בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
כדי להתקרב אל ה' עלינו לדאוג שלזולת יהיה טוב. לא מספיק ששומרים מצוות ולומדים תורה, חייבים גם לוודא שלזולת יש כל מה שהוא צריך, שכן רק בדרך זו אפשר להתקרב לקב"ה
השבת היא השבת הראשונה בחודש ניסן, חודש ההתחדשות, ובה מתחילים לקרוא את הספר השלישי בתורה, ספר ויקרא, שזה גם שם הפרשה הראשונה: [א] וַיִּקְרָא, אֶל-מֹשֶׁה; וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו, מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר. ולכאורה מה היה חסר לנו אם הפרשה והספר היו נפתחים בפסוק שגור מאוד כמו (פרק ד): [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר? מה מוסיפה לנו הקריאה לפני הדיבור? (א) רש"י מפרש שלא רק כאן הייתה קריאה לפני הדיבור, אלא: לכל דברות ולכל אמירות ולכל צוויים קדמה קריאה; לשון חבה, לשון שמלאכי השרת משתמשים בו, שנאמר (ישעיה ו): וקרא זה אל זה... כלומר הקריאה בשמו מבטאת התייחסות אישית לזה שאליו פונים, שהרי לא מדברים אליו כאל ישות סתמית אלא כאל ישות נחשבת. ומהי חשיבותו של האדם בעיני האין סוף עד כדי כך שיטרח לפנות אליו? הכותרת לתשובה נתונה בפסוק העוקב: [ב] דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, אָדָם כִּי-יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן, לַה'--מִן-הַבְּהֵמָה, מִן-הַבָּקָר וּמִן-הַצֹּאן, תַּקְרִיבוּ, אֶת-קָרְבַּנְכֶם. בעברית נכונה לכאורה הניסוח היה צריך להיות: אָדָם מִכֶּם כִּי-יַקְרִיב קָרְבָּן לַה'... רוב המפרשים מסבירים שאמנם הכוונה היא לניסוח החלופי שהצענו, אבל זה כמובן רק בפשט. בפנימיות, מסביר השפתי כהן: אָדָם כִּי-יַקְרִיב, כשרוצים להקריב הקרבן, קודם כל דבר יקריב עצמו וישפיל רוחו וגופו; זהו מכם יהיה הקרבן, זהו לה' והוא קרבנכם, זהו מן הבהמה מן הבקר, ואם אין מקריב גופו ונפשו עם הקרבן - זה אינו לה', זהו (רק) קרבנכם, (כלומר) זהו מן הבהמה ומן הצאן לבד תקריב וגו', כי לא לרצון יהיה. בחסידות העניין מבואר יותר בהרחבה: אָדָם כִּי-יַקְרִיב, כשאדם רוצה להתקרב לה' עליו להקריב מעצמו: מִכֶּם (יהיה ה)קָרְבָּן לַה', מהנטיות הטבעיות-בהמיות שלכם. וזה לא פשוט לוותר על נטיות טבעיות, כמו למשל על השאיפה לכבוד או לממון או לשררה וכו'. ואולי הכי קשה זה לוותר על הנטייה לפגוע בזולת שלדעתו פגע בו. ומי שינסה ללכת בדרך זו של עידון נטיותיו הטבעיות ומתוך כך וויתור על הכבוד, השררה וכדומה, יגלה שזו עבודה קשה ומתמשכת, אלא שזו הדרך היחידה להתקרב אל ה' באמת, כדברי השפתי כהן שציטטנו לעיל. וזו משמעות הקריאה שבה נפתח הספר האמצעי מבין חמשת חומשי התורה, הקב"ה קורא לכל אחד ואחת מאיתנו להתקרב אליו בכך שילמד לוותר. משימה קשה, להקטין את עצמו הקריאה הזאת מלמעלה היא נצחית והשורש שלה הוא בקריאת ה' לאדם הראשון: וַיִּקְרָא ה' אֱלֹקִים אֶל הָאָדָם וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה. הקב"ה קורא לכל אדם ומציע לו את השאלות שעליו לשאול את עצמו: היכן אני? מהי שליחותי בעולם הזה? מה הספקתי לבצע ומהו היעד הבא? אבל איך ידע אדם מהי שליחותו בעולם? על כך באה התשובה במצוות הכתובות בספר ויקרא ובכללות גם לאורך התורה כולה. בגדול התשובה היא שכל מה שמקרב אותי לה' נכלל במסגרת שליחותי; אבל ההתניה כבר בפתיחת הספר ברורה מאוד, כל עוד לא התמודדתי עם הנטיות הטבעיות, כל עוד לא התגברתי עליהן ועידנתי את מדותי, לא באמת התקרבתי אל ה'. הרי לא במקרה הפסוק המרכזי בספר הוא: ואהבת לרעך כמוך. הפסוק הזה אומנם כתוב בסוף השליש השני של הספר, בפרק יח, אבל הוא מקרין על כל הספר ואף על התורה כולה. לא לחינם אמר ר' עקיבא (מדרש רבה) שהפסוק הזה הוא "כלל גדול בתורה". כי פירושו הוא שכדי להתקרב אל ה' עלינו לדאוג שלזולת יהיה טוב. לא מספיק ששומרים מצוות ולומדים תורה, חייבים גם לוודא שלזולת יש כל מה שהוא צריך, שכן רק בדרך זו אפשר להתקרב לקב"ה. וכמובן, זה מחייב זהירות יתרה מפני הליכה לפי נטיות הלב. כמודגש בחלק הראשון של אותו פסוק (פרק יט): [יח] לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה'. לנקום על פגיעה אמיתית או מדומה, וכן לנטור טינה ולהמתין להזדמנות מתאימה, זה הכי טבעי אבל הכי מרחיק את האדם מבוראו. ונקודה נוספת וחשובה מאוד לסיום, פעמים רבות האדם מזהה צורך בביצוע משימה מסוימת והוא אץ לבצע את אותה משימה. זה בסדר גמור, "במקום שאין אנשים השתדל להיות איש" כדברי המשנה באבות (פרק ב) בתנאי שאין בסביבה מישהו שיבצע את אותה משימה טוב יותר או אפילו באותה יעילות. כלומר חשוב מאוד שהמשימה תתבצע אבל בכלל לא חשוב שדווקא אני אבצע אותה. וזה כמובן מתייחס למערכת הבחירות שבמהלכה שמענו כמה אנשים המתיימרים להחליף את המנהיג הנוכחי. המילה הראשונה בפרשה, וַיִּקְרָא כתובה בא' זעירה, ללמד שמי שנקרא למלא תפקיד כלשהו צריך להקטין את עצמו ולבחון היטב אם הוא אכן מתאים לתפקיד. קל וחומר למי שמתיימר להחליף מישהו בתפקיד כלשהו. כי רק המקטין את עצמו, הקב"ה מגדלו. כמו משה רבנו, שהוא מופת של מנהיג.
