בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
קריאה בפרשות "תזריע" ו"מצורע" בימי הקורונה (א)
|
הפרשות "תזריע" ו"מצורע" דורשות מאתנו כחברה ופרטים בתוכה לכונן מערכות חיים יום-יומיות המקפידות על שמירה ההיגיינה ועל בריאות הגוף ● אי-אפשר שלא להתפעל מתשומת לב רבה, שמפנים לעברנו הכתובים בדרישה להקפיד במצוות בריאות והיגיינה אישית
בימים של התמודדות עם מגיפת הקורונה, הגובה ברחבי העולם חיי רבבות בני אדם וקיימת אי-ודאות בהדברת הסכנה האורבת לחיינו, יש משמעות מיוחדת לפרשות השבוע שלנו, "תזריע" ו"מצורע". שתי הפרשות מתמקדות בנושא כה חשוב - שמירה על היגיינה. שמירה על היגיינת הגוף נתפסת בפרשות אלו כתשובה נאותה למניעת מגיפות העלולות לאיים על הקיום האנושי. קיים דמיון בין חובות הבידוד מחוץ לחברה של החשוד או נגוע בקורונה ובין הצעדים שנוקטת התורה בפרשת השבוע שלנו ביציאה "אֶל מֵחוּץ לַמַחֲנֶה" (ויקרא י"ד 3). לשתי הפרשות, המחייבות אותנו לשמירה על בריאות הגוף, יש נוכחות חזקה בסדר היום של מחזור הקריאה בתורה, אבל הן נעדרו, למרבה הצער, מסדר היום של כל ממשלות ישראל, שלא נתנו דעתן להקציב את התקציב הדרוש למערכת הרפואה הציבורית. מכסות התפוסה בבתי החולים הן עדות לזלזול, שרווח במוסדות הממשלתיים כלפי מערכות הרפואה הציבורית. הפרשות "תזריע" ו"מצורע" דורשות מאתנו כחברה ופרטים בתוכה לכונן מערכות חיים יום-יומיות המקפידות על שמירה ההיגיינה ועל בריאות הגוף. אי-אפשר שלא להתפעל מתשומת לב רבה, שמפנים לעברנו הכתובים בדרישה להקפיד במצוות בריאות והיגיינה אישית. אני רואה בצמד הפרשות "תזריע" "מצורע" כצמד מאתגר במיוחד, המעניק לנו תודעה של אחריות אישית על בריאותנו. אנחנו מתוודעים בפרשה לנגעים קשים מנשוא כמו צָרַעַת, בַּהֶרֶת, סַפַּחַת ועוד. יש חשיבות רבה על-רקע התקופה שהספר נכתב, שמלמדים אותנו על סימני הנגעים, על הסכנות הטמונות בהן. חשוב שמלמדים ומנחים כיצד לטפל בנגעים אלה. אומנם, ההנמקה במקרא אינה בריאותית, אלא יש לה במיוחד משמעות דתית - "וֶהֱיִיתֶם קְדוֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי" (ויקרא י"א 44), אך אין ספק שהילת הקדושה מעניקה ערך מוסף בכינון ויצירת דפוסים חברתיים המקפידים על כללי בריאות. מה שבולט בפרשות אלו, שלחברה אסור להשליך את האדם הנגוע, החברה חייבת לדאוג לו. המנהיגות החברתית חייבת לשאת על גבה את האחריות הציבורית לעזור ולרפא-לטהר מי שנגע פקד אותו.? פגעי גוף ונפש יש להוסיף נקודת זכות לפרשות "תזריע" ו"מצורע", שהן נותנות כלי הבחנה בריאותיים וחובות התמודדות לאדם בחברה היהודית וגם מטילות עליו חובות כדי להצליח בהתמודדות עם הנגעים, כשמסביבו חברה שלא פעם כורעת תחת נטל של מגיפות. מרשימה התופעה, שדווקא הכוהנים שיש עליהם שלל חובות דתיות, אותם כוהנים חלק מתפקידם לדאוג לחלש ולכל מי שהמגפה פקדה אותו - אין האדם הנגוע במחלה מופקר לגורלו. אודה, שעם כל המחמאות שאני מרעיף על הפרשה, אני חש אי-נוחות בעיסוק ובדיון ארוך של סממני טומאה ונגעים בפרשות "תזריע" ו"מצורע". החיוב גובר, כשמוצגת התפיסה של התורה, שהכל נועד למען - "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים". החיים מספקים לאדם, למשפחה, לקהילה וברובד גבוה יותר גם לעם התנסויות קשות של פגעי גוף ונפש. בכל מצב, יהיה זה המצב הקשה ביותר חייבים אנחנו לקדש את החיים. אני מקבל את יחס של התורה לַצָּרָעַת, לַבָּהֶרֶת, לַסַּפַּחַת ולשלל מחלות נוספות כאל מצב של טומאת הגוף ואת התוצאה המחייבת להרחיק מהחברה אדם חולה במחלה מדבקת. אך קשה לי לקבל את הגדרת אישה יולדת אחרי לידה כאישה הנתונה במצב של טומאה. מצער, שרגע משמעותי ביותר בחייה של אישה, הרגע המאושר של נתינת חיים חדשים מתקשר עם מלה קשה כמו - טומאה. מקוממים במיוחד טווחי הזמן של הטומאה. אם האישה ילדה בן זכר טומאתה היא שִׁבְעָה יָמִים. אם היא ילדה בת טומאתה נמשכת זמן ארוך יותר - שִׁבְעִים יוֹם. "אִשָּׁה כִּי תַּזְרִיע וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעָה יָמִים ... וְאִם נְקֵבָה תֵּלֵד שִׁבְעִים..." (ויקרא י"ב 1-5) קשה להבין את הקביעה של איסור על האישה אחרי לידה לבוא אל המקדש במשך שְׁלוֹשִׁים וּשְׁלוֹשָׁה יָמִים אם מדובר בבן זכר, אבל אם האישה הביאה לעולם בת, חל עליה איסור לבוא אל חיקו של המקדש שִׁשִּׁים וְשִׁשָּה יָמִים. לשם מה יש להכפיל את טווח זמן הטומאה אם נולדה בת? אינני מקבל מציאות של ספר, שיש בו אידאלים המכתתים מלחמה לשלום. מקדשים שבת, יום מנוחה לאדם, ב"זכור" וב"שמור". מקדשים את החיים ב"לא תרצח". מקדשים את הקניין ב"לא תגנוב". מקדשים את המשפחה ב"לא תנאף". כמה מצער שלספר הזה - בפרשת "תזריע" נכנסו אותיות המבזות את האישה. יותר מכל מבזות אותה על כך שהביאה בת לאוויר העולם.
|
תאריך:
|
05/04/2021
|
|
|
עודכן:
|
05/04/2021
|
|
איתן קלינסקי
|
קריאה בפרשות "תזריע" ו"מצורע" בימי הקורונה (א)
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מגיב ותיק
|
5/04/21 13:27
|
|
2
|
|
נהניתי.
|
5/04/21 18:47
|
|
במציאות האנושית המגוונת מהווה שאלת הכותרת נושא אישי, משפחתי, קבוצתי או אף נרחב מזה, המטריד רבים וטובים. במהלך חייהם של בני-אדם נוצרת השאלה מדי פעם, אך לעתים לא נדירות, אם באופן אשר מותירים את רישומם לזמן ארוך, כ"שריטה" או אף חמור מכך. לא תמיד מפיג ומשכיח מרחק הזמן את השלכותיה של פגיעה מצד הזולת, וגם אם יקהה רושם הפגיעה עם הזמן - הוא עלול להתעורר מחדש, אפילו כעבור שנים רבות.
|
|
|
נכון שבפוליטיקה, כלשון הקלישאה המפורסמת, הכל אפשרי. אולם דומה שרק בתיאטרון האבסורד של ישראל, ובפרלמנט הישראלי שהפך לתוכנית הריאליטי הגדולה במדינה ולהצגה הכי טובה בעיר, אנו עדים לתרחישים מוזרים שכמותם הפוליטיקה טרם ידעה מעולם ואפילו זקני הפוליטיקאים המשופשפים והמיומנים ושועלי המדינאים הוותיקים לא זוכרים כאלה בדברי הימים של ארצנו הקטנטונת ובהיסטוריה הפוליטית של הדמוקרטיה המערבית.
|
|
|
|
|
|
התלמידים הקראים לומדים את ההלכה הקראית ואת התפילות והברכות, שגם הן שונות מן המקובל ביהדות הרבנית כחלק מהנחלת המורשת, לומדים התלמידים גם את ההיסטוריה של היהודים הקראים ואת סיפורי החכמים לאורך הדורות
|
|
|
הקולגה שלי התלוננה לפני כמה חודשים עד כמה קשה לה. ידעתי שהיא שוכבת על הספה מול הטלוויזיה, מסרבת להתאמץ כהוא זה, ובאותו הרגע בדיוק הייתה לפניה צלחת עם בייגל, גבינה לבנה ודג מעושן. "ממש קשה", אמרתי והרחמים נטפו מקולי, ושאלתי, "למה קשה במיוחד"? "כי אני לא הולכת", הייתה התשובה שנענתה בפרץ צחוק מלבב מצדי. נורמה לא הולכת אף פעם (למעט מהמעלית למכונית ובחזרה), כך שהתלונה שהוגשה הייתה ריקה מתוכן. הפעם היחידה מהלך כל שנות כהונתו של נתניהו מ-2009 עד היום, מאז היא ואני התחלנו לכתוב ביחד ולשדר ביחד את תוכנית הרדיו שלנו, הייתה בביקורה הראשון (והיחיד עד כה) בארץ. נורמה התעקשה לבקר בעיר העתיקה, והיא הלכה ברגל מהמלון בו שהינו עד לעיר העתיקה.
|
|
|
|