|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
פלשתינית קוראת בקוראן [צילום: נאסר אישתיה/פלאש 90]

האישה בעולם הערבי

יום האישה הוא הזדמנות טובה ללמוד מהו מצב האישה הערבייה, והאם חל שיפור בשנים האחרונות? תמונת מצב עגומה עם כמה נקודות אור
14/03/2021  |   ירון פרידמן   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות

האישה בחברה הערבית הייתה מאז ומעולם בעמדת נחיתות, בגלל אופיה הפטריארכלי של החברה. מצב קשה במיוחד התקיים לפני האיסלאם, בתקופת הג'אהליה (עד ראשית המאה ה-7), כאשר האישה בחצי האי ערב נחשבה לחלק מרכושו של הגבר והייתה נתונה לחסדי השבט. בנות רבות בתקופה זו היו נקברות חיות עם לידתן מתוך העדפה לבנים זכרים. מנהג נוראי זה נאסר באיסלאם, ומעמדה של האישה הוגדר לראשונה בקוראן.

האיסלאם העניק לאישה הערבייה זכות לצבירת רכוש החל ממוהר, זכויות ירושה, זכות ללמוד ולעבוד. אולם העולם המוסלמי הונהג מראשיתו על-ידי גברים, ומעטות הנשים שהשפיעו על מהלך ההיסטוריה המוסלמית והערבית בפרט. הדין המוסלמי מגביל את נישואי הגבר לארבע נשים וממליץ על נישואים לאישה אחת. לעומת זאת, לאישה מותר לשאת רק גבר אחד.

עוצמה נשית

בתקופת הנַהְדַ'ה (התחייה הערבית) של המאה ה-19 וראשיתה של המאה ה-20, הטיפו רוב ההוגים הערביים למען מתן שוויון זכויות לנשים. במצרים אף קמה תנועה פמיניסטית בשנות ה-20 בהנהגתה של הודא שעראוי. בשנות ה-50 בלטה במצרים במאבקה למען זכויות הנשים דריה שפיק, שנאבקה למען מתן חינוך לנשים. היא נכשלה במאבקה לשילוב נשים בפוליטיקה, נאסרה בימי עבד א-נאצר והתאבדה. פעילה פמיניסטית בולטת בדור שאחריה הייתה נואל א-סעדאוי, אותה אסר הנשיא אנואר סאדאת. היא פרסמה ספרים שבהם האשימה את אנשי הדת המוסלמים בהנצחת נחיתותה של האישה והטיפה נגד מילת הנשים והפוליגמיה.

בשנים האחרונות בולט מספרן של הנשים החזקות בעולם הערבי שצמחו בזכות ההשכלה שצברו. תַוּכֻּל כרמאן היא מייסדת ארגון "עיתונאיות ללא גבולות" ונאבקה למען החופש והשוויון לנשים. כרמאן בלטה בין מובילי "האביב הערבי" בתימן. היא הערבייה הראשונה שזכתה בפרס נובל לשלום (2011).

דור של נשות עסקים צמח בשנים האחרונות, בהן סארה א-סחימי, אחראית על הבורסה של סעודיה ונאדיה סעיד מנהלת בנק אל-אתחאד, הרביעי בגודלו בירדן. ראניה נַשַאר עומדת בראש הבנק הסעודי-האמריקני. לובנה אל-קאסמי הגיעה לדרגת שרת האוצר של האמירויות ומונתה גם לשרת המסחר. שתי נשות עסקים עשירות, רג'א עיסא בדובאי ולובנה סלימאן אל-עליאן בסעודיה פועלות לקידומן של נשות עסקים בארצן. ראוי להזכיר בין הנשים הבולטות במפרץ הפרסי את סארה אל-אמירי יו"ר סוכנות החלל של האמירויות, האחראית על שליחת הגשושית הראשונה לחלל בעולם הערבי.

בשנים האחרונות חלו שני שינויים משמעותיים ביותר בעולמן של הנשים הערביות: ראשית, חל שיפור בתכנון המשפחה וירדה משמעותית הילודה בעולם הערבי. שנית, אירעה עלייה דרסטית בחינוך האישה הערבייה ועלתה משמעותית רמת המודעות שלה, בזכות המהפכה התקשורתית במזרח התיכון.

