|
ישראייר. דיילות ישנות על הרצפה?
|
|
|
|
|
דיילות ודיילי האוויר של חברת התעופה ישראייר, הקימו ועד עובדים ראשון מסוגו בחברה הנמצאת בבעלות קבוצת גנדן של נוחי דנקנר ואבי פישר. בחודשים האחרונים, הצטרפו להסתדרות יותר משליש מדיילי החברה, ובסך-הכל 65 דיילים ודיילות מתוך 85 הצוותים בחברה.
כזכור, על-פי החוק, עם הצטרפותם של יותר משליש מהדיילים בחברה להסתדרות, הרי שההסתדרות הופכת לאירגון היציג שלהם ומייצגת אותם מול המעסיק. הדיילים והדיילות התלוננו בהסתדרות על תנאי עבודה ותנאי העסקה "מחפירים". הם מוחים על כך שבטיסות ארוכות הדיילים ישנים על הרצפה בשל מחסור במספר המושבים המיועדים למנוחה. המושבים שקיימים ממוקמים על יד השירותים. זאת - לעומת חלק מחברות התעופה האחרות, שמספקות חדרי שינה עם מיטות לדיילים בזמן טיסות ארוכות.
כמו כן, טוענים צוותי ישראייר, כי בטיסות ארוכות הדיילים מקבלים פחות משכר המינימום. "הם מרוויחים שכר קבוע לטיסות וזה על בסיס שעות אוויר בלבד", נטען מדיילי ישראייר, "כך שאם הדיילים עובדים יותר שעות בשל עיכובים, שדה תעופה עמוס או שעות עבודה נוספות בקרקע, הם לא יקבלו שכר על כך. מבדיקה של הלשכה המשפטית של ההסתדרות, אשר בדקו את השעות נראה כי בהרבה מן הטיסות, הדיילים מרוויחים פחות משכר המינימום".
הדיילים טוענים, כי הם משלמים על עלות ההכשרה שלהם: במהלך קורס ההכשרה, הדייל המועמד משלם לחברה עלות הכשרה בסכום של 1,750 שקל ובמקביל, הדייל מקבל שכר מינימום עבור הקורס. "התנהלות זו", טוענת ההסתדרות, "הינה בניגוד לפסיקת ביה"ד לעבודה שהכריע במקרה דומה, לגבי דיילי אל-על, שיש לשלם לדיילים על הקורס במלואו".
הדיילים גם מתלוננים שחוזה העבודה שלהם אינו מגדיר מה זה שעות עבודה, שעות מנוחה ופעילות. כך שמבחינת החברה, הדיילים יכולים לעבוד 24 שעות ללא מנוחה או לחלופין, לטוס לבנגקוק, לנוח ארבע שעות ולחזור בטיסה אחרת מיידית לארץ. הם מוחים גם על הרעת התנאים מבחינת מגורים. "לאחר טיסות ארוכות מלינים את הדיילים במלונות לא בטיחותיים - על אוטוסטרדות וללא מאבטחים".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, פנה להנהלת החברה וביקש לנהל משא-ומתן לשפר את תנאי העסקת הצוותים. לאחר שנתקל לדברי ההסתדרות בסירוב מוחלט של ההנהלה הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בחברה.
אדרי: "עד לאחרונה, דיילי ישראייר לא היו מאוגדים כחבריהם בחברות התעופה האחרות - ומכאן התפתחה העסקה הגובלת בהשפלה. מדובר בניצול תום לבם וחריצותם של עובדים צעירים, שלא הבינו עד כמה נוצלו במהלך השנים. אני קורא להנהלת החברה לעגן את זכויות העובדים בהסכם קיבוצי ראוי - כפי שקיים בחברות תעופה אחרות.
הנהלת ישראייר מסרה בתגובה: "קבוצת ישראייר מעסיקה כ–600 עובדים, ומערכת יחסי העבודה לאורך השנים בחברה הינה טובה מאוד ונשענת על שיתוף פעולה הדדי. יחד עם זאת, החברה הודיעה לנציגות דיילי האוויר, כי היא נכונה לקיים עימם באופן מיידי פגישות עבודה בנוגע לתנאי העסקתם לקראת שנת העבודה העומדת בפתח".