|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

מה קרה לקורונה בפער של שמונה חודשים

הגורם החשוב ביותר: המנהיגות

השבועון טיים דירג ביוני שעבר את המדינות המצטיינות במאבק בקורונה וחזר אליהן בפברואר השנה - ויש לו כמה לקחים לקראת השלב הבא של המגיפה
02/03/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
החיסון באוסטרליה, 21.2.21 / SBS Australia
הרכבת התחתית, טייפה, טייוואן [צילום: צ'יאנג יינג-יינג, AP]

בחודש יוני שעבר בדק איאן ברמר, כתב בכיר בשבועון טיים, יחד עם עמיתיו את תגובתן של מדינות שונות לקורונה בשלושה תחומים מרכזיים: בריאות, פוליטיקה וכלכלה. הרבה השתנה מאז ושמונה חודשים מאוחר יותר הצוות חזר ובדק מיהן המדינות הראויות לציון לשבח על ניהול המשבר. ישראל איננה ביניהן, אך היא זוכה למחמאות על התנהלותה כעת. אנשי טיים גם מצרפים שלושה לקחים מרכזיים לקראת השלב הבא של המגיפה.

טייוואן: 23 מיליון תושבים

יוני: 443 חולים, שבעה מתים. פברואר: 940 חולים, תשעה מתים.

הצלחתה של טייוואן מלמדת על המשמעות של תגובה מהירה ומעקב תקיף. היא מרשימה עוד יותר לנוכח העובדה שטייוואן לא הפעילה סגרים דרקוניים כמו מדינות אחרות (אם כי לאחרונה אסרה על-כניסת מי שאינו אזרח או תושב שלה). מצד שני, הצלחה זו גורמת להעדר תחושת חירום בקבלת החיסון, מה שעלול לגרום בעיות בהמשך הדרך.

סינגפור: 5.8 מיליון תושבים

יוני: 38,965 חולים, 25 מתים. פברואר: 59,832 חולים, 29 מתים.

הסיפור של סינגפור דומה לזה של טייוואן: צעדים מוקדמים ותוקפניים מצד הממשלה, תוך שימוש בטכנולוגיה וסמכויות המדינה כדי לאכוף מעקב צמוד שמטרתו להגביל את ההדבקה. יכולתה להחזיר את הסטודנטים לאוניברסיטאות עוררה את קנאת העולם, למרות שהצריכה מאמץ מיוחד כגון הגבלת מספרם בקפיטריות ורישום חום גופם מספר פעמים ביום ביישומון. המדינה ספגה ביקורת קשה על חוסר השוויון, כאשר התברר שרוב המקרים הם באוכלוסיית המהגרים עליה מוטלות מגבלות כבדות במיוחד. הסכנה להמשך: הסחבת הבלתי-מובנת בחיסונים.

קוריאה הדרומית: 51 מיליון תושבים

יוני: 11,902 חולים, 276 מתים. פברואר: 85,567 חולים, 1,544 מתים.

קוריאה הדרומית ממשיכה לבלוט בין הדמוקרטיות התעשייתיות המפותחות ביכולתה לשלוט בקורונה. היא עשתה זאת באמצעות התמודדות תוקפנית עם כל מוקד התפרצות, ויהיה הקטן ביותר, וחיסולו לפני שהפך לאיום נרחב יותר. הדבר מתאפשר לא רק בשל נכונותה של הממשלה לנקוט צעדים הדרושים, אלא גם בשל נכונותם של האזרחים לציית. אין זה אומר שהיא עשתה הכל נכון: היא לא מתקדמת בתחום החיסונים, משום שהימרה על כך שהנוגדנים הטבעיים יגבילו את האשפוז; זו הייתה טעות קשה, אותה מנסה סיאול לתקן כעת.

ניו-זילנד: 5 מיליון תושבים

יוני: 1,504 חולים, 22 מתים. פברואר: 2,344 חולים, 26 מתים.

סגר מהיר והדוק, העברת מסרים מתמדת לציבור, מנהיגות פוליטית חזקה ודגש על בדיקות – כל אלו הפכו את ניו-זילנד למובילה עולמית ביוני שעבר. שמונה חודשים מאוחר יותר, היא נמצאת באותו מקום – אך איטית יחסית בחיסונים. זוהי תזכורת לכך שלקראת השלב הבא של הקורונה, הפוליטיקאים יצטרכו להפגין מיומנויות שונות מאשר בשלב הקודם.

אוסטרליה: 25.5 מיליון

יוני: 7,276 חולים, 102 מתים. פברואר: 28,912 חולים, 909 מתים.

