|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

מתים, חיים ובית כנסת חרב אחד

קמתי בשקט ממקומי, האולם כבר הוחשך, סקרתי שוב בעיניים יהודיות את האולם. בית כנסת מפואר עם מקום הבימה. הבטתי על משקוף דלת הכניסה, מקום בו הונחה מזוזה גדולה נותר במקום חשוף כמו מעיד על מה שהיה ואיננו
08/04/2021  |   עמנואל בן-סבו   |   יומני בלוגרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
ליל הבדולח [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

לפני כשלושה עשורים השתתפתי במשלחת השלטון המקומי במסגרת ברית ערים תאומות לעיר המחוז גיור שבהונגריה. המארחים ההונגרים יצאו מגידרם לארח אותנו ולהנעים את שהותנו בעיר זו. בערב האחרון הזמינו אותנו לקונצרט ג'אז באולם מפואר במרכז העיר. שמחנו לשמוע צלילים ערבים, התארגנו למה שהיה אמור להיות הערב המסכם של המסע, ערב מיוחד.

נכנסנו בשערי המבנה הישן והמפואר. בקומה העליונה כבר ישבו מאות הונגרים ממתינים לתחילת הקונצרט. המבנה המשופץ והמיוחד הזכיר לי מבנה אחר אבל לא נתתי דעתי על כך והתיישבתי בחלק התחתון של האולם, ממתין לאות הפתיחה. או אז היכני הברק. על הבמה הענקית ניצבו הזמרים והנגנים מאחוריהם קימור מוזר ומשונה בקיר, חצי גורן, מקום ארון הקודש.

אני נמצא עם חברי המשלחת מארץ ישראל בבית הכנסת המרכזי של העיר גיור שבהונגריה, אשר לא האירה בלשון המעטה פניה ליהודייה בימי הסופה והסער, לקראת שמיעת מופע ג'אז בבית הכנסת, נחרדתי. קמתי בשקט ממקומי, האולם כבר הוחשך, סקרתי שוב בעיניים יהודיות את האולם. בית כנסת מפואר עם מקום הבימה. הבטתי על משקוף דלת הכניסה, מקום בו הונחה מזוזה גדולה נותר במקום חשוף כמו מעיד על מה שהיה ואיננו. יצאתי מהדלת הראשית של בית הכנסת, בחוץ עישן אחד המארחים. הרהבתי עוז ושאלתי אותו על ההיסטוריה של האולם המפואר, "הפתעה יפה", חייך אליי באנגלית מקרטעת והמשיך, "זה היה בית כנסת מרכזי שנחרב בשואה, רצינו לתת לכם הרגשה של בית", אמר במלא הרצינות, הבית היהודי החרב.

המארח הראה לי דלת צדדית מאחריי הבמה עליה נשמעו צלילי הג'אז, "יש כאן כל מיני שאריות", אמר. נכנסתי בשקט לפניי אולם ענק של הונגרים הנהנים ממופע ג'אז ואני מביט באחוריי ארון הקודש הבנוי, על הרצפה קרעי טליתות, ספרי קודש מפוזרים, חומשים, סידורים, גווילים, תפארת העם היהודי הרמוס, הנאנק, הטבוח.

בכי תינוק שנימול

קפאתי במקומי, לא יכולתי לחזור לאולם, המתנתי מחוץ לבית הכנסת, המארח סיים את הסיגריה השלישית הזמין אותי לחזור אל הצלילים ואני הייתי כבר בעולם בו שמעתי צלילים אחרים, כהן העולה לתורה, בכי תינוק שנימול, את רעש סוכריות המושלכות לעבר חתן בר המצווה. שמעתי את החתן הצעיר המביט בהינומת כלתו נשבע 'אם אשכחך ירושלים', הצלילים התערבלו בראשי, כמה אושר וכמה כאב ספגו קירות בית הכנסת שהיה לאולם קונצרטים.

חזרנו למלון ומחשבותיי נשאוני הרחק. קהילת יהודי גיור מנתה בתפארתה 5,904 אלף בני אדם, אנשי מסחר וכלכלה, תעשיינים ובעלי מלאכה, 5,635 יהודים נשלחו ברכבות לכיוון אחד, אל מחנה המוות אושוויץ. בית הכנסת בו התקיימה ההופעה נוסד בימי תפארתה של הקהילה בשנת 1,870. מאז השואה לא היה בו שימוש והוא נמכר לעיריית גיור שהפכה אותו לאולם תרבות.

