|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
ארדואן. דיכוי פנימי [צילום: AP]
כיצד מתערב נשיא טורקיה במזרח התיכון

המיליציות של ארדואן והחלום העות'מאני

כדי לקדם את חלומותיו על שחזור האימפריה מבלי לעורר ביקורת פנימית ובדרך בה יוכל להתחמק מהסתבכויות בינלאומיות, הקים ארדואן מיליציות פרטיות העושות את דברו ברחבי המזרח התיכון במרכזן עומדים קצינים איסלאמיסטים והן מבוססות על מגויסים מבין הפליטים הסורים לפעולות אלו יש חלק מרכזי בערעור היציבות האיזורית ולכן המערב חייב לבלום את נשיא טורקיה
27/02/2021  |   יונתן ספייר   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות

בעוד ממשל ביידן נכנס לתפקידו, עיקר השיח על הגורמים המערערים את היציבות במזרח התיכון מתמקד בצדק באירן. אלא שבחסות התוהו ובוהו ששורר באזור מאז אירועי "האביב הערבי", הופיע גורם בעייתי נוסף שאותו יש לבלום. זוהי טורקיה של הנשיא רג'פ טריפ ארדואן, המאתגרת את שכנותיה ומנצלת לשם כך את מעמדה כמדינה גדולה וחשובה וגם כחברה בברית נאט"ו.

אין זה סוד שבמהלך העשור האחרון הפך בהדרגה שלטונו של ארדואן לריכוזי יותר, ובמיוחד מאז ההפיכה הכושלת ב-2016, שהבליטה את הסלידה השוררת בין חלק ממרכיבי הצבא החילוני כלפי המשטר האיסלאמיסטי. כדי לעקוף בעיה זו, הקים ארדואן רשת של מיליציות פרטיות המאוישות על-ידי לוחמים סוניים שייבא מסוריה. תפקידן של המיליציות הוא לקדם את תוכניתו הגדולה לבסס מחדש את השפעתה של טורקיה בשטח החופף לשטחה של האימפריה העות'מאנית לשעבר – משטחי הרשות הפלשתינית וסוריה ועד לקווקז. גוף זה משמש את ממשלת טורקיה הן לצורך דיכוי פנימי והן לצורך פעולות בחו"ל. מכיוון שכך, יש לו השלכות הן על יציבותו של המזרח התיכון והן על עתיד הדמוקרטיה המקרטעת של טורקיה. בשני התחומים, השפעתו שלילית ביותר.

בחמש השנים האחרונות שיגרה טורקיה כוחות חמושים לצפון סוריה ולצפון עירק, הציעה תמיכה לחמאס בעזה, התכתשה עם יוון וקפריסין, שכנותיה במזרח הים התיכון, וסיפקה תמיכה צבאית לבעלות בריתה בקטר, באזרבייג'ן ובלוב, בדרך כלל במחיר של פילוג ואי-יציבות. בכל הזירות האלו (פרט לתחרות הימית במזרח הים התיכון), הגוף המקביל שיצר ארדואן לצד כוחות הביטחון הרשמיים של המדינה משחק תפקיד מכריע. תפקיד המיליציות הוא לספק לו מאגר גדול של כוח אדם זר, זמין, מאורגן, מאומן, העובד בשליחותו וניתן בקלות לפריסה, כך שישמש אותו ככלי להקרנת עוצמה תוך אפשרות להכחיש כל קשר אליו.

באמצעות הסתמכות על כוחות זרים אלה ארדואן מנסה למזער את הביקורת הציבורית הפנימית נגד המערכות הצבאיות שהוא מנהל מחוץ למדינה. בעוד שהוא יכול להצדיק את גיוסם של כוחות צבא טורקיה ושליחתם למדינות שכנות כמו סוריה או עירק – מסיבות של ביטחון המולדת – קשה לו יותר לשכנע את הציבור הטורקי להסכים לשליחת חיילים לזירה מרוחקת כמו לוב. כך הוא יכול קצור הצלחות בלוב ובנגורנו-קרבאך (המובלעת הארמנית באזרבייג'ן) כמעט ללא נפגעים טורקיים.

