|   15:07:40
דלג
  יעקב קורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מה עניין שמיטה אצל הר סיני <br>

למי נוטים להאמין? לראש ממשלה כל יכול גם אם הוא משקר, מעליל, מתחמן, או לפוליטיקאי חסר ניסיון? לטייקון וחברת ענק עם קשרים לכל המי ומי, תקציבי פרסום ושלל עורכי דין או למנהל בכיר אבל אלמוני, שאיבד את רוב כספו בהונאת ענק של החברה המתעללת
24/02/2021  |   יעקב קורי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
עוז. עדיין סופר גדול [צילום: הרצל חקק]

אתמול שמעתי שיחה מרתקת בין שני חתני פרס נובל ישראלים - דני שכטמן אירח את אהרון צ'חנובר לשיחה על מהפכת הרפואה המותאמת אישית. פתרון זה ממחיש עד כמה חשוב לזהות בדיוק את המחלה ולמקד את התרופה באופן פרטני לחולה. לצערנו, רוב הבעיות שלנו נובעות מזיהוי לא נכון של המחלה ומהפעלת פתרון שלא מתאים לחולה או למחלה. כך, יש וריאנטים ודרגות של סרטן הערמונית ואין פתרון גנרי כהקרנות שמתאים לכולם. עליך לזהות בדיוק את המחלה ולרפא אותה בתרופה ייחודית.

צא ולמד, שאם אתה מיישם עיקרון זה גם לתחומים אחרים אתה עשוי למצוא את התרופות הספציפיות לתחלואי הכלכלה, החברה והמדינה. אבל רובנו מחפשים את המטבע מתחת לפנס, נוטים לפתרונות פשטניים ולא רלוונטים, ולא מתאמצים לרדת לשורשי הבעיות ולמצוא את המזור הייחודי להן. כל העולם ומלואו בעד "שתי מדינות לשני עמים", מביידן ועד מקרון, אבל רק גאון כיהורם גאון שואל לראשונה - לאיזה מדינות ועמים בדיוק מתכוונים? האם הכוונה לארבע מדינות לעם אחד - ירדן עם רוב פלשתיני, חמאסטן, הרשות וישראל עם זכות השיבה?

אני ניסיתי לרדת לשורשי הבעיה בלי סיסמאות נבובות כשתי מדינות לשני עמים או א"י השלמה, אבל הפתרון הוא מורכב ומשתרע על פני מאות עמודים, וזה הרבה מעבר למוטת הקשב של רובנו שהיא כאורכו של ציוץ אחד בטוויטר. כך גם עשיתי לגבי זיהוי משברי הקפיטליזם ומציאת פתרונות, מציאת מתאם סטטיסטי מובהק בין אתיקה לשגשוג כמותי וערכי שבנוי ממאות טבלאות ועמודים וכו'. אך למי יש זמן לקרוא מחקרים אלה, ולכן מספר הקוראים שלהם הוא עשרות, וכאשר אני מתבקש לקצר לכדי עמוד או פוסט אומרים שזה לא מבוסס דיו.

הרבה יותר פשוט ופחות מסוכן לעשות חוקן לויזיר ולא לסולטן, לחפש את המטבע מתחת לפנס - להטיל סגר על החילונים כשמי שמפר את תקנות הקורונה זה החרדים, אבל בחרדים אסור לגעת. לסגור את שמי הארץ לכל מדינות העולם פרט לארה"ב משם באים רוב החולים, אך לא נעים להעליב את טראמפ. להטיל אות קין של רצח רבין והרס השלום על כל חובשי הכיפות ומתנגדי אוסלו במקום להודות בכישלון המונומנטלי של הבאת אלפי מחבלים לתוך המדינה ובראשם את רב המרצחים ערפאת שביצעו רצח עם של אלף חפים מפשע כ-"מחיר השלום".

מה עניין שמיטה אצל הר סיני? אבל למדנו ממיטב האנטישמים שהטילו על עמנו את אות קין של רצח ישו, את הפצת המגיפות, את רצח הילדים, את הכישלונות של המשטר, העוני והרס הכלכלה, ובכך הצדיקו את כל המחדלים והבעיות בספרד, ברוסיה, בגרמניה, בפולין, בעירק, בתימן, במצרים. לא מחפשים את שורשי הבעיה, נוטים לפתרונות היותר קלים - יש בוגד בצבא הצרפתי? זה לא יכול להיות אסטרהאזי כי הוא נוצרי ואציל, זה חייב להיות דרייפוס, שהוא יהודי וחשוד בגרמניות כי הוא מאלזס. ואם המימצאים מוכיחים את ההפך, מזייפים את התעודות.

