|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
עולים ממרוקו. הגיעו כמשפחה [צילום אילוסטרציה: פריץ כהן/לע"מ]
המשפחה שלנו

עיצוב מחדש של פני החברה

בעשרות השנים האחרונות, כתוצאה מתפיסות תרבותיות המבקשות לעצב מחדש את פני החברה, חלו תמורות ושינויים בהתייחסות המקובלת למוסד המשפחה מאמר ראשון בסדרה
28/04/2021  |   יגאל לוינשטיין   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
השפעה שלילית
לנגד עינינו נוצר מצב מדאיג בו מוצאת עצמה החברה הישראלית מושפעת באופן עמוק מערכי התרבות השליליים של אירופה, בעוד ערכים אלה אינם עולים בקנה אחד אפילו עם קריטריונים אנושיים בסיסיים

תהליכים בקצב מואץ
השינויים התרבותיים מתרחשים בקצב מהיר הרבה יותר מאשר בימים עברו. תהליכים שבעבר נדרשו להם שנים על-מנת לחלחל ולשנות את דפוסי החברה, מתרחשים כיום בזמנים קצרים הרבה יותר, ויוצרים דינמיקה שפעם לא הייתה קיימת

במשך אלפי שנות קיומו, העמיד עם ישראל את התא המשפחתי במרכז הווייתו ושמר מכל משמר על חוסנו ובריאותו. שימור ערכי המשפחה וטיפוחם היה מאז ומעולם ערכים אנושיים בסיסיים, והיווה ערובה לחיים נורמליים ותקינים של היחיד והחברה. אף חכמינו זיכרונם לברכה הדגישו פעמים רבות את חשיבותו העליונה של מוסד המשפחה והדריכו אותנו כיצד לבנות אותו בצורה נכונה.

חז"ל לימדו אותנו כי 'כל אדם שאין לו אישה - שרוי בלא שמחה, בלא ברכה, בלא טובה, בלא תורה, בלא חומה, בלא שלום' (יבמות סב, ב). דבריהם מעידים כאלף עדים על המשקל האדיר אותו נותנת היהדות למסגרת הזוגית והמשפחתית. לאור תפיסה זו היווה ערך המשפחה בישראל גורם חזק, יציב ובלתי ניתן לערעור לאורך כל הדורות. גם באנושות הכללית תפס התא המשפחתי מקום של כבוד, מתוך הבנה עד כמה הוא נחוץ לבניין היחיד והחברה.

אולם בעשרות השנים האחרונות, כתוצאה מתפיסות תרבותיות המבקשות לעצב מחדש את פני החברה, חלו תמורות ושינויים בהתייחסות המקובלת למוסד המשפחה. אדם המתבונן בתהליכים אותם עוברת החברה המערבית יכול לזהות בצורה ברורה כרסום הולך וגובר ביחס למעמדה של המשפחה. הדבר מתבטא באחוזי הגירושין המטפסים ועולים, באחוזי הילודה הפוחתים והולכים (ישנם מקומות בעולם המערבי בהם אחוזי הילודה נמצאים מתחת לממוצע הנדרש לשימור החברה), בייאוש מעצם מסגרת הנישואין, ובעוד תופעות רבות.

תמורות אלו ביחס למוסד המשפחה, למרות שמקורן בתפיסות מערביות שאינן יהודיות, חודרות אט-אט גם לרבדיה השונים של החברה בישראל, חרף היותה שמרנית ומסורתית ביסודה. אומנם קיים בחברה הישראלית יחס בסיסי של כבוד והערכה למסגרת הנישואין, דבר המתבטא למשל בשיעורי ילודה ההולכים וגדלים, אך אי-אפשר להתעלם מכך שבשנים האחרונות חלים גם בישראל שינויים לרעה ביחס למעמד המשפחה. הנתונים הסטטיסטיים מראים כי גם במדינת ישראל אחוזי הגירושין עולים מדי שנה (כ-30% נכון להיום), גיל הנישואין הולך ועולה ותופעת הרווקות הולכת ומתרחבת. גם בישראל הולכות ומשתלטות על השיח הציבורי תפיסות ליברליות-רדיקליות ביחס למושג 'זהות מינית', 'מגדר', ועוד כיוצא בזה. לנגד עינינו נוצר מצב מדאיג בו מוצאת עצמה החברה הישראלית מושפעת באופן עמוק מערכי התרבות השליליים של אירופה, בעוד ערכים אלה אינם עולים בקנה אחד אפילו עם קריטריונים אנושיים בסיסיים.

