|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ישראל מכינה אופציה צבאית מול אירן

חילופי הממשל בארה"ב והדהירה של אירן לעבר פצצת הגרעין מאלצים את ישראל להכין את האופציה הצבאית לתקיפת מתקני הגרעין באירן. מדובר בהחלטה גורלית מצדה של ישראל שעלולה להביא למלחמה אזורית, ישראל זקוקה לגיבוי אמריקני מלא אך תפעל גם לבדה אם לא תהיה לה ברירה
06/02/2021  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
רא"ל כוכבי. מכין תוכנית צבאית [צילום: פלאש 90]

בפתח הדברים יש להדגיש כי ישראל לא קיבלה עדיין שום החלטה לתקוף את המתקנים הגרעינים באירן, מדובר בהחלטה מדינית-ביטחונית חשובה שצריכה להתקבל על-ידי הקבינט הביטחוני ויש לה משמעויות אזוריות ובינלאומיות מרחיקות לכת, אולם, ישראל מודאגת מאוד מהאפשרות כי תישאר לבדה מול סכנת הגרעין האירני בעוד אירן דוהרת לעבר הפצצה הראשונה שלה, לכן הינחה ראש הממשלה נתניהו את מערכת הביטחון להכין גם את האופציה הצבאית או ליתר דיוק לעדכן אותה, מכיוון שישראל כבר הכינה אותה בעבר ואף היקצתה לה תקציב בסך 11 מיליארד שקלים, אך בסופו של דבר היא לא יצאה אל הפועל.

הצורך לעדכן מחדש את התוכניות ההתקפיות של צה"ל באירן ולהכין להן את התקציב הדרוש נובע מחילופי הממשל בארה"ב וההחלטה של הנהגת ההיאתולות להפר באופן בוטה את הסכם הגרעין ולשעוט לעבר הפצצה באמצעות תהליך מואץ של העשרת האורניום.

ממשל טראמפ אימץ את העמדה הישראלית בנושא הסכם הגרעין עם אירן והנשיא טראמפ אף נסוג ממנו,הנשיא האמריקני הידידותי ביותר לישראל מאז הקמתה, היה מוכן אפילו להשתמש באופציה הצבאית כדי למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני. אולם, הנסיבות השתנו, הממשל החדש שולל את האופציה הצבאית ורואה בהשגת הסכם גרעין משופר עם אירן את הדרך הטובה ביותר לבלום את הדהירה האירנית לעבר פצצה גרעינית.

אירן תחזור לסורה

הסימנים המגיעים מאירן מדאיגים מאוד והם מצביעים על התחזקותו של הזרם השמרני, במיוחד לאחר חיסולם של הגנרל קאסם סולימאני ומדען הגרעין מוחסין פחרי זאדה לקראת הבחירות לנשיאות בקיץ הקרוב.

נראה כי "משמרות המהפכה" האירניים יריצו בבחירות מועמד מטעמם שיזכה לתמיכת המנהיג העליון ח'מינאי, כשהבחירות באופק צפויה ההנהגה האירנית להפגין עמדות קשוחות במשא-ומתן עם ארה"ב על הסכם הגרעין, אירן איננה רוצה באמת את הסכם הגרעין היא רוצה את ההסרה המידית של הסנקציות הכבדות שהטיל עליה הנשיא טראמפ כדי שתוכל לשוב ולמכור נפט ולהשתמש במערכת הבנקאות העולמית, הכסף הרב שיזרום לחשבונות הבנקים שלה יילך לשיקום הכלכלה, חיזוק פרויקט הטילים הבליסטיים וחיזוק כוחן של המליציות הנאמנות לה בעירק, סוריה, לבנון, תימן ורצועת עזה.

אירן תצא נשכרת ומעודדת ותמשיך לטפח סכסוכים במזרח התיכון כדי להגביר את השפעתה האזורית, ההצהרות של ממשל ביידן מעודדות אותה להמשיך בדרך הזו, הממשל החדש מוכן להתפשר על מנופי הלחץ שיצר הנשא טראמפ והאירנים תוקפים את ממשל ביידן ומנהלים מדיניות אגריסיבית של הליכה על הסף כדי לאלץ אותו להסיר את הסנקציות.

האופציה הצבאית

אירן מנהלת מדיניות מתוחכמת והיא מנסה לפורר את הברית האנטי אירנית בין ישראל למדינות המפרץ שהקים ממשל טראמפ. בשבוע האחרון הודיעה אירן כי היא מוכנה למשא-ומתן עם סעודיה, מנהיגת המפרץ, וכי היא רוצה להגיע להסכמים עם מדינות המפרץ שיאפשרו "שכנות טובה".

