|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
דוד ושאול. ההבדל המכריע [ציור: רמברנדט]
שישה בשישי / עוד פעם ערב בחירות

דמותו של מנהיג בראייה יהודית

היהדות החלה כמונרכיה - אבל דווקא בגולה פיתחה מוסדות דמוקרטיים לעילא גדולי הדור התחבטו בשאלת היחס בין השלטון במדינה לבין ההלכה תכונה חיונית למנהיג היא הנכונות להודות בחטא התורה מאותתת גם על החובה לנהוג בשקיפות מוחלטת בכספי ציבור מהי "קופת השרצים" שאמורה להיות למנהיג? וגם: היחס בין הדור לבין המנהיג
19/03/2021  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   בחירות 2021   |   תגובות


מסורת דמוקרטית
הקונגרס הציוני הראשון. דמוקרטית מראשיתה

היהדות נוצרה בתקופה של מונרכיות, ומטבע הדברים – שליטיה באותה עת היו מלכים, נשיאים ומנהיגים שבטיים. יהיה זה מטופש לחפש ביהדות דמוקרטיה מאות שנים לפני שהאתונאים הגו אותה (והעניקו זכות בחירה ל-2% מהתושבים). אך לאורך כל הדרך נקבעו הלכות שהגבילו את סמכותו של השליט, כולל הפרדת רשויות ברורה בינו לבין בתי המשפט וחובתו לקבל את אישור הסנהדרין לחלק מפעולותיו

מדי פעם אני נתקל בסוג של מגננה מצידם של שומרי מצוות, המנסים להראות שהיהדות בעצם מאוד מודרנית ואפילו הקדימה במאות ואלפי שנים תפיסות עכשוויות. אם נקבץ יחדיו את כל האפולוגטיקה הזאת, נגלה שהיהדות היא מונרכיה אבסולוטית ודמוקרטיה בעת ובעונה אחת, וגם מצליחה להיות קפיטליסטית, סוציאליסטית ואפילו קומוניסטית במקביל. לטעמי, אין כל מקום להתגוננות כזאת. ראשית, היהדות אינה חייבת דין וחשבון לאיש; היא אלוקית ונצחית. שנית, מעצם טבעה – היא שואפת לאיזונים ונמנעת מהקצנה.

נקח לדוגמה את התחום החברתי. לצד מצוות הצדקה והחסד, שהן סימן היכר יהודי בולט, ההלכה מקפידה מאוד על זכות הקניין הבאה לידי ביטוי למשל בדיני השומרים והנזיקין. דיני התרומות והמעשרות קובעים כמה בדיוק יש לתת לכהנים, ללווים ולעניים – ובכך הם מבטיחים סיוע לחלשים לצד ודאות מיסויית. האיסור על הריבית ושמיטת הכספים מגנים על החלשים, בעוד היתר העסקה והפרוזבול נוצרו כדי להגן על זכויות העשירים ולמנוע מצב בו יסרבו להעניק הלוואות.

מה לגבי המשטר והמנהיגות? היהדות נוצרה בתקופה של מונרכיות, ומטבע הדברים – שליטיה באותה עת היו מלכים, נשיאים ומנהיגים שבטיים. יהיה זה מטופש לחפש ביהדות דמוקרטיה מאות שנים לפני שהאתונאים הגו אותה (והעניקו זכות בחירה ל-2% מהתושבים). אך לאורך כל הדרך נקבעו הלכות שהגבילו את סמכותו של השליט, כולל הפרדת רשויות ברורה בינו לבין בתי המשפט וחובתו לקבל את אישור הסנהדרין לחלק מפעולותיו.

דווקא בגולה, כאשר העם היהודי היה נתון למשיסה, הוא יצר מוסדות דמוקרטיים לעילא (אם כי גבריים בלבד). פרנסי הקהילות עמדו לבחירה והחלטותיהם חייבו את הקהל – וזאת לצד הסמכות ההלכתית של הרבנים והסמכות השיפוטית של בתי הדין. הקהילות יכלו להדיח את העומדים בראשן, והדבר אף נעשה מדי פעם. המסורת הזאת הובילה לכך שגם הציונות הייתה דמוקרטית מהיום הראשון שלה, למרות שנוצרה בליבה של אירופה המלוכנית. זוהי סיבה מרכזית, אולי הסיבה המרכזית, לכך שישראל היא דמוקרטיה – וגם תקווה עיקרית, אולי התקווה העיקרית, לכך שתיוותר כזאת.

