|   15:07:40
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

כל צבעי הקשת

ביקורות קצרות (קבוצה ג') על ששת ספרי השירה: "מן המעט" מאת אביחי קמחי, "לובשת בגד הפוך" מאת יערה בן-דוד, "דעסא-קרקוביאק ומחול הקורונה" מאת רחלי אברהם-איתן, "קלו כל הקצין" מאת שרה אהרונוביץ'-קרפנוס, "עמוק בלילה עמוק בירושלים" מאת יוסי גמזו, "כל היופי שיש" מאת דויד מונסונגו
17/02/2021  |   יוסף כהן-אלרן   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
ליטוף באור מלא [צילום: אנה קפלן/פלאש 90]



יערה בן-דוד: "לובשת בגד הפוך", הוצאת "הקיבוץ המאוחד" 2020 211 עמודים.

"ולוּ אשאר במקום הזה / כיונה במעי הדג" - כך כותבת יערה בן-דויד בתחילת ספר שיריה, ספר עב שהוא סיכום ביניים של שירתה, ויש בו לקט משבעת ספרי שיריה הקודמים: חיוג לילי, קולאז', שירים מחדר המתנות, ליטוף באור מלא, סוס טרויאני מבטן התודעה, איזון שביר, וגם שירים חדשים - לקט מכובד שלכל הדעות בוודאי לא יכול לאכזב. נראה שבאמת טוב המקום הזה, של משוררת מנוסה ומוערכת המביאה לנו ממיטב שירתה, ומגוון השירים בא לבטא את תחושותיה, רגשותיה, דמיונותיה, ודעתה על העולם ועל החיים בהם כולנו מצויים. "מי שלא אוהב בגבולות האפשר / תמיד חוזר הביתה,/ מי שמת עֵר צוחק כאן לתמיד." ועל הטבע הסובב אותנו, על הלב שבה, "במשָּׁק חולף נסקו מתוכי עופות הלילה", ואילו על נפשה הדחוסה היא כותבת, "בדממה מונחות בי עכשיו שכבות הנפש כְּנוצות שׁנשרו." והיא כותבת על עבר ועל הווה, על אהבה ואוהבים ותחושותיה שלה, "אני פליטת הגֵאות של הורַי שהִגרו מאוּר כשדים... דבש כִּלאַים על לשוני." על יוצרים בלתי נשכחים ועל יצירותיהם, על אנשים שהיא מוקירה וכבר אינם ועל סֶבב העולם, "שלהי קיץ זהובים הם קצה הכמיהה", וב"שרשי השקט דִּנדון ירֹק". כך היא רואה את עולמה הנפשי, כך היא חשה אותו: "צפור ביני לבינו מנתרת בלי קול / בכלוב לבה תלבֶה דממה." אני מרבה לצטט, אכן, כי איך אפשר להעביר את טעמו של הספר ברשימה קצרה כמו זו, כי "מי כבר חולם את העולם הזה / מלבד מרוַת המדבר הסגלגלה?..." שיריה החדשים, כולל השירים על אימה מִתְעלים ונוסקים, ובין לבין מגלה כי היא אוהבת את החיים על-אף מה שבהם כשהיא אומרת, "טרם אביתי להִפרד מפֵּרות הקיץ." ואילו בסוף הספר, במסה ארוכה ומרשימה בפני עצמה, היא כותבת על תחילת דרכה, על כתיבתה ועל מהות הכתיבה תחת הכותרת המופלאה: "אני טיפת הגשם שכל צבעי הקשת בה." מה עוד?

רחלי אברהם-איתן: דעסא-קרקוביאק ומחול הקורונה, הוצאת "שא" 161 עמודים.

איזו כותרת רוקנרולית מלהיבה ומעוררת לספר. ומי ששואל למי הוא נכתב ולמה שירה נכתבת בכלל, היא אומרת "שהשירה תרפויטית, בלעדיה חיי אינם חיים", והוא שאמרתי לא פעם, הוא שאנחנו אומרים לעצמנו: שמא השירה לא נובעת מאתנו - שמא אנחנו נובעים ממנה. ואז, במבט חד לעבר חיינו היום, היא אומרת בשיר הפותח: "ויכל אלוהים ביום השביעי / אשר עשה / אך עוד ידו נטויה לשנות סדר בריאה", וראו הוזהרתם. כי, "בסבך החשכה / נעלמה שירת השַׁחרור ./ ירח מדמם באִוְשת עננים / אין רוח לעבור לילה כבד." אלא שעל אף הכל מברכת, "ברוך שעשני / אישה לחולל / עקה / בארמון / השיר." ואז חוזר השיר, מנחם, כי יש "בחדר המשורר כסֶפת אהבה / מלאת מלים של רוח." ואיזו היא הרוח? ואיפה היא נחבאת בכלל? ובכך היא תוקפת את מציאותם וחישוביהם הכלכליים של המול"ים. אבל בחלק אחר של הספר היא לא שוכחת את אהבת הוריה. "אמי סיפרה על דקלים ומעיַן / על ילדה בין הר וגיא / וגדי קטן מדלג אחריה - עלם מסֻלסל פאות / נשבָה בחִנה / נשבע כי ישאנה." אינה שוכחת דבר, לא שוכחת איש. גם את עפיפוני האש היא לא שוכחת, ואת אנשי הדרום טרוטי העיניים מחוסר שינה וּמֵאָבק שחור שבעקבות השרפות האוחזות בשדותיהם. "קֹהֶלת כאן! / גועש לוהב, פורץ את השְׁכרים..." אומרת, והיא תרה עולם, מחפשת את השקט, אך נראה ש"המנוחה לא באה. / ורטיגו-מלים / מטלטל / חופי נפש רכים." כך היא מרבה לכתוב. על הרבה נושאים שאיני כותב עליהם, כי הריביתי במלים, במסגרתי. רק אומר שנושאיו של הספר, שהביוגרפיה של המשוררת חודרת אל בין דפיו הם רבים, אלא שרשימתי כאמור קצרה מלהכיל. פרופ' ניצה בן-דב, בסוף הספר, עושה זאת טוב ממני כמובן.

אביחי קמחי: "מן המעט", הוצאת "עמדה" 2020 73 עמודים.

בשיר '"אסטרואיד" פותח קמחי את ספרו, ודבר ראשון שייכתי זאת למגפת הקורונה שעטה עלינו, זאת בשל עיתוי הספר. "איך מעֵז אסטרואיד זעיר וצחיחַ / להתנתק ממסלולו הקוסמי ולרַסק / חיים כמו זָעק / תמות נפשי". ואכן ריסק חיים, אלא זה בוודאי אסטרואיד שונה ושגיתי, אך כך או כך התקווה גדולה, נאחזים, סוד האהבה, כי מעט אחר כך הוא כותב, " ושם ידעתי תשוקה / שלא הייתה כמוה / ולא היה ירחַ ולא אור כוכבים / רק חושך על פנֵי תהום". הוא נאחז בתשוקתו אליה, כי היא מסורה לו ב-"360 מעלות גופה", ואולי, אני אומר בזהירות, אולי זו החרדה מפני הבאות בנפול עלינו אסטרואיד לא צפוי. כי על-אף זאת אנו חוששים. זהו ספר שמצטנע ומתיימר להיות קטן אך מכיל הרבה, ובו הרבה חשש, טרוניה, הרבה כאב שנצבר בגוף ובנפש, בין כאב פיזי ובין כאב נפשי, על מצבו של גופנו ועל מצבה של

ארצנו שאסטרואיד כלשהו יכול לפגוע בהם. כך הופך השיר שבפתיחה, אם נרצה ובאם לא, להיות המוטו של הספר, כי "אַת שאין לךְ ממשות / משוטטת ובאה עד אלַי", ומי היא זאת. הוא מיטיב לכתוב על פגיעותו שהגבירה בו את אהבתו לחיים, את האהבה לאישה שאתו, את הבת שפעם הייתה תינוקת שאהב, את הוריו שהותירו בו את ברכתם ואת ריחות ביתם, ואת העיר תל אביב ואת החוף והגלים המתנפצים, שאינה עירו. "וכעת אני הולך", הוא אומר, מצטנע בהחלט, "על חֶבל השירה / הנמתח בין גופי לנפשי / ומתַחת הרִיק".

שרה אברמוביץ' קרפנוס: "קלו כל הקצין", הואצה עצמית, 2020 124 עמודים.

