|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

הדמוקרטיה בעולם – בנקודה הנמוכה ביותר מאז 2006

קורבן נוסף של הקורונה: הדמוקרטיות

המגבלות בשל המגיפה פגעו בזכויות האדם במדינות רבות וממד הדמוקרטיה של אקונומיסט ירד לשפל; ישראל נמצאת רק במקום ה-27 אולם, מדגיש וושינגטון פוסט, הבעיות החלו הרבה קודם – ואינן קשורות רק לקורונה, כפי שניתן ללמוד מהתנהגותו של דונלד טראמפ במאבק בין הדמוקרטיה לבין הסמכותנות, דומה שהאחרונה צוברת תאוצה
07/02/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
מודל שלילי לחיקוי [צילום: אלכס ברנדון, AP]

זמנים קשים עוברים על הדמוקרטיה בעולם. המשטר הדמוקרטי של מינמאר הופל השבוע בידי הצבא, ולמחרת נשלח לכלא מתנגד המשטר הרוסי אלכסיי נבלני. בהודו, הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם, גל מחאות מצד חקלאים הוביל לחסימת האינטרנט, מגבלות על רשתות חברתיות והעמדה לדין של עיתונאים. ארה"ב עודנה מלקקת את פצעי נסיונותיו של דונלד טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות וההסתערות על הקפיטול.

אלו רק כמה דוגמאות, והתמונה הכוללת רחוקה מלהיות מלבבת. מדד הדמוקרטיה שפרסמה השבוע (2.2.21) יחידת המחקר של אקונומיסט קבע, כי הציון הממוצע העולמי הוא 5.37 מתוך 10 – הנמוך ביותר מאז החל פרסומו של המדד ב-2006. רק 13.8% מכלל המדינות הן דמוקרטיות מלאות ומתגוררים בהן 8.4% מתושבי העולם; עוד 31.1% מהמדינות ו-41% מהאוכלוסייה מצויים בדמוקרטיות פגומות (כולל ישראל). 21% מן המדינות הן בעלות משטר היברידי (15% מתושבי העולם); ב-34.1% מהמדינות, בהן מתגוררים 35.6% מתושבי העולם, שורר משטר סמכותני.

המחקר מציין, כי מגבלות הקורונה גרמו לפגיעה קשה בזכויות האזרח בשנה שעברה, שכן רוב המדינות הגיעו למסקנה, כי ההתמודדות עם הנגיף מצדיקה אובדן זמני וחלקי של חירויות. המדד "העניש" מדינות אשר פגעו בזכויות אזרח, מנעו ביקורת הולמת על צעדי החירום או מנעו חופש ביטוי, בלא קשר לשאלה האם הציבור תמך בצעדים אלו. כך למשל, הסגרים והעוצר בצרפת הובילו לירידה קטנה אך משמעותית בדירוג שלה ולנסיגתה לרשימת הדמוקרטיות הפגומות.

לעומת זאת, המגיפה לא פגעה בהשתתפות בחיים הפוליטיים. בארה"ב הלכו לקלפיות 120 מיליון בוחרים – המספר הגבוה ביותר בתולדות המדינה. אבל האמון הציבורי בהליך הדמוקרטי ספג מהלומה בשל סירובם של טראמפ ותומכיו להכיר בתבוסתו וארה"ב נוצרה דמוקרטיה פגומה. כוכבת המדד היא טייוואן, אשר זינקה 20 מקומות ועלתה למקום ה-11, בזכות בחירות שהתקיימו בחודש ינואר ונהנו משיעור הצבעה גבוה, כולל בקרב הצעירים.

במקומות הראשונים נמצאות נורבגיה, איסלנד, שבדיה, ניו-זילנד, קנדה, פינלנד, דנמרק, אירלנד, אוסטרליה והולנד. ישראל חולקת עם אסטוניה את המקום ה-27, כאמור – ברשימת הדמוקרטיות הפגומות. הציון של ישראל הוא 7.84, עם ציונים גבוהים להליך הבחירות ולמעורבות הפוליטית, וציונים נמוכים יותר לתפקוד הממשלה ולתרבות הפוליטית, ו-5.59 בלבד לזכויות האזרח. ישראל מקדימה את איטליה, בלגיה ויוון – אך נמצאת מאחורי טייוואן, אורוגוואי, צ'ילה, קוסטה ריקה, מאוריציוס ופורטוגל. הציון הישראלי הוא ירידה קלה לעומת 2019; בשנת 2006 הוא היה 7.28 נקודות.

