת הפקחים הבינלאומיים למתקני הגרעין. באהרוז כמאלונדי, דובר סוכנות האנרגיה האטומית באירן הודיע ב-28 בינואר כי אירן תציב 1000 סרקזות חדשות מדגם IR2M במתקן הגרעיני בנתנז בתוך 3 חודשים. הוא התפאר לגבי כמות האורניום המעושר שנמצא בידי אירן ואמר: " אי-אפשר להשוות את היכולות הגרעיניות שלנו לשנים הקודמות, כעת יש לנו 17 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 20 אחוזים."

כפי שהדברים נראים כעת. אירן איננה רוצה לנהל משא-ומתן עם ממשל ביידן על הסכם הגרעין, היא חוששת כי מדובר בתרגיל אמריקני לגרור אותה למלכודת של משא-ומתן על כל הנושאים, דהיינו: פתיחה של כל הסכם הגרעין משנת -2015 ומשא-ומתן על הסכם חדש שבו יהיו סעיפים חדשים כמו פרויקט הטילים הבליסטיים ומדינות הטרור האזורית שלה.

אמיר עבד אל-להיאן, עוזרו של יו"ר הפרלמנט האירני אמר ב-30 בינואר:" משא-ומתן עם ארה"ב יהיה בזבוז של זמן, מדובר במלכודת וארה"ב תנסה לכפות עלינו תנאים חדשים". האירנים מתנגדים לצירוף צדדים חדשים למשא-ומתן כמו למשל סעודיה, הם זועמים על נשיא צרפת עימנואל מקרון שאמר כי סעודיה צריכה להיות צד במשא-ומתן על הסכם גרעין חדש.

לאן פני הדברים?

כיפופי הידיים בין ארה"ב לאירן ממשיכים לגבי השאלה מי ימצמץ ראשון, מבחינת האירנים "אין חזרה לאחור" וארה"ב חייבת להסיר את הסנקציות לאלתר ולחזור להסכם הגרעין ללא תנאים, מבחינת ארה"ב, אירן היא זו שצריכה להפסיק לאלתר את ההפרות הנרחבות מצידה של הסכם הגרעין.

ארה"ב מודאגת מאוד מהכמות ההולכת וגדלה של אורניום מעושר בידי אירן, היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן אמר כי "נקודת התחלה קריטית עבור ממשל ביידן תהיה הטיפול במאגר האורניום המועשר ההולך וגדל של טהרן מכיוון שהיא מתקרבת יותר ויותר להשגת מספיק חומר בקיע עבור פצצה גרעינית".

השאלה אם גו' ביידן ישכיל לסחוט את הלימון עד הסוף ולנצל את הסנקציות של הנשיא טראמפ כדי להגביר את הלחץ על אירן, אם הוא ימקסם אותן הוא עשוי להשיג ויתורים מצדה של אירן מכיוון שהיא חנוקה מבחינה כלכלית, מדובר במשחק פוקר צמוד לחזה.

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי ייתכן שבסופו של דבר שני הצדדים יסכמו על "עסקת ביניים" שעל פיה ארה"ב תסיר חלק מהסנקציות בתמורה לכך שאירן תפסיק את ההפרות הרחבות מצידה של הסכם הגרעין ובמקביל יתקיים משא-ומתן לגבי שאר הדרישות של ממשל ביידן מאירן והסרתן של שאר הסנקציות.
הדברים יתבררו בשבועות הקרובים.

תאריך:  01/02/2021   |   עודכן:  01/02/2021
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדיניות ההליכה על הסף של אירן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
בראיון ראשון אי-פעם של שר ישראלי לערוץ הערבי אלג'אד המשדר מקהיר, התייחס שר הביטחון בני גנץ לשורה של נושאים ביטחוניים ומדיניים. הראיון משודר מקהיר אל העולם כחלק מסדרת ראיונות ראשונה מסוגה על ישראל. העיתונאי נזיר מג'לי שוחח עם גנץ בשבוע שעבר בלשכתו במשרד הביטחון שבתל אביב על ההתמודדות עם אירן, חילופי הממשל בארה"ב הברית, האתגרים וההזדמנויות באזור וגם הבחירות הקרובות.
31/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
אם מישהו מבקש לבחון את עומק התהומות אליהן התדרדרנו, מקרהו של הרמטכ"ל אביב כוכבי ממחיש זאת באופן הבוטה ביותר. עד לפני חמש דקות היה כוכבי רמטכ"ל אהוב, בקונצנזוס, רמטכ"ל שאפשר לסמוך עליו, להסתער אחריו, רמטכ"ל של ביטחון, אמונה, תקווה, האביב הישראלי בהתגלמותו. ובין רגע מאביב כוכבי הפך לאביביסט, ככוביביסט, ביביסט במדים לא פחות. האביב הערבי במתכונתו הישראלית הוציא את ארסנל מילות הגנאי והמתקפה ובכינון ישיר החל לטווח את האיש שהעז לומר את דעתו הביטחונית המתאימה לדעת ראש הממשלה.
בסוף השבוע דיווחו אמצעי התקשורת בסוריה כי מטוסי חיל-האוויר הישראלי תקפו יעדים באזור חמאת בסוריה וכי כתוצאה מהתקיפה נהרגו 4 בני משפחה אחת, ישראל שומרת על עמימות ואיננה מאשרת או מכחישה את דבר התקיפה, אולם גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי אם אכן ישראל היא זו שתקפה בסוריה הרי שיש בתקיפה הזו נגד יעדים אירנים גם העברת מסר לממשל החדש בארה"ב.
לאחר כניסת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לבית הלבן תצטרך ישראל לעבוד עם נשיא אמריקני שמדיניותו בסוגיית אירן צפויה להיות שונה מזו של ממשל הנשיא טראמפ. לממשל הנכנס ולממשל היוצא יש מחויבות מרכזית זהה (ובלשון הנשיא הנבחר "בלתי ניתנת לערעור") למנוע מאירן השגת נשק גרעיני. אולם לצידה מחלוקת אשר לדרך שבה יש להשיג זאת, וכן לגבי דרך הטיפול בסוגיית הטילים ובמאפיינים השליליים האחרים של התנהלותה האזורית של אירן שלא טופלו במסגרת עסקת הגרעין (JCPOA).
בהסכם בין אירן לבין ה-P5+1 (ארצות הברית, בריטניה, צרפת, סין ורוסיה + גרמניה) מיולי 2015 נקבע, בין השאר, כי מותר לאירן להחזיק בכמות של 300 ק"ג אורניום מועשר מתוצרתה לרמה של 3.67%. כן נקבע בהסכם מספר הצנטריפוגות המבצעות את ההעשרה, סוגן ומיקומן. הנשיא ברק אובמה קבע באותה עת, כי לאור ההסכם, לוח הזמנים "לפריצה" (להפקת אורניום מועשר כדי פצצה ראשונה – להגדרתו) הוא שנה, במקום זמן קצר בהרבה כפי שהיה לפני ההסכם.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il