מלך? לא עכשיו
בית הדין הרבני באלכסנדריה [צילום: דוד ליסבונה]

קיימת מחלוקת עמוקה בין שני ענקים בשאלה האם יש מצווה למנות מלך: הרמב"ם משיב בחיוב, בעוד הרמב"ן משיב בשלילה. מכל מקום, כאמור, בפועל הכירו הפוסקים בכל הדורות בסמכותם של מנהיגים נבחרים; וגם לשיטת הרמב"ם נראה, שהמלך הוא עניין לימות המשיח. יתרה מזאת: פוסקי ההלכה הציונים-דתיים אף קבעו, כי למדינת ישראל יש דין של מלך – בדיוק מן הסיבה שמנהיגיה נבחרים בצורה דמוקרטית – ולכן חובה לציית לה

מטבע הדברים, ב-2,000 שנות גלות לא יצרה היהדות תורה מגובשת של שלטון מודרני. כמה מגדולי הדור בישראל, ערב הקמת המדינה ולאחר מכן, התמודדו עם השאלות המעשיות של ניהול מדינה מודרנית שרוב תושבי חילוניים – וכיצד לעשות זאת על-פי ההלכה. דומה, שאיש מהם לא חלק על כך שישראל חייבת להיות דמוקרטית; וחלקם אף קבעו במפורש, כי אין מניעה הלכתית שנשים יוכלו לבחור ולהיבחר.

בהקשר זה יש לזכור, כי קיימת מחלוקת עמוקה בין שני ענקים בשאלה האם יש מצווה למנות מלך: הרמב"ם משיב בחיוב, בעוד הרמב"ן משיב בשלילה. מכל מקום, כאמור, בפועל הכירו הפוסקים בכל הדורות בסמכותם של מנהיגים נבחרים; וגם לשיטת הרמב"ם נראה, שהמלך הוא עניין לימות המשיח. יתרה מזאת: פוסקי ההלכה הציונים-דתיים אף קבעו, כי למדינת ישראל יש דין של מלך – בדיוק מן הסיבה שמנהיגיה נבחרים בצורה דמוקרטית – ולכן חובה לציית לה.

לצד זאת קיימות שתי בעיות קשות ויום-יומיות. האחת: מהי סמכותם של בתי המשפט שאינם פוסקים על-פי ההלכה. הדעות נעות בין ראייתם כ"ערכאות של גויים" שאסור לפנות אליהן, לבין הסכמה לסמכותם בנושאים אזרחיים מכוח הסכמת הציבור ובנושאים פליליים מכוח דין המלך (הרשאי לעקוף את דין התורה בתנאים מסוימים). בפועל, אומנם גם בציבור הדתי-לאומי קוראים להעדיף לפתור סכסוכים אזרחיים בבתי דין תורניים – אך למעט קיצוניים חרדיים, איש אינו כופר בסמכות בתי המשפט.

השנייה: מה קורה כאשר המדינה מחוקקת חוק המנוגד להלכה. גם הדין המפורסם "דינא דמלכותא דינא" אינו חל במקרה כזה, ויש לזכור שהוא נוצר כדי לאפשר חיים תקינים תחת שלטון נוכרי. ככלל, שומר מצוות לא יקיים חוק הנוגד את ההלכה – גם אם יבוא מצידו של שלטון דמוקרטי נבחר, שכן דין התורה גובר על דין בשר ודם. מבחינה השקפתית והיסטורית, יהיה זה יום מר ונמהר אם חלילה נגיע למצב כזה.

