|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

המרשם להתקדשות

התזכורת הזאת, שחוזרת עשרות פעמים בשתי פרשות אלו, נועדה להטמיע בנו את ההכרה שהיחס שאנחנו מעניקים לזולתנו נוגע לא רק ליחסים שבין אותו זולת ובינינו, אלא גם ליחסים שבינינו ובין הקב"ה
22/04/2021  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: מודי הכטמן, פלאש 90]

גם בשבת זו קוראים שתי פרשות, 'אחרי מות' ו'קדושים' והקשר התכני ביניהן די ברור, שתיהן דנות בקדושה אם כי במדרגות שונות שלה. הפרק הראשון בפרשת 'אחרי מות' דן בעבודתו של הכהן הגדול, האיש הכי קדוש בעם ישראל בבית המקדש, המקום הכי קדוש בעולם ביום הכפורים, היום הכי קדוש בשנה. בהמשך באות הנחיות להתקדשות של כל אחד ואחת מעם ישראל, הנחיות והוראות הממלאות גם את פרשת 'קדושים'. אז יהודי שרוצה להתקדש, כיצד עליו לנהוג? רש"י אומר שהדרך היא: הוו פרושים מן העריות ומן העבירה. הרמב"ן לא כל כך מסכים שדי בכך כדי להתקדש, לדעתו כדי להתקדש צריך להשקיע הרבה מעבר להקפדה שלא לעבור על איסורים מפורשים.

כמובן, שני הפירושים אמת, תלוי באיזה מדרגה אדם נמצא; יש מי שזהירות מעבירה על איסור מפורש היא השיא מבחינתו ובכך הוא מתקדש כדברי רש"י, ויש מי שכבר לא עולה בדעתו כלל אפשרות לעבירה כזאת, וההתקדשות שלו תהיה בפרישה ממותרות כדברי הרמב"ן. אבל עיון בפסוקי הפרשה מגלה תופעה מעניינת, נתיב ההתקדשות מחייב התייחסות חיובית לזולת ואפילו דאגה לרווחתו. הנה למשל כמה פסוקים מפרשת קדושים (ויקרא יט): [י] וְכַרְמְךָ לֹא תְעוֹלֵל, וּפֶרֶט כַּרְמְךָ לֹא תְלַקֵּט: לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם, אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם. [יג] לֹא-תַעֲשֹׁק אֶת-רֵעֲךָ, וְלֹא תִגְזֹל... [יד] לֹא-תְקַלֵּל חֵרֵשׁ--וְלִפְנֵי עִוֵּר, לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל... [טו] לֹא-תַעֲשׂוּ עָוֶל, בַּמִּשְׁפָּט--לֹא-תִשָּׂא פְנֵי-דָל, וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל: בְּצֶדֶק, תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ.


וזה עוד לא נגמר: [טז] לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ, לֹא תַעֲמֹד עַל-דַּם רֵעֶךָ: אֲנִי ה'. [יז] לֹא-תִשְׂנָא אֶת-אָחִיךָ, בִּלְבָבֶךָ; הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת-עֲמִיתֶךָ, וְלֹא-תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא. [יח] לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי, ה'. בסדרת פסוקים זו, בכל פסוק שני חוזרת התזכורת אֲנִי ה' או אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם. רש"י אומר שהתזכורת הזאת נועדה להזכיר לנו שיש מנהיג שאכפת לו מההתנהגות שלנו: אֲנִי ה', נאמן לשלם שכר ונאמן להפרע. ובמה שנוגע לנו נוסיף כי התזכורת הזאת, שחוזרת עשרות פעמים בשתי פרשות אלו, נועדה להטמיע בנו את ההכרה שהיחס שאנחנו מעניקים לזולתנו נוגע לא רק ליחסים שבין אותו זולת ובינינו, אלא גם ליחסים שבינינו ובין הקב"ה. ומכאן אפשר להפליג להשוואה מול המציאות המוכרת.

אהבת ישראל מלמדת על אהבת ה'

הימים האלה ידועים כ'ימי הספירה', ספירת העומר הנמשכת שבעה שבועות מפסח עד חג השבועות. השבוע הנוכחי הוא האמצעי, הרביעי מתוך אותם שבעה שבועות ושמתי לב ששורות אלו נכתבות במוצאי היום האמצעי לספירה, היום העשרים וחמשה לעומר. בשבעת השבועות אנחנו אמורים לזכך את שבע מידות הלב, מ'חסד' עד 'מלכות' כאשר בשבוע הרביעי מזככים את מידת ה'נצח'. לצירוף אותיות זה יש כמה משמעויות ולענייננו, כתוב בחסידות, נוגעת המשמעות של ניצחון במלחמה. בפשט זה מתפרש כמאמץ לנצח אויב חיצוני וזה אכן מה שרואים במציאות הימיומית, מאמץ לנצח את הזולת. אבל בפנימיות, המאמץ לניצחון אמור להיות מופנה פנימה, לנצח את הנטיות הטבעיות שלי.

