|   15:07:40
דלג
  יורם אטינגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

מדיניות ארה"ב במזה"ת - הימנעות מ-או חזרה על - שגיאות

ב-2021, עשר שנים לאחר התפרצות הצונאמי הערבי, ובניגוד למדיניות מחלקת המדינה, אך בהתאמה מלאה למחקרי פרופ' כדורי, הרחוב הערבי נשלט על-ידי דפוסי התנהגות בני 1,400 שנים
03/02/2021  |   יורם אטינגר   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
שלטון עריץ [צילום: חסן דרידי/AP]


התנהלות מחלקת המדינה

זהות מעצבי מדיניות החוץ והביטחון של הנשיא ביידן מלמדת על שידרוג השפעתה של מחלקת המדינה (מחמ"ד), ומכאן הצורך לבחון את התנהלות מחמ"ד כדי להימנע משגיאות העבר. לדוגמא:

- ב-1948 הובילה מחמ"ד את התנגדות הממסד הוושינגטוני להקמת המדינה היהודית ולהכרה בה. הנימוק היה שהמדינה היהודית נידונה להשמדה בידי צבאות ערב, תהייה פרו-סובייטית (עקב מוצא מנהיגיה...), תפגע ביחסי ארה"ב-ערב ובאספקת נפט המפרץ הפרסי, ותתרום לזעזועי המזרח התיכון. סגן מזכיר המדינה, רוברט לאווט טען: "הכרה במדינה היהודית משולה לקניית חתול בשק".

- בשנות ה-50' חיזרה ארה"ב אחרי נשיא מצרים, עבד אל נאצר, ראתה בו בעל-ברית פוטנציאלי והעניקה לו סיוע אזרחי נדיב. אבל נאצר הפך לבעל-ברית מרכזי של ברה"מ, תמך במשטרים אנטי-מערביים באפריקה, שילהב תחושות אנטי אמריקניות במזרח התיכון, ופעל להפלת כל משטר ערבי פרו-אמריקני.

- ב-1978/79 בגדה ארה"ב בבעל-בריתה המרכזי, השאה הפרסי, ואימצה לחיקה את אייתולה חומייני, כולל שיתוף פעולה מודיעיני בחודשים הראשונים לשלטון האייתולות, בהנחה שחומייני היה שוחר חרות, דמוקרטיה וזכויות אדם, ניתן לשליטה, וחתר לקשר חיובי עם ארה"ב.

- ב-1990-1980 ראתה ארה"ב בסדאם חוסיין את "אויבו של אויבי (אירן) הוא ידידי (סדאם)", שתוגמל בהסכם לשיתוף-פעולה מודיעיני, אספקת מערכות מתקדמות לשימוש אזרחי וביטחוני, וערבויות להלוואות בסך 5 מיליארד דולרים. ארה"ב אף "נתנה אור ירוק" לפלישת עירק לכווית (אוגוסט 1990) כאשר 8 ימים לפני הפלישה ביקש סדאם חוסיין משגרירת ארה"ב בבגדד, אפריל גילאספי, לדעת מה תהייה תגובת ארה"ב אם עירק תפעיל צבא להשבת "הפרובינציה ה-19" (כווית) למולדת העירקית. תשובת השגרירה, שקיבלה אישור ממחמ"ד, הייתה: "זה עניין בינערבי".

- ב-2000-1993 ראה הממסד הוושינגטוני בערפאת מנהיג שואף שלום הראוי לפרס נובל לשלום ולסיוע שנתי אמריקני, תוך התעלמות מחזונו החיסולי המתועד במסמכי היסוד של הפתח' (1959) ואש"ף (1964), מערכת החינוך לשנאה והטרור השיטתי.

- ב-2009 אימצה ארה"ב לחיקה את "האחים המוסלמים" והגדירה אותם כגוף פוליטי וחילוני, תוך התעלמות ממהותם האנטי-אמריקנית והטרוריסטית, וחתרנותם נגד כל משטר ערבי פרו-אמריקני, ובמיוחד משטר מובארק במצרים. הפניית העורף למובארק סללה את הדרך לעליית "האחים" לשלטון במצרים ב-2012/13, שהייתה סיוט קיומי לסעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, עומאן, ירדן ומרוקו.