משכתבים את ההיסטוריה

לאחרונה, הבת של סופר נערץ כתבה ספר בו היא מתארת מסכת התעללות של אביה. מה המסקנה שמסיקים רבים בקרבנו - שצריך לזרוק את כל הספרים שלו מחוץ לבית! או שזה לא יכול להיות כי אותו סופר לא גילה אלימות ביחסיו עם סופר אחר. כאילו שזה רלוונטי... מה הקשר? למה הסופר שלא ספג זוג סטירות מהאב המתעלל סבור שבשל כך האב לא יכול היה להתעלל בבתו? איך פתאום יצירת מופת כ"סיפור על אהבה וחושך" הופך במחי יד למוקצה רק בגלל שהאב התעלל בבתו? מה הקשר? אתה יכול להיות סופר דגול גם אם אתה אנטישמי או מתעלל.

ויש לנו אינספור מקרים בתרבות העולמית על גדולי הסופרים, המלחינים והציירים שהיו מנווולים גדולים אבל בכל זאת יצרו יצירות מופת. וגנר היה אנטישמי אז האם בשל כך טריסטן ואיזולדה לא אופרה עילאית? הסופר האהוב עלי ביותר אמיל זולא בגד באשתו וניהל חיים כפולים עם הכובסת שעשתה לו שני ילדים, אז בשל כך הרומן "הכסף" כבר לא הרומן האתי האולטימטיבי? מה עניין שמיטה אצל הר סיני? אתה יכול להוקיע את האנטישמיות של וגנר, את הבגידה של זולא ואת ההתעללות של הסופר, אך תעשה זאת כשאתה דן בגזענות, בנאמנות ובהתעללות.

או אלה שמשכתבים את ההיסטוריה ומשמידים פסלים של נשיאי ארה"ב בגלל שהם החזיקו בעבדים. האם חשבתם גם לשכתב את התנ"ך ולמחוק כל איזכור לשרה כי הייתה לה שפחה בשם הגר? מה זה קשור? אתם יכולים לטעון שזה לא ראוי להחזיק בעבדים, אם כי באותם זמנים זה היה הכלל, אבל האם בשל כך ושינגטון לא ראוי להוקרה על כי שיחרר את ארצות הברית מהשעבוד הבריטי? ומה לגבי כל הפוליטיקאים במאה התשע עשרה שהיו דמוקרטים אבל לא נתנו זכות בחירה לנשים? ומה יקרה אם בעוד יובל כשכולם יהיו טבעונים יוקיעו את הקרניבוריות שלנו?

במשך עשור לימדתי במיטב האוניברסיטאות דילמות אתיות באמצעות מחזות, סרטים וספרים, כולם היו בני, אויב העם, הסוחר מונציה, קרנפים, ביקור הגברת הזקנה, ז'אן דה פלורט, גטסבי הגדול, ארין ברוקוביץ', אלה חיים נפלאים ו.. המקור. גיבור הסרט הוא ג'פרי וויגנד שמגלה לראשונה לעולם מידע אישי, כי הוא עבד כסמנכ"ל פיתוח באחת מחברות הטבק הגדולות, שהן מכניסות חומרים ממכרים לסיגריות. ואיך סותרים את טיעוניו הנכונים? על-ידי הכפשת שמו בזה שהתעמר בבתו, שלא שילם פעם איזה קנס. לעשות לו דיסקרדיטציה ולהטיל ספק באמינותו.

אבל מה זה רלוונטי? גם אם היו מוכיחים שהוא גנב מהחברה, מה שהוא לא עשה, האם זה פוגם כהוא זה באמינות הגילויים שלו על החומרים הממכרים? הרי המידע שהוא חשף הציל את חייהם של מיליונים שבגלל גילויו הפסיקו לעשן ולא חלו בסרטן נוראי. זה לא רלוונטי מה האישיות שלו - צריך לדון רק לגופו של עניין - האם המידע שהוא מסר נכון או לא? גם אם היה מתגלה שדיקנס רוצח סידרתי הוא היה עדיין נשאר גדול הסופרים החברתיים בבריטניה. ומה זה רלוונטי אם עד מדינה נוכל, אנס, מתעלל, שקרן - צריך רק לבדוק אם העדות שלו אמינה או לא.

למי להאמין?

