|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

האם נתניהו על סף קריסה

הופעתו של נתניהו ב-21.4.2021 בטלוויזיה, בה הגיב על דיברי בנט לפניו, הייתה מהפחות מוצלחות הזכורות לי בשנים האחרונות. שולבו בה לא מעט סממנים המעידים על נסיגה במעמדו וביכולותיו להמשיך בתרגילים פוליטיים ולסחוף אחריו את רוב הציבור. נותרו לו ימים מעטים לקבל החלטות דרמטיות לעיצוב ממשל ימני בישראל. וכולן מחייבות הודאה בפועל בהיחלשות מעמדו, לצד אופציה ודאית פחות לשיקום שלטונו
25/04/2021  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2021   |   תגובות
[צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

נתניהו מתפקד כבר תקופה ארוכה תחת לחץ משולב וכבד: המשפט, תקשורת עויינת, לחצים בינלאומיים, משבר בריאותי ובשנתיים האחרונות גם פוליטי ההולך ומחמיר. גם אדם מוכשר, בריא גופנית ורב-כישורים בתחומים שונים, היה מתקשה לתפקד תחת מקבץ לחצים כזה. בשנתיים שלוש האחרונות, כשל מספר פעמים בהחלטות עקרוניות חשובות בנושאי הליבה הנ"ל, בניהול מערכות היחסים התומכות בהרמוניה וביציבות ממשלו ובניהול מוצלח של מערכות הבחירות התכופות, אליהן נקלעה המדינה בהנהגתו בשנתיים האחרונות.

אין לי ספק שחלק מהכשלים הם תוצאה של "התעייפות החומר" ואחרים הם תולדה של ניגוד הצרכים והדרישות, שלא איפשר אופטימיזציה של ההחלטות או הכנה וביצוע מיטביים. בתקופה האחרונה נוצר, לפחות אצלי, רושם שגובר קצב אי- ההצלחות וכי מקור הדבר הוא הצטברות האירועים והתגברות הניגודים, לצד החלשות התמיכה.

נתניהו התרגל לתפקד כשהוא המתכנן, המנהל והמבצע הראשי בכל השטחים המרכזיים או "הבעייתיים". מציאות כזו מחייבת יכולת אישית גבוהה מאוד, אבל גם תנאי סביבה תומכים - בעיקר: חופש פעולה, החלטות "בשליפה מהמותן" וסיוע טכני-תפעולי מצוות שרואה עצמו כ"פַקוּדי" הבוס ולא כשותפיו לנטל. אחרי שהרחיק מסביבתו כל מי שראה דברים באורח שונה ממנו והציב עצמו בראש הפירמידה כדוברה הראשי בכל עניין ותחום, נותר בגפו במוקד המערכה: עיבוד המידע, חשיבה, תכנון ומיזעור שגיאות.

העימות האחרון הנ"ל עם בנט, הכיל את רוב השגיאות האפשריות בנסיבות העניין. הסימן המעיד העיקרי על התדרדרות ביכולתו לנהל את המשך המאבק בהצלחה, היה מבנה תגובתו לדברים המדודים שאמר בנט זמן קצר לפניו. תגובת רה"מ הייתה מבולבלת, מלאת אי-דיוקים, שזורה התקפות אישיות חלקן שקריות ואחרות שרמת הארגומנטציה בהן נחותה ואינה אופיינית לאינטליגנציה האישית שלו. בעיקר חסר בדבריו מסר חד וברור, המגדיר את דרכו ואת גבולות המאבק, כשלרשותו כ-10 ימים בלבד להודיע לנשיא שהצליח להרכיב ממשלה, או להשיב את המנדט שקיבל.
יציאה ברייש גלי נגד השותף החשוב ביותר שלו לעיצוב פתרון סביר, מהווה הימור פזיז ומסוכן, על-רקע משקעי העבר בין השניים ורגישות הנסיבות. ניסיון חוזר לביזוי אישי, הוא שגיאה חמורה נוספת. ניסיון להכריח את בנט לקבל את דרכו כשאין בידיו שום נימוק חדש ומשכנע פרט להתקפות אישיות, מחליש את עמדותיו ופוגעות במהימנות הדברים.