מצב האישה גרוע, ובזמן הקורונה עוד יותר

האישה בעולם הערבי, ובמזרח התיכון בפרט, סבלה מאפליה עוד הרבה לפני הקורונה. אולם מאז התפשטות הנגיף החמיר המצב משמעותית. לפי אומדני מיזם "הברומטר הערבי" הפועל מטעם אוניברסיטת פרינסטון, עוד לפני המשבר היה שיעור המועסקים בעולם הערבי בקרב הנשים רק 27% לעומת 70% גברים. הנגיף פגע בביטחון התעסוקתי של מיליוני נשים ערביות.

לפי מחקר שערך האו"ם, נגיף הקורונה הכפיל את האלימות נגד נשים בעולם הערבי. כל בני הבית מצויים לעיתים קרובות בסגר, ומספר הגברים המתוסכלים מהמצב הכלכלי והאבטלה רק הולך וגובר. לפי מחקר "הברומטר הערבי", רמת האלימות הגבוהה ביותר נגד נשים נרשמה בלבנון, במצרים, במרוקו, באלג'יריה, בסודן, בירדן ובעירק. נתוני האלימות לא השתנו מאוד בשטחי הרשות הפלשתינית, בלוב ובתימן. עלייה קיצונית ביותר חלה בתוניסיה. דווקא מכיוון שהיא המובילה בעולם הערבי בזכויות האישה, בלטה בה הירידה במעמדה והאלימות שהופעלה כלפיה.

מדינות ערב ככלל אינן מעניקות לנשים מוצא מן האלימות, כגון מקלטים והגנה משטרתית או משפטית. העיתונאית אמניה ח'יירי מעיתון ה"אינדיפנדנט" מסבירה כי נשים מוצאים זמן למנוחה ורגיעה רק בשעת תפילה, העיסוק היחיד שיכולה לקיים האישה ביחידות או עם נשים אחרות ובאין מפריע.

היעדר יציבות ומלחמות אזרחים

הגורם העיקרי לפגיעה בנשים הערביות לפני הקורונה היה חוסר היציבות והמלחמות. מאז "האביב הערבי", גל המחאות שהחל ב-2011, חלה נסיגה במעמדה של האישה הערבייה. נסיגה זו הורגשה במיוחד בתוניסיה, בלוב, במצרים, בסוריה ובתימן, שבהן סבלו הנשים ממלחמות אזרחים ומהאלימות הגואה. בעירק סבלו נשים בעיקר תחת שלטון ארגון דאעש הקנאי שניהל משטרת צניעות אכזרית לנשים. גם המלחמה הקשה למיגורו של דאעש עלתה לנשים בסבל רב. בכל המשברים האחרונים שאירעו בסוריה, בעירק, בתימן ובלוב סבלו נשים מאלימות, מאונס ומרצח. הן הפכו במקרים רבים לפליטות אחרי שנאלצו לעזוב את ביתן ולהגר. מאות אלפי נשים הפכו בעשור האחרון לאלמנות או ליתומות.

רבות מהנשים הפגינו במהפכות הערביות שפרצו לפני כעשור למען צדק חברתי ושוויון בין המינים. אולם המחאות הביאו לאלימות, לעלייתו של האיסלאם הפוליטי ולפגיעה במעמדן. גם במדינות בהן הסתיימה המהפכה בהקמתה של ממשלה יציבה, מצאו עצמן הנשים במיעוט בממשלות (בד"כ בתפקידים זוטרים) והפרלמנטים. מצבן של הנשים הגיע לשפל המדרגה ללא ספק תחת שלטון דאעש בעירק ובסוריה, בתקופת קיומה של "המדינה האיסלאמית". נשים הוכו, נאנסו ונרצחו בשם האיסלאם. נשים רבות שאינן מוסלמיות ובראשן האיזידיות העירקיות מחבל סנג'אר הפכו לשפחות, מעמד שכבר לא היה קיים תקופה ארוכה באזור (העבדות בוטלה ברוב ארצות האיסלאם עד 1950).

