|   15:07:40
דלג
  יוסף אליעז  
משפטן, משורר ופובליציסט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?

מחשבות על הרציחות במגזר הערבי והבדואי <br>

יש אמרה לחוסר שליטה ומנהיגות "יד איש ברעהו" דומני שהגענו לכך תחת השלטון הנוכחי מה זמן מה חשבתי על המצב הרצחני של המציאות אצלנו
14/03/2021  |   יוסף אליעז   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
שלשלת הרצח [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

כולנו, וכיום בעיקר אזרחים בני המגזר הערבי, סובלים ממעשי הרצח לסוגיהם: רצח במשפחה, רצח אגב ביצוע עבירה כמו שוד, רצח בין אזרחים חמומים בשל סכסוך כלשהו ורצח על-רקע לאומני. דןמה שבשנתיים האחרונות נחשפנו ליותר ויותר פשעים אלימים מאשר בעבר. בשנתיים אלו רבו מאוד הרציחות במגזר הערבי, וכבר הביאו להפגנות זעם, לא כל כך מוצדקות כלפי המשטרה, שניצבת לעתים חסרת ישע ויכולת להלחם בתופעה.

ד"ר ערן גרף (גימלאי, איש הכימיה במקצועו) כתב ושלח כך:

בֵּין עֲרָבִים סַּכִּין וְאֶקְדַח, הֵם פּוֹתְרֵי הַסִּכְסוּכִים

בַּמְּדִינַת יִשְׂרָאֵל, עֲרָבִים
כְּלַל אֵינָם זֶה לָזֶה עֲרֵבִים;
כָּל יוֹם, רַב הַצַּעַר,
נִרְצַח אִישׁ אוֹ נַעַר.
עַד כַּמָּה גוֹרְמֵי-חֹק, מִתְעָרְבִים?


יש אמרה לחוסר שליטה ומנהיגות "יד איש ברעהו". דומני שהגענו לכך תחת השלטון הנוכחי. מה זמן מה חשבתי על המצב הרצחני של המציאות אצלנו. ברשותכם אעלה הרהורי בנדון על הכתב:

יש בסיס-מה לתלונות הערבים נגד המשטרה, בוודאי בנושא איתור והחרמת נשק בלתי חוקי. כך גם לטענות שהצבא אינו מקפיד דיו על שמירת מחנותיו ועל שמירת הנשק והתחמושת. זהו אירוע נפוץ שמחסן נשק נפרץ צה"ל הפך לספק הנשק והתחמושת העיקרי לעולם התחתון ולאלמנטים לאומנים במגזר הערבי]), אולם כל עוד במגזר יִשָּׁאֲרוּ בתוקפם המנהגים הפרימיטיביים הקדומים של רצח על-רקע "חילול כבוד המשפחה", שמעניק יד חופשית לכל אדם אחר במשפחה, ובעיקר אח או אב, לרצוח אותה בת-משפחה שלעתים כלל לא "חטאה" ורק נחשדה, הרציחות לא תיפסקנה. כבר ראינו גם אִמָּהוֹת שהשתתפו ברצח בנותיהן אותן הרו, ילדו, גידלו וטיפחו. אוי לו לאותו "כבוד משפחה". הרצח עצמו - הנורא בפשעים, אינו גורע מ"כבוד המשפחה", ואולי אף תורם לו באותו מגזר.

מנהג נורא שני הוא מנהג "נקמת-הדם". הנפגע, או בן משפחתו, רשאי כנהוג (!) לרצוח כל בן משפחה, גם תמים, במשפחתו או שבטו של "האשם". מהרה שוכחים מתי ומדוע הסכסוך החל, לעתים הוא ריב בין ילדים שהוריהם "נשאבו" לתוכו ובחרו להתעמת ביניהם במקום לְיַשֵּׁב מיד את המחלוקת. הריב מַסְּלִים עד מהרה, מבוצע רצח ראשון והצדדים מתחילים ב"התחשבנות": כיצד ובעיקר כמה נרצחו. העיקר הוא שמירה על "מאזן הדם". כנקמה רוצחים גם ילד, אישה הרה וזקן, העיקר שהחמולה או השבט "שלי" לא ישארו "חייבים" לעוד רצח של מישהו מהמשפחה או השבט היריב.

אצל הערבים לא קיים המושג העברי הקדום של "ערי מקלט" של הַלְּוִויִים למתן מחסה לאדם שהרג, ככל שעלה בידו לְהִמָּלֵט ולהגיע אליהן. הגם שבאיסלאם יש הגנה מסוימת להורג שלא במזיד, כך שאם ההורג מבקש ומקבל את חסותו של שייח או נכבד אחר - ההורג יהיה מוגן אצלו, אך החסות היא זמנית ואינה פתרון.

השתייכות לדת

חוקרים מערביים מצאו באפריקה שטחים גדולים, ובהם אדמה פוריה, עשירה בכרי מרעה עשירים ריקים מאדם. התברר כי לא זבובי הַ"צֶּה צֶה" ולא חיות טרף או מגיפה הביאו לכך, אלא מנהג נקמת הדם שגרם לדילול האוכלוסייה ועד לנטישה רבתי של אותם אזורים.