להודות בחטא
מות בנם של דוד ובת-שבע [ציור: סלומון קונינק]

אז בהנחה שהמלך הבא יהיה בכלל המשיח, מהן התכונות שהיהדות מחפשת אצל מנהיג דמוקרטי? מובן שאין אמירות ישירות במקרא ובחז"ל, כי כאמור איש לא הכיר אז את המושג "דמוקרטיה", אבל יש לא מעט רמזים. הבולט ביותר שבהם הוא תוצאה של השוואה בין שני מלכי ישראל הראשונים – שאול ודוד. שניהם חטאו, אבל ההבדל התהומי בתגובותיהם לתוכחה חרץ את גורלם: המתחמק מאחריות איבד את עולמו, ואילו המודה בחטאו הפך לאבי השושלת הנצחית.

הנביא שמואל ציווה על שאול, בשם ה', למחות לחלוטין את עמלק – האדם והבהמה. שאול החליט שלא להרוג את אגג מלך עמלק ובעיקר היה לו חבל להרוג את מיטב הבהמות. כאשר שמואל בא לבקרו, התגאה שאול: "הקימותי את דבר ה'". שמואל הפנה את תשומת ליבו לפעיות הצאן ולגעיות הבקר, ושאול טען שהעם הותיר אותם כדי לזבוח לה' – אמירה שקרית בעליל. שמואל הגיב, שהאלוקים מעדיף ציות על פני קורבנות. תשובתו של שאול הייתה אולי הגרועה ביותר האפשרית מצידו של שליט: "כי יראתי את העם ואשמע בקולם". רק לאחר ששמואל מודיע לו שיאבד את המלוכה בשל חטאו, מואיל שאול להודות: "חטאתי".

חטאו של דוד אומנם היה במישור האישי, אך מבחינה הלכתית – חמור בהרבה: הוא שכב עם בת-שבע הנשואה וגרם למותו של בעלה, אוריה החתי – שתי עבירות שדינן מיתה. נתן הנביא מגיע אליו ובפיו משל כבשת הרש הידוע, דוד הנזעם אומר שיש להרוג את גזלן הכבשה – ונתן מטיח בו: "אתה האיש". תגובתו של דוד היא מילה אחת ויחידה: "חטאתי". מילה ההודיה של שאול באה רק לאחר שנתבשר על העונש; דוד אומר אותה מיד. בהמשך הוא כותב את פרק נ"א בתהילים, שבראשו הכותרת "בבוא אליו נתן הנביא כאשר בא אל בת-שבע", וכל תוכנו – וידוי ובקשת מחילה. לא הצטדקות, לא תירוצים, לא התחמקויות. התוצאה היא, שהבן הממזר של דוד ובת-שבע אומנם מת, אך הבן הבא שלהם הוא שלמה – בונה המקדש ומי שממשיך את שושלתו של דוד, ממנה גם ייצא המשיח.

שקיפות מלאה
דגם המשכן של משה לוין. כספי ציבור

המשכן נבנה מתרומות העם וממס אחיד של פעמיים מחצית השקל לכל גבר בוגר. המיפקד הראשון נעשה באמצעות איסוף של מחצית השקל מכל גבר בגיל 60-20. המיפקד השני נעשה באותה שיטה והוא הבסיס לחלוקת המשאב הציבורי החשוב ביותר – אדמת הארץ. השלל במלחמת מדין היה רכוש הכלל וחלקו אף ניתן לכל הציבור. ואילו קורבנות הנשיאים הם של אישי ציבור בכירים המייצגים את שבטיהם

כיוון נוסף ניתן למצוא בשתי הפרשות שנקראו בשבת שעברה – "ויקהל" ו"פקודי". פרשות אלו מתארות על פני עשרות פסוקים את בניית המשכן, וחוזרות כמעט במילה על הציוויים המופיעים בפרשות "תרומה" ו"תצוה". לאור העובדה שהתורה מקצרת ביותר בעניינים חשובים ביותר (למשל: דיני שבת, תפילין ושחיטה), מאליה עולה השאלה מדוע הפירוט המייגע הזה של פרטים טכניים שכבר נכתבו, ושאין להם משמעות לדורות.