ככלל, הצגת רעיון הבחירה הישירה של ראש ממשלה כפתרון לדרך ללא מוצא, בה הוא נתון, ו"כבריחה" או עקיפה כביכול של הליכה לבחירות בפעם החמישית, הוא דבר רמיה - אולי החמור ביותר שהיה בכל הדברים שנשא הפעם. הפרשנות שנתן למעשה המוצע, חמורה מכל שאר הנכלולים. בחירת ראש ממשלה אינה מאפשרת לו לבחור שרים באופן שרירותי, ללא אישור הכנסת. אלה אינם פקידים ממונים ובוודאי לא מי שמיועדים להיות חברי הקבינט המדיני ביטחוני. דווקא בנט, בהתלבטותו מול האפשרות להקים "ממשלת אחדות לאומית" מאוסף רשימות שחלוקות כמעט בכל עניין ונושא, הוכיח חשיבה מציאותית והוגנות אזרחית. ממשלת אחדות היא "פארעך" (חזון מופרך מיסודו) בעוד ממשלת "ימין" ללא תמיכת "רע"ם" היא "חלום באספמיא". טרם הצלחתי להבין מדוע סבור סמוטריץ' שעדיפה לו החלופה המסתמנת של ממשלת אחדות "מסורסת" על פני ממשלת ימין "מלא-מלא"; אינני שותף לדעה זו.

להערכתי, תחת שליטת ממשלה כזו, הסיכוי שהקפאת החלת החוק הישראלי על ההתיישבות באיו"ש תהפוך למציאות קבע גדולה בהרבה מהאפשרות שהמעוות שעשה נתניהו בנדון זה בהסכמי השלום האחרונים, יתוקן. נתניהו הולך ונדחק לפינה שאין ממנה מוצא מניח את הדעת. שמועות שעלו במהלך השבועיים האחרונים, ויוחסה להן ע"י יודעי-ח"ן כוונה להפעיל לחץ על שותפי נתניהו מהימין הקשה, גרסו שאם ימשך מצב חוסר הברירה בו נתון רה"מ, יעדיף ללכת לאופוזיציה. הליכה כזו מסוכנת עבורו, אבל מסוכנת לא פחות לגוש הימין. הליכת הליכוד לאופוזיציה, עלולה להביא להרס גוש הימין, להחזיר את הגמוניית השמאל לקדמת הבמה והגדיל את הסיכויים לאובדן השליטה על איו"ש. אם יחשוב נתניהו שהציונות הדתית היא שהפילה אותו מהשלטון בעמדותיה הקשוחות (ולפי שעה בלתי רציונליות), יראה בה גם את הגורם הפוליטי העיקרי עימו יבוא חשבון בקואליציה או באופוזיציה.

בשום פנים ואופן אין ללכת לבחירות ישירות של ראש ממשלה כתרגיל לחילוץ נתניהו מבעיותיו האישיות. אפשר לשקול זאת כשינוי שיטת הממשל, אולם תחילה יש להגדיר בכובד ראש את מכלול השיקולים והשינויים הנדרשים ורק א"כ וללא לחץ זמן מלאכותי לפנות לתהליך חקיקה מסודר, שיעגן את השיטה החדשה בחוקי-יסוד חסיני-בג"ץ.

