|
מחקר מאחורי הקלעים [צילום: ריצ'רד דרו, AP]
|
|
|
|
|
פייסבוק עורכת בדיקה נרחבת מאחורי הקלעים של הספקות שמביעים משתמשים אמריקנים בנוגע לחיסוני הקורונה. מטרת הבדיקה היא לזהות מי ומה עומדים מאחורי ההתנגדות לחיסונים – חושף (יום א', 14.3.21) וושינגטון פוסט. הבדיקה מדגימה כיצד חברות הטכנולוגיה מנסות לאזן בין חופש הביטוי לבין נזק אפשרי לציבור.
פייסבוק אוסרת מאז דצמבר להפיץ באמצעות מידע כוזב או מטעה בנוגע לחיסונים, אך חלק ניכר מההתבטאויות בנושא מצויות בשטח האפור. למשל: אדם מביע חשש שמא תופעות הלוואי של החיסונים חמורות מכפי שנמסר. אמירה כזאת יכולה להיות חשובה לניהול הדיון הציבורי ואולי אף להביא מידע משמעותי לידיעת רשויות הבריאות – אך גם לתרום לחששות שווא. המחקר מנסה למצוא את הדרך להתמודד עם המתח הזה, כמו גם לזהות את הקהילות בהן מופצים מסרים כאלה. הממצאים הראשוניים מלמדים, כי פוסטים רבים שאינם מפרים את מדיניותה של פייסבוק, עלולים לגרום נזק בקהילות מסוימות.
מדעני המידע של פייסבוק חילקו את המשתמשים, הקבוצות והדפים בארה"ב ל-638 מגזרי אוכלוסייה, כדי לבדוק מי מחזיק באלו דעות בנושא החיסונים. הממצאים הראשוניים מעלים, כי עשרה בלבד מתוך מגזרים אלו אחראים למחצית מכלל התכנים המתנגדים לחיסונים. ובתוך מגזרים אלו, 111 משתמשים בלבד אחראים למחצית מכל התכנים הקיצוניים ביותר. פייסבוק תוכל להשתמש בממצאים כדי להתערב בדיונים ולמסור מידע מדויק, אם כי היא עדיין מגבשת את המענה שלה.
עוד מעלה המחקר, כי קיימת חפיפה משמעותית בין הקבוצות הספקניות לגבי החיסונים לבין אלו המזוהות עם QAnon בהפצת טענות חסרות בסיס, הגורמות לרדיקליזציה של עוקביהן ואשר מזוהות עם פשעים אלימים. סקר שנערך החודש העלה, כי 30% מן האמריקנים – ומחצית מן הרפובליקנים – אינם מתכוונים להתחסן. סקר משלהי חודש ינואר מצא, כי סיבות הסרבנות העיקריות הן חשש מתופעות הלוואי, חוסר אמון ברשויות וגישה של "נחכה ונראה".
פייסבוק אומרת כי היא משתפת פעולה עם 60 מומחי בריאות מרחבי העולם ובודקת בצורה שוטפת את המידע המופץ בפלטפורמה כדי להתאים אליו את מדיניותה. "מומחי הבריאות אומרים, כי התמודדות עם סרבנות החיסונים נמצאת בראש סדר העדיפות בתגובה לקורונה. לכן התחלנו מסע עולמי, אשר כבר חיבר 2 מיליארד בני אדם למידע אמין ממומחי בריאות ולהסיר טענות כוזבות על הקורונה והחיסון", היא מוסיפה.
לפייסבוק – שהיא גם הבעלים של ווטסאפ ואינסטגרם – יש מידע על 3.3 מיליארד משתמשים ברחבי העולם וגישה נרחבת למכשיריהם. מומחי בריאות סבורים, כי עובדה זו מציבה את פייסבוק בעמדה ייחודית לבחון את העמדות כלפי החיסונים, הבדיקות והתנהגויות אחרות ולהעביר למשתמשיה את המידע הנכון. מאז אפריל שעבר משתפת פעולה פייסבוק עם חוקרי אוניברסיטת קרנגי-מלון, בביצוע סקר יומי של משתמשיה בו הם נשאלים על התסמינים, הבדיקות, בריאותם הנפשית, גישותיהם כלפי מסיכות, וכיום – גם האם בכוונתם להתחסן. לפחות 16 מיליון בני אדם השיבו עד כה על הסקר, מה שהופך אותו לאחד ממקורות הידע העיקריים על הקורונה. במקביל, הסירה פייסבוק 12 פריטי תוכן שהפרו את מדיניותה, האוסרת שורה רחבה של טענות כוזבות או מטעות לגבי הנגיף והחיסון, והיא מפנה את המשתמשים למקורות מידע אמינים.