אוסטרליה הפעילה כבר בשלב מוקדם צעדים שנועדו לקטוע את שרשרת ההדבקה ובעיקרו של דבר הצליחה, כאשר הגבילה את הנסיעות מחוץ למדינה ובתוכה. כאשר צצו מקרים חדשים, הוטלו מיידית סגרים נקודתיים. גם כאן קצב החיסונים נמוך יחסית, אך לא בפיגור משמעותי אחרי המדינות המובילות.

קנדה: 37 מיליון תושבים

יוני: 98,645 חולים, 8,035 מתים. פברואר: 839,455 חולים, 21,455 מתים.

קנדה כמובן נראית מצוין בהשוואה לארה"ב, אך האמת שהיא התקשתה בגל הראשון וקיים חשש אמיתי מן המוטציות הנוכחיות. אבל מאמץ החיסון מתקדם כעת במהירות. לאחר גל שני קשה, המחוזות כבר הולכים ונפתחים למרות שפחות מ-4% מן הקנדים כבר חוסנו – מה שמדגים את המתח שבין צרכים בריאותיים ללחצים פוליטיים.

גרמניה: 83 מיליון תושבים

יוני: 185,522 חולים, 8,752 מתים. פברואר: 2,306,015 חולים, 66,831 מתים.

גרמניה לא התנהלה טוב במיוחד בגל השני, חלקית בשל חיכוכים פוליטיים לקראת הבחירות, ומבצע החיסונים מתנהל בקצב איטי מן המצופה אפילו ביחס ליתר מדינות האיחוד האירופי. אתגר נוסף: המחאות נגד הסגר מתרחבות, ומסכנות את אחד ההיבטים החשובים ביותר במאבקה של גרמניה במגיפה.

איסלנד: 360,000 תושבים

יוני: 1,807 חולים, עשרה מתים. פברואר: 6,044 חולים, 29 מתים.

המספרים מדברים בעד עצמם. איסלנד סבלה מגל שני בתחילת הסתיו כמו כל אירופה, אך דבקה במודל הבדיקות והבידוד שלה ובחודש שעבר החלה לפתור את הפאבים וחדרי הכושר. שיעור החיסון אינו גבוה, אך המספרים הנמוכים והעובדה שמדובר באי גורמים לכך שהמצב בכללותו טוב.

איחוד האמירויות: 10 מיליון תושבים

יוני: 40,507 חולים, 284 מתים. פברואר: 361,877 חולים, 1,073 מתים.

למרות הבעיות הכלכליות שגרמה הצניחה במחיר הנפט, איחוד האמירויות היה אשתקד מן המובילים בעולם בתגובה לקורונה. מאז היו התפרצויות של המגיפה, אך הוא לוקח ברצינות רבה את החיסונים וכעת נמצא בין הראשונים בעולם בשיעור המתחסנים. האיחוד הוא מן המדינות היחידות שמצטיינות הן ביוני 2020 והן בפברואר 2021 והוא עשוי להפוך לדוגמה להתמודדות עם מגיפה.

יוון: 11 מיליון תושבים

יוני: 3,068 חולים, 163 מתים. פברואר: 174,659 חולים, 6,194 מתים.

לנוכח המשברים שעברה יוון בעשור שקדם לקורונה, היא הייתה מן המפתיעות ביותר לטובה בשנה שעברה. מאז היא ניסתה לאזן בין שמירת כלכלתה מעל המים לבין צורכי הבריאות. הפתיחה לתיירים, שמספרם צנח ב-78% בינואר-אוקטובר, לא הביאה לזינוק בתחלואה. ניתן לייחס זאת בעיקר למעקב הצמוד ולהתאמות שביצעה הממשלה, כאשר מיהרה לסגור איזורי התפרצויות תוך ניסיון לשמור על שגרה כלשהי. אבל כעת מצויים תושבי אתונה בסגר ממושך, קצב החיסון הוא איטי (בין השאר באשמת האיחוד האיחוד האירופי) והיקף התיירות בקיץ יהיה קריטי למצב הכלכלי, הבריאותי והפוליטי.

ארגנטינה: 44.5 מיליון תושבים

יוני: 24,761 חולים, 717 מתים. פברואר: 2,039,124 חולים, 50,616 מתים.

מבין כל המדינות שנכללו ברשימת המצטיינות בחודש יוני, ארגנטינה היא היחידה שלבטח לא הייתה נכללת בה כיום. ההתפרצות הקשה החלה בספטמבר ומאז לא פסקה, וזאת כאשר המצב הכלכלי כבר עגום במיוחד עם 40% מתושביה מתחת לקו העוני. הממשלה לא פיתחה אסטרטגיה מעבר להטלת סגר ארוך והדוק, אשר הועיל בתחילת המגיפה אך כעת קשה להטילו שוב. ארגנטינה רכשה את החיסון הרוסי "ספוטניק", ואם התוצאות של בחינת יעילותו ובטיחותו יהיו שליליות, היא תהיה בצרה צרורה.