מנהג שלישי: אי-שיתוף פעולה עם הרשויות. לדעת רבים במגזר אין לסמוך על הרשויות שֶׁיְּמַצּוּ את הדין עם העבריין. המנהג השבטי של רצח כנקמה עדיף ומכאן גם אי-מתן מידע לרשויות.

כאן מעורבת בעיה רחבת היקף אחרת: הערבי רואה עצמו כחלק מהמשפחה המורחבת, "החמולה", ובמבט רחב יותר - כחלק משבט. דומה ששם טרם שורש ההיבט שכל אדם הוא חלק מהמדינה. ראינו שגם במדינות ערב שונות התייחסות הפרט היא לשבט. השלטון בירדן מבוסס על תמיכת השבטים במלך ובשילוב יחסים ביניהם. כיום בתימן התמוטט ברוב המדינה השלטון המרכזי והשליטה בשטח היא בידי השבטים, כמו ה"חות'ים".

אפילו במדינות ותיקות אשר ירשו שלטון קולוניאלי ההשתייכות המירבית היא לדת, לא למדינה: עלאווים, שיעים, סונים, דרוזים, נוצרים. על כן כל אדם מצפה להגנה ולמשפט משבטו או מעדתו, לא מהשלטון המרכזי. כך שלשלת הרצח נמשכת עד בלי די. גם "הסולחה" היא פתרון לזמן קצר. הגחלים לוחשות ובשל כל ריב קטן יתלהטו ויהפכו שוב לשלהבת רציחות כמו לפני ה"סולחה".

לחיי אדם כפרט אין ערך רב, לא לסגולותיו או להישגיו של הנרצח התורן, אלא אם מדובר באיש דת בכיר או מנהיג השבט או העדה. כפי שהיה נהוג אצל האינדיאנים באמריקה בעבר במלחמותיהם: "ספור בגאווה את הקרקפות שעל חגורתך".

בָּאִסְלָאם השיעי קיימת מסורת של פציעה עצמית עד זוב דם בחג הָ"עַשׂוֹרָא" וחיי אדם הם ממש חסרי ערך. במלחמת עירק-אירן נשלחו עשרות אלפי חיילים אירנים בלתי מאומנים אל מותם, בהסתערות מול מקלעים ותותחים של סדאם. תחת שלטון שיעי ההוצאה להורג היא עונש נפוץ, ובטהרן לא נפסק מצעד התליות בפומבי גם לא לשבוע אחד. באיסלאם הסוני קיים ערך "השהיד", המתאבד או הנופל בקרב "למען אללה". ערך חיי האדם אולי במעט [מאד] נחשב יותר מאשר בָּ"שִׁיעָה".

מנהגים קדומים

מה רוצה האל מ"מגיניו" מִכֹּחַ עצמם? שאלה גדולה היא וכל רוצח עונה עליה בדרכו וּמְמַנֶּה עצמו כשליח האל לנטילת חיי-אדם. למזלם לא כל המוסלמים חושבים כך. קיים גם איסלאם מתון, אך כיום הקיצונים "נותנים את הטון". מצד שני - גם הסונים מתמכרים בקלות לשפך דם. כפי שראינו הן ב"אל-קאעידה" והן ב"דאעש", חסידי "המדינה המוסלמית" הרצחנית, והן בדיכוי המרד הסורי נגד אסד הבן.

גם טבח ביריבים, או בכאלו שחיים לצד יריבים, קל ומקובל. אסד חאפז האב טָבַח בנתיניו שאינם "עלאווים", גם בשימוש בגזים, ובנו באשר, רופא העיניים בעל החינוך האנגלי, אף עלה עליו. חינוך זר תורם לידע הנחוץ לחיים מודרניים אך אינו ערובה להשתחררות ממנהגי-שפך דם קדומים.

נראה שבתקופות לא רחוקות אכן היה צורך במנהג נקמת הדם. בני השבט ובעיקר בנות השבט, שיצאו לבדם לרעות את הצאן במרחקים, היו טיעוני הגנה במרחבים ובמדבריות. כל עובר אורח ידע שאם יפגע בְּרוֹעָה כזו, יאנוס אותה, או אפילו יחזר אחריה דינו מוות מיידי וגם שבטו שלו ייחשף לנקמה. הצורך הזה בהגנה אולי כבר כמעט ונעלם אולם המנהג נותר.

בעיה אחרת היא שגם עברייני העולם התחתון פותרים את המחלוקות ביניהם ברצח ועינויים. אבוי: העבריינים "הכבדים" במגזר היהודי אינם טובים בהרבה. ואם במהלך הרצח נפגעים גם חפים מפשע? למי אכפת? זה אינו שיקול רלוונטי לרוצחים ולשולחיהם.