נזכרתי במסע העצוב להונגריה בעקבות הדיון המתנהל בין יהודים לגרמנים בעניין שיפוצו ובנייתו מחדש של בית הכנסת המפואר של קהילת יהודי המבורג בגרמניה. בית הכנסת המפואר בכיכר בורן בהמבורג אשר הועלה באש בליל הבדולח ושרידיו נהרסו בהוראת הנאצים במימון הקהילה היהודית השפופה והחבולה ולאחר חורבנו לקחה העירייה את הקרקע עליו היה בנוי.

כחלק מתהליך כפרה וסליחה של הגרמנים בעיר המבורג החליטו מספר גופים לחבור יחדיו וכאות הערכה ליהודים לבנות מחדש את בית הכנסת החרב אשר שיטחו היה בינתיים לחניית רכבי סטודנטים באוניברסיטת המבורג. הסנאט של המבורג אישר פה אחד את הקמתו מחדש והוקצו לצורך כך 130 מיליון אירו. ההתעוררות בהמבורג חצתה מפלגות ומגזרים, לצד התמיכה מפוליטיקאים בלטה תמיכת אמנים ואנשי רוח.

האופל והחושך

אלא, שבעקבות המהלך, אשר בינתיים נעצר, נתגלע ויכוח עמוק ונוקב בין יהודים ישראלים המזוהים עם השמאל הרדיקלי ותומכי תנועת החרם ה-BDS יחד עם גרמנים המזוהים עם המאבק נגד הכרת גרמניה בתנועת החרם האנטי יהודית והאנטי ישראלית אשר הוצאה לחוק בגרמניה, לבין קהילת יהודי המבורג וצמרת העיר.

מה שהיה אמור להיות נושא שבקונצנזוס היה לעימות בינלאומי בין תומכי תנועת החרם ומתנגדיו. נזכרתי בבית הכנסת החרב בעיר גיור ולמען האמת הצטרפתי למתלבטים. דווקא בימים אלה בהם הגזענות ושנאת היהודים מרימה שוב ראשה ביתר שאת וביתר עוז, דווקא בימים אלה שהרוחות הרעות באירופה, אירן וארה"ב מנשבות שוב לכיוון אחד, האופל והחושך, שנאה נגד היהודים במסווה של שנאת ישראל, עולה במלא עוזה השאלה האם נכון לבנות את בית הכנסת מחדש ולהעמידו כזיכרון חי, תוסס, מתריס בסמוי כנגד מי שביקשו ופעלו לכבות את הנר היהודי, או שמא ראוי יותר להותיר את בית הכנסת בחורבנו למען ידעו הדורות הבאים כי אבותיהם ואבות אבותיהם עשו את הרע הזה.

ההתלבטות אינה קשורה לפוליטיקה מכל סוג שהיא וכך יש לנהוג בסוגיה. ההתלבטות היא בין החיים למתים, בין הזיכרון לאפשרות השכחה, בין הסליחה לבין הכפרה. מעל לכל ההתלבטות היא בין השכתוב ההיסטורי המקהה את עוצמת הטרגדיה והזוועה לבין הותרתו כאנדרטת זיכרון לעדי עד.

הלב אומר הותירו החורבן בתפארתו למען ידעו הדורות הבאים. המוח אומר החיו את תפארת העם היהודי ויהא בית הכנסת החדש-ישן עדות לניצחון היהודים על מבקשי רעתם.

תהא ההכרעה אשר תהא, הנאצים המתים ואלו העוטים מסכות שונות ומשונות מביטים בהשתאות בעם הנצח אשר קם מעפר, ניער אפרו והקים מדינה לתפארת, עם אשר מתלבט בין אופן הנצחת הרשע, הפשע הזוועה, עם ישראל, חי ואינו שוכח את אחיו המומתים בימי החושך והצלמוות.