- עד התפרצות מלחמות האזרחים להפלת בשאר אל אסד ב-2011 ראתה אותו מחמ"ד כפוטנציאל למנהיג מתון עקב הרקע שלו: רופא עיניים בלונדון, נשוי לבריטית ונשיא התאחדות האינטרנט הסורית. גם חאפז אל אסד היה מושא לציפיות חיוביות, למרות שהיה "הקצב מדמשק", ונחשב לשותף אמין למשא-ומתן, שהצדיק לחץ על ישראל לנסיגה מרמת הגולן.

- ב-2011 היה למחמ"ד תפקיד מרכזי בשכנוע הנשיא אובמה ליזום מתקפה צבאית של נאט"ו להפלת קדאפי עקב הפרות גסות של זכויות אדם. אבל מחמ"ד התעלמה מהפיכת קדאפי מטרוריסט ללוחם מרכזי בטרור האיסלאמי, שהעביר את תשתית הגרעין מלוב לארה"ב. הפלת קדאפי הפכה את לוב למדינה בלתי-נשלטת, לזירת מלחמות אזרחים ולבסיס מוביל של הטרור האיסלאמי.

- ב-2011 קיבל הממסד הוושינגטוני את התפרצות האלימות ברחוב הערבי כאילו הייתה צעדה לדמוקרטיה, התקדמות לדו-קיום בשלום, מהפיכת פייסבוק, מהפיכת הצעירים - אביב ערבי בהתגלמותו. אבל בחינת המציאות מבהירה שמדובר בצונאמי ערבי החושף את הטרור, האלימות, החתרנות ומאבקי הכוח השורשיים, השבטיים, האתניים, הדתיים, הרעיוניים, המקומיים והאזוריים בינערביים ובין-איסלאמים.

- ב-2015 נחתם הסכם הגרעין עם אירן שהעניק למשטר האייתולות 150 מיליארד דולרים לשידרוג פיתוח טילים בליסטים, ומכונת מלחמה וטרור להתפשטותם במזה"ת, באסיה, באפריקה ובשאר העולם. יוזמי ההסכם הנמנים על בכירי נשיאות ביידן (כגון ראש ה-CIA וויליאם ברנס והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן) שללו את האופציה הצבאית (למגינת לב רוב האירנים), וראו באייתולות ברי-שיח אמינים, הנכונים לדו-קיום בשלום וחלוקת-השפעה עם המשטרים הסונים במפרץ הפרסי, למרות התנהלותם הפנאטית והמגלומנית השיטתית מאז עלייתם לשלטון ב-1979.

מציאות המזרח התיכון

לאור התנהלות מחלקת המדינה, המתעדת ניתוק ממציאות המזרח התיכון, ראוי שמעצבי מדיניות החוץ והביטחון של הנשיא ביידן - כמו מעצבי מדיניות בישראל - ילמדו את ספריו ומאמריו של פרופ' אלי כדורי (London School of Economics and Political Science), שהיה היסטוריון מוביל של המזרח התיכון, שמחקריו עומדים במבחן המציאות. לדברי פרופ' כדורי (The Chatham House Version): "ההנחה ההגיונית שאי-יציבות המזרח התיכון היא תופעה שורשית ואינה זוכה לאהדה רבה בבריטניה וארה"ב....

"האמצעי הפשוט והיעיל ביותר להכרת המציאות הוא היכולת להבדיל בין מלל לבין התנהלות... מנהגים, נורמות ושפה [מזרח תיכוניים] בלתי-מוכרים תורמים לבלבול ולמבוכה [במערב]... לעתים קרובות, הנחות והערכות אינן נבחנות מול המציאות, אלא נשארות בגדר דוקטרינות בלתי-מוחשיות, כאשר הערכת אישים [מזרח תיכוניים] מתבססת על מוצא-פי האישים ולא על התנהלותם...

"מונחים פוליטים של מערביים אומצו על-ידי העולם, ללא קשר לערכים ולמסורת המערביים, ובכך מרוקנים מונחים אלו מתוכן, והופכים למצג-שווא המציג את הרודן [המזרח תיכוני] כאילו היה חוקתי, ואת הערמומי כאילו היה ישר-דרך...