נראה לי שהדרך היחידה נטולת הרפתקנות מסוכנת הפתוחה לפנינו כיום, היא צירוף בנט וסער לליכוד, כאשר בנט יהיה ראש ממשלה למשך שנתיים ונתניהו אחריו למשך שנתיים נוספות. צעד זה יפתח מהלך גדול נוסף של הצטרפות פורמלית לליכוד, בחירות פנימיות למוסדותיו וקריאה לגופי ימין נוספים ללכת באותה דרך. בתום השנתיים של כהונת נתניהו, יתקיימו הבחירות לכנסת ה-25, ובהן יופיע בציבור מערך פוליטי לאומי חדש, שבמסגרתו יתמודדו הכוחות העיקריים על ההגמוניה הלאומית. פתרון זה יהווה עדות חותכת לכך שנתניהו הבין שאין הוא יכול להמשיך לנהל את המדינה במניפולציות פוליטיות ועליו לקבל את הדין הדמוקרטי של הציבור, דבר שיועיל לו גם בניהול ההגנה במשפטו. אפשר גם שבכך יפתח לעצמו דרך להתמודד מחדש על ראשות הממשלה בכנסת ה-25. אם האגו של סער ונתניהו לא יאפשר פתרון זה, יש ללכת לבחירות בפעם החמישית ללא טריקים ושטיקים ולהכריע הכרעה דמוקרטית.

תאריך:  25/04/2021   |   עודכן:  25/04/2021
רפי לאופרט
+ועדת החוקה של הליכוד אישרה: נתניהו הוסמך לשבץ מועמדים ממפלגות אחרות ברשימת הליכוד
22:03 25/04/21  |  איציק וולף
ועדת החוקה של מפלגת הליכוד, בראשות יו"ר מרכז הליכוד ח"כ חיים כץ, אישרה את בקשתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והסמיכה אותו, להביא הצעה עקרונית להגשת רשימת מועמדים משותפת, בבחירות לכנסת ה-25, הרשימה ככל שתגובש, תוגש לאישור מזכירות הליכוד. ההחלטה דורשת את אישורי חברי מרכז הליכוד, שיוזמנו להצבעה בעניין ביום רביעי הקרוב
+נתניהו הציע לדרעי ולגנץ רוטציה
21:31 25/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
גורמים מטעם ראש הממשלה פנו ליו"ר ש"ס והציעו לו לכהן כראש ממשלה למשך שנה  ▪  הצעה דומה עלתה בשיחת טלפון בין נתניהו לגנץ  ▪  השניים דחו את ההצעה
(נתניהו ודרעי [צילום: הדס פרוש/פלאש 90])
+"כל הפוסל במומו פוסל"
20:22 25/04/21  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה
לנאומו של בנימין נתניהו השבוע והתקפותיו על נפתלי בנט  ▪  תכונותיו השליליות של בנט הן כאיין וכאפס מול אלו של ביבי, באותם תחומים  ▪  על כך נאמר "טול קורה מבין עיניך"
(נתניהו. רדוף רוחות [צילום: ערוץ 20])
+בנט מרכך את דרישותיו מלפיד
19:42 25/04/21  |  עידן יוסף
יו"ר ימינה נפתלי בנט מרכך את דרישותיו מיו"ר יש עתיד יאיר לפיד. במקום וטו רק לימין, תינתן זכות וטו גם לגוש השמאל. כמו-כן, לא יהיה רוב לימין בפורומים משפיעים כגון הקבינט המדיני-ביטחוני, ותהיה שוויוניות בין הגושים (כאן חדשות).
+רע"ם: לא נימנע בהקמת ממשלה
19:33 25/04/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בכירים במפלגה של מנסור עבאס הבהירו כי לא יסכימו להימנע בהצבעה על ממשלה בראשות בנט  ▪  "או שנתמוך או שנתנגד", הצהירו  ▪  נתניהו פועל לסכל את ממשלת בנט-לפיד: בליכוד מקדמים את ההצבעה שתאפשר לראש הממשלה לצרף מפלגה אחרת אם יהיו בחירות
סיעת ימינה. תלויה ברצונה הטוב של רע"ם [צילום: דוברות ימינה]
+יו"ר יהדות התורה: לנוכח המציאות - הכל פתוח
19:13 25/04/21  |  עידן יוסף
יו״ר יהדות התורה ח״כ הרב משה גפני בראיון לרדיו קול ברמה: ״אנחנו עושים כל מאמץ על-מנת שתקום ממשלת ימין, אבל הכל פתוח במיוחד כשרואים את המציאות העכשווית״.
+ח"כ סטרוק: אי אפשר לטפל באירועים בירושלים בקואליציה עם מרצ
16:51 25/04/21  |  איציק וולף
יו"ר סיעת הציונות הדתית, ח"כ אורית סטרוק, טוענת כי על כל מפלגות הימין להתאחד לקואליציה אחת שתוכל להתמודד עם המשבר הלאומי ועם האירועים בירושלים.