מחנך, משורר, סופר ופובליציסט.
תאריך:  08/04/2021   |   עודכן:  08/04/2021
עמנואל בן-סבו
+ריבלין ביד מרדכי: "עלינו מוטלת האחריות והחובה לזכור ולא לשכוח"
15:32 08/04/21  |  מירב ארד
הנשיא ראובן ריבלין השתתף בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ יד מרדכי. "מספר ניצולי השואה החיים בינינו הולך ומתמעט עם השנים, עלינו מוטלת האחריות והחובה לזכור ולעד לא לשכוח. להמשיך לשאת את לפיד הזיכרון איתכם, בעבורכם", אמר הנשיא בנאומו בטקס.
+רובינשטיין: הביקורת על ביהמ"ש נועדה להרוס, לא לתקן
14:31 08/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אומר בהשקת הספר "עדים אחרונים": אין לי ספק שמשפט נתניהו יתנהל בצורה מקצועית; בית הדין הפלילי בהאג סובל מפוליטיזציה ומחפש את ישראל
(רובינשטיין. חשיבות העדויות המיידיות [צילום: איציק וולף])
השקת הספר "עדים אחרונים" / ערוץ חוק ומשפט - המשפט העברי
https://www.youtube.com/playlist?list=PLyD9d-D6KQ6uZYTQCjw1wS5C0vr3TDsm5
+שבעה קני מנורה אפופים בלהבות
14:23 08/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אתרי השואה ב"ירושלים דבלקן": גטו הברון הירש, ביתו של הנער המציל ג'קיטו מאסטרו, תחנת הרכבת ממנה יצאו השילוחים לאושוויץ והאנדרטה בשולי כיכר החרות בה התחוללה "השבת השחורה"
ראש עיריית סלוניקי על הנצחת השואה / כאן חדשות
אנדרטת השואה בשולי כיכר החרות
+ראש הממשלה והנשיא הקריאו שמות נספים
13:15 08/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה, "לכל איש יש שם", נערך הבוקר בטרקלין שאגל בכנסת בסימן "עד היהודי האחרון - שמונים שנה לראשית ההשמדה ההמונית"
([צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת])
+הבתים והשווקים נשארו, היהודים נעלמו
11:13 08/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כמה מעשירי הקהילה היהודית בסלוניקי הקימו בתים מפוארים שעודם ניצבים על תילם - אבל כעת הם בידיים יווניות  ▪  לאחר שהבעלים ויורשיהם נרצחו, נטלו העירייה והממשלה את הבניינים; כל שנותר מן העבר היהודי הוא שלטים  ▪  מבין עשרות בתי הכנסת ובתי הספר נותרו בודדים בלבד
רבקה קלדרון על שואת יהודי יוון / משרד החינוך
בית הכנסת מונסטיוטס, סלוניקי
+יום הזיכרון לשואה: ליקוי המאורות
11:12 08/04/21  |  מנחם רהט   |   לרשימה המלאה
רק בודדים מסכימים להודות באטימותם הנחרצת של מנהיגי הדור הקודם, שהתעקשו שלא לעודד עליה ארצה, והעדיפו על פניה את המשך הקיום היהודי בגולה, מתוך תפיסה פסיבית שגורסת כי 'שב ואל תעשה עדיף'
(חלק מהציונות [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90])
+על ההיסטוריוגרפיה של השואה
10:37 08/04/21  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
אושוויץ ומיידנק וטרבלינקה לא היו נזכרות על פני מפת ההיסטוריה הארורה אלמלא נגדשו ביהודים חפים מפשע בדרכם למשרפות  ▪  משטר הרצח לא היה מקים את אושוויץ רק כדי להשמיד צוענים
(נקודת הכובד של השואה [צילום: איתמר לוין])
+"ישראל מחויבת לשלטון החוק ולדין הבינלאומי"
10:12 08/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
היועץ המשפטי לממשלה ציין כי המשפט שנערך בישראל לנאצי הבכיר הותיר חותם על השיטה המשפטית הנהוגה בישראל ומחוצה לה, ותרם תרומה חשובה להתפתחות המשפט הפלילי הבינלאומי  ▪  "נזכור ונבטיח: מערכת המשפט ואכיפת החוק במדינת ישראל תמשיך במחויבותה חסרת הפשרות לשלטון החוק, לערכיה היהודיים והדמוקרטיים ולעקרונות היסוד של הדין הבינלאומי"
(אדולף אייכמן בבית המשפט הישראלי)
60 שנה למשפט אייכמן / כאן חדשות
+סמוטריץ' פוגע בלקח של יום השואה
09:37 08/04/21  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