מה הפתרון? אולי איננו כרגע בנמצא. גם באירופה עד לפני 200 או 300 שנה חיי אדם היו הפקר. במלחמות בין נסיכים ואצילים מקומיים נהרגו לוחמים מקצועיים ("האבירים") אך גם איכרים וַוסָלִים שנקראו לנשק ולהרג, ותמיד כמובן - היו פרעות ביהודים חסרי המגן. גם סכסוך בין אבירים בחצר הנסיך נפתר בדו-קרב רצחני. היה נדמה שהרצח נעלם כמעט מאירופה של תחילת המאה העשרים אך חזר באופן נורא בג'נוסייד שביצע היטלר בעם היהודי, ובטבח שטבח בעמים ומיעוטים אחרים.

אולי בעוד אי-אלו מאות שנים הבסיס התרבותי ישתנה מעט. אולי חכמי ההלכה המוסלמים יתגייסו להגנה על חיי צאן מרעיתם. גם יד ברזל של אנשי החוק (שאיננה קיימת עדיין) יכולה לתרום, בעיקר באיסוף הנשק הבלתי חוקי, בשימוש באמצעי מודיעין לסיכול עבירות, מאסר עבריינים ופעולות חינוך נרחבות בשיתוף מנהיגי השבטים והחמולות וראשי הדת במאמץ. דומה שגם גיוס שוטרים ראויים מתוך המגזר ברכתו בְּצִידּוֹ

תאריך:  14/03/2021   |   עודכן:  14/03/2021
יוסף אליעז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחשבות על הרציחות במגזר הערבי והבדואי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האישה בחברה הערבית הייתה מאז ומעולם בעמדת נחיתות, בגלל אופיה הפטריארכלי של החברה. מצב קשה במיוחד התקיים לפני האיסלאם, בתקופת הג'אהליה (עד ראשית המאה ה-7), כאשר האישה בחצי האי ערב נחשבה לחלק מרכושו של הגבר והייתה נתונה לחסדי השבט. בנות רבות בתקופה זו היו נקברות חיות עם לידתן מתוך העדפה לבנים זכרים. מנהג נוראי זה נאסר באיסלאם, ומעמדה של האישה הוגדר לראשונה בקוראן.
14/03/2021  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
בחודש הקרוב יימצא כוכב פלוטו המרוחק ביותר מבין כל הפלנטות, ועל כן גם החזק ביותר בהשפעתו על האדם, במעלת הכוכב בה יבצע נסיגה עד לחודש אוקטובר. תהליך נסיגה הוא זמן בו מתרחשים דברים בעוצמה גבוהה יותר מהרגיל וזאת על-מנת להביא את האדם למודעות שעליו לחולל שינוי משמעותי בחייו. תהליך זה יהיה עד לחודש אוקטובר 21.
14/03/2021  |  צילה שיר-אל  |   יומני בלוגרים
יש גנים ציבוריים יפים בשכונה. הרשות המקומית דואגת להקים גנים, למלא אותם במדשאות נרחבות ומסביב להן גדרי נוי של שיחים ועצים מפארים את השטח כולו. בפינות המשחקים יכולים ילדים לטפס על סולמות, להתנדנד או לקפץ על מתקנים. מסביב לפינות המשחק יש הרבה ספסלים וגם פחי אשפה פזורים בשטח. אני מטייל הרבה בגינות הנהדרות הללו, אבל אני מוטרד לראות את המדשאות משמשות כ"פחי אשפה".
14/03/2021  |  יאיר דקל  |   יומני בלוגרים
דמיינו מטופל עם סוכרת, יתר לחץ דם, כאב ברכיים, הפרעות שינה, קשיי נשימה ואין אונות. למרות שהמטופל נוטל תרופות רבות מצבו לא משתפר. מדוע? כי רוב בעיותיו נגרמות מהשמנה. כל עוד לא ירד במשקל גם שאר בעיותיו לא יפתרו. במעבר חד מעולם הרפואה למערכת הפוליטית שלנו, גם השיטה הדמוקרטית שלנו נגועה בחוליים רבים. כל אחת מהן דורשת טיפול אבל עד שלא נתמודד עם הבעיה היסודית העניין לא ייפתר ונמשיך להתגלגל מבחירות לבחירות ומממשלה לא מתפקדת אחת לזו שאחריה.
14/03/2021  |  ד"ר דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
אין יותר מוצדק מהזעם של ערביי ישראל על המציאות הרצחנית, הטובחת בהם למגדול ועד קטון, טף נשים וזקן. זוהי מציאות נוראית, בלתי נסבלת ובלתי מתקבלת על הדעת. ההפגנות בכפרי וערי המגזר בשילוב ידיים חוצות מפלגות של יהודים וערבים הן כורח, וראוי שיתעצמו באופן חוקי כמנוף לחץ על ההנהגה אשר תורה על טיפול רב מערכתי עוצמתי, טיפול שימגר את הנגע הנורא המתפשט כאש בשדה קוצים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יואב יצחק
יואב יצחק
אורנשטיין חשוף עתה לבדיקה/חקירה פלילית בשל שיחותיו עם אפי נוה בהן ביקש מנוה לפעול למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב    מידע שהובא ל-News1 מלמד, כי המעשים של גרטלר-גרטנר באפריק...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il