תחילתה של 2021 אינה מבשרת טובות, מציינים החוקרים. ב-6 בינואר הסתערו תומכיו של טראמפ על הקפיטול, וכאמור – השבוע התחוללה הפיכה צבאית במינאמר. תומכי הדמוקרטיה מקווים, שהקלת מגבלות הקורונה תעניק להם סיבה למסיבה בהמשך השנה.

אין ספק שהדמוקרטיה בשקיעה – כותב אדם טיילור בוושינגטון פוסט – אך קשה יותר להסביר מדוע. הקורונה היא סיבה בולטת, אבל האיום על הדמוקרטיה לא צץ יחד עם הנגיף. נתוני מכון המחקר Freedom House מראים, כי רמת הדמוקרטיה ירדה ב-100 מדינות מאז 2016 ורק בודדות רשמו עלייה. מדד הדמוקרטיה של אקונומיסט נמצא בירידה מאז 2015. לכן נראה שמדובר במגמה ולא בהתרחשות נקודתית.

עובדה זו מערערת את הרעיון המערבי, לפיו הגלובליזציה תוביל לעולם דמוקרטי יותר. אפילו סיפורי הצלחה נדירים עלולים לסגת, כמו מיאנמר; ומדינות בעלות מסורת דמוקרטית עלולות לגלות שהיא מתערערת, כמו הודו. לעיתים, מה שחוצה גבולות איננו דמוקרטיה אלא דיכוי. נתונים נוספים של Freedom House מוסרים על 608 מקרים של דיכוי פיזי בין-מדינתי מאז 2014, כולל רציחות, התקפות, מאסרים וגירושים בלתי חוקיים. הבולטות שבין המדינות בהקשר זה היו סין, רוואנדה, סעודיה, אירן, רוסיה וטורקיה.

גם דמוקרטיות עלולות להגביר את דיכוי, טוען טיילור. ארה"ב של טראמפ – עם הטענות על "פייק ניוז", עם המידע השקרי השיטתי – הפכה למודל לחיקוי, למשל בהודו. ההסתערות על הקפיטול גרמה תחושה של התפכחות ותבוסה לקבוצת פרו-דמוקרטיות בעולם שראו את ארה"ב כמודל לחיקוי. הצבא במיאנמר הצדיק את ההפיכה בטענות על הונאת בחירות – שנשמעו לרבים מוכרות מאוד.

לתומכי הדמוקרטיה וזכויות האדם לא יהיה קל לשנות את המגמה. לפני שנכנס לתפקידו, בחן ג'ו ביידן את הרעיון לארח השנה פסגה דמוקרטית בינלאומית, העשויה להוביל אותן להתמודד יחד עם בעיות במקומות כמו רוסיה ומיאנמר. במקביל, עולה בצדק השאלה האם ארה"ב ובעלות בריתה יכולות להטיף למישהו על דמוקרטיה, כאשר המערכות שלהן עצמן מצויות תחת מתקפה. בינתיים, שליטים סמכותניים, כמו נשיא סין, שי ג'ינפינג, אומרים שהם מציעים חלופה. במאבק בין הדמוקרטיה לבין הסמכותנות, דומה שהאחרונה צוברת תאוצה.
Democracy Index 2020 / דוח
מדד הדמוקרטיה של אקונומיסט לשנת 2020