אני מצר על כך שבשבוע בו אנחנו מציינים את יום השואה נכנסו לכנסת ישראל, לבית הנבחרים שלנו, פשיסטיים גזעניים מוצהרים, המעודדים יצרים אפלים, המלבים שנאה ויוצרים דה-מוניזציה של האחר שגר בארץ הזו
(סמוטריץ'. עבד כי ימלוך [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90])
+הקורונה הרחיבה הנצחה דיגיטלית של השואה
08:46 08/04/21  |  יהודה קונפורטס   |   לרשימה המלאה
המגיפה העבירה אירועי זיכרון רבים לזום, והגבירה את השימוש בדיגיטל במוזאונים כמו יד ושם ובגופים אקדמיים ללימוד השואה  ▪  הרבה נעשה לשימור זיכרון השואה גם באמצעים הווירטואליים, אבל יש עוד הרבה מה לעשות
(הדיגיטל בשירות זיכרון השואה והמלחמה בהכחשתה [צילום: מייקל זון, AP])
+"הפתרון הסופי" אכן כמעט היה סופי
07:30 08/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
95% מיהודי "ירושלים דבלקן" נרצחו בשואה, לאחר התעללויות וסבל איומים וגם לאחר שנטלו חלק במרד היחיד בתולדות אושוויץ  ▪  בעיר שהייתה מרכז כלכלי, רוחני ותרבותי של רבבות יהודים במשך 2,000 שנה, נותר צל קלוש בלבד של אחת הקהילות המפוארות באירופה
סיפורו של יהודה ברוך / יד ושם
שרידי בית הקברות היהודי בסלוניקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מתים, חיים ובית כנסת חרב אחד
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
הפלטפורמות הדיגיטליות משמשות מאז החדירה של האינטרנט, ובפרט בשנים האחרונות, ככלי שתופס מקום מרכזי יותר ויותר בהנצחת זיכרון השואה, הנחלתו לדורות הצעירים והעצמת המאבק למניעת הכחשת השואה.
על גבעונת קטנטנה במתחם אוניברסיטת אריסטו שבסלוניקי ניצבת מנורת אבן, שקועה באדמה. למרגלותיה: חמש מצבות שיש שבורות. כאן היה בית הקברות העתיק של הקהילה היהודית, וזה כל מה שנותר ממנו: אנדרטה סמלית. העירייה וממשלת חבל מקדוניה שמו מזמן את עיניהן על השטח, והכיבוש הגרמני של העיר העניק להן את ההזדמנות להוציא לפועל את המזימה.
08/04/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
ב-15 באפריל 1945 שחרר הצבא הבריטי את מחנה הריכוז ברגן-בלזן שבגרמניה, ומצא בו 60,000 אסירים - רבבות מהם על סף המוות - ו-10,000 גופות שנערמו בחוצותיו. בימים הבאים השקיעו הבריטים מאמצי-על להציל את חייהם של השורדים, ולמרות זאת אלפים רבים גוועו לאחר השחרור. כמעט במקביל, החלו חוקרים בריטים לגבות מהניצולים עדויות על פשעי מלחמה ופושעי מלחמה - בברגן-בלזן עצמו, במחנות אושוויץ, בלודז' ובמקומות רבים אחרים.
07/04/2021  |  מחלקה ראשונה  |   ספרים
יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתח (יום ד', 7.4.21) בעצרת הפתיחה הממלכתית בכיכר גטו ורשה ביד ושם בירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בנאומו לחידוש השיחות על הסכם הגרעין. "ההיסטוריה לימדה אותנו שהסכמים כאלה, עם משטרים קיצוניים כאלה, שווים כקליפת השום. גם לידידינו הטובים ביותר אני אומר - הסכם שיסלול את דרכה של אירן לנשק גרעיני לא יחייב אותנו. מה שמחייב אותנו זה למנוע ממי שחותר להשמידנו לבצע את זממו".
07/04/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"א, מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים על היקף היהודים. הגדרות האוכלוסייה לכל המדינות, מלבד ישראל, מתייחסות לאוכלוסיית "ליבה" יהודית, הכוללת לאו-דווקא יהודים בהגדרה הלכתית, אלא אנשים המגדירים את עצמם יהודים או אנשים שנולדו להורים יהודים ושאין להם הגדרת זהות דתית או אתנית. המקור למידע שנאסף נסמך על המדור לדמוגרפיה ולסטטיסטיקה של היהודים במכון ליהדות זמננו ע"ש א. הרמן באוניברסיטה העברית בירושלים.
07/04/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il