פוליטיקה ודחפים איסלאמיסטיים
כוחות טורקיים בסוריה. מקור הלוחמים [צילום: AP]

בבסיסן מצויה מערכת היחסים שבין ארדואן לקבוצה של קציני צבא טורקיים בכירים שהודחו מהצבא בשל תמיכתם במדיניות האסלאמיסטית, ולאחר מכן הוחזרו לפעילות בערוצים לא-רשמיים. הנגרל עדנאן טאנריוורדי בן ה-76, שהתמנה לתפקיד היועץ של ארדואן לביטחון לאומי לאחר ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016, הוא דמות מרכזית במערכת ארגונית זו

מדיניות החוץ של טורקיה משועבדת ליחסי הציבור של ארדואן. ניתן לראות בהקשר זה את הישגי הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) "תוצרת טורקיה" בסוריה, בלוב ובקווקז, את כינונם של בסיסי צבא טורקיים ברחבי המזרח התיכון ואת פריסתם של כוחות צבא טורקיה (כמשקיפים) בנגורנו-קרבאך. באמצעות צעדים אלה ארדואן מעביר מסר ברור לבוחריו: טורקיה, ממשיכתה של האימפריה העות'מאנית, נוטלת בחזרה את מקומה הראוי ככוח אזורי בעל השפעה בגבולותיה המסורתיים של האימפריה, וזו הסיבה שיריבותיה מנסות לערער את יציבותה.

מדיניות חוץ "נאו-עות'מאנית" מסוג זה, השזורה דחפים איסלאמיסטיים, נובעת גם מדאגות מבית. השותפוּת של ארדואן עם מפלגת התנועה הלאומית (MHP) דוחפת אותו באופן טבעי לעמדה קשוחה יותר כלפי התנועות הכורדיות PYD (המפלגה הדמוקרטית המאוחדת בסוריה) ו-PKK (מפלגת הפועלים של כורדיסטן בטורקיה). באופן דומה, הברית הפוליטית עם הלאומנים מסבירה את תמיכתה הבלתי-מותנית של טורקיה באזרים (קבוצה אתנית טורקית) נגד ארמניה.

מהם מאפייניהן של המיליציות הטורקיות? בבסיסן מצויה מערכת היחסים שבין ארדואן לקבוצה של קציני צבא טורקיים בכירים שהודחו מהצבא בשל תמיכתם במדיניות האיסלאמיסטית, ולאחר מכן הוחזרו לפעילות בערוצים לא-רשמיים. הנגרל עדנאן טאנריוורדי בן ה-76, שהתמנה לתפקיד היועץ של ארדואן לביטחון לאומי לאחר ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016, הוא דמות מרכזית במערכת ארגונית זו.

טאנריוורדי, קצין תותחנים לשעבר, הקים ב-2012 חברה פרטית לייעוץ ביטחוני בשם "סדאת" עם עוד 22 קצינים לשעבר שסולקו מהצבא בשל פעילות איסלאמיסטית. "סדאת", חברת הייעוץ הביטחוני היחידה בבעלות פרטית בטורקיה, היא הגוף האחראי על ריכוז והתרחבות עסקי המלחמה הלא-סדירה של טורקיה באמצעות שליחים, ועל גיוסם והכשרתם של איסלאמיסטים כדי לשרת את האינטרסים של ארדואן.

טורקיה שואבת את כוח האדם למיליציות מתוך אחת האוכלוסיות הנואשות ביותר בעולם: פליטים סוריים שנאלצו לעזוב את ארצם או שחיים בפינה הקטנה והמכותרת שבשליטת טורקיה בצפון סוריה. "סדאת", בשיתוף פעולה עם הצבא הלאומי הסורי (SNA) שנמצא בשליטת טורקיה, אחראית לגיוסם ולאימונם של לוחמים שנשלפו מתוך אוכלוסייה זו ומתוך מיליציות איסלאמיסטיות צפון-סוריות קיימות. הצבא הלאומי הסורי, המכונה לעיתים גם "הצבא הסורי הטורקי החופשי" (TFSA), הוא תוצר של ניסיון טורקי להפוך כמה מיליציות של מורדים סוריים לכוח צבאי סדיר-למחצה. הכוח מונה כיום בין 80,000 ל-100,000 לוחמים.

לאחר גיוסם, הלוחמים הסורים מועברים לטורקיה דרך מעברי הגבול בקיליס ובאנטקיה, מקבלים אזרחות טורקית, ובשיתוף פעולה הדוק עם רשויות טורקיה מוטסים לחזיתות המלחמה השונות שבהן טורקיה זקוקה לשירותם. שם הם נפרסים בשטח כבשר תותחים שניתן להכחיש כל קשר אליו.