תאריך:  07/02/21   |   עודכן:  07/02/21
איתמר לוין
+גנץ דורש חשיפת פרוטוקולי הממשלה
21:47 07/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בחמישי האחרון, רגע לפני שתוקפו של הסגר מסתיים, התכנסו השרים להכריע בהארכתו ובצעדים הדרושים לבלימת התחלואה. אלא שהזמן היקר הוקדש לעימותים בין נתניהו לגנץ  ▪  נתניהו לגנץ: "דם המתים יהיה על ידיך"; גנץ: "אל תלמד אותי אחריות לחיי אדם"  ▪  סער, לפיד ובנט: "שניהם צריכים ללכת הביתה"
(גנץ בזום בישיבת הממשלה [צילום: מן הטלוויזיה])
+ועדת החוקה אישרה את תקנות היציאה מהסגר
17:11 07/02/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
וועדה ביטלה את האיסור למכירת בשמים בחנויות למכירת מוצרים חיוניים וכן דחתה את מועד הכניסה לתוקף התקנות האוסרות מכירת מוצרים שאינם חיוניים בסופרמרקטים ובתי-מרקחת בהתאם לפסיקת בג"ץ ב-24 שעות נוספות
(המסחר נפתח במגבלות [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90])
+"ענפים רבים עוד נותרו סגורים, עוד מוקדם לסכם את הסגר"
15:08 07/02/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
שיעור הנרשמים היומיים שאינם יוצאי חל"ת מוסיף להיות גבוה  ▪  1,356 מנרשמי סוף השבוע האחרון הם מחוסרי מעסיקים, קרי אינם יוצאי חל"ת, ומהווים 52% מהנרשמים מאז יום חמישי
(רמי גראור. מנכ"ל שירות התעסוקה [צילום: יח"צ])
+מבחני הנהיגה המעשיים יתחדשו בשבוע הבא
14:52 07/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
לא יותר להסיע יותר משני תלמידים ברכב כאשר כל נוסעי הרכב יעטו מסיכות לכל אורך השיעור וישמרו על כללי ההיגיינה
(רק עם מסכות [צילום: פלאש 90])
+"ככל הנראה לא נגיע לחסינות עדר, כפי שקיווינו"
13:37 07/02/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
ועדת החוקה דנה בתקנות להקלת הסגר  ▪  אלרעי פרייס הסביירה: "אנחנו רואים וריאנטים בעולם שמדבקים אנשים שוב. ברגע שיש לנו 2.5 מיליון ילדים שלא יכולים להתחסן כנראה שלא נגיע לחסינות עדר"
(ד"ר אלרעי פרייס. הוריאנט האנגלי שינה את חוקי המשחק [צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת])
+פורום הגנים הפרטיים: לא נחזור לפעילות במתכונת המוצעת
13:07 07/02/21  |  
ראשי פורום הגנים הפרטיים, רותי יונה, חנן דגן ועו"ד קרן אוחנה איוס, אמרו (יום א') בפנייה דחופה לקבינט הקורונה כי הם לא יחזירו את גני הילדים לפעילות במתווה שפורסם. "המתווה לא הגיוני ובלתי ישים. פתיחת הגנים בקפסולות של "יום כן-יום לא" עשויה לגרום לנזק חינוכי ופסיכולוגי לילדים". לדברי ראשי הפורום: "החזרת הגנים לפעילות במתכונת הקפסולות לא תחזיר את ההורים לפעילות במשק. ההורים פשוט לא יחזירו את הילדים לגנים היות וזה לא ישתלם להם כלכלית וחינוכית ויעדיפו להישאר בבית איתם. בניגוד למגזר הציבורי אשר מתוקצבים במלואם, הגנים הפרטיים מתקיימים על בסיס תשלומי ההורים שמבוססים על תשלום יומי. במצב של החזרת הגנים לפעילות במתכונת של "יום כן- יום לא" ההורים יבקשו את כספם בחזרה עבור מחצית החודש והגנים שידרשו לאותן הוצאות יקרסו כלכלית?."
+פסק זמן
10:10 07/02/21  |  אברהם בנמלך   |   לרשימה המלאה
כולם לקחו פסק זמן  ▪  לא כולם  ▪  אתה צודק, האחרים ייקחו אותו אחרי הבחירות  ▪  נמאס לי מהמצב  ▪  הלוואי שהקורונה תיקח פסק זמן