התשובה לשאלה מצויה בהרחבתה למקומות נוספים בהם התורה "מבזבזת" מאות פסוקים על פרטים חוזרים ונשנים או כאלו הנראים מיותרים. היא עושה זאת בתיאור מיפקד בני ישראל בשנה השנייה לצאתם ממצרים; היא עושה זאת בתיאור המיפקד ערב הכניסה לארץ, שם גם מפורטים שמות המשפחות בכל שבט; היא עושה זאת בתיאור קורבנותיהם הזהים לחלוטין של 12 הנשיאים בעת חנוכת המשכן; והיא עושה זאת בדיווח על חלוקת השלל לאחר המלחמה נגד מדין בין הלוחמים, העם, הכהנים והלווים.

המשותף לכל המקומות הללו הוא שמדובר בכספי ציבור. המשכן נבנה מתרומות העם וממס אחיד של פעמיים מחצית השקל לכל גבר בוגר. המיפקד הראשון נעשה באמצעות איסוף של מחצית השקל מכל גבר בגיל 60-20. המיפקד השני נעשה באותה שיטה והוא הבסיס לחלוקת המשאב הציבורי החשוב ביותר – אדמת הארץ. השלל במלחמת מדין היה רכוש הכלל וחלקו אף ניתן לכל הציבור. ואילו קורבנות הנשיאים הם של אישי ציבור בכירים המייצגים את שבטיהם.

בכל המקרים הללו אומרת התורה: שקיפות ודיווח מלא מצדיקים להקדיש מאות פסוקים לכל פרט. ואם כך כאשר מדובר במשה רבינו – על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במנהיג מן השורה. ואם כך כאשר מדובר בתורה – על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בדיווח כספי. התורה מדברת פה ושם על תפקידיו של המנהיג (בעיקר במינויו של יהושע: "אשר ייצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם, ולא תהיה עדת ה' כצאן אשר אין להם רועה"). את הפירוט הנרחב ביותר של הדרישות ממנו היא מציבה במאות פסוקים אלו: דין וחשבון מלא, עד הפרוטה האחרונה, כאשר מדובר ברכוש ציבורי וכאשר מדובר בהתנהלותו כנציג ציבור.

"קופה של שרצים"
רות ונעמי. ה"קופה" של דוד [ציור: יאן ויקטורס]

יש האוהבים ליטול פסוק מן המקרא או אמרה של חז"ל ולהשתמש בהם כצידוק לתפיסות עולמם – אך כאשר בודקים את הדברים לגופם מגלים, כי הציטוט מעוות או מוצא מהקשרו. כך למשל: "איש באמונתו יחיה" משמש את הטוענים שאפילו התנ"ך מכיר בחופש הדת – אלא שהפסוק בדברי הנביא חבקוק אומר "צדיק באמונתו יחיה", ויחי ההבדל הקטן.

בהקשר שלנו, יש המצטטים את דברי הגמרא (מסכת יומא, דף כ"ב, עמוד ב'): "אמר ר' יוחנן משום ר' שמעון בן יהוצדק: אין מעמידין פרנס על הציבור, אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו; שאם תזוח דעתו – אומרין לו: חזור לאחוריך [אל תתגאה, כי אתה אינך מושלם]". על-פי מאמר זה, לכאורה, לא רק שאין לפסול מי שהורשע בעבירה שיש עימה קלון – אלא שמוטב מלכתחילה לבחור בו, כי הוא לא יהיה גאוותן.