גורם מרכזי בערעור היציבות
חמאס. כספים דרך "סדאת" [עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90]

מיליציות, ארגוני טרור וקיצוניות אסלאמיסטית – כולם יסודות שהמזרח התיכון חייב להשתחרר מהם כדי להשיג יציבות ושגשוג. הרשת הצבאית-למחצה שהקים ארדואן, בשותפות עם קציני הצבא האסלאמיסטיים של "סדאת" וג’יהאדיסטים מצפון סוריה, הם כיום אחד הגורמים המרכזיים המונעים אפשרות זו. הוצאתם אל מחוץ לחוק של "הזאבים האפורים" האולטרה-לאומניים בצרפת היא התחלה טובה. אך ממשלות המערב צריכות להעלות את העניין בצורה החלטית יותר מול אנקרה

"סדאת" לכדה את תשומת ליבו של הממסד הביטחוני הישראלי, ונראה שהיא גם הצינור שדרכו טורקיה מעבירה את תמיכתה לחמאס. ב-2018 האשים השב"כ את "סדאת" בהעברת כספים לחמאס. כוחות הביטחון הישראלים עצרו מרצה טורקי בשם ג’מיל טקלי, אשר הואשם בהלבנת הון ומאוחר יותר גורש. תצלום של טקלי עם טאנריוורדי הופיע לאחר מכן בעיתון "מקור ראשון". טקלי הודה בחקירתו שטורקיה תורמת באופן פעיל לחיזוקה הצבאי של חמאס באמצעות "סדאת". כפי שהתגלה, עובד של "סדאת" אפילו ארגן לבעלי תפקידים בחמאס ביקור בתערוכת נשק בטורקיה ב-2015, שבה הם הביעו עניין בכטב"מים.

גוף לא-רשמי זה מסייע לארדואן לנהל גם דיכוי פנימי. "שומרי השכונות" (Bekçi), שחומשו לאחרונה ושניתן לראות בהם את גרסתו של ארדואן למשמרות המהפכה של אירן, אמורים לפעול כנגד כל איום פוטנציאלי ברחובות. גם אנשי המשמר הנשיאותי המיוחד של ארדואן (הידועים גם בשם Takviye, או "כוחות התגבורת") נמנים עם לקוחותיה של "סדאת".

ממשלת טורקיה שומרת גם על יחסים עם גופים צבאיים ישנים יותר, כמו ארגון "הזאבים האפורים" האולטרה-לאומני. גוף זה הוא אגף הנוער של מפלגת התנועה הלאומית (MHP), אחת משותפותיו של ארדואן לקואליציה. בצרפת היא הוצאה לאחרונה אל מחוץ לחוק, וישנן תוכניות להוציאה אל מחוץ לחוק גם בגרמניה.

פעילות זו מזיקה במיוחד על-רקע חוסר השקט ששטף את המזרח התיכון בעשור האחרון. אחת התוצאות העיקריות שלו היא החלשתם הניכרת (ובמקרים מסוימים כמעט היעלמותם) של מוסדות המדינה הרשמיים. בסוריה, בלוב, בלבנון ובעירק הוחלפו מוסדות אלה בתוהו ובוהו, פריקת עול ואנרכיה שבהם פועלות מיליציות שונות. תושבי המדינות האלו הם הקורבנות העיקריים. טורקיה, על-אף היותה חברה בברית נאט"ו, מועמדת לחברות באיחוד האירופי ובעלת ברית לכאורה של ארה"ב, היא כיום אחד הגורמים העיקריים להימשכותו של מצב זה ולערעור היציבות האזורית.

מצב זה חייב לבוא לסיומו. מיליציות, ארגוני טרור וקיצוניות איסלאמיסטית – כולם יסודות שהמזרח התיכון חייב להשתחרר מהם כדי להשיג יציבות ושגשוג. הרשת הצבאית-למחצה שהקים ארדואן, בשותפות עם קציני הצבא האיסלאמיסטיים של "סדאת" וג’יהאדיסטים מצפון סוריה, הם כיום אחד הגורמים המרכזיים המונעים אפשרות זו. הוצאתם אל מחוץ לחוק של "הזאבים האפורים" האולטרה-לאומניים בצרפת היא התחלה טובה. אך ממשלות המערב צריכות להעלות את העניין בצורה החלטית יותר מול אנקרה. חייבים לבלום את שליחיו של ארדואן.