היא רצתה, אבל גנץ לא מרשה לה
(גנץ. לא מרשה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+לפעול בכל הכוח נגד סרבני חיסונים
09:55 07/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ההאטה הניכרת בקצב ההתחסנות בימים האחרונים נובעת מכך שיש יותר מדי ישראלים שרוצים לחכות והרבה יותר מדי ישראלים שמסרבים להתחסן  ▪  המשמעות ברורה: אלפי מתים, רבבות חולים קשה ונזק אדיר למשק ולחינוך  ▪  כדי להתמודד עם סכנת חיים זו, חובה להפעיל מיד מסע הסברה נרחב שיתן מענה לכל החששות - ובמקביל להודיע על תוכנית אכיפה חסרת פשרות  ▪  אסור לתת למיעוט המתנהג בצורה מופקרת לסכן את בריאותו, רווחתו וחייו של הרוב הפועל בצורה אחראית
(לפעול היום, לא מחר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+כשאומת הסטארט-אפ לא מאמצת את החדשנות כחול לבן
08:59 07/02/21  |  יהודה קונפורטס   |   לרשימה המלאה
הפתרון ליציאה מהסגר יהיה מבוסס על כלים דיגיטליים - כגון התו הירוק - שפותחו פה בישראל  ▪  אז מדוע הממשלה לא מחליטה ליישם זאת?  ▪  וגם: מי מפחד מבחירות מקוונות?
(אומת הסטרט-אפ [צילום: הדס פרוש/פלאש 90])
+ירידה של 11% בהוצאות האשראי בינואר
08:42 07/02/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ההוצאות בכרטיסי אשראי בינואר ירדו בשיעור של 11% לעומת ינואר 2020; לראשונה מאז הסגר הראשון נרשמה ירידה בהיקף ההוצאות בעסקות ללא הצגת כרטיס שירדו ב-11.4%  ▪  היקף משיכות המזומן מהכספומטים הבנקאיים ירד ב-7.9%
(ירידה גם במשיכת מזומן מהכספומטים [צילום: אנה קפלן/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קורבן נוסף של הקורונה: הדמוקרטיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
תפוסת הנוסעים באוטובוסים תעמוד מהשבוע (יום א', 7.2.21) על 75% מהתפוסה המלאה. עם זאת, בעלי מוגבלויות המתניידים בכסאות גלגלים יוכלו לנסוע בתחבורה הציבורית, ללא קשר לתפוסת הנוסעים הקיימת באוטובוס.
06/02/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה אישרה (מוצ״ש, 6.2.21) תיקון בתקנות התעופה של משרד הבריאות המגבילות הפעלת כלי טיס. לפי התיקון, בתקופת תוקפן של תקנות הכניסה והיציאה מישראל ואליה (עד יום 20.2.21), אדם לא יפעיל כלי טיס הנושא נוסעים לישראל או אל מחוץ לישראל, אלא אם:
06/02/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן מזהיר (מוצ"ש, 6.2.21), כי לאור נוכחות נרחבת זאת של הזן הבריטי, ובמצב הנוכחי בו ישנם עדיין אלפים רבים של מאומתים חדשים ביום, פתיחת הפעילות המתוכננת של המשק, צפויה להוביל לעליית התחלואה ולהצטברותם של אלפים רבים ואף עשרות אלפי מאומתים חדשים ביום, ללא צעדי ריסון נוספים.
06/02/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
תושבי קיבוץ אדמית בצפון הופתעו לגלות ביום שישי האחרון בקבוצת הווטסאפ של הקיבוץ הודעת חרום יישובית ובה פרטים מזהים של תושבת הישוב שאומתה כחולת קורונה וציון שבני משפחתה היו גם הם חולים מאומתים בעבר.
06/02/2021  |  איילת פישביין  |   חדשות
"בהערות למצב" (כינוי שלי לדברים - ר. ל.) מנסה שי להב2 לפרוט על "מיתרי סבל" מדומיינים שמחוברים למציאות הסגרים הכפויים המתלווה להתמודדות בפנדמיית הקורונה. הוא כותב: " יש משהו מפחיד ביכולת של כולנו, רובנו לפחות, להסתגל באופן כל כך טבעי לסגר שלישי, ועוד כזה שאין מעליו תאריך תפוגה ברור...". אני חולק עליו בכך. ראשית, תמיד יש לסגר מועד תפוגה, אבל הוא אינו קשור בהכרח "בזמן ניטרלי", שאותו אנו מודדים באמצעות שעון ולוח שנה ונוהגים לבזבז בדרך כלל ללא חשבון. בסגר הוא קשור ב"זמן האירועים" - זה שחולף בין אירועים בעלי משמעות בחיינו, שאיננו שולטים בהם אלא מצייתים להם בשל חשיבותם והשפעתם. שנית, מדינות המשמשות לנו דוגמה להתנהלות חכמה וראויה במאבק בקורונה דוגמת ניו-זילנד, אוסטרליה וטאיוואן, למשל, הטילו על עצמן סגרים רצופים וממושכים מכל שלושת הסגרים שלנו יחד, אולם משום שעשו זאת בעיתוי הנכון ובנחרצות הראויה, השיגו לעצמם תוצאות משופרות בהרבה.
06/02/2021  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
[צילום: יח"צ, הרבלייף]
סוזן בוורמן
חמישה צירופי מזון מומלצים לתזונה נכונה    הוספת מעט שומן בריא מאבוקדו או שמן זית לסלט תעזור לכם לספוג את הקרוטנואידים שמצויים בחסה רומית, גזר ועגבנייה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר בישראל העונה לשם דודי אמסלם מתהולל בטברנה באתונה בירת יוון ושרה העונה לשם מירי רגב מטיילת עם הבת בסרי לנקה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il