שלושה לקחים

1. חלק מן המדינות שהגיבו היטב נמצאות כעת מאחור בתחום החיסון, אך יש להן מנהיגות ומשאבים כדי לתקן טעות זו – ועליהן להיזהר מאוד מפני התפרצות של מוטציות. בהתחשב בכך שכולן דמוקרטיות (טייוואן, סינגפור, קוריאה הדרומית, ניו-זילנד ואוסטרליה), כעס ציבורי נוכחי על ניהול המשבר עלול לסכן את מנהיגיהן הנוכחיים, ולא משנה כמה טוב פעלו בתחילת הדרך. במדינות בלתי דמוקרטיות קיים חשש דומה, אך תגובתן של ממשלותיהן לחוסר יציבות חברתי היא כמובן נוקשה בהרבה.

2. יש גם מצב הפוך: מדינות שהגיבו בצורה גרועה ביוני ומאז שיפרו משמעותית את התמודדותן עם המגיפה. ישראל ובריטניה הן הבולטות ביותר בקבוצה זו, וגם ארה"ב הולכת בכיוון הנכון. הדבר מלמד על היכולת להתגבר על טעויות ראשוניות.

3. מדינה כמו יוון שמצבה הכלכלי היה קשה הגיבה לקורונה בצורה טובה מאוד, בעוד ארה"ב העשירה ספגה את המכה האנושה ביותר. ניהול המשבר היה טוב במדינות מדכאות כמו וייטנאם וסין, ובדמוקרטיות מבוססות כמו ניו-זילנד ואוסטרליה. מה שאומר שהגורם החשוב ביותר איננו הכסף או האוריינטציה הפוליטית, אלא המנהיגות והיכולת ליצור תחושה משותפת של מחויבות והקרבה. המנהיגים שלקחו את הסיכון ברצינות כבר בשלב הראשון והסתמכו על הדרכה מדעית, הם אלו שנכון לעכשיו תפקדו בצורה הטובה ביותר. הקורונה היא ההוכחה הטובה ביותר שראינו מזה עשרות שנים לחשיבותה של מנהיגות.

תאריך:  02/03/21   |   עודכן:  02/03/21
איתמר לוין
+רגב תגביל בשבוע הראשון את הנוסעים הנכנסים לארץ לאלף
21:11 02/03/21  |  עידן יוסף
שרת התחבורה מירי רגב קיימה הערכת מצב לאחר החלטת הקבינט להשבת הישראלים לבחירות, וסיכמה כי בשלב הראשון של החזרת הישראלים לבחירות, ייכנסו לישראל לא יותר מ-1,000 ביום וזאת על-מנת לוודא את יעילות האכיפה לצד אספקה של מלאי הצמידים האלקטרונים, שיאפשרו פיקוח מיטבי והדוק על הבידוד הביתי. כל זאת במטרה למנוע פגיעה במאמץ החיסונים והרעה בנתוני התחלואה.
+הנדבקים בזן הניו-יורקי אינם משתפים פעולה
20:09 02/03/21  |  
שלושת הנדבקים בזן הניו-יורקי שאותרו לא משתפים פעולה עם החוקרים האפידימיולוגים. נעשה מאמץ לאתר מגעים נוספים שלהם (חדשות 13).
+המתווה לפתיחת השמיים אושר בממשלה
20:04 02/03/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מהשבוע הבא: עד 3,000 ישראלים ביום ייכנסו לארץ  ▪  יציאה מהארץ לאזרחים לא מחוסנים - באישור ועדת חריגים  ▪  מחוסנים ומחלימים לא יידרשו לשהות בבידוד בכניסה לארץ  ▪  הממשלה מאפשרת חקיקה למעקב דיגיטלי
[צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+החינוך המיוחד יחזור לפעילות מלאה
16:33 02/03/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
כלל מסגרות החינוך המיוחד בישובים ירוקים, צהובים וביישובים הכתומים המוחרגים, ישובו למתכונת פעילות מלאה (כולל בימי שישי), בהתאם למערכת השעות הרגילה
([צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+שלב ראשון: אושרו טיסות מפרנקפורט, פריז, ניו יורק וקייב
15:36 02/03/21  |  מירב ארד
אתר N-12 מדווח: רשימת היעדים אליהם מסתמן שיורשו הישראלים לטוס: משרד התחבורה אישר בשלב הראשון לבצע טיסות מפרנקפורט, פריז, ניו יורק וקייב. במקביל, וועדת החריגים תצטמצם משמעותית ותהיה רלוונטית רק לאלו שלא ייתחסנו שיידרשו לקבל אישור מיוחד
+רשות המסים: הסדר פריסת תשלומים לעסקים שנפגעו בקורונה
15:14 02/03/21  |  מירב ארד
ברשות המיסים הוחלט להקל על עריכת הסדרי פריסת תשלומים עבור דוחות מע"מ התקופתיים כמפורט להלן: יאושרו הסדרי פריסת תשלומים בהתייחס לדיווחים דו חודשיים למע"מ לתקופות 1-2/2021, 3-4/2021, 5-6/2021, וזאת לגבי עוסקים, אשר מחזור עסקאותיהם בתקופה מרץ-דצמבר 2020 ירד בשיעור העולה על 25% לעומת מחזור עסקאותיהם לתקופה המקבילה אשתקד (מרץ-דצמבר 2019).