לא כך הם פני הדברים. ראשית, יש לשים לכך שמדובר באמירה שאינה הלכתית ("אגדתא") ושהדברים לא נפסקו להלכה. שנית, וזה העיקר, יש להבין את דברי הגמרא. הן המאירי והן המהרש"א – מגדולי פרשני התלמוד – אומרים (על-פי הקשר הדברים שם) שהכוונה היא לפגם מסוים בייחוסו של המנהיג ולא במעשיו. המהרש"א שם לב לכך שכתוב "מאחוריו", ולומד מכאן שזהו פגם שאינו ידוע לכל. דוד היה צאצא של האישים החשובים ביותר בשבט יהודה – אך גם של רות המואביה, שלפי המדרש הייתה צאצאית של המלך הרשע בלק שביקש לקלל את ישראל; זו הייתה "קופת השרצים" שלו. ואילו המאירי מסביר שהמטרה היא למנוע מנהיג חזק מדי, שיחשוב שהכהונה מובטחת לעולם לו ולזרעו. כשם שיצא מנהיג ממשפחה שאינה מושלמת, כך ניתן לשלול ממנו את המנהיגות; אין כללים ואין חזקות.

הדור והפרנס
"סיפקתי את השאגה" [צילום: פרנסואה מורי, AP]

הן המנהיג והן הדור אינם יכולים לפטור את עצמם מאחריות ולגלגל אותה זה על זה. הדור אינו יכול לומר: המנהיג עיצב אותי והוביל אותי. המנהיג אינו יכול לומר: אני תוצר של הדור וביטאתי אותו. לציבור יש חובה לבחור הנהגה מתאימה, ולמנהיגות יש חובה להוליך בכיוון הראוי

לסיום נפנה לעוד אמירה של חז"ל. במסכת ערכין (דף י"ז, עמוד א') מובאת מחלוקת על פירוש הפסוק "זה דור דורשיו, מבקשי פניך יעקב, סלה" (תהילים כ"ד, ו'): "פליגי בה ר' יהודה נשיאה [נכדו של ר' יהודה הנשיא] ורבנן. חד אמר: דור לפי פרנס; וחד אמר: פרנס לפי דור". הגמרא מתקשה להבין את פשר המחלוקת, שכן ההיסטוריה מלמדת שאין יחס ישיר בין צדקתו/רשעתו של המנהיג לבין אלו של הדור, ולבסוף מסבירה: "אלא לעניין תוקפא וניחותא קאמרינן". זוהי שאלת סיבה ומסובב: האם הציבור משפיע על המנהיג או להפך? האם ציבור נוח לבריות מוליד מנהיגים נוחים לבריות, או שמא מנהיגים נוחים לבריות משפיעים על קהלם לנהוג כך?

הגמרא אינה עונה על השאלה – גם משום שאין צורך להכריע, וגם משום שקשה מאוד ואולי בלתי אפשרי להכריע. במובן רחב יותר, זוהי שאלת מקומו של היחיד בהיסטוריה: האם הוא מוביל אירועים או תוצר שלהם? בישראל היו מנהיגים במנעד הרחב שבין דוד בן-גוריון למנחם בגין. וינסטון צ'רצ'יל, בענווה בלתי-אופיינית, הגדיר את עצמו כמי שהייתה לו הזכות לספק את השאגה של העם הבריטי. בקיצוניות האחרת, דונלד טראמפ הוא הביטוי לאופיה של מחצית מן החברה האמריקנית. להבדיל, יש הטוענים שאדולף היטלר ייצג את החברה הגרמנית; אבל הדמוקרטיה המשגשגת באותה מדינה עצמה, מוכיחה שגם ההפך אפשרי. לגבי רוסיה ניתן לטעון, כי ולדימיר פוטין הוא המשך של יוסף סטאלין והוכחה לכך שרוסיה מצמיחה בעיקר רודנים.

מה שאנחנו כן יכולים להסיק מאותה מחלוקת שלא הוכרעה, הוא שהן המנהיג והן הדור אינם יכולים לפטור את עצמם מאחריות ולגלגל אותה זה על זה. הדור אינו יכול לומר: המנהיג עיצב אותי והוביל אותי. המנהיג אינו יכול לומר: אני תוצר של הדור וביטאתי אותו. לציבור יש חובה לבחור הנהגה מתאימה, ולמנהיגות יש חובה להוליך בכיוון הראוי. לו יהי.