צריך לדון בכל מקרה לגופו של עניין. האיכויות הספרותיות על-פי סטנדרטים ספרותיים אבל לא על-פי טוהר המשפחה או טוהר הגזע. כי אחרת זה אולי יזכיר "תקופות אפלות בעבר" וכל סגן רמטכ"ל ימצא מקבילות בין זריקת ספרים של מתעלל לכאורה לבין שריפת ספרים רק בגלל שנכתבו על-ידי יהודים. אני התבטאתי בעניין הסופר או השחקנית לגופו של עניין, והוקעתי את צביעות אלה שמדברים גבוהה גבוהה על סבל האחר, בפלשתין, כלפי חיות, כשהם מעוללים סבל לבת שלהם או מסכנים את בריאותנו, כי CHARITY BEGINS AT HOME.

אבל יהיה מי שיטען, מניין לך שהבת של הסופר דוברת אמת, אולי היא בדתה את כל הסיפור מליבה בשביל לנקום באביה שהתנכר לה, עכשיו כשהוא מת ולא יכול להגן על שמו הטוב? והראיה שאמה ואחותה טוענות שהיא משקרת. מכיוון שנקלעתי, להבדיל, בדילמה דומה אך בתחום המקצועי והאתי, אני מבין את הבת ונוטה לחשוב שהיא דוברת אמת. הוקעתי חברה על גילויים לא אתיים הולכים וגדלים עד שהגיעו מים עד נפש, קמתי וניסיתי להתריע, אם כי עורך עיתון ידוע פחד לפרסם את גילויי השחיתות, מחשש לתביעת דיבה נוסח שיטת השקשוקה.

למי נוטים להאמין? לראש ממשלה כל יכול גם אם הוא משקר, מעליל, מתחמן, או לפוליטיקאי חסר ניסיון? לטייקון וחברת ענק עם קשרים לכל המי ומי, תקציבי פרסום ושלל עורכי דין או למנהל בכיר אבל אלמוני, שאיבד את רוב כספו בהונאת ענק של החברה המתעללת. בצוק העיתים, כתבתי תיזה לדוקטורט באוניברסיטה מובילה בצרפת וספר פורץ דרך בהוצאת ספרים אקדמית יוקרתית, עם תיאור מלא ומדויק של ארבעה אירועים תוך שינוי השמות בלבד, קיבלתי דוקטורט בהצטיינות, כתבתי עשרות ספרים והרציתי עשור על הבעיות הגנריות של אתיקה.

לכן זה די מובן לי שהבת העדיפה לחכות לעיתוי הנכון בשביל לתאר את הבעיה הגנרית, יותר מאשר את בעייתה הספציפית. אבל זה כביכול סותר את הרישא של דבריי - שצריך לזהות את המחלה הספציפית ולמצוא לה את התרופה הייחודית. בשביל הבת המוכה, כמו בשביל בעל מניות המיעוט העשוק, או השר המרומה, זה מאוחר מדי לפתור את בעייתו האישית, אבל אם יש לו או לה תחושת שליחות עליה להזהיר נשים מוכות אחרות, בעלי מניות מיעוט אחרים, שותפים פוטנציאליים לראש הממשלה המתעלל - אם לא בשבילו אזי בשביל עשוקים בעתיד.

מה שלא הורג אותך מחשל אותך. הדבר הטוב ביותר שקרה לי בחיים במישור המקצועי זאת החשיפה לשחיתות וההונאה שהייתי קורבן בה, כמו רבים אחרים. הרגשתי תחושה של רנסנס, נגמלתי מפחד קהל, ניתקתי קשרים עם המכרים הלא אתיים, הפכתי את האתיקה והעזרה לקהילה ל-RAISON D’ETRE שלי, כשלא קיבלתי אגורה מעשרת הספרים שיצאו במיטב הוצאות הספרים ומכל הספרים שהוצאתי מאז כספרים דיגיטליים חינם. ומאתיקה לפרטיים עברתי לאתיקה במדינות, לפתרונות הקפיטליזם, לצדק חברתי ועד לרפובליקה השנייה של ישראל.

אבחנתי את המחלה, פיתחתי נוגדנים אחרי שנפגעתי ממנה, ואני יכול להציע פתרונות ספציפים למחלה. אני מסוגל לזהות נוכל ומתחזה למרחקים, ממליץ לכל אחד ברגע שהוא נחשף לנוכלות, אלימות, שקר והונאה לנתק מגע, לא לעשות עסקים עם תחמנים גם אם הם מבטיחים לך את השמיים או ראשות ממשלה חלופית, לא לקבל ערבויות של עבריינים מורשעים, לא לסלוח לבעל שהיכה אותך פעם אחת או לאישה שבגדה בך פעם אחת ולהפך, כי רק מי שנכווה ברותחין יכול למצוא את המטבע בחושך הרחק מהפנס ויש לו האומץ לעשות חוקן לסולטן כדי שזה יעזור!