בנוסף לכך יש לשים לב, כי השינויים התרבותיים עליהם הצבענו מתרחשים בקצב מהיר הרבה יותר מאשר בימים עברו. תהליכים שבעבר נדרשו להם שנים על-מנת לחלחל ולשנות את דפוסי החברה, מתרחשים כיום בזמנים קצרים הרבה יותר, ויוצרים דינמיקה שפעם לא הייתה קיימת. דבר זה נובע משתי סיבות: א. הטכנולוגיה והמדיה מאפשרות להעביר כמויות אדירות של מידע ממקום למקום בזמן אפסי; ב. הכוחות המנהלים את העולם הדמוקרטי, קרי האקדמיה, המשפט והתקשורת, מקדמים ודוחפים באופן יזום ומאורגן את תפיסות העולם ה'סּופר' ליברליות שהוזכרו לעיל. שינויים אלו הם כל כך מהירים עד שהם יוצרים מצב בו עוד לפני שהאדם שם לב לשינוי המתחולל סביבו - כבר מוטמע שינוי זה באופן עמוק ומערכתי והופך להיות חלק מעולם הערכים ה'מחייב' את החברה המודרנית.

מטרת סדרת מאמרים זו היא לנתח את התהליכים התרבותיים העוברים בעת האחרונה על החברה בישראל, ומתוך כך לחזק את ערך המשפחה הישראלית ולהעמיק בהבנת תפקידה וחשיבותה. ננתח את הגורמים לתהליך ערעור התא המשפחתי בחברה המערבית, ובמקביל נציג את תפיסת העולם היהודית, הרואה במשפחה את צורת החיים השלמה והמתוקנת של האדם.


מאפייני התרבות המערבית

הפעלת העיקרון נגד היהדות
אחד ממאפייני הפוסט-מודרנה הוא ההבנה וההכלה שהיא מגלה כלפי כל הזרמים והתפיסות. תרבות זו מוכנה לקבל כל תפיסה כלגיטימית, כל עוד היא אינה טוענת שיש אמת מוחלטת ומחייבת. את העיקרון הזה מפעילה הפוסט-מודרנה גם כלפי היהדות. היא טוענת כי היא מוכנה לקבל שיח של 'זכויות הפרט' על פיו יש לכל יהודי את הזכות לחיות על-פי ערכיו ואמונתו, אך היא דורשת במפגיע שאיש לא יטען שערכי התורה מחייבים את כולם. כך היא מציירת את עצמה כתפיסה שאינה נלחמת כנגד היהדות והתורה, בעוד שלאמיתו של דבר היא שומטת בצורה החזקה ביותר את הקרקע מתחת לתפיסה היהודית, שהרי אם אין אמת מוחלטת אזי אין כל משמעות לתורה מן השמים ולערכים אלוקיים שכל מהותם היא היותם מוחלטים ונצחיים

על-פי התפיסה הפוסט-מודרנית לא ניתן כלל לדבר על ערכים מוחלטים אלא רק על ערכים יחסיים וסובייקטיביים. כל אחד חש את 'האמת' שלו ואין מה לדון עמו אם הוא צודק או לא, שהרי אין דבר כזה שנקרא 'צדק מוחלט'. מובן מאליו שבאווירה תרבותית כזו מתנפצים הרבה 'מיתוסים' ונשברות הרבה מוסכמות

בעולם המודרני שולטת כיום תפיסת העולם המערבית. בתפיסת עולם זו קיימים צדדים חיוביים וצדדים שליליים, ואור וחושך משמשים בה בערבוביה. בצידה החיובי, אחראית התרבות המערבית לתהליכים רבים שהשפיעו לטובה על החברה האנושית, ומפירותיהם אנו נהנים עד היום. למשל, תרבות זו יכולה לזקוף לזכותה את תיקון העוולות האנושיות ששררו בעולם במשך מאות בשנים.