אלימות נגד נשים, השיא – מילת הצעירות
ילדות בעזה [צילום: וויסאם נסאר/פלאש 90]

לפי הערכות שונות, בכל שנה כ-5,000 נשים ערביות נרצחות על-רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אונס בארצות עירק, בחריין, סוריה, לבנון, לוב ואלג'יריה יכול לעבור ללא ענישה אם האנס נושא לאישה את הקורבן. בעירק הפגינו נשים כמה פעמים בשנים האחרונות לביטול חוק מ-1969, המתיר לבעל להכות את אשתו על-מנת "לחנך אותה", אך החוק נותר בעינו. גם במצרים מתיר החוק לגבר מכה לטעון שזה היה בגדר "תַאְדִיבּ" (חינוך), החוק לצדו בתנאי שלא היכה בה בחזקה ולא הטיל בה מום. במצרים עדיין רוב הצעירות בכפרים עוברות את החוויה האלימה של המילה בצעירותן, בעיקר באזור הסעיד (דרום מצרים). דומה כי ההתקדמות בעשור האחרון חלה רק בחקיקה והרבה פחות ביישומה בשטח, שם שולטות האמונות הטפלות והשמרנות רשויות הדת במצרים, מכון אל-אזהר המוסלמי וראשי הדת הנוצרית הקופטית, פרסמו שתיהן במקביל השנה הודעות רשמיות, לפיהן מילת הנשים אסורה. השנה פרסמה הממשלה במצרים עונש מאסר בין 5 ל-10 שנים על מילת נשים. מילת הנשים היא מנהג מזרח-אפריקני ואינה מגובה במצוות האיסלאם. היא גם אינה מתבצעת במדינות איסלאמיות שמרניות כגון סעודיה וקטאר.

זכות בחירה

רוב המדינות הראשונות שהעניקו לנשים זכות בחירה בעולם הערבי היו כאלה שנשלטו בידי משטרים צבאיים בעלי אידיאולוגיה סוציאליסטית חילונית ושוויונית (להוציא את ממלכות מרוקו וירדן). הזכות ניתנה בסדר הבא: סוריה (1949), אחריה לבנון (1952), מצרים (1956), תוניסיה (1959), אלג'יריה (1962), מרוקו (1963), לוב (1964), תימן (1967), ירדן (1974), עירק (1980). מדינות במפרץ, בעלות החברה הבדואית השמרנית יותר, נתנו זכות בחירה מאוחר יותר: כווית (1985 אך עם הפסקה בין 1999 ל-2005), קטאר (1997), בחריין (2002), עומאן (2003), האמירויות (2006) והאחרונה הייתה סעודיה (2015).

פחות ריבוי נשים

פוליגמיה (ריבוי נשים), כאמור תופעה מותרת באיסלאם (עד 4 נשים בו-זמנית לגבר) אך לא מומלצת, הצטמצמה משמעותית בעשורים האחרונים לממוצע של 5% בקרב הגברים. המדינה היחידה בה היא נאסרה לחלוטין בעולם הערבי הפוליגמיה היא תוניסיה (1956). מדינות ערב מסוימות מגבילות באמצעים משפטיים את התופעה.

במצרים ובמרוקו נדרש אישור מהאישה ומבית משפט (לבדוק יכולות מימון). בירדן, בלבנון, באלג'יריה ובכווית מותר לאישה להכניס איסור פוליגמיה לחוזה הנישואים. באופן כללי, המצב הכלכלי הקשה בעולם הערבי הפחית את הפוליגמיה מטעמי קשיים כלכליים ונותר בעיקר בקרב הבדואים. המצב שונה במדינות המפרץ, כי מדובר בחברה שבטית ברובה וגם אמידה יותר. על כן, הפוליגמיה קיימת בעיקר במדינות המפרץ ובסעודיה, באחוז גבוה ביותר בכווית (8% לפי אומדנים מ-2015), אחריה בקטאר ובבחריין. במדינות אלה, התירה הממשלה לגברים עם מספר נשים לעבור בין בתי נשותיהם בשעת סגר הקורונה, בעוד הנשים נותרו בביתן. כאמור, הקורונה רק מבליטה את חוסר השוויון הקיים ממילא בחברה.

שיפור המצב במצרים רק ברמת החוק והפוליטיקה

מצרים שילבה את האישה בחיים הפוליטיים יותר מארצות ערביות אחרות והייתה הראשונה להכניס אישה לפרלמנט (1957). אולם בחיי היומיום האישה המצרית היא במצב הגרוע בעולם הערבי. במשך מספר עשורים הושפעה החברה המצרית מהאידיאולוגיה השמרנית של תנועת האחים המוסלמים ומהשפעת המחשבה הסלפית הקנאית שייבאו מיליוני עובדים מצריים, אשר עבדו בתעשיית הנפט בסעודיה וארצות המפרץ ואח"כ שבו למצרים. ההשפעה בלטה בשני העשורים האחרונים בעטיית החג'אב (כיסוי השיער) במצרים, אחרי שלא היה נהוג בה שנים ארוכות. תופעת מילת הנשים ממשיכה במצרים למרבה הצער בקרב רוב הנשים. בשנים האחרונות התאמץ משטר עבד אל-פתאח א-סיסי לשפר את מעמד הנשים. הוא מינה נשים לתפקידים משמעותיים בהרבה מאלה שניתנו לנשים בעבר, בהן שרת תקשורת, שרת בריאות ושרה לענייני הסביבה. בנוסף, נבחרה אישה לעמוד בראש אגודת הרופאים ולראשונה הועמדה אישה בראש מפלגה, "מפלגת החוקה" (2014). ככלל, ברוב העולם הערבי לא זוכות נשים לתפקיד משמעותי בממשלה.

