|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מלחמת עמלק

מה קשור עמלק לימינו

בעת שמתאמצים להתרחק מהרע ומהרוע, מנסים להיפטר מקבעונות חשיבתיים מגבילים ולפרוץ קדימה בדרך לקבלת התורה זה השלב שבו מופיע עמלק, אותו קול פנימי המטיל ספק ביכולת שלנו לעשות זאת ובכך מרפה את ידינו
19/02/2021  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

בשבת זו שלפני חג הפורים קוראים בתורה את פרשת תרומה ובנוסף מוציאים ספר תורה שני וקוראים בו, כמו בכל שנה לפני פורים, תזכורת חיונית (דברים כה): [יז] זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. הקשר בין עמלק לפורים ברור, המן הרשע היה מזרע עמלק, אבל איך זה קשור אלינו אלפי שנים אחרי המאורעות הנזכרים? מישהו מאיתנו יודע מי זה עמלק שאותו צריכים למחות? וגם אם מזהים את עמלק התורן, בין אם זה היטלר או חמינאי, האם בכוחנו למחות את זכרו? אלא שכמו בכל עניין בתורה גם כאן יש את הרובד הפנימי שהוא נצחי ונוגע לנו כאן ועכשיו. וברובד הפנימי עמלק זהו קול פנימי שעלול להתעורר בתוכנו וללחוש פיתויים לסטות מהדרך הנכונה.



איך זה קורה? כיצד ייתכן שאצל יהודי יתעורר קול פנימי שיפתה אותו להתרחק מהקב"ה, או לפחות לא להתאמץ להתקרב אליו יותר? ובאיזו הזדמנות זה עלול לקרות? אומרת לנו התורה שזה קורה בַּדֶּרֶךְ, בעת שנמצאים בתנועה קדימה, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. בעת שמתאמצים להתרחק מהרע ומהרוע, מנסים להיפטר מקבעונות חשיבתיים מגבילים ולפרוץ קדימה בדרך לקבלת התורה, זה השלב שבו מופיע עמלק, אותו קול פנימי המטיל ספק ביכולת שלנו לעשות זאת ובכך מרפה את ידינו. והתוצאה היא שההתלהבות מהשינוי המבורך שאליו חתרנו נעלמת, מתקררים. וזהו: [יח] אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ, וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל-הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ--וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ... הרהורי הספק בצדקת הדרך מונעים את ההתקדמות.



אמנם הפגיעה שלו היא בעיקר בחלשים, באלה שהם הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ, באלה שלא היו בטוחים ברצונם לצאת ממצרים וגם לא הצליחו להתלהב באמת מקבלת התורה הצפויה בהמשך. אכן, רק את החלשים עמלק הצליח לפתות, אבל הפגיעה היא בעם ישראל כולו שכן מדובר ביחידה אחת, חזקים עם חלשים יחד. שעל כן משה ציווה ליהושע שיבחר אנשים מתאימים (חזקים באמונתם) ויצא להילחם בעמלק (המקורי) כדי להציל את החלשים. והמסר לימינו הוא שהמלחמה בעמלק היא מלחמה פנימית של האדם עם עצמו, עם עוצמת האמונה שלו ועד כמה הוא הפך את האמונה למודעות. ככל שנהיה שלמים באמונה בצדקת דרכנו כך יושפעו אחרים מאיתנו וגם מי שהם עדיין חלשים, יתחזקו.

ליזום התחזקות רעיונית

וכמובן, אסור לחכות עם המאבק הפנימי שלנו עד שעמלק ישמיע את פיתוייו, צריכים ליזום מהלכים שימנעו מראש את הסכנה שנתפתה וימנעו אפילו את יכולתו להתחיל לפתות. ואת הדרך הזאת של התחזקות בדרך של יוזמה מציעה לנו פרשת השבוע (שמות כה): [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [ב] דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה: מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי. [ח] וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם. כאן אנחנו לא מתבקשים לתת תרומה לה' אלא וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה. כי על-ידי התרומה אנחנו לוקחים כביכול את ה' בעצמו, הוא נהיה שותף שלנו ומסייע לנו בכל הדרוש. וכך כאשר יוזמים מהלכים של התקרבות לה', מראש מונעים מעמלק את ההזדמנות לפתות אותנו להתרחק.