למאמץ ההונאה הזה הצטרפה קטר, אשר לאחר שקיבלה את מבוקשה והתפיייסה בעזרת ממשל טראמפ עם "הרביעיה הערבית", היא הפכה לפתע ל"מתווכת" אזורית ומציעה את שירותי התיווך שלה בין אירן למדינות המפרץ ובין אירן לארה"ב. סעודיה עצמה חוששת מלהתעמת עם ממשל ביידן, יורש העצר הסעודי חושש שהנשיא ביידן רוצה להדיחו מהתפקיד בגלל פרשת רצח חאשוקג'י, הפרת זכויות האדם בממלכה והמלחמה נגד החות'ים בתימן.

אירן מנסה לפתות את מדינות המפרץ לדיאלוג עמה כדי להחליש את הסכמי הנורמליזציה בינן לבין ישראל. ההתפתחויות האלה אינן לטובתה של ישראל, ההערכה בישראל היא שהמשא-ומתן בין ממשל ביידן לאירן על הסכם הגרעין יהיה ארוך ויארך כמה חודשים שבמהלכם תתקרב אירן יותר ויותר אל השגת הפצצה הגרעינית, קיים גם תרחיש כי בסופו של דבר לא יושג הסכם לכן ישראל חייבת להיות ערוכה מבחינה צבאית לפעול נגד מתקני הגרעין באירן כדי למנוע ממנה את ההגעה לפצצה.

ישראל תקפה בעבר והשמידה את הכור הגרעיני בעירק ואת הכור הגרעיני בסוריה, אבל, הפעם המצב שונה, אירן מעשירה את האורניום במתקנים חשאיים עמוק מתחת לאדמה ולישראל אין את הפצצות החודרות לעומק הזה, האירנים מאיימים כי ניסיון לפגוע במתקני הגרעין שלהם יביא להשמדתה של ישראל וכי ישראל תותקף על-ידי השלוחות של אירן בעשרות אלפי טילים ורקטות מכל החזיתות,מצפון ומדרום. גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי כל מהלך התקפי כזה מחייב תיאום מדיני וביטחוני עם הממשל האמריקני, האירנים כבר הודיעו כי ברגע שיותקפו הם יפגעו בטילים בכל הבסיסים האמריקנים במפרץ ובעירק. תקיפת מתקני הגרעין של אירן עלולה להביא למלחמה אזורית שאליה ישאבו גם המעצמות.

אולם, השגת פצצה גרעינית אירנית היא "קו אדום" מבחינתה של ישראל ומהווה איום קיומי עליה מצד מדינה המאיימת השכם והערב להשמיד אותה, לכן, הדרג המדיני בישראל נערך לתרחיש הגרוע ביותר מבחינתו והוא שארה"ב לא תעמוד לצדו וישראל תיאלץ לפעול לבדה, למרות כל הקשיים, כדי להשמיד את מתקני הגרעין האירנים. האירנים טוענים כי הצהרות הרמטכ"ל כוכבי הן בדבר האופציה הצבאית הן במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית שישראל מנהלת נגד אירן, אך הם עשויים להיות מופתעים, ישראל לא תתפשר על ביטחונה, היא לא תושיט את צווארה לשחיטה.