היא נלחמה כנגד הדיכוי, האפליה והרודנות שהיו נהוגים במשך דורות כלפי השכבות החלשות והצליחה בכך. היא דאגה לשוויון זכויות, לשוויון מעמדות וליצירת הזדמנויות שוות לכל אדם. תרבות זו גם אחראית ליצירה, לפיתוח ולקדמה בכל תחומי החיים: במדע, בבריאות, בתעשיה, במסחר, בכלכלה ובטכנולוגיה. היא זו שלמעשה הוציאה את העולם האנושי מהבערות ומהנחשלות ששלטו בו בתקופת ימי הביניים והעניקה לו את ההשכלה ואת הקדמה. מבחינות אלו, תרמה התרבות המערבית תרומה משמעותית למין האנושי.

אולם בתרבות המערבית ישנם גם צדדים שליליים. ככל תרבות אנושית, עוברת גם תרבות זו שינויים ותמורות, ודפוסי החשיבה שלה משתנים כל הזמן. השינוי הבולט ביותר שהתחולל בתרבות המערבית בעת החדשה מתבטא במעבר מהתפיסה המודרנית לתפיסה הפוסט-מודרנית. נסביר בקצרה: בתקופה המודרנית העמידה התרבות המערבית את האדם ואת כשרונותיו במרכז עולם הערכים שלה. היא העלתה על נס את החשיבה הרציונלית ככלי לבירור האמת ועודדה מאוד את המחקר ואת החשיבה החופשית. בתקופה זו צמחו ועלו אידיאולוגיות למיניהן, שתכליתן הייתה להביא מוסר וצדק לעולם. החשיבה הרציונלית של האדם הולידה כל מיני תיאוריות חברתיות, כדוגמת הסוציאליזם והקומוניזם, שמטרתן הייתה לגאול את העולם מייסוריו ולשים קץ לסבל האנושי.

אולם בניגוד לציפיות, התפיסות הללו לא רק שלא הביאו צדק ותיקון מוסרי לעולם, אלא יצרו את ההפך הגמור. הן גרמו לשתי מלחמות עולם קשות ואכזריות, והביאו לשפך דם נורא ולאובדן צלם אנוש. שבר זה גרם לקריסת התפיסות האידיאולוגיות ובישר על תחילתה של התקופה הפוסט-מודרנית. בתקופה זו התייאשה החברה האנושית מהיכולת למצוא את האמת ואת הצדק, ומתוך כך הגיעה למסקנה כי אין כלל אמת מוחלטת.

על-פי תפיסה זו, לא ניתן כלל לדבר על ערכים מוחלטים, אלא רק על ערכים יחסיים וסובייקטיביים. כל אחד חש את 'האמת' שלו, ואין מה לדון עמו אם הוא צודק או לא, שהרי אין דבר כזה הנקרא 'צדק מוחלט'.

מובן מאליו שבאווירה תרבותית כזו מתנפצים הרבה 'מיתוסים' ונשברות הרבה מוסכמות, שהרי לשיטה זו שום דבר אינו 'טאבו' ועל כל דבר ניתן לערער. מוסד המשפחה, בהיותו אבן היסוד של החברה, הולך אף הוא ומתערער מכוח תפיסה זו. שהרי עולם הערכים הוא אחד הגורמים המרכזיים שסביבו מתלכדת חברה או משפחה. אידיאלים, אמונות ותפיסות עולם הם ה'דבק' המאחד את החברה וכור ההיתוך המגבש את הזהות שלה. מכוחם נבנית המוטיבציה לחיות ביחד זה לצד זה ולהתמסר איש למען רעהו.

בהעדר ערכים ואמיתות מוחלטות הולכת ה'אנוכיות' ומתגברת, והמעגלים השונים בחברה הולכים ומתפרקים, ובראשם התא המשפחתי. זו הסיבה המרכזית מדוע אנו עדים בשנים האחרונות לשחיקה בלתי פוסקת של מעמד המשפחה בחברה המערבית.

לפני שנמשיך לבחון מזוויות נוספות את השפעת התפיסה הפוסט-מודרנית על ערכי המשפחה, יש לחדד נקודה נוספת שתסייע להבין עד כמה מורכב המאבק בתפיסה הפוסט-מודרניסטית.

כפי שאמרנו, אחד ממאפייני הפוסט-מודרנה הוא ההבנה וההכלה שהיא מגלה כלפי כל הזרמים והתפיסות. תרבות זו מוכנה לקבל כל תפיסה כלגיטