|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

לקראת הבחירות למוסדות הרשות הפלשתינית

התקרבות בין פתח לבין חמאס

ישראל צריכה לשים לב למהלך הנרקם בין רמאללה לעזה, העשוי להביא להקמת ממשלת אחדות פלשתינית, ולהבטיח שהוא לא יוביל להכרה בחמאס
28/03/2021  |   יוחנן צורף, עודד ערן   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
עבאס. הכריז על בחירות [צילום: פלאש 90]

דומה שהסוגיה הפלשתינית איבדה זה מכבר את מקומה המרכזי בסדר היום המדיני הישראלי. תשומת הלב הישראלית מתעוררת מדי פעם, וכך קרה למשל כאשר חמאס לא גיבה את הג'יהאד האיסלאמי כשניסה לעורר עימות עם ישראל בנובמבר 2019, או כשלאחרונה עלתה אפשרות להדיח מתפקידו את יחיא סנואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה.

אפילו הכרזת יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, בינואר השנה בדבר כוונה לערוך בחירות כלליות למוסדות הפלשתינים – הנשיאות, המועצה הלאומית והמועצה המחוקקת - לא מעסיקה את ישראל, ולא רק עקב הבחירות לכנסת. זאת, למרות ההשלכות מרחיקות הלכת העלולות להיות לתוצאותיהן. הנתק המתמשך בין הדרג המדיני בישראל לבין הרשות הפלשתינית ממשיך להעמיק.

יתר על כן: לאחרונה ניכרו ניסיונות התקרבות בין פתח לחמאס, שני הארגונים המייצגים את שני הקטבים של המערכת הפלשתינית המפולגת. מדובר בניסיונות שונים ביחס לניסיונות עבר, שהסתיימו בכישלון. זאת, על שום הנסיבות המדיניות שהשתנו בעקבות "עסקת המאה" שהציג הנשיא דונלד טראמפ; חתימת הסכמי הנורמליזציה בין ישראל למדינות במפרץ; כוונת הסיפוח של שטחים ביהודה ושומרון שלא מומשה עקב הסכמים אלה; משבר הקורונה; השפל הכלכלי החמור בשטחים הפלשתינים; והנסיגה הניכרת במעמד האזורי והבינלאומי של הפלשתינים. הפעם, בין שני הארגונים מתנהל שיח מכבד, ללא האשמות, גינויים והטלת אחריות הדדיים כבעבר. התנהלות זו של פתח וחמאס משפיעה גם על הפלגים הפלשתינים האחרים, המשתפים פעולה עם השניים ומייחלים להתקדמות לקראת פיוס לאומי.

ברקע לניסיונות אלה ניצבת שחיקה מתמשכת במעמדה הציבורי של חמאס, לאחר העימותים הצבאיים שהתחוללו בינו לבין ישראל מאז ההפיכה שביצע ברצועה ב-2007, שגרמו באזור הרס רב, וכשלונו בניהול חיי היום-יום של תושביו, במיוחד מאז העימות עם ישראל ב-2014 ("צוק איתן"). מאז, ומתוך הבנה שתושבי הרצועה לא יעמדו בעימות נוסף, ובהבנה, כי כל עוד מתקיים התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלשתינית לא ניתן יהיה להעתיק את זירת העימות עם ישראל ליו"ש, הנהגת חמאס מנסה לגוון את שיטות המאבק בישראל, תוך העדפת המחאה העממית על פני עימות מזוין.

גוון זה מלווה בחשיבה לגבי עידכון היעדים והמטרות של הארגון, אם כי תוך הקפדה על שימור אופיו "ההתנגדותי". מכאן, ועל בסיס הערכה לפיה פתח או חמאס לבדם לא יוכלו לחלץ את הסוגיה הפלשתינית מהקיפאון שבו היא שרויה ומהנסיגה במעמדה, נבעה גם מסקנה לפיה יש לחתור לפיוס לאומי. וכך, לקראת סוף כהונתו של טראמפ התכנסו כל הפלגים הפלשתינים, לראשונה ביוזמה פלשתינית עצמאית, ובמהלכה הסכימו לפעול לקידום האחדות הבין-ארגונית.