שיפור בסעודיה

מצבה של האישה הסעודית שהיה בשפל עד לאחרונה, השתפר בשש השנים האחרונות. ב-2015 ניתנה לנשים זכות בחירה. ביוזמתו של יורש העצר מחמד בן סלמאן, ניתנה לנשים זכות הנהיגה (2018), אחרי מחאה של נשים סעודיות שמחו והעלו לרשתות החברתיות סרטונים בהן הן נוהגות. בן סלמאן גם ביטל את חובת האישה לקבל אישור מבעלה לפני יציאה לחו"ל.

סעודיה מינתה בשנים האחרונות נשים לתפקידים חשובים כיו"ר הבורסה ושגרירת הממלכה בארה"ב. תוכנית 2030 שהציג יורש העצר הסעודי לפני כשנתיים, לכלכלה עתידית שאינה תלויה בנפט, מעודדת את האישה הסעודית לצאת לשוק העבודה.

מדינות עשירות כסעודיה ונסיכויות המפרץ מקדמות בשנים האחרונות באופן משמעותי את נושא חינוך האישה. מחקר שנערך ב-2018 מלמד כי הפער בחינוך צומצם משמעותית בין גברים ונשים בארצות המפרץ. באופן כללי, עלה אחוז הנשים הזוכות לחינוך בעולם הערבי ליותר מ-80%. עם זאת, הנתון אינו מתורגם לשוק העבודה, בו אחוז הנשים המובטלות כפול מאחוז הגברים בעולם הערבי וכעת בעידן הקורונה הפער גדול עוד יותר.

כיסוי הראש

בנושא הלבוש, אין ספק כי השמרנית ביותר היא סעודיה, המדינה הסונית הקנאית ביותר. בממלכה חובה על הנשים להתכסות בכל גופן בעַבַּאיַה (בגד בד שחור). חוק זה נכפה על-ידי משטרת הדת. המנהג בסעודיה מחמיר במיוחד לגבי כיסוי פני האישה בנִקַאבּ/בּוּרקה (המותיר רק עיניים חשופות) כשהיא בציבור. העולם השיעי מחמיר פחות ולאישה זכויות רבות יותר בדת מאשר באיסלאם הסוני, היא יורשת שווה ולא ניתן לגרשה בקלות. המנהיג הבכיר אייתולה עלי סיסתאני מאוניברסיטת נג'ף בעירק, קבע כי עטיית החג'אב (כיסוי השיער בלבד) היא בגדר חובה, אך לא הנקאב. בחברה הפלשתינית (שהיא סונית מתונה) בולטת עטיית החג'אב בעיקר באזור שליטתו של ארגון חמאס ברצועת עזה. ככלל, ברוב העולם הערבי אין כפייה בנושא כיסוי השיער, אלא יותר לחץ חברתי בחברות הדתיות. בלבנון ובירדן אין חוק המסדיר את לבוש האישה כלל. מדינות ערביות מסוימות אסרו את עטיית כיסוי הראש מטעמי מאבק נגד תנועות איסלאמיות. בסוריה, כחלק ממאבק שלטון הבעת' נגד האחים המוסלמים, נאסר החג'אב (כיסוי הראש) במוסדות לימוד כבר בשנות ה-70 על-ידי חאפז אל-אסד. בנו בשאר אל-אסד הקפיד על איסור זה לתלמידים ולמורים כאחד, מלבד בתקופות קצרות כאשר ניסה לפייס את האופוזיציה. תוניסיה אסרה את לבוש החג'אב במשרות ממשלתיות בשנות ה-80. במצרים נאסר הנקאב ב-2009 במוסדות לימוד בתמיכת מכון אל-אזהר הדתי, אך החג'אב מותר. בשנים האחרונות, כחלק מהמאבק בקנאות הדתית נאסר בחוק לבוש הנקאב, כגון במרוקו (2017) ובתוניסיה בכל המוסדות הממשלתיים (2019). באלג'יריה נאסר לבוש הנקאב (2018) אך החג'אב מותר.

