|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
כתיבת המומחים
5 המקומות שחייב לבקר בהם בניו-יורק

דרמת הבחירות הפנימיות בחמאס

היום אמור להתקיים סבב ההצבעה הרביעי בקרב הצמוד על הנהגת רצועת עזה בין המנהיג בין המנהיג הנוכחי יחיא סינוואר לבין בכיר חמאס ניזאר עוואדאללה. יו"ר הלשכה המדינית החדש יבחר רק בעוד כמה ימים וההתמודדות, שיש לה השלכות אזוריות, היא בין היו"ר הנוכחי אסמעיל הניה, הנתמך בידי אירן, לבין ח'אלד משעל שנתמך בידי קטר וטורקיה
10/03/2021  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
[צילום: עבד ראחים חאטיב/פלאש 90]

ביממה האחרונה מתרחשת דרמה בתהליך הבחירות הפנימיות בתנועת חמאס, הדרמה קשורה בבחירת מנהיג חמאס ברצועת עזה ואיננה קשורה,בינתיים, לבחירת יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, הבחירות ללשכה המדינית של התנועה יתקיימו רק לקראת ה-15 במרץ, מי שמתמודדים על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית הם ראש הלשכה הנוכחי אסמעיל הניה, הנתמך על-ידי אירן ומנהיגי הזרוע הצבאית יחיא סינוואר ומוחמד דף, מול ח'אלד משעל, שרוצה לעשות קאמבק, לתפקיד שהיה בו עד 2017, ונתמך על-ידי קטר וטורקיה.

נכון לכתיבת שורות אלה, התוצאות לבחירת מנהיג חמאס ברצועה לא הוכרעו, מתנהל קרב צמוד בין המנהיג הנוכחי יחיא סינוואר לבין בכיר חמאס ניזאר עוודאללה, עד כה התנהלו 3 סיבובי הצבעה בקרב 320 בעלי זכות בחירה, סינוואר קיבל את מרבית הקולות אך לא הוא ולא ניזאר עוודאללה לא הצליחו להשיג את הרוב הנדרש של 161 קולות כדי לנצח, לכן יתקיים סבב הצבעה רביעי כנראה היום.

יחיא סינוואר הוא האיש של אירן ברצועת עזה ובנוסף לתפקידו הפוליטי הוא משמש גם כמנהיג הזרוע הצבאית "עז א-דין אל-קסאם". גורמים בחמאס אומרים כי עצם העובדה שהבחירות הפנימיות חשפו כי ניזאר עוודאללה מערער על מעמדו צריכה להדאיג את יחיא סינוואר שרוצה לזכות בתקופת כהונה שניה.

בשנה האחרונה נמתחה ביקורת קשה בשורות חמאס על כישלון פרויקט "צעדות השיבה" על גבול הרצועה,על חוסר היכולת של יחיא סינוואר לשבור את המצור על רצועת עזה והמבוי הסתום במגעים עם ישראל על עסקת חילופי שבויים חדשה.

סינוואר גילה בארבע השנים האחרונות גישה פרגמטית, הוא שמר על יחסים טובים עם המודיעין המצרי ועם מחמד דחלאן ותמך בהבנות הרגיעה עם ישראל שהושגו בתיווך מצרי, הוא גם הקפיד לשמור על הסיוע הכספי החודשי של קטר לרצועת עזה והמשך תהליך ההתעצמות של הזרוע הצבאית: פיתוח אמצעי לחימה חדשים, הברחות נשק לרצועה, בניית מנהרות חודרות וטיפוח כוחו של הקומנדו הימי של חמאס שאמור להנחית "הפתעה אסטרטגית" על ישראל.

הבחירות הפנימיות בחמאס הינן חשאיות ומתקיימות בכל ארבע שנים, הן מתקיימות בארבעה אזורים: ברצועת עזה,בגדה, בחו"ל ובקרב אסירי חמאס בבתי הכלא בישראל. המנהיג בכל אזור נבחר באמצעות "מועצת השורא " ( המועצה המייעצת) של אותו האזור, לכן "מועצת השורא" שנבחרה כבר ברצועת עזה היא שתכריע בהצבעה היום מיהו מנהיג חמאס ברצועה ל-4 השנים הקרובות: יחיא סינוואר או ניזאר עוואדללה.

מיהו ניזאר עוואדללה?

ניזאר עוואדאללה הוא בן 64,יליד הכפר חמאמה באזור אשקלון, היה חבר בחבורה שייסדה את ארגון חמאס ומקורב למנהיג המייסד השיח' אחמד יאסין, בדיוק כמו יחיא סינוואר שבאותה התקופה עמד בראש מנגנון ביטחון הפנים של הארגון שנקרא "אלמג'ד" ועסק בעיקר בביטחון שדה ואיתור וחיסול משתפי פעולה עם ישראל.
הוא למד הנדסה באוניברסיטת קהיר והיה מרצה באוניברסיטה האיסלאמית ברצועה שהייתה כר פעילות איסלאמית פורה לצמיחתו של ארגון חמאס.