אני רוצה להתעכב על המיוחד בעיצובו הגראפי של הספר: מלבד עטיפתו הנאה שהיא ציור משנות נערותה של המחברת, השירים מודפסים על העמודים הימניים ביישור השירים לימין, ועל עמודים שמאליים ביישור שלצד שמאל. זאת מעבר לכך שהספר מכיל שירים וקטעי פרוזה וסיפורים קצרים לחלופין, ואינם אלא מרוץ חיים, אירועים והרהורים שהובאו על-פי עת כתיבתם, וברובם המחברת מביאה ומפרשת את גלגול חייה. היא מתחילה את ספרה בהצהרתה "לא אוותר עליה! האהבה!" כמוטו של חייה, בספר שכתוב בשפה גבוהה ודורש קריאת עברית שאינה של כל יום. היא, שאיבדה את האיש שלה בעודה צעירה יחסית, מבכה אותו ואומרת, "כיצד זה אֵבֶל כעת / נטמנתָ באדמה תחוחה / רֶחם צונן לא מֻכר / כתונת משכָּן לזרע בָּר." "ודמעתי / ובכיתי / ולא הייתָ / ולו חשתי / דבר." והיא מבקשת מהמחשבות, ואולי מהמנחמים: "עִזבוני / אַל נא תעוטו / נִטשוני / אל נא תעיבו.' ושנה לאחר מכן היא כואבת: "ביח' ביֶרח זה / תהיה זו הפעם הראשונה / שאדע יום נשואין ראשון / לבדי." היא מוסיפה משך השנים להזות את אהבתה הגדולה, והנה באחד מסיפוריה, בהיותה בבריכת השחייה, היא כמעט טובעת ואז צפים לפניה חייה. אלא שהיא טובעת רק במחשבתה. היא פוקחת עיניה וצִלו של איש חוסם את אורה. היא מבקשת ממנו לזוז, אך "כשלא שמעה תשובה כלשהי והצל עדיין גהר מעליה, הפנתה ראשה לעברו ולתדהמתה המרובה עמדו סביבה כל חבריה לבריכת השחייה ובמרכזם גבר גבוה שאחז בידו מגש ועליו ספל מהביל. עיניה נפערו באי אמון, היה זה בעלה שנפטר לפני כשש שנים." כאמור, ספר של שירים וסיפורים שאינם אלא רגעי חיים והוויתם, גם כשהם הזויים. וזה מחזיר אותי אל כותרת הספר ואל המשמעות שבה: האמנם "קלו כל הקצין".

יוסי גמזו: "עמוק בלילה עמוק בירושלים", הוצאת צבעונים 2020 109 עמודים.

יוסי גמזו כבר איננו וזכרו יהיה ברוך. הוא הקדיש את ספרו זה "לזכרם הלא נשכח של חללי חטיבת הצנחנים ששחררו את ירושלים העתיקה ביו כ"ח באייר תשכ"ז (7 ביוני 1967)." כך כתב בפתח ספרו, אך לא זכה לראותו מוגמר, ובו הרבה שערים, כמו אקדמות מִלִּין, שער הפרחים, שער שכם, שער יפו, שער ציון, שער האשפות, שער הרחמים, שער האריות, השער החדש, נעילה, ושלושה שירי זמר ירושלמיים. "צנחן צעיר לשעבר חוזר עם לַיִל / אל עיר הנצח, נצח בו שוכנים רֵעָיו / ששום מלאך בו לא זִמֵּן להם שם אַיִל", כך הוא מבכה ומצדיע לגיבורים שהלכו ואינם. ומהלל את הכתלים הנכבשים, הזנוחים, ואת ההד שמשתובב באוויר: "כתלי אזוב נָדפו פסוקי שיר השירים, כְּנַעְנַע, / עם איזה בושם של פסוקי "שֻׁלחן ערוך" ליוסף קארו." / והעיר סואנת ומבורכת: "רחוב הפרח האדֹם, סמטת הסַהר, / רחוב הגיא, סראיה, מעלה התות / ורחוב סנט פֶטֶר, סנט הלנה, פרנסיס, כנסיית הצער, / הערבוביה הזאת, השצף, הלהיטות / להתנבא בִבלי שפות זה של חֵרשֵׁי עצמם לדעת, / לצעוק תשובות רבות בִגְרון חידה אחת - // ועוד היום גדול / ועוד האור נִחַת." ועוד אומר: רק אנשים, בשר ודם, שהם הַנֵּזֶר / לכל יפיה של הבריאה, הֹוִוים לְעם..." ולקראת סיום הספר הוא כותב ומנבא על העיר הנבנית: "הר הזיתים יוריק, נכון יהיה הר-הבית / ופטישים יהדהדו בךְ, חֵי נפשי! / ירושלים, כֹּהנִייך וּלוִיַיִך / בדָם בונים בךְ את הבית השלישי." ואי אפשר שלא לומר: את שיריו של יוסי גמזו, בספר היפה הזה, מלווים ציוריו מלאי הצבע והנפלאים של מרדכי דוריאל. ולבסוף אומר כי חבל מאוד שהאיש הגדול הזה לא זכה לראות אל הופעת ספרו, אך יפה עשתה הוצאת "צבעונים" בכבדה אותו, ונשמתו ודאי תתעודד ביצירותיו הרבות המפארות את זכרו ובאהבה הלא מועטה שמלווה אותו.