"הסכסוך הפלשתיני-ישראלי הוא משני... הסכסוך העכשווי הוא ערבי-ישראלי... בהקשר הרחב ישראל אינה הגורם החשוב ביותר, שהוא היריבויות הבינערביות... פתרון הסוגיה הפלשתינית יתרום מעט - אפילו אם יביא להשמדת ישראל - מכיוון שאז יפרצו המאבקים הבינערביים על השלל ועל נושאים מסובכים יותר לפתרון. פתרון הסוגיה הפלשתינית לא יביא לשלום...

"דוקטרינות רהוטות לא יקדמו את המצב, ותשובות פשטניות יוליכו שולל. התוהו ובוהו במזרח התיכון הוא שורשי, והיעלמות ישראל... לא תרפא ולא תשפר את המצב. המאמץ לכפות על המזרח התיכון מודרניזציה, דמוקרטיה והתמערבות עלול להוסיף שמן למדורה המזרח תיכונית...

"[במזרח התיכון] כוח פוליטי הוא קפריזי/גחמני, נרכש באלימות ומתבסס על-ידי דיכוי... יציבות פוליטית היא רעועה ועל-תנאי... מציאות יציבה אינה מוכרת, והנתינים חרדים מנחת זרועו של השלטון... חתרנות, בוגדנות ומלחמות אזרחים מאפיינים את ההיסטוריה של המזרח התיכון...

"התייחסות האיסלאם ליחסים בינלאומיים מכירה בשני מצבים: מלחמה נגד 'הכופר' או קבלת מרות 'המאמין' על-ידי 'הכופר'. הסכם שלום עם 'הכופר' הוא למעשה המשך העוינות עד הכרה בשלטון האיסלאמי.... דו-קיום בשלום, קדושת בריתות, צדק חברתי וכיבוד הזולת הם זרים ואף בלתי-מובנים במציאות המזרח תיכונית... (שם, עמודים 12-1)".

מסקנה

ב-2021, עשר שנים לאחר התפרצות הצונאמי הערבי, ובניגוד למדיניות מחלקת המדינה, אך בהתאמה מלאה למחקרי פרופ' כדורי, הרחוב הערבי נשלט על-ידי דפוסי התנהגות בני 1,400 שנים: אי-יציבות, הפכפכות, חוסר-סובלנות, אלימות, דריסת זכויות אדם, שלטון עריץ, טרור ומלחמות בינערביים ובין-איסלאמים, משטרי מיעוט זמניים ופגיעים וכך גם מדיניותם והסכמיהם, כאשר הצונאמי הערבי/איסלאמי עדין לא הגיע לשיאו.

את כשלונות מחמ"ד אפשר לייחס, לפי פרופ' אלי כדורי, ל"הפגנה שיטתית ומתמשכת של אשליות, הערכות שגויות והתנהלות מגושמת (שם, עמוד ix)".

האם מעצבי מדיניות החוץ והביטחון של הנשיא ביידן יחזרו על - או ימנעו מ - שגיאות העבר, בכל הקשור לאירן והמזרח התיכון, שהם מוקד הפצה גלובלי של פנטיות, חתרנות, טרור, מלחמות וטכנולוגיות בליסטיות וגרעיניות?