ניזאר עוואדאללה היה עצור במשך 6 שנים בכלא הישראלי, ביתו הופצץ על-ידי חיל-האוויר הישראלי במהלך מבצע צוק איתן ב-2014 והוא היה חבר בצוות המשא-ומתן של חמאס על "עסקת שליט" ב-2011.

גורמים ברצועה טוענים כי גם הוא מקורב לאירן אך יש על כך ידיעות סותרות, כל מנהיג של רצועת עזה מטעם חמאס צריך להסתדר עם הזרוע הצבאית של הארגון, מהבחינה הזו יש ליחיא סינוואר יתרון מכיוון שהוא מחזיק בשני כובעים, גם המנהיג הפוליטי וגם המנהיג הצבאי של הרצועה ומי שמקורב לרמטכ"ל חמאס מוחמד דף.
יחיא סינוואר היה מקורב גם לקאסם סולימאני והוא נמצא בקשרים עם מחליפו הגנרל אסמעיל קאא'ני.

החלפתו של יחיא סינוואר עלולה, מבחינת חמאס, לשבש את הקשרים בין הזרוע המדינית של הארגון ברצועה לבין הזרוע הצבאית. נכון לעכשיו, לא ברור טיב היחסים בין ניזאר עוודאללה לבין הנהגת הזרוע הצבאית ברצועה. צריך להמתין ולראות מי יבחר ליו"ר הלשכה המדינית החדש, אסמעיל הניה, הנאמן לאירן, או ח'אלד משעל הנאמן לקטר וטורקיה (ציר "האחים המוסלמים"), זו למעשה הנקודה חשובה יותר של הבחירות הפנימיות בחמאס מכיוון שיש לה משמעויות אזוריות, ההכרעה תהיה רק בעוד כמה ימים.

השינוי הגדול בבחירות הפנימיות בחמאס לפני ארבע שנים היה העברת מרכז הכובד של קבלת ההחלטות בארגון מחו"ל לרצועת עזה, הוא עבר מידי ח'אלד משעל, שנתמך על-ידי קטר וטורקיה, לידי אסמעיל הניה ויחיא סינוואר שהינם תושבי הרצועה, המכירים היטב את בעיותיה, שנתמכים על-ידי אירן. אם ח'אלד משעל יבחר מחדש בעוד כמה ימים לראש הלשכה המדינית החדש, תהיה זו מכה לאירן השיעית וניצחון לציר "האחים המוסלמים" הסוני בראשות קטר וטורקיה, בין ח'אלד משעל לבין הזרוע הצבאית של חמאס קיימת מתיחות מאז מבצע צוק איתן והיא הייתה אחת הסיבות העיקריות להחלפתו בבחירות לפני ארבע שנים.

יחיא מוסא, חבר בפרלמנט מטעם חמאס,מתח ב-9 במרץ ביקורת בדף הפייסבוק שלו על הבחירות הפנימיות בתנועה וכתב: "אין בבחירות טוהר ושקיפות וזאת בגלל היעדר עיקרון השוויון ושוויון ההזדמנויות בין החברים, גם המוסדות אינם ניטרלים. יש לעשות דמוקרטיזציה מלאה לתנועה בכל הקשור לזכות ההתמודדות, הגשת התוכניות, הכנת הרשימות והבריתות בתנועה וזכות הערעור".