"אי אפשר לתת מענה למה שקורה בירושלים בקואליציה עם מפלגות כמו מרצ העבודה והמפלגות הערביות. פלגות הימין חייבות להתאחד עכשיו, לשים בצד שיקולים אישיים ומפלגתיים כדי לתת מענה לאומי למשבר", אמרה.
+מפלגת העבודה: "ממשלת השינוי שתקום מחויבת לפעול יחד"
15:19 25/04/21  |  מירב ארד
‏מפלגת העבודה מבהירה: "בימים האחרונים הציבור נחשף לתדרוכים והדלפות שלא משקפות את הנעשה בחדרי המו"מ הקואליציוני. את המו"מ להקמת ממשלת השינוי מוביל מטעם מחנה המרכז-שמאל יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. ביום שאחרי, ממשלת השינוי שתקום מחויבת לפעול יחד ולפי העקרונות המשותפים".
+סמוטריץ' במכתב פתוח לבנט: עוד לא מאוחר להתעשת
14:51 25/04/21  |  מירב ארד
יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' במכתב פנייה ליו"ר ימינה, נפתלי בנט: "נפתלי אחי, עוד לא מאוחר להתעשת. חזור בך ובוא נשלב ידיים כדי להקים ממשלת ימין. בא ניפגש ביחד, אתה ואני, עם גדעון. ניפגש ביחד עם נתניהו, עם דרעי וליצמן. נשב איתם בנפרד וביחד. נהפוך כל אבן ביחד כדי להצליח. בא נחזור לימים הטובים שבהם אתה ואני רותמים את הכישורים והיכולות הפוליטיות שלנו ביחד כדי לתמרן את המערכת הפוליטית למקומות הטובים למדינת ישראל."
+סיעת ימינה: מאוחדים מאחורי מדיניות בנט להקמת ממשלה
13:58 25/04/21  |  מירב ארד
סיעת ימינה התכנסה (יום א׳) לישיבה, במהלכה עדכן יו"ר התנועה, נפתלי בנט, את חברי הסיעה במאמצים להקמת ממשלה מתפקדת ויציבה בישראל. סיעת ימינה עומדת מאוחדת ואיתנה מאחורי מדיניות בנט להקמת ממשלה ולמניעת בחירות חמישיות והידרדרות לכאוס.העדיפות היא להקמת ממשלת ימין תחילה, ובמקביל לפעול להקמת ממשלת אחדות לאומית. רק אם שתי האפשרויות לא יתאפשרו, ולאחר שימינה עשתה כל מאמץ להקים ממשלה טובה בישראל, נלך בלית ברירה לבחירות חמישיות.
+נחוץ גישור
12:30 25/04/21  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
ברגע זה מופנית הקריאה שמאלה, אל העבודה ומרצ  ▪  ואם לא יגיעו להסכם כי אז כולנו נשקע בספר במדבר ובמשנה שאחרי
(מיכאלי. לא ליפול בפח [צילום: סבסטיאן שיינר/AP])
+הוועדה המסדרת תתכנס מחר למינוי ועדות
11:21 25/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הוועדה תדון בהקמת ועדת חוץ וביטחון ובהקמת ועדת כספים, ובהצעה למנות ליו"ר הכנסת ארבעה סגנים - סגן אחד מטעם מפלגת הליכוד ושלושה מטעם גוש השינוי
([צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת])
+מזכ"ל העבודה: לקיים בחירות לתפקיד בהקדם האפשרי
11:10 25/04/21  |  איציק וולף
בפגישה שנערכה הבוקר בין מזכ״ל מפלגת העבודה, עו״ד ערן חרמוני לבין יו״ר העבודה, ח״כ מרב מיכאלי, דרש חרמוני כי יתקיימו בחירות דמוקרטיות לתפקיד המזכ״ל בהקדם האפשרי.