תשלום המס הנובע מכל דוח תקופתי כאמור יהא ניתן לפריסה לתשלומים חודשיים רצופים, ובלבד שהתשלום האחרון במסגרת הסדר הפריסה יחול לא יאוחר מיום 31.12.2021. הסדר פריסה כאמור יאושר ויבוצע באופן מזורז.
+2,341 דו"חות נרשמו ביומיים האחרונות בגין הפרת התקנות
13:04 02/03/21  |  מירב ארד
ביומיים האחרונים נרשמו ע״י השוטרים 2,341 דו״חות בגין הפרות של תקנות הקורונה ברחבי הארץ. 1,154 דו"חות בגין אי עטית מסיכה, 99 דו"חות בגין הפרות חובת הבידוד, 68 דו״חות בגין הפרות הגבלות המסחר, וכן 292 דו"חות בגין שהייה במקום ציבורי או עסקי בניגוד לתקנות. כמו כן נרשמו שלשום 696 דו"חות בגין הפרות של הגבלות זמניות שהיו בתוקפן בימי חג הפורים.
+אמ"ן ממליץ: לחסן את כל המחלימים במנה אחת
12:31 02/03/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בדוח שפרסם מאמץ המרכז למערכה בקורונה את גישת צרפת, לאחר שנמצא במחקרים כי מחלימים מהמחלה אינם חסינים מפני הזן הדרום אפריקני  ▪  חיסון מחלימים במנה אחת מעלה את רמת הנוגדנים פי אלף ומאפשר ניטרול הזן המסוכן  ▪  עוד מומלץ לעודד חיסון בקרב מחלימים ולהבחין בהגבלות גם בין מתחסנים למחלימים
נוסעת בנתב"ג מציגה תו ירוק [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+מסע השנאה וההסתה
10:57 02/03/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
תוכנית הטלוויזיה המתחקה להיקרא "תחקיר" חשפה במערומיה את התופעה המכוערת והמבישה של הכפשת מגזר שלם, צביעת קבוצה באוכלוסייה בצבעים של קומבינה, תככים, ורמאויות
(מוכפשים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגורם החשוב ביותר: המנהיגות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה מבית אמ"ן ממליץ לשקול, האם נדרש יחס שונה בכל הקשור לבידוד, לדיגום ולמתן "תו-ירוק" בין מתחסנים לבין מחלימים שחלפו שלושה חודשים ומעלה מיום התאמתותם ואשר טרם התחסנו במנה אחת.
02/03/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
רבות נכתב, דובר, על השסע המתרחב עד כדי איום להתפקע בין חלקי החברה הישראלית. מארג הטלאים המרכיב את השמיכה הישראלית מושך בכל פעם לכיוון אחר, כמו ויתרוצצו הבנים בקרבה. פעם מאבקי יהודים ערבים, דתיים חילוניים, שמאל וימין, ופעם מאבקי עולים ובני הארץ. אך נדמה כי אם ניתן עוד היה לשמור על איזונים בין קצוות האריג, נראה כי באחרונה החוט האחרון המחבר עדיין בין קצותיו של האריג עומד להיקרע.
קופות החולים יתחילו מחר (יום ג', 2.3.21) לחסן מחלימים בקורונה שהחלימו מן המחלה לפני שלושה חודשים ומעלה.
01/03/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
היועץ המשפטי של משרד הבריאות, אורי שוורץ, וחשב המשרד, אלון שלזינגר, הם שישלטו בפועל על העברת חיסוני קורונה למדינות זרות. כך עולה (יום ב', 1.3.21) מחוות דעת שהעביר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן-שבת.
01/03/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
הממשלה אישרה עקרונית את קיום הפעימה השלישית בתוכנית היציאה של משרד הבריאות כמתוכנן החל מיום ראשון הקרוב. עוד הוחלט כי תלמידי כיתות ז' עד י' ישובו ללמוד בבתי הספר ביום ראשון בערים ירוקות וצהובות, וכן בערים כתומות בהן 70% מחוסנים ותוכנית מגן חינוך.
01/03/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il