הכותבים הם ממכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון (JISS). סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  27/02/2021   |   עודכן:  27/02/2021
ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, ד"ר יונתן ספייר
+ביידן לא יעניש את הנסיך מוחמד
19:36 27/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הגיע למסקנה שצעדים ממשיים - כמו הליכים פליליים נגד יורש העצר הסעודי או מניעת כניסתו לארה"ב - יפגעו בצורה קשה מדי ביחסים עם סעודיה שהיא בת ברית חיונית  ▪  משרד החוץ הכריז על "צו חאשוקג'י" - נוהל שיאפשר למנוע את כניסתם של מי שמעורבים ברדיפת מתנגדי משטר בחו"ל  ▪  הנוהל הוחל על 76 סעודים ובהמשך צפויה ארה"ב להפעיל אותו נגד רוסיה, סין וטורקיה
(יחידת עילית הכפופה לנסיך [צילום: AP])
דוח המודיעין על רצח חאשוקג'י, 26.2.21 / CNN
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המיליציות של ארדואן והחלום העות'מאני
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
"רק ביבי"הבנתם?
27/02/21 10:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
הממשל האמריקני פרסם (יום ו', 26.02.21) את דוח המודיעין שהוכן בשנת 2018. הדוח קובע, כי יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, עמד מאחורי רציחתו של העיתונאי מתנגד המשטר ג'מאל חאשוקג'י באותה שנה. הממצאים אינם חדשים, אך פרסומם הוא חלק משינוי מדיניותה של ארה"ב כלפי מוחמד בעקבות חילופי השלטון בוושינגטון.
26/02/2021  |  מחלקה ראשונה  |   מיוחדים ברשת
ררד סדאם חוסיין, בתו של הדיקטטור העירקי, סיפרה בראיון שהעניקה לרשת "אל-ערביה" בדובאי על אביה והציגה אותו כגיבור שהציל את העולם הערבי מהאיום האירני. בראיון, שאת חלקו הראשון תוכלו למצוא משמאל, היא טענה כי ביחסיה האישיים עם אביה באו לידי ביטוי פניו האנושיות. בשלושת החלקים הבאים המובאים כאן, מביעה ררד את דעתה על לכידתו של אביה ותלייתו, ומעוררת סערה בעולם הערבי כשאינה פוסלת את האפשרות לשוב לעירק ולהשתתף בחיים הפוליטיים. מה אמרה על תלייתו? האם תירש את אביה? מה היו התגובות בעולם הערבי?
25/02/2021  |  ירון פרידמן  |   כתבות
לפני כ-10 ימים פנה ממשל ביידן אל הרש"פ בבקשה לקבל הבהרות ממנה על כוונתה לקיים בחירות כלליות בשטחים שבהן תשתתף תנועת חמאס המוגדרת כתנועת טרור. בעקבות הפניה של הממשל, ניסחה הרש"פ תשובה לממשל ביידן הכוללת חצאי אמיתות, בכיר הרש"פ חוסיין א-שיח' מקורבו של יו"ר הרש"פ אשר מונה באחרונה לתפקיד האחראי על תיק המו"מ עם ישראל שיגר מכתב תשובה להאדי עמרו, האחראי על התיק הישראלי-פלשתיני במשרד החוץ האמריקני, שבו טען א-שיח' כי הארגונים הפלשתינים בהם חמאס הביעו במפגש קהיר ב-3 בספטמבר 2020 מחויבות להקמת מדינה פלשתינית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים, את המכתב פירסמה ב-20 בפברואר סוכנות הידיעות הפלשתינית "אמד" וגורמים ברש"פ אישרו כי הוא אותנטי.
פרשה חדשה מסעירה את העולם הערבי ואת הקהילה הבינלאומית והיא החשש לגורלה של הנסיכה שיח'ה לטיפה, בתו של שליט דובאי, השיח' מוחמד בן ראשד אלמכתום.
ממשל ביידן מצפה מסעודיה "לשנות את גישתה" כלפי ארה"ב ומאותת שהוא מעוניין לצמצם למינימום את הקשר בין הנשיא ג'ו ביידן לבין יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של הממלכה. השינוי החד לעומת מדיניותו של ממשל טראמפ בא לקראת פרסומו של דוח מסווג שהגיש הממשל לקונגרס, בנוגע לחלקו של מוחמד ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ב-2018 – מדווח גארדיאן.
21/02/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף יריב לוין מפגין צביעות
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
עתיד לא ברור [צילום: משה שי/פלאש 90]
גדי חיטמן
לישראל אין תוכנית מדינית ל"יום שאחרי" המלחמה. לפחות לא תוכנית גלויה    מצב כזה של דשדוש תמידי בבוץ של עזה (וגם של יהודה ושומרון) מבלי לנהל את הסכסוך מתוך יתרון מחליש את ישראל עוד יו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il