תאריך:  06/02/2021   |   עודכן:  06/02/2021
יוני בן-מנחם
+פקחי האו"ם איתרו שרידים רדיואקטיבים במתקני גרעין באירן
11:16 06/02/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
החומרים אותרו בבדיקות של הסוכנות לאנרגיה אטומית בשני אתרים באירן  ▪  דיפלומטים: הממצאים יכולים להצביע על כך שאירן ביצעה עבודה על נשק גרעיני, על בסיס מקום הימצאם של החומרים
(חשיפת ארכיון הגרעין האירני ב-2018 [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90])
+מוכנות למניעת גירעונה של אירן;
חובה מקצועית עליונה של צה"ל
10:26 06/02/21  |  חנן שי   |   לרשימה המלאה
מניעת גירעונה של אירן באמצעים צבאיים במקרה של כשלון המאמץ למניעת מהלך זה באמצעים מדיניים, היא חובה מקצועית צבאית עליונה. התרשלות בבניית היכולת לממשה היא בלתי מתקבלת על הדעת ובלתי נסלחת. מנאומו ב-26 בינואר נראה שהרמטכ"ל כוכבי דבק בחובה מקצועית ומוסרית זו בנחישות גבוהה
(רא"ל אביב כוכבי, בנימין נתניהו [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90])
+האסון הכפול של השליח האמריקני החדש לענייני אירן
09:56 06/02/21  |  מרדכי קידר   |   לרשימה המלאה
המדיניות המסתמנת של הממשל החדש בארה"ב בסוגיות האירנית והפלשתינית עומדת בניגוד לעקרונות זכויות האדם וחירויות האזרח אותם היא שואפת לקדם
(רוברט מאלי בתקופת ממשלת אובמה [צילום: ברנדן סמיאלובסקי/AP])
+זריף לביידן: אלה התנאים שלנו
08:29 06/02/21  |  סימה שיין, אלדד שביט   |   לרשימה המלאה
כל העיצומים יוסרו מיד, המו"מ לא ייפתח מחדש, לא יידונו נושאים נוספים  ▪  המשמעות: המו"מ יהיה קשה וממושך, ובינתיים עלולה אירן לבצע פרובוקציות, כולל: הגבלת תנועת פקחי סבא"א באתרי הגרעין, הפעלת המילציות בעירק נגד כוחות הקואליציה ועוד
(זריף. מאמר בארה"ב [צילום: מתיאס דלקרואה, AP])
ביידן וטראמפ על איומי אירן ורוסיה, העימות השני / CNBC
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל מכינה אופציה צבאית מול אירן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
ממשל ביידן הנכנס מינה את רוברט מאלי כשליח מיוחד לענייני אירן. מינוי זה מציב את מאלי בעמדת מפתח בעלת השפעה גדולה על כל מכלול המזרח התיכון, שכן העניין האירני קשור גם לסעודיה, לישראל ובעקיפין גם לעניין הפלשתיני. הוא גם מזוהה עם המגמה לבטל כל דבר שהנשיא הקודם, דונלד טראמפ, עשה במזרח התיכון, גם אם מדובר בהתפתחות טובה וחיובית.
06/02/2021  |  מרדכי קידר  |   יומני בלוגרים
עם תחילת כהונתו של הנשיא ג'ו ביידן צפויות אירן וארצות הברית לנסות ולתרגם כוונות מוצהרות בסוגיית הסכם הגרעין למדיניות בפועל. שר החוץ, אנתוני בלינקן, חזר וקבע מיד לאחר מינויו, כי "הנשיא ביידן היה ברור בהדגישו, כי אם אירן תחזור למלא את מחויבויותיה, גם ארצות הברית תעשה זאת. לאחר מכן נשתמש בזה כפלטפורמה יחד עם שותפותינו ובעלות בריתנו כדי לגבש הסכם ארוך וחזק יותר, שיתייחס גם לסוגיות אחרות שהן בעיתיות ביחסים עם אירן".
06/02/2021  |  סימה שיין, אלדד שביט  |   כתבות
51 מדינות, מברזיל ועד שבדיה, פלרטטו עם הרעיון של נשק גרעיני. 17 השיקו באופן רשמי תוכנית לפיתוחו. רק עשר פיתחו פצצה הניתנת לשיגור. כיום לתשע מדינות יש נשק גרעיני, ללא שינוי מזה 25 שנה. אבל המאבק הממושך למנוע את הפצתו של הנשק הקטלני ביותר בהיסטוריה הופך לקשה יותר, מעריך אקונומיסט.
03/02/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
המתיחות במזרח התיכון לא פחתה בעקבות חילופי הממשל בארה"ב, הממשל החדש הורה על חזרת המפציצים הכבדים מסוג B-52 לשמי המפרץ והציב סוללות כיפת ברזל בבסיסים האמריקנים במפרץ כדי להרתיע את אירן ולהפגין נחישות בניסיון לנהל עמה משא-ומתן על הסכם גרעין משופר.
בראיון ראשון אי-פעם של שר ישראלי לערוץ הערבי אלג'אד המשדר מקהיר, התייחס שר הביטחון בני גנץ לשורה של נושאים ביטחוניים ומדיניים. הראיון משודר מקהיר אל העולם כחלק מסדרת ראיונות ראשונה מסוגה על ישראל. העיתונאי נזיר מג'לי שוחח עם גנץ בשבוע שעבר בלשכתו במשרד הביטחון שבתל אביב על ההתמודדות עם אירן, חילופי הממשל בארה"ב הברית, האתגרים וההזדמנויות באזור וגם הבחירות הקרובות.
31/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הם יוצאים אט אט מהמאורות האפלות באקדמיה בהן הושמו ומשתפים בתחושות המחנק האקדמי, הפחד מלהתבטא נגד הזרם, החרדה מאימת הפיטורים
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הנושא הלוהט ביותר בימים אלה, לקראת הכרעה, הוא כמובן המחלוקת אם חובתה של ישראל להגיב על ניסיון החדירה האירני של הכטב"מים לתחומה של המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il