דויד מונסונגו: "היופי הזה שיש", הוצאת "צבעונים" 2016, 129 עמודים.

"זה קרה ביום שהבנתי שאין זמן אחר. ברגע של מפנה החלטתי ליצוק תוכן חדש לחיי, לצאת מתוך התבניות המוכרות ולתת מקום לעצמי, לנפשי." כך חש ביום ההוא דויד מונסונגו, אָמָּן רַב-תְּחוּמִי, מְשׁוֹרֵר וְצַלָּם, שֶׁחַי בָּאֲזוֹרִים הַמַּפְעִימִים שֶׁל צָפוֹן אַרְצֵנוּ, והחל להכין עבור עצמו אך גם עבורנו אלבום שירים וצילומים מהממים מטבע העולם החי לצידנו ובתוכנו בדומייה שאולי איננו עֵרים לה. ואתה תוהה מה רגיש או מרגש יותר, השירים או הצילומים. כי בסך הכול, ההנאה היא אינטימיות ושלמה מן הצרוף היפה הזה שיצר, ואני נפעם בבואי לכתוב עליו את שורותיי הצנועות. "אויר פסגות וניחוח גופךְ / בצהרי יום אפרורי / תמצית חיים מזֻקקת / במציאות שבה הכֹּל שברירי", הוא כותב לה, ולצד הדברים צילום רכס טובל בצבע שמים חלומי. או פרפר הקובע משכנו על עלה של פרח, ובעקבותיו השיר, "מה יֵדעו לספר / האם נדע מה סודם / בטרם יגוְעוּ / כעָפר נעלם." והוא כמו מאזין לרחש העולם, לרעש החיים

ואומר, "פוסעַ ברחובות הומים / וצעדַי לא נשמעים." וכאשר הרחשים מגיעם לקראת קיצם, הרי הוא דואג להקדים אותה ולצפות לה, לאהובתו, וכך הוא כותב: "גם אם בארזים תפֹל שלהבת / ועננה כבדה תחשיך יומךְ / אהיה שם להצית שלהבת / ונשמתי תקדים יומה למענךְ." והצילום שמלווה את השורות הוא על עץ רחב עפאים אבל בשלכת ושמַים אפלים ברקעו, אלא שגלגל של אש מאיר את סביבתם ברקיע, כמוהו כאור גנוז שהטבע מאיר בו למענם. והוא מסיים בתמונה יפהפייה של אריה רובץ ותוהה על השמים שממעל, ואומר, "כל אדם ראוי שלבו יצא במחול / שאין צורך ללמוד את צעדיו." ועל מה אותו אריה בוגר מהורהר חושב? לאן יצעד?

תאריך:  17/02/2021   |   עודכן:  17/02/2021
יוסף כהן-אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרשות הפלשתינית, במעשה אנטישמי ונתעב מאין כמוהו, הציבה צלם בהיכל והרסה והשחיתה חלקים ממזבח יהושוע בן נון בהר עיבל. זהו פשע איום ונורא שייזכר לדראון עולם וכבכייה לדורות, שכן את המעשה המתועב אין להשיב. אין מילים לתאר את גודל הכאב הקשה מנשוא; שום סידור של אותיות אחת אחרי השנייה, או שילוב של הגה אחר הגה, לא יוכלו לזקק את הרגש שעומד בצל הדמעות - דמעות שכל יהודי באשר הוא צריך להזיל. נדמה ששום דבר אינו יכול לנחם ולהרגיע את הדמעות, ועדיין, כדברי הנביא ישעיהו - "נחמו נחמו עמי". חלק מההרס אומנם שוקם, חלק אחר לא היה ניתן לשקם, אך שיקום עכשווי אינו שווה לבנייה שבוצעה לפני כ-3,000 שנה; השמת אבן על אבן על-ידי אנשים החיים כיום אינה דומה לאותו מעשה על-ידי אלו שיצרו את ההיסטוריה.
17/02/2021  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
בשבועיים האחרונים למדנו להכיר טוב יותר את הגישה "המאוזנת" של ממשל ביידן לנושא הישראלי ולענייני המזרח-התיכון בכלל — והתמונה המצטיירת היא של "כפור חם". הממשל החדש עודנו בהתהוות, והסימנים, הן החיוביים והן השליליים, עדיין מהבהבים, ולדוגמא: להשארת השגרירות בירושלים הוצמדה החלטה לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית במזרח העיר, כלומר מעין שגרירות לפלשתינים. חיובית הייתה הצהרת שר-החוץ אנתוני בלינקן שאמריקה מכירה בחשיבות הביטחונית לישראל של הגולן — בהמשך לעמדה האמריקנית מאז "מכתב הנשיא פורד" מ-1975 שאישר שבהסכם שלום עם סוריה עמדת ארה"ב תהייה שעליו לכלול "הישארות ישראל על הגולן" — אך שלילית הייתה התוספת שארה"ב איננה מכירה בריבונות הישראלית בגולן, בניגוד לממשל טראמפ. גם ההצהרה האמריקנית נגד החלטת בית-הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בנושא ישראל והשטחים הייתה חיובית — אך אולי שוב כדי "לאזן", ארה"ב החליטה לחזור ל"מועצת האו"ם לזכויות האדם" שעיסוקה העיקרי הוא בהשמצת ישראל (ושבתקופת טראמפ ארה"ב פרשה ממנה) — אומנם בינתיים רק כ"משקיפה" ללא זכות הצבעה — מה שיאפשר לה, כפי שיעירו ציניקנים, לרחוץ בניקיון כפיה אם המועצה תמשיך במסורת האנטי-ישראלית שלה.
17/02/2021  |  זלמן שובל  |   יומני בלוגרים
כנראה שאין "תקרת זכוכית" לחוצפת בני משפחת נתניהו. זה לא נגמר רק בהתערבויות בוטות בפוליטיקה מצד שרה נתניהו ומצד בנה יאיר, שאיש לא בחר בהם לנהל משהו פוליטי בישראל, וזה לא מסתיים בהצגתה בעבר של אותה נכרייה מנורבגיה כ"האישה הראשונה" של יאיר נתניהו, וזה אפילו לא מסתיים בהפרת חוקי "הקורונה" על-ידי שרה ואבנר נתניהו אלא שהפעם באה איזו ינוקא מכרמיאל ומבקשת לדחות את חג הפורים שלנו, והינוקא הזו היא אפילו לא אשת פוליטיקאי בכיר אלא בת זוג מזדמנת של אבנר נתניהו, עוד "נסיך" של משפחת נתניהו, שמתמחית ב"ציונים" מעצבנים. לא צריך להיות אנטי ביביסט מושבע או איש שמאל רדיקלי כדי לתעב את ההתנהלות הזו, של חבורת הפרזיטים החוגגת מלכותית את מעמדה על גב בחירת אבי המשפחה בסה"כ לראש ממשלה.
הקורונה משגעת את כל העולם, ובישראל לקראת הבחירות כולם בונים או הורסים או מנצלים את הנגיף החולני הממזרי, כל אחד לצרכיו.
ביום חמישי, 26.3.1959, לפנות ערב בסביבות השעה 18:30, נחת בשדה התעופה לוד מטוס מיוחד של "אל על" ובו המלכה אליזבת, מלכת בלגיה, בת ה-82 שהגיעה לארץ לביקור בן שבוע כאורחת המדינה. היה זה ביקור רשמי ראשון של בת משפחה מולכת בישראל מאז כינונה של המדינה.
17/02/2021  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il