חמאס מתעניין יותר ברעיון הרשימה המאוחדת
רחובות רמאללה בקורונה [צילום: פלאש 90]

משנענה חמאס לדרישת עבאס וויתר על התביעה לקיים את הבחירות לשלושת המוסדות הפלשתינים במועד אחד, לא נותרה לאבו מאזן ברירה אלא לפרסם את צו הבחירות, הקובע לוח זמנים של שישה חודשים להיערכות ולביצוען החל במאי 2021. פרסום הצו עורר דינמיקה של התחדשות בזירה הפלשתינית הציבורית וניכרים בה, גם בקרב צעירים רבים, תקווה לפיוס, ציפייה לשינוי פני ההנהגה ורצון להשתתף במהלך. אומנם ברקע עדיין מרחפים משקעי העבר: חוסר האמון בהנהגות הארגונים, החשש מניצול חולשת פתח המפולג וסכסוכי הדמים שאפיינו את מערכת היחסים בין שני ארגונים אלה בעבר. אבל הדינמיקה הציבורית שנוצרה מחוללת תהליך שעצירתו תהיה קשה ככל שיחלוף הזמן.

יתר על כן: העדר תגובת חמאס לצווים שנויים במחלוקת שפרסם עבאס, בין היתר לגבי זכאות להצגת מועמדות, יוצר רושם, כי פרסומם מתואם איתו. אפילו קשיים שבראיית הארגונים הפלשתיניים עלולה ישראל להערים על קיום הבחירות במזרח ירושלים ובמקומות נוספים כדי להפריע למהלך הבחירות ואולי אף למנוע אותן, אינם מרתיעים כרגע את הארגונים. בין היתר דווח שעבאס דחה, במידת חוסר סבלנות, את הדאגה מקיום הבחירות שביטא בפניו ראש השב"כ, נדב ארגמן, בעת ביקור במוקטעה.

וכך, רעיון ההתמודדות של פתח וחמאס ברשימה משותפת או מאוחדת, חרף ההתנגדות הרבה שהוא מעורר, נמצא על סדר היום. לדעת המבקרים, רשימה כזו תיצור מציאות של ניהול הפילוג, לא של פיוס, וגם אם תקרב בין הארגונים, למעשה היא תחלק את מוקדי הכוח ביניהם, תתעלם מיתר הארגונים, ולא תאפשר מרחב מחיה לרעיונות וקולות שונים. ועדיין, אישים בקרבת עבאס ובכירים בחמאס ממשיכים לדון באפשרות זו.

יציין שחמאס, השואף לפי שעה להיות שותף בשלטון ולא להוביל אותו, מגלה לפחות למראית עין עניין רב יותר מאשר פתח ברעיון הרשימה המשותפת. רשימה כזו, אם תכונן, תבטיח שחמאס לא יתמודד לבדו כמו ב-2006 מול הכוחות הערביים והבינלאומיים, אשר נידו אותו. פתח מצידו, המוביל את אש"ף, יתייצב בחזית וידרוש לגיטימציה לממשלה החדשה המשותפת, כפי שזכה בלגיטימציה לממשלתו בעבר. בשורות חמאס רווחת הערכה, כי מחיר הוויתורים שיהיה על הארגון לשלם כדי לקחת חלק בממשלה משותפת יהיה נמוך מזה שיהיה כרוך בהיענות לתנאי הקוורטט, שהוצבו בפניו בעקבות הניצחון בבחירות 2006. כך גם עשויה להיסלל הדרך לקיום הבחירות למועצה הלאומית הפלשתינית, המתוכננת לספטמבר 2021, ולכניסת חמאס והג'יהאד האיסלאמי למסגרת אש"ף.

שתיקה תמוהה מצד ישראל וארה"ב
אנשי חמאס ברפיח [עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90]

על ישראל לתאם עמדות עם ארצות הברית ושאר הגורמים הרלוונטיים בזירה הבינלאומית, שטרם נתנו ביטוי פומבי לעמדתם בסוגייה זו. יש להבהיר יחדיו לעבאס, כי לא יחול כל שינוי בעמדת הקוורטט ביחס לחמאס, אלא אם הארגון ייענה לדרישות שהוצבו לו, ישנה את עמדתו ויכיר בישראל ובהסכמים שנחתמו עימה. כן נדרש להביע בפני עבאס את הדאגה, המשותפת לכלל הגורמים הרלוונטיים, ובכללם מדינות במזרח התיכון, מפני השבר הפנימי העמוק העובר על ארגון פת"ח, ואת הצורך הדחוף ברה-ארגון בשורותיו – עוד בטרם יתקיימו בחירות

ממשלת ישראל נמנעת, לפי שעה, מלעסוק באינטנסיביות בסוגיית הבחירות הפלשתיניות. בה בעת, בעיתונות הפלשתינית מדווח לאחרונה על אודות ביקורים ומעצרים שמבצעים כוחות צה"ל אצל פעילי חמאס ואנשי אופוזיציה בשטחי הרשות, כדי להזהירם מפני השתתפות בבחירות. מעצרים אלה אולי יקשו על קיום הבחירות, אך הם עשויים דווקא להאיץ את תהליך ההתקרבות הבין-ארגונית. גם ממשל ביידן טרם הציג עמדה לגבי סוגיה זו ולא ביצע כל מהלך העשוי ללמד על שינוי ביחס לעמדה שהוביל ממשל טראמפ לגבי הנושא הישראלי-פלשתיני. זאת, למרות שערב הבחירות לנשיאות ארצות הברית וגם אחריהן הבהירו נציגיו של ג'ו ביידן, כי בכוונתו לשקם את מערכת היחסים עם הפלשתינים.

ניסיונות ההתקרבות הבין-ארגונית משקפים גם את התובנה המחלחלת בסביבתו הקרובה של עבאס, לפיה אין לצפות מממשל ביידן ללחוץ על ממשלת ישראל לחדש את המו"מ המדיני או לשנות את עמדתה, שבראיית הרשות הפלשתינית אינה שואפת להסדר. מכאן המסקנה, לפיה יש להתייצב בחזית מאוחדת, שתעצור את הסחף במעמד הסוגיה הפלשתינית וגם תקבע כללי משחק שיצמצמו את הא-סימטריה הקיימת בין הפלשתינים לישראל.

הימנעות ממשלת ישראל והממשל האמריקני מתגובה מעוררת תהיות, במיוחד נוכח חולשת פתח, שבראשו אבו מאזן. גל הפרישה מהארגון, כמו גם הרחקת בכירים ממנו וכוונות הפורשים להתמודד בבחירות במספר רשימות נפרדות, מלמדים על עומק השבר בשורות הארגון. לעומת זאת, חמאס מפגין באחרונה אחדות ארגונית, חרף המחלוקות הפנימיות, והתייצבות מלאה מאחורי סנואר שנבחר בשנית, אומנם לא בלי סערה פנים-ארגונית, לעמוד בראש הארגון ברצועת עזה. אחדות זו היא יתרון ניכר, המשפר את סיכויי חמאס לנצח בבחירות כמו באלו שנערכו ב-2006, וגם מחזק את עמדת חמאס בתהליך ההתקרבות לפתח לקראת הסדרת היחסים בין הארגונים.

ואכן, לנוכח המגעים בין הארגונים גוברת יותר מאשר בעבר הסבירות לגיבוש הסכמה בין-ארגונית לגבי מתכונת של ממשלה משותפת - לא ממשלת פיוס. במסגרתה של ממשלה משותפת זו, אם תקום, צפויה להישמר השליטה הטריטוריאלית הנפרדת של כל צד, פתח ביו"ש וחמאס ברצועה, והיא תפעל בתיאום ובשיתוף פעולה. עם זאת, עדיין פתוחה הדרך להשפיע על כיוונה ומידת התממשותה של אפשרות זו.