וגם זה עלול להיות לא פשוט בכלל, כי מי מבטיח שלא יופיע עמלק ויטען 'כבר תרמת מספיק' או 'סכום כזה הוא מעבר ליכולתך'? לכן הצעד הראשון צריך להיות: [י] וְעָשׂוּ אֲרוֹן, עֲצֵי שִׁטִּים... בארון היו מונחות לוחות הברית והוא היה מונח בחלק הכי פנימי בבית המקדש, בקודש הקדשים. הארון מסמל את החלק הכי פנימי באישיות של יהודי, את הלב. שעל זה נאמר וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם בתוך הלב של כל יהודי. המידות של הארון כולן שבורות: ...אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ, וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ, וְאַמָּה וָחֵצִי, קֹמָתוֹ. ללמדנו כי תמיד עלינו להרגיש שאנחנו חסרים משהו, חצאים שיש להשלים אותם. לעולם אסור לנו להרגיש שאנחנו שלמים, כי מי שהוא שלם בעיני עצמו כבר אינו זקוק לשום זולת שישלים אותו.


מכך שכתוב וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם. לומדים חכמינו שהכוונה היא שהקב"ה ישכון בתוך הלב של כל אחד מאיתנו. פירוש יפה אבל לכאורה זה לא כל כך הפירוש הפשוט. אומנם כן, אבל התורה רומזת שזו אכן הכוונה אומר מורנו הרב יצחק גינזבורג שליט"א, כי וְשָׁכַנְתִּי שווה בגימטריא אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים = 786. והמידות השבורות רומזות כנ"ל, להערכה העצמית של חוסר, של לב נשבר, שאנחנו אמורים לטפח כדי להיות קרובים אל ה' באמת. דומה כי בימים אלה של שיטפון מסרים סותרים עקב הבחירות הקרבות מן הראוי שנתבונן ונפנים את הרעיונות של פרשת השבוע ופרשת זכור כדי שנדע לסנן ולבחור את המתאים לנו על-פי הרעיונות האלה. נתפלל שה' יעזור לנו ונצליח בכך.

תאריך:  19/02/2021   |   עודכן:  19/02/2021
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הבחירות שאמורות להתקיים בעוד כשישה שבועות חושפות את ההנעה הפנימית של רבים מהמעורבים בהן. נתחיל בכך שבנושא הזה, כמו כמעט בכל נושא, רוב השיח התקשורתי בערוצים המוכרים הוא שלילי. ומה שבאמת משונה - לפחות בשיח הגלוי, הנשמע - הוא שלא שוללים רעיונות, שוללים דמויות, אנשים. האנשים הנשללים אומנם מייצגים רעיונות אבל משום מה השלילה מתמקדת בהם עצמם, לא ברעיונות שהם לכאורה מייצגים. מעניין למה. שיח השלילה הזה אינו חדש אצלנו, אני זוכר אותו עוד כילד וזה היה די מזמן, עוד בימי ראש הממשלה הראשון שהקפיד לבטא שלילה מוחלטת כלפי אישים שהיו בני פלוגתא שלו. עם השנים השיח הזה לא התמתן, רק הקצין.
12/02/2021  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
מי ששמע את התקפי הזעם והשנאה מצד מפלגות השמאל והמרכז כלפי הסכם העודפים שנחתם בין רשימת הליכוד בראשות נתניהו לרשימת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' עלול היה לטעות כאילו ההסכם האמור יאפשר לאלפי איתמר בן-גבירים לעלות על הגדרות, ולהתפרץ אל משכן המחוקקים של כנסת ישראל.
11/02/2021  |  עידן יוסף  |   מאמרים
תביעה זו עוסקת בדרישת התובעת לפיצויי הפקעה בגין הפרשה לצורכי ציבור שנעשתה במסגרת אישור תוכנית רצ/מק/10/21/1 - תוכנית איחוד וחלוקה ללא הסכמה. התוכנית פיצלה את החלקה לשלושה מגרשים, כאשר אחד מהם הוא מגרש בייעוד ציבורי שנרשם לטובת העירייה. במסגרת התוכנית, הועברו לעירייה למעלה מ-50 דונם המהווים 54% מחלקת המקור, ולכן התובעת טענה, כי התוכנית היא מפקיעה. יתרה מכך, טענה התובעת, כי ייעוד חלקת המקור נותר כפי שהיה, וזכויות הבנייה הקיימות בה, נשארו כפי שהיו והוקנו בתוכניות קודמות. מעבר לחלוקה לשלוש חלקות חדשות, לא נעשה בתוכנית כל שינוי תכנוני, לא בזכויות הבנייה ולא בתכליות המותרות בה.
האם סביר שבשנת 2021 ועדה מקומית מתעלמת מהחלטה של ועדת ערר לה היא כפופה? האם הגיוני שרשות ציבורית, עליה מוטלת חובת הגינות מוגברת, תעשה דין לעצמה? ויתרה מכך: שוועדת הערר לא תוכל לתת את המענה הנדרש לאזרח ותשלח אותו לניהול הליכים ארוכים בערכאות אחרות?

02/02/2021  |  עידן יוסף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il