מקומות טובים יותר

הנשים בלבנון ובתוניסיה הן המתקדמות ביותר בעולם הערבי. למרבה הצער, רק בלבנון ובתוניסיה (ולאחרונה הצטרפה גם מרוקו), הכאת נשים מוגדרת בחוק כפשע שחלים עליו עונשים.

ברוב העולם הערבי מתקיימים משטרים דיקטטוריים, צבאיים או מלוכניים. על כן, הנשים למעשה סובלות מדיכוי כפול – חיצוני ופנימי, הדיכוי של המשטר והדיכוי בתוך המשפחה.

תאריך:  14/03/2021   |   עודכן:  14/03/2021
ירון פרידמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
הכותרות סביב הראיון של הנסיך הארי ומייגן מרקל עם אופרה וינפרי מלמדות שוב עד כמה המשפחה המלכותית הבריטית מעוררת עניין ברחבי העולם – למרות שאין לה שום חשיבות מעשית. לפני שמונה שנים השוותה הסופרת הילארי מנטל את בית המלוכה הבריטי לדובי פנדה: "יקרים לשימור וחסרי התאמה לסביבה המודרנית. יש החושבים שהם חמודים; יש המרחמים עליהם, כולם בוהים בהם, ולא משנה באיזה תפנוקים הם חיים – הם עדיין בכלוב".
11/03/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מה הם הגורמים שמביאים מיעוטים במזרח התיכון לכס השלטון? תופעה מוזרה פוקדת את העולם הערבי במרוצת יובל השנים האחרון ומה רבות התופעות המוזרות באיזורנו. בחלק ממדינות ערב הפכו מיעוטים להיות שליטים. זה קורה בסוריה בה שולט המיעוט העלאוי שאינו מונה יותר מ-13 אחוזים מכלל האוכלוסייה. בלבנון, בה שולט המיעוט השיעי, אם כי זה בניגוד לרצונם של חלק מהשיעים במדינה. זה קורה בתימן, בה שולט אחד הפלגים של העדה השיעית, אלחות'ים.
11/03/2021  |  שאול מנשה  |   יומני בלוגרים
מאז הכרזתו של הנשיא ג'ו ביידן על הפסקת הסיוע הצבאי לסעודיה כדי להביא להפסקת הלחמה בתימן, הגביר ארגון "אנצאר אללה" החות'י את התקפותיו על סעודיה, בהוראת אירן, באמצעות מל"טים ממולכדים וטילים בליסטיים. שיגור המל"טים והטילים לעבר סעודיה הפך לעניין יומיומי והקואליציה צבאית בראשות סעודיה עסוקה בפעולות הירוט שלהם בהצלחה חלקית בלבד.
הערב הסתיימה הדרמה התקשורתית סביב הבחירות הפנימיות בחמאס, על-פי גורמים בחמאס, יחיא סינוואר, המנהיג הנוכחי של חמאס ברצועה נבחר לתקופת כהונה נוספת של 4 שנים, הוא קיבל 167 קולות בסבב הספירה הרביעי של ההצבעה ב "מועצת השורא" וגבר על ניזאר עוואדאללה שהתמודד מולו.
בתחילת השבוע (7.3.21) הגיע האפיפיור פרנציסקוס לעיר מוסול, ביומו האחרון של ביקור בעירק ובמה שכינה "עלייה לרגל למען השלום". בעומדו על חורבותיה של כנסייה ששימשה ככלא וכאתר הוצאה להורג של דאעש, אמר פרנציסקוס: "התכנסותנו כאן היום מראה, כי לטרור ולמוות לעולם לא תהיה המילה האחרונה".
10/03/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
לא לשכוח את הקשר עם ירדן  /  ד"ר ערן לרמן
הסתיים הסכסוך במפרץ  /  יוני בן-מנחם
נ"י טיימס: ישראל חיסלה את מספר 2 באל-קאעידה  /  עידן יוסף
חשש בעירק מתגובה צבאית אמריקנית  /  יוני בן-מנחם
אויבה המושבע של אירן  /  ירון פרידמן
חיזבאללה שוב נוטל סיכונים  /  יורם שוייצר, אורנה מזרחי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il