|
תאריך:
|
19/03/2021
|
|
|
עודכן:
|
19/03/2021
|
|
נסים ישעיהו
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
רוני ש.
|
19/03/21 07:11
|
|
בשבועות האחרונים, עם התקדמות מבצע החיסון נגד נגיף הקורונה והשאיפה להחזיר את התלמידים ללימודים מהר ככל האפשר, אנו נחשפים לויכוח חריף בדבר זכותם של עובדי ההוראה להחליט בעצמם האם לקבל חיסון או לא.
|
|
|
בשבת זו אנחנו קוראים בתורה שתי פרשות, וַיַּקְהֵל ופְקוּדֵי. אומנם לא נספיק להתבונן בשתיהן, ננסה לפחות להתבונן בראשונה. היא פותחת בפסוק (שמות לה): [א] וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה, אֶת-כָּל-עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם: אֵלֶּה, הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר-צִוָּה ה', לַעֲשֹׂת אֹתָם. בהמשך הוא משמיע לקהל את ההוראות שקיבל ואודותן קראנו בפרשות תרומה ותצווה, בדבר איסוף התרומות לבניית המשכן והוראות לבנייתו בפועל על-ידי מתנדבים, ובניצוח האמנים בצלאל ואהליאב. אבל עוד לפני כן הוא קובע הגבלה מוחלטת בנוגע למועדי העבודה: [ב] שֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן, לַה'; כָּל-הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה, יוּמָת. הגבלה זו הרי נכונה תמיד, מדוע היה צריך להדגיש את זה דווקא כאן?
|
|
|
בפרשת השבוע מסופר על החטא הכי מפורסם שלנו, חטא העגל. לאחר מעמד הר סיני משה עלה להר לקבל את הלוחות והודיע מראש כי ישהה שם ארבעים יום וארבעים לילה. הוא גם מינה ממלאי-מקום (שמות כד): [יד] וְאֶל-הַזְּקֵנִים אָמַר שְׁבוּ-לָנוּ בָזֶה, עַד אֲשֶׁר-נָשׁוּב אֲלֵיכֶם; וְהִנֵּה אַהֲרֹן וְחוּר עִמָּכֶם, מִי-בַעַל דְּבָרִים יִגַּשׁ אֲלֵהֶם. בני ישראל ספרו את הימים וקצת התבלבלו, חשבו שיום העלייה נמנה גם הוא וכך היום השלושים ותשע נחשב אצלם כיום הארבעים. הם נלחצו (פרק לב): [א] וַיַּרְא הָעָם, כִּי-בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן-הָהָר; וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל-אַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה-לָנוּ אֱלֹקִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ--כִּי-זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לֹא יָדַעְנוּ מֶה-הָיָה לוֹ. חור התקומם ונרצח, אהרן הבין שאין לו ברירה.
|
|
|
אחד המשפטים העיקריים שלמדתי בתהליך הגיור הצבאי שעברתי, ושלפיו אני הולכת וחיה את חיי, הוא "דרך ארץ קדמה לתורה". לא היה קשה לפספס שח"כ יצחק פינדרוס לא מסכים עם תהליך הגיור הצבאי, וזה בסדר אבל לעניות דעתי יש דרך להתבטא.
|
|
|
אישורו של תיקון 84 לחוק התכנון והבנייה שנכנס לתוקפו בשנת 2009, היווה שינוי משמעותי של הדין ביחס להליך הוצאת שומות היטל השבחה. החוק במתכונתו הקודמת קבע, כי נישום שקיבל שומת היטל השבחה מוועדה מקומית, רשאי היה להיפגש עם שמאי הוועדה במטרה להגיע לשומה מוסכמת, למנות שמאי מכריע מוסכם שיכריע בין עמדות הצדדים או לערער לבית המשפט.
|
|
|
|