תאריך:  03/02/2021   |   עודכן:  03/02/2021
יורם אטינגר
+מצוקתם של הדרוזים בסוריה
19:19 03/02/21  |  ירון פרידמן   |   לרשימה המלאה
התקשורת הישראלית עסוקה כל הזמן בסוריה כזירת מלחמה בין ישראל ואירן. אולם רוב הישראלים אינם מודעים לטרגדיה של הדרוזים בדרום סוריה, הסובלים ממצוקה כלכלית וביטחונית חמורה. המקרה של הדרוזים בסוריה מוכיח עד כמה כוזבת הססמה של הנשיא בשאר אל-אסד לפיה הוא מגינם של המיעוטים. מה באמת קורה לדרוזים מעבר לגבול הגולן, עד כמה חמור מצבם, מי עוזר להם, וכיצד זה קשור לישראל?
דרוזים בגולן ברקע תמונת בשאר אסד [צילום: אריאל שליט/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדיניות ארה"ב במזה"ת - הימנעות מ-או חזרה על - שגיאות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עמעד
3/02/21 13:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
התקשורת הערבית עוסקת לאחרונה רבות בנושא העשור להתפרצות הטלטלה בעולם הערבי שהחלה בסוף 2010, אותה כינו האופטימיים בשם "האביב הערבי". הצעירים שיצאו להפגין ברחובות ברחבי העולם הערבי אחרי שהתוניסאי בועזיזי העני והמיואש הצית את עצמו, חלמו להפיל את המשטרים העריצים ולהביא לעידן חדש של ליברליזם ודמוקרטיה ולשפר את רמת חייהם.
02/02/2021  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי מאחורי ניסיון הפיגוע בשגרירות ישראל בניו דלהי שבהודו בסוף השבוע עומדת אירן וכי מדובר בניסיון נקמה אירני על חיסולו של אבי תוכנית הגרעין האירנית מוחסן פחרי זאדה. ההערכה בישראל היא כי כוח "קודס" של "משמרות המהפיכה" האירניים הוא שעומד מאחורי המעשה.
בעוד ממשל ביידן מחפש דרך טובה יותר מקודמו לניהול יחסי ארה"ב-סעודיה, אחד המכשולים הוא מאסרם של שני סעודים צעירים בידי יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, במטרה ללחוץ על אביהם – לשעבר קצין בכיר בשירותי המודיעין של הממשלה, כותב וושינגטון פוסט. מוחמד מנסה לשכנע את סעד אלג'ברי לחזור מטורונטו, לשם גלה. עומר אלג'ברי בן ה-33 ושרה אלג'ברי בת ה-20 נעצרו במארס שעבר. הבן הבכור, חאלד אלג'ברי – קרדיולוג החי עם אביו – טוען, כי הם נעצרו כבני ערובה כדי להבטיח את שובו של אביו.
28/01/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן פתח בקמפיין תקשורתי ענק כדי לשקם את תדמיתו בסעודיה ובקרב הקהיליה הבינלאומית לקראת כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. במסגרת הזו, השיק מוחמד בן סלמאן, לפני כחודש ערוץ טלוויזיה חדש בבעלות משותפת שלו ושל רשת "בלומברג" הנקרא ערוץ "א-שרק" המשדר, בשלב הראשון, בשפה הערבית למזרח התיכון ושנועד לשפר את תדמיתו.
ממשלות ערב הרשמיות שמרו על דממה ולא הגיבו להתפרצות ההמונית להיכל הקודשים של הדמוקרטיה האמריקנית, אך אנשים המקורבים לממשל ללא תפקיד רשמי לא הסתירו יותר משמץ של שמחה לאיד. כך למשל צייץ חבר הפרלמנט המצרי לשעבר וכיום המו"ל של העיתון המצרי הגדול אלאסבוע (השבוע) מוצטפא בכרי: "ננסי פלוסי משפילה את ההמון ודורשת לטהר את גבעת הקפיטול. זו הדמוקרטיה שלך גב' ננסי, תזכרי את ההצהרות של הדמוקרטור אובמה ואת תגובתו לאירועי החבלה שנעשו על-ידי חבריו נגד המוסדות הרשמיים של מצרים". במילים אחרות, בכרי מצביע על צביעות ארה"ב בהוקעת משטר מבארכ על ניסיונו המוצדק למנוע את הפלת משטרו במהומות ינואר 2011 ("האביב הערבי") בעוד היא מגיבה באורח דומה לניסיון לערער את משטרה היא.
20/01/2021  |  אדי כהן  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי  
הסתיים הסכסוך במפרץ  /  יוני בן-מנחם
נ"י טיימס: ישראל חיסלה את מספר 2 באל-קאעידה  /  עידן יוסף
3 נרצחו בוינה בידי מחבל איסלאמיסט  /  איציק וולף
ישראל טאבו - לא עוד  /  שאול מנשה
מאמץ לפיוס בין תנועת חמאס למשטר אסד  /  יוני בן-מנחם
מי אתה וויליאם ברנס, ראש ה-CIA המיועד  /  יורם אטינגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il