תאריך:  10/03/2021   |   עודכן:  10/03/2021
יוני בן-מנחם
+הרש"פ תשלם פיצוי עונשי על פיגוע
18:06 10/03/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הרשות ומרואן ברגותי חויבו לשלם עשרות מיליוני שקלים לבני משפחותיהם של יניב ושרון בן-שלום ודורון סוורי שנרצחו בשנת 2001  ▪  העליון קובע הלכה: ניתן להטיל פיצויים עונשיים על האחראים לפיגוע והם לא יקוזזו מהפיצוי שמשלמת המדינה; מרחיב את מעגל הזכאים לפיצוי - אם כי אחיהם של הנרצחים צריכים להוכיח את הנזק הנפשי שנגרם להם  ▪  עמית: הטלת האחריות על הרש"פ אינה פשוטה, אך מוצדקת כאשר מדובר בטרור
(יניב ושרון בן-שלום ז"ל [צילום: באדיבות המשפחה])
+ראש חטיבת המחקר לשעבר: למנוע העברת כסף למשפחות מחבלים
18:04 10/03/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
תת-אלוף במילואים, יוסי קופרווסר, התייחס לחוק הפלשתיני המעניק שכר למחבלים שרצחו או פגעו בישראלים  ▪  "החוק הזה הוא מקומם. 25 שנה בכלא זה 12 אלף שקלים בחודש"
([צילום: פלאש 90])
[צילום: מרכז בדין – לחקר מדיניות המזרח התיכון]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרמת הבחירות הפנימיות בחמאס
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
מערכת הביטחון בישראל עוקבת בעניין רב אחרי ההתפתחויות בזירה הפוליטית הפלשתינית לקראת הבחירות לפרלמנט הפלשתיני ב-22 במאי. נקודת המבחן הבאה לקיום הבחירות תהייה בשבוע הבא, נציגי כל הפלגים הפלשתינים הוזמנו לקהיר לפגישה עם נציגי המודיעין המצרי כדי ללבן את המחלוקות האחרונות בנושא הבחירות.
צה"ל והפרקליטות הגישו לבג"ץ רק ב-12.11.20 תצהיר תשובה לעתירתה של חברת בנייה פלשתינית, למרות שהשופטים הורו להם להגישו עד 5.3.20. כך מלמד (יום א', 7.3.21) פסק דינו של השופט יצחק עמית. מקרה זה מיטיב להדגים את הסחבת השיטתית בה פועלת המדינה במקרים רבים, תוך הפרת הוראות ברורות של בית המשפט העליון - אשר למעשה אינו יכול לעשות דבר.
07/03/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
מסתבר שמי שנכשל בעבר, עלול להכשל בשנית, אלא אם כן ישנה באופן דרסטי את הגישה, הקבעון והקפאון המחשבתי. כמה עשרות שנים אנחנו מתבוססים מבושמים ומסוממים בתהליכי אוסלו? הגדיל מכולם לעשות ממשל הנשיא האמריקני אובמה ומזכיר המדינה שלו ג׳והן קרי, שכל כך היו ממוקדים באשליה של "שתי מדינות לשני עמים" שהם הצהירו חד-משמעית, בצורה שאינה ניתנת לערעור, שבלי שלום עם הפלשתינים, לא יהיה שלום באזור ולכן בעולם כולו. בא לו נשיא אמריקני אחר, דונלד ג׳יי טראמפ, ועם מזכיר המדינה שלו מייק פומפיאו ניפצו את האשליה החולנית הזו. היום ישראל נהנת מנורמליזציה של יחסים עם ארבע מדינות מוסלמיות ועוד אחדות בדרך, וכולם מבינים שייטב לאזור ולעולם אם הפלשתינים יתעשתו, יתבגרו ויקחו את עצמם בידים, כי ישראל היא לא הבעיה.
07/03/2021  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
מי שבקי בהתנהלות ראשי מדינות בכל הנוגע לפרסום מסמכים, עיצוב מדיניות וביצוע פעולות - בעיקר מלחמתיות - יודע שמדובר בתהליך חשאי, ארוך ואינטנסיבי המתנהל בין הלשכות קודם לפרסום או לביצוע. מנהיגים (באמצעות מזכיריהם ויועציהם) מתכתבים ומתייעצים זה עם זה כדי לגבש מדיניות, לתכנן פעולות ולנסח יחדיו את המסמכים וההכרזות, גם אם מדובר בעניין הנוגע רק לאחד הצדדים. כאשר מנהיג מפרסם מסמך או יוצא בהכרזה פומבית על מדיניות, במרבית המקרים עניין זה מעוצב עד לפרטים, מתואם היטב ומנוסח בדקדקנות עם כל מנהיג אחר שהעניין נוגע לו, והסיבה ברורה: מנהיג אינו רוצה להביך מנהיגים אחרים, בעיקר אם הוא תלוי בהם וזקוק לתמיכתם.
05/03/2021  |  מרדכי קידר  |   יומני בלוגרים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח בטלפון עם סגנית נשיא ארה״ב, קאמלה האריס. מדובר בשיחה השנייה של נתניהו עם הבית הלבן מאז שנכנסו הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן, וסגניתו האריס לתפקידיהם.
05/03/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
אושרה הנגשת מערת המכפלה  /  איתמר לוין
"אנחנו יודעים מה קרה ליהודים באירופה"  /  איציק וולף
"תמצית האנטישמיות והצביעות"  /  איציק וולף
גורמים בכירים בפתח המליצו לדחות את הבחירות  /  יוני בן-מנחם
קופסה כחולה  /  אביתר בן-צדף
קורה בין העיניים  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
פס"ד חדש מעלה ספקות בדבר אפקטיביות האסדרה הקיימת בתחום הגנת הצרכן, הנשענת על תמרוץ במקום להטיל חובה למנות קצין ציות (עש"א 2038-10-21 סטארה קוסמטיקס בע"מ נ' הרשות להגנת הצרכן ולסחר ...
הערכות שווי בוצעו בשנה החולפת [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
איילון חתמה על עסקה לרכישת פעילות הביטוח הדיגיטלית ווישור מידי בעלת השליטה שלה    מבחינת איילון - החברה מקבלת לידיים שלה זרוע דיגיטלית לצד פעילות הביטוח המסורתית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il