על ישראל לתאם עמדות עם ארצות הברית ושאר הגורמים הרלוונטיים בזירה הבינלאומית, שטרם נתנו ביטוי פומבי לעמדתם בסוגיה זו. יש להבהיר יחדיו לעבאס, כי לא יחול כל שינוי בעמדת הקוורטט ביחס לחמאס, אלא אם הארגון ייענה לדרישות שהוצבו לו, ישנה את עמדתו ויכיר בישראל ובהסכמים שנחתמו עימה. כן נדרש להביע בפני עבאס את הדאגה, המשותפת לכלל הגורמים הרלוונטיים, ובכללם מדינות במזרח התיכון, מפני השבר הפנימי העמוק העובר על ארגון פתח, ואת הצורך הדחוף ברה-ארגון בשורותיו – עוד בטרם יתקיימו בחירות. במקביל, על ישראל ליזום תהליך הידברות מחודש עם הפלשתינים, רצוי בתיאום אמריקני, בינלאומי ובין-ערבי, שיעסוק בשיקום היחסים, בבניית אמון והסכמה על מתווה לחידוש התהליך המדיני. זאת ועוד: נכון להיערך גם לקראת מציאות שבה הבידול בין יו"ש לרצועה יחדל להיות המאפיין המרכזי של המערכת הפלשתינית, ואז בין רמאללה לעזה יתפתח תיאום של פעולות מחאה לאורך הגבולות עם ישראל ובנקודות חיכוך, גם בגדה ובזירה הבינלאומית.

בשלב זה, מוקדם לקבוע האם תהליך ההתקרבות בין פתח לחמאס משקף מהלכים טקטיים מצד שני הארגונים, שעדיין אינם משנים את יחסי הכוחות ביניהם לטובת חמאס, או שמא מדובר בהתחלה של שינוי היסטורי בעל משמעויות אסטרטגיות לישראל. כך או כך, מומלץ לישראל להימנע מחד-גיסא מפעולות שייראו כמונעות את תהליך ההתקרבות, אך מאידך-גיסא לעמוד על אינטרסים ביטחוניים ישראלים, תוך דרישה מהקהילה הבינלאומית לדבוק בקריטריונים שנקבעו לגבי הידברות עם חמאס.

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  28/03/2021   |   עודכן:  28/03/2021
יוחנן צורף, עודד ערן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התקרבות בין פתח לבין חמאס
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב_שמואל
29/03/21 20:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
הנשיא ג'ו ביידן העלה בנאום שנשא בכנס מינכן לביטחון (19.2.21) את הסכנה של תפוצת הנשק הגרעיני בעולם כאחת הסוגיות המרכזיות שבהן יעסוק ממשלו והדגיש את הצורך בדיפלומטיה ושיתוף פעולה בין הגורמים הבינלאומיים כדי להתמודד עימה. במסמך הרשמי הראשון שפרסם הבית הלבן (4.3.21), שכותרתו "אסטרטגיית הביטחון הלאומי הזמנית", הוגדר הנשק הגרעיני כאיום קיומי, כאשר חידוש המנהיגות האמריקנית חיוני להקטנתו.
טורקיה בונה סכרים על החידקל והפרת, דבר שגורם לחקלאים בעירק לנטוש את אדמותיהם המתייבשות.
25/03/2021  |  שאול מנשה  |   יומני בלוגרים
בעוד המתקפה של המורדים החות'ים בתימן על העיר מארב נמשכת ולמרות הסלמת ההתקפות שלהם על סעודיה ותעשיית הנפט שלה בשבועות האחרונים באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים ממולכדים, הודיע שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן ב-22 במרס על יוזמת שלום חדשה שמטרתה להפסיק את המלחמה בתימן שנמשכת כבר 6 שנים והפילה עד כה כ-100 אלף חללים.
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - הכנופייה, בשתי שפות, סומא בארובה, כופים "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות ואושר "בניסן נגאלו ובניסן עתידין ליגאל" (מסכת ראש השנה) חג כשר ושמח
הציפיה לשלום בינערבי אינה בהישג-יד בטווח הקצר, אם בכלל מציאותית על-רקע קריסה תכופה של הסדר המדיני במדינות ערביות, המאכלת על צוואר רוב המשטרים הערביים, שגרת טרור ומלחמות מאז המאה ה-7
21/03/2021  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
לא לשכוח את הקשר עם ירדן  /  ד"ר ערן לרמן
הסתיים הסכסוך במפרץ  /  יוני בן-מנחם
נ"י טיימס: ישראל חיסלה את מספר 2 באל-קאעידה  /  עידן יוסף
ברית פוליטית לחמאס עם דחלאן  /  יוני בן-מנחם
תסיסה בירדן על-רקע הקורונה והמשבר הכלכלי  /  יוני בן-מנחם
האישה בעולם הערבי  /  ירון פרידמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il