תאריך:  24/02/2021   |   עודכן:  24/02/2021
ד"ר יעקב קורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה עניין שמיטה אצל הר סיני
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב_שמואל
26/02/21 15:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אזרחי ישראל יכלו לחסל את הקורונה בשלושת השבועות הראשונים אילו כולם עטו מסיכות, אילו שמרו על ריחוק חברתי ועל ניקיון אישי. הם לא עשו זאת ולממשלה לא נותר אלא לתכנן מהלכים משניים כמו סגרים, בדיקות, סגירת נמל התעופה וכד'. התקשורת שהיא הכלי העיקרי שבאמצעותה מתקשרת המנהיגות עם העם, בהנחיות בעת המשבר, יצרה בלבול. היא הגחיכה את הנחיות לעטות מסיכות, היא הפרה את ההנחיות בעצמה ועדיין עושה זאת באולפנים ובתוכניות. היא מזערה את חשיבות החיסונים ורק לאחרונה שינתה מעט את טעמה. אולי בגלל שלאחרונה צעירים רבים חלו בקורונה וזה החל ל"דגדג" להם. מישהו אמר לי בתחילת המגיפה כי "עדיף שכמה זקנים ימותו ושנתניהו יפול". היום הוא מדבר אחרת. הוא אומר לי שהוא רץ להתחסן כי צעירים נדבקים קשה במחלה ושגם מכחישי הקורונה, כוכבי הטלוויזיה והרדיו, פרופסור לס ופרידמן רצו להתחסן . אותם לס ופרידמן שצחקקו על עטית המסכות ועל החיסונים לצעירים.
24/02/2021  |  עודד טירה  |   יומני בלוגרים
בזמן האחרון כמעט מדי שבוע אנחנו מתבשרים על מקרה התעללות חדש במשפחתון או בפעוטון ברחבי הארץ. בכל פעם נראה כי נשבר השיא והנה הוא נשבר שוב. מיד משודרים עוד ועוד סרטונים מזעזעים מהזירה, שהייתה אמורה להיות המקום הבטוח ביותר עבור ילדינו והתגלתה כזירת קרב. בתקופת הקורונה, בה בגנים רבים ההורים מנועים מלהיכנס לגן עצמו יחד עם הילדים, החשדות האוטומטיים בצוותי הגן מתעצמים עוד יותר באופן טבעי.
24/02/2021  |  נתנאל וייס  |   יומני בלוגרים
צחוק יפה לבריאות ולבריות - כולם יודעים שאנשים שנונים מצליחים בזוגיות ובעסקים וכולנו מחפשים את חברתם, בין אם זה כשותפים עסקיים או כבני זוג ובוודאי היינו רוצים שלילדינו הייתה מידה ראויה של הומור כצידה לדרך.
השקט היחסי בגבול רצועת עזה הינו שקט מדומה ומדאיג, מתחת לפני השטח מתרחשים תהליכים שזרועות המודיעין של ישראל עוקבות אחריהם באופן קבוע, ארגון חמאס מכין באמצעות הזרוע הצבאית שלו הפתעה לישראל שאמורה להיות "מכה אסטרטגית ואיכותית", מבחינתו, באמצעות יחידת הקומנדו הימי של הארגון.
"אף על-פי שניטלה נבואת הנביאים, שהוא המראה והחזון, נבואת החכמים, שהיא בדרך החכמה, לא ניטלה, אלא יודעים האמת ברוח הקודש שבקרבם." דבריו אלה של הרמב"ן (מסכת יומא, ט, ב) מכוונים לאחד מאמצעי התקשור החשובים שנשארו כדי ליצור קשר עם האל. במונחים מודרניים רוח הקודש היא חוויה מיסטית שגוררת את האדם לתחום הבלתי מודע של עצמו שם הוא מסוגל לחשוף אמיתות מסוימות ואף תחומים שהוא אינו מודע אליהם כשאינו נמצא בהשראתה. חוויה זו מתקבלת בשימוש הפופולרי לכך שאנשים בעלי הארה פנימית או תובנה בלתי מוסברת הם בעלי רוח הקודש (מהויקיפדיה). המונח "רוח הקודש" יצא לשמצה במחוזותינו בגלל שימושו בשילוש הקדוש שבבסיס הנצרות: "האב, הבן ורוח הקודש". משום כך נמנעים היהודים מלהשתמש בו אלא במקרי קיצון. אפילו בתנ"ך, 'פותר החלומות' יוסף הצדיק אינו נביא, אם כי הוא נמנה בין 25 הנביאים שבקוראן.
23/02/2021  |  אריה זריצקי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il