וזו עבודה הרבה יותר קשה. יותר קל להאשים את הזולת בכל מה שלא מסתדר לי ולהילחם בו כדי לקבל את מה שמגיע לי לדעתי. זו הרי הנטייה הטבעית של כל אדם כמעט, להילחם עם גורם שמחוצה לו על מה שמגיע לו לדעתו. באה פרשת השבוע 'קדושים', שאותה קוראים תמיד בימי הספירה, וחושפת בפנינו את האמת תוך דרישה להתאים את התנהגותנו לאותה אמת נצחית (מידת הנצח). ובכך הרי היא פותחת, בדרישה מאיתנו להידמות לבוראנו: [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [ב] דַּבֵּר אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם--קְדֹשִׁים תִּהְיוּ: כִּי קָדוֹשׁ, אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם. אנחנו אמורים להתקדש כי זה מה שמצווה אותנו הקודש העליון והוא גם נותן לנו את הכוחות לכך, שהרי תפקידנו בעולם הוא לייצג אותו.

לייצג אותו? את הקודש העליון? איך אפשר? ובכן אפשר, אבל לא כמו שיש הטועים לחשוב שכדי להתקדש די בכך שילמדו תורה ויקיימו את מצוות ה' כגון שבת ותפילין, אלא, כמו שהארכנו לעיל, על-ידי דאגה לטובתו של הזולת ולרווחתו. ולא שמזלזלים חלילה במצוות השבת או התפילין, הרי השבת מופיעה כבר בפסוק השני: [ג] אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ, וְאֶת-שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ: אֲנִי, ה' אֱלֹקֵיכֶם. ויש בפרשה עוד הרבה מצוות שבין אדם למקום, אבל כדי להתקדש חייבים גם להקפיד על מצוות שבין אדם לחברו. חסידים שאלו את אדמו"ר הזקן, מייסד חסידות חב"ד: כתוב "ואהבת את ה' אלוקיך" וכתוב" ואהבת לרעך כמוך" איזו מצווה עדיפה? והשיב כי "ואהבת לרעך כמוך" עדיפה שכן בכך אוהבים את מי שה' אוהב. הרי כתוב (מלאכי א, ב): אָהַ֤בְתִּי אֶתְכֶם֙ אָמַ֣ר ה'.

תאריך:  22/04/2021   |   עודכן:  22/04/2021
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המערכת הפוליטית בישראל מתנהלת באופן לקוי. עסק ביש. במיוחד בשל מרכיביה הבעייתיים - הפועלים באופן הנוגד את טובת הציבור. שנאה יוקדת, חרמות וגידופים - למרבה הפרדוקס, הם-הם, ולא תוצאות הבחירות, מסכנים את מדינת ישראל במערכה חמישית.
17/04/2021  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בשנות השלושים של המאה הקודמת כתב אהרון זאב, שלימד בבית החינוך של זרם העובדים, שיר בהשראת חג החנוכה והמכבים שסומנו על-ידי הציונות החדשה כמודל לחיקוי: "אנו נושאים לפידים". בניגוד למבט הדתי-המסורתי על חג החנוכה שבמסגרתו מברכים על הניסים שקרו בימים ההם בזמן הזה, שירו של זאב מתריס ומצהיר: נס לא קרה לנו, פך שמן לא מצאנו. כאילו הוא בא לומר - אל תחשבו שהנס יקרה אם תחכו לריבונו של עולם. זה לא יקרה לעולם. רק מעשה החלוצים הנושאים את הלפידים יאיר ויסלול את הדרך לבניית הארץ.
14/04/2021  |  איציק וולף  |   מאמרים
כמי שכפאו שד, הטיל ראובן ריבלין את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, וכמי שנכנס בו שד, בעט בסמלי הממלכתיות. האיש שקרא לא לחרמות ולפסילות שלח כתב המינוי לנתניהו באמצעות שליח, והאיש שקרא לכבד את הדמוקרטיה שבר את הכלים ובמקום להתנהל על-פי כללי המשחק, בחר באינפנטיליות מכמירת לב ומקוממת להחרים את התמונה עם ראשי המפלגות, יו"ר הכנסת ונשיאת בית המשפט העליון רק כי נתניהו נמצא בתמונה.
07/04/2021  |  עידן יוסף  |   מאמרים
נאום הפתיחה במשפט נתניהו נתפס באופן אינטואיטיבי כאירוע דרמטי, המקושר בזיכרון הקולקטיבי לרגעים מכוננים. אלא שיש להזכיר, כי מדובר בזכות הקבועה כחלק מפרשת התביעה בסעיף 156 לחוק סדר הדין הפלילי. בהתאם, הזכות להקדים נאום פתיחה מוענקת גם להגנה. החוק לא קובע, כי לצדדים מוקנית הזכות להגיב לנאום הפתיחה של הצד האחר, ובית המשפט אכן לא אפשר לסניגור בועז בן-צור להגיב על נאומה של התובעת ליאת בן-ארי.
הבורר אינו כוכב סדרת טלוויזיה אלא השופט בדימוס תא"ל (מיל) אמנון סטרשנוב (73) המשמש כבורר ומגשר סטרשנוב חושף לראשונה שהתבקש להצטרף לפוליטיקה, איך כמעט מונה ליועמ"ש, הוא אינו נרתע להעביר ביקורת על המערכת המשפטית, ובשום פנים אינו מוותר על המדינה ראיון עם דעתן שלעיתים הולך נגד הרוח
06/04/2021  |  מאיר חוטקובסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il