על אף שבהחלטת ועידת המפלגה שהתקיימה ערב הבחירות הוחלט להאריך את כהונת המזכ״ל, ציין חרמוני בפגישתם כי ראוי שיתקיים תהליך בחירות דמוקרטי בו יתמודד ויבקש את אמון החברים לכהן קדנציה נוספת.

+סמוטריץ': אולי הגיע הזמן להחליף את נתניהו
08:19 25/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
יו"ר מפלגת הציונות הדתית, שהתחייב לתמוך רק בממשלה בראשות נתניהו, ציין אמש שייתכן שהגיע הזמן להחלפת ראש הממשלה  ▪  הדברים נכתבו בעקבות דברי נתניהו שקרא להרגעת "כל הצדדים" בירושלים  ▪  ח"כ זוהר: כפיות טובה מצד סמוטריץ'
([צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
+סחטנות, קומבינות וקונץ-פטנטים-עולם תחתון
08:13 25/04/21  |  צ'לו רוזנברג   |   לרשימה המלאה
נניח שתתקיימנה בחירות לראשות הממשלה, האם הבחירות אינם אסון למדינה כפי שנתניהו ואנשיו טענו? מה ההבדל בדיוק בין בחירות כלליות לבחירות לראשות הממשלה?
(נתניהו ובנט. כנסת הזויה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם נתניהו על סף קריסה
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
25/04/21 11:33
2
קורא משועשע
25/04/21 13:50
3
רפי לאופרט
25/04/21 17:16
 
באום
25/04/21 18:41
4
מ. עמיר
25/04/21 18:05
 
רפי לאופרט
27/04/21 16:46
5
הירונימוס
25/04/21 19:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2021
יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', שיגר עקיצה לעבר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ורמז פוליטי שלפיו התמיכה של מפלגתו בליכוד אינה מובטחת. זאת, לנוכח תגובה שפרסם ראש הממשלה אמש, אשר השוותה בין האלימות של היהודים לבין האלימות של הערבים בירושלים.
25/04/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בוקה ומבולקה במערכת הפוליטית הנמצאת על הקצה. הליכוד מריח סכנה ממשית, לכן כל התרגילים המלוכלכים העולים על דעתו של אדם שפל מקבלים את הכשר בד"ץ בראשות אריה דרעי וחבריו. כמובן הכל למען המדינה... התנהלותם של ראשי המפלגות המתנגדים לביבי גם היא מוזרה, גסה, אפילו מטורפת. במצב איום זה, מנסה הנאשם בפלילים חמורים או "בנימין הראשון" כפי שכונה על-ידי איתמר לוין בטורו, לחרב את המדינה כולה ובלבד שהוא וחבורת ההזויים הסרה למרותו כעדר כבשים, ינחילו לנו כאן דיקטטורה נוסח ספרד של פרנקו. למען זאת, כל התרגילים המלוכלכים, כל הניסיונות הנלוזים, כל ההצעות המזוויעות, מועלים עתה אל קדמת הבמה הפוליטית.
יו"ר הליכוד, ראש הממשלה בנימין נתניהו, מעוניין בהכשרת האפשרות של ריצה משותפת עתידית בבחירות יחד עם סיעות שיתמכו בממשלה בראשותו בכנסת הנוכחית.
25/04/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
יושב-ראש ימינה ח"כ נפתלי בנט, הודיע על החלטתו לפתוח במו"מ להקמת "ממשלת אחדות לאומית". צעדו החריג של בנט נעשה עתה - בעוד המנדט להקמת הממשלה נתון עדיין בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.
23/04/2021  |  יואב יצחק  |   חדשות
יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' מתנצל (יום ו', 23.4.21) בפני הימין על שלא התריע באופן ברור יותר על המהלך של נפתלי בנט ואיילת שקד מימינה.
23/04/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il