תאריך:  19/03/2021   |   עודכן:  19/03/2021
איתמר לוין
+נתניהו: רצינו לעשות 'נוהל שכן' לבנט
13:57 19/03/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אחרי שנפתלי בנט חשף בפני הציבור שנתניהו צפוי לבקר בביתו ביטל ראש הממשלה את הביקור וקיים מפגש עם פעילים ברעננה  ▪  טען שביקש לקבל מבנט התחייבות שלא יישב בממשלה עם לפיד  ▪  ימינה: נתניהו רצה להטריל וברח ברגע האחרון
("נוהל שכן חדש". נתניהו ברעננה)
+באין מטרה מוסכמת, לא תיתכן אחדות
12:46 19/03/21  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה
דמוקרטיה איננה "התורה הקינטית של הגזים"  ▪  לווקטור הלאומי חייבים להיות כיוון ועוצמה
()
+בג"ץ: הליכוד לא ישתמש ב"חוזרים לחיים"
12:01 19/03/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מינץ: ססמת מסע החיסונים של משרד הבריאות היא קניין בלתי מוחשי של המדינה ולכן אסור לעשות בה שימוש פוליטי  ▪  ברק-ארז: שימוש כזה בססמה ממשלתית מהווה פגיעה בשוויון בין המתמודדים  ▪  שטיין בדעת מיעוט: הססמה איננה רכוש המדינה אלא רכוש הכלל
(מצודת זאב, היום)
+נתניהו יבקר בבית נפתלי בנט
11:07 19/03/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
כוחות משטרה ושב"כ הגיעו סמוך לביתו של יו"ר ימינה, נפתלי בנט, ברעננה לקראת ביקור של נתניהו במקום, חמישה ימים לפני הבחירות  ▪  בנט: נתניהו עושה את הגימיק שלו, לא אחתום על כלום
(המשטרה והשב"כ הבוקר ברעננה)
[צילום: ימינה]
+סקר: גוש הימין עולה ל-61; נתניהו, ליברמן ודרעי עולים
10:21 19/03/21  |  עידן יוסף
סקר דיירקט פולס: הליכוד 32; יש עתיד 17; שס, ישראל ביתנו 9; ימינה 8; תקווה חדשה, כחול לבן, הרשימה המשותפת, יהדות התורה 7; הציונות הדתית 5; העבודה, מרצ, רע"ם 4.
גוש הימין (ללא ליברמן) מקבל 68, ובניכוי סער 61, דבר המבטיח רוב לנתניהו.

לא עוברת: הכלכלית החדשה עם 1.3%.
+סקר: מרצ ורע"ם עוברות; יהדות התורה יורדת
10:17 19/03/21  |  עידן יוסף
סקר מעריב (מאגר מוחות), אילו הבחירות היו נערכות היום: הליכוד 30; יש עתיד 19; ימינה 10; תקווה חדשה, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו, שס 8; יהדות התורה 6; העבודה, הציונות הדתית, כחול לבן 5; מרצ, רע"ם 4. גוש הימין (ללא ליברמן) מקבל 67, ובניכוי סער - 59.

לא עוברת: הכלכלית החדשה: 1.2%.
+"פוליטיזציה של ההסכם מזלזלת בהישג ההיסטורי"
10:07 19/03/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
גורם דיפלומטי רשמי באיחוד האמירויות צוטט ברשת CNN ותקף את הניסיון של בנימין נתניהו לנכס לעצמו את החתימה על 'הסכמי אברהם'  ▪  "איחוד האמירויות חתמה על ההסכמים בשל התקווה וההזדמנויות שהם מספקים לעם שלנו, ולא למנהיגים"
(החתימה על הסכמי אברהם, לפני חצי שנה [צילום: אלכס ברנדון, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דמותו של מנהיג בראייה יהודית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
19/03/21 09:51
2
טירה
19/03/21 14:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2021
הייעוץ המשפטי של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת דחה בקשה שהגיש פורום השבת הציבורית, ולפיו לא יוכלו ערוצי הטלוויזיה לפרסם (יום ו', 19.3.21) את סקרי הבחירות האחרונים אחרי כניסת השבת.
19/03/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
"יש דת אמיתית - הדת היהודית. דת של שלום, אהבה וסובלנות. ויש דת לצערי הרב של אלימות, של טרור, של ג׳יהאד", אמר (יום ד', 17.3.21) יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', באולפן הבחירות המשותף של I24NEWS בשפה הערבית, ועיתון ישראל היום. הדברים צוטטו באתרי אינטרנט של גופי תקשורת אחרים ואף נעשה בהם שימוש תעמולתי מצד המפלגה ברשתות החברתיות.
18/03/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
יועצה המשפטי של הליכוד, עו״ד אבי הלוי, פנה (יום ה', 18.3.21) בדרישה דחופה להנהלת תאגיד השידור הציבורי, זאת לאחר שהנהלת התאגיד החליטה לגנוז ראיון שנערך אתמול (ד') עם יו"ר הליכוד, ראש הממשלה בנימין נתניהו עבור ערוץ ״מכאן 33״ בערבית.
18/03/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
לראשונה בבחירות לכנסת תתאפשר הצבעה באמצעות קלפיות שיוצבו בנמל התעופה בן-גוריון - הודיעה (יום ה', 18.3.21) מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס, בתדרוך שקיימה לפני הבחירות לכנסת ה-24. לדברי עדס ההחלטה לפתוח קלפיות בנתב"ג התקבלה בין היתר בעקבות החלטת בג"ץ לבטל את ההגבלות על-כניסה ויציאה של נוסעים דרך נתב"ג, ולכן הוחלט להקים קלפיות בשדה התעופה כדי להקל את העומסים.
18/03/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
השנתיים האחרונות הראו לנו היטב כי אזרחי המדינה הפכו לעדר מובל על-ידי שרשרת של שקרים ואמתלות שבראשם עומדים כמה דיקטאטורים קטנים המשתמשים במילה "דמוקרטיה" כמניפולציה להשליט כאן, בישראל, אנדרלמוסיה פוליטית ןדיקטאטורה מסווית. לתרגיל הזה, שמגיע מהמפלגות החילוניות הרבות שצצו כמפלגות אוויר של איש אחד עם הרבה "בובות על חוט", שותפות גם המפלגות החרדיות. לאמיתו של דבר הנציגים החרדים היו אמורים להיות "שלוחי מצווה" של רבניהם ותו לא. אבל מה שקרה היה תהליך של שחיקה, שבו "הרבנים הקובעים" הפכו בעצמם לעדר קטן שמאשר את מה ש"מושכי החוטים" והעסקנים קובעים. חז"ל לימדונו כי כל רבני דור ודור - בגלל ירידת הדורות, הם בעצם כחמורים לעומת רבני הדור הקודם. הניסיון של המפלגות החרדיות לנפנף ברבני הדור הזה, המחייבים כל יהודי חרדי לבחור, מאלץ אותי לזוז דור אחד אחורה, ובמיוחד בקרב בני עדות המזרח החרדים, ולראות מה באמת ציוו לנו רבני הדור הקודם, שרבני הדור הזה הם רק כחמורים לעומתם.
רשימות נוספות   /   בחירות 2021  
"לא נהיה מעורבים בבחירות בישראל"  /  איציק וולף
נתניהו משתמש בחיילים בתעמולה אסורה  /  איציק וולף
335 קלפיות צבאיות נפרסו בבסיסים  /  עידן יוסף
רגע לפני ההכרעה  /  יעקב קורי
תחבורה בגובה העיניים  /  עידן יוסף
במריצה של אביגדור  /  דוד ארגז
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
זלמן שובל
זלמן שובל
"אוי לי מיצרי אוי לי מיוצרי" אומר הפתגם התלמודי ויכולנו להוסיף "אושרנו שלא אנחנו צריכים להחליט", אבל זו, כמובן, טעות שכן למה שהעם האמריקני השסוע יחליט ב-4 בנובמבר תהייה השפעה גם על...
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
סיפור הרחפנים הוא סיפור חדש, גם השאלה במה היו מצויידים אותם הרחפנים, האם היו מצויידים בנפצים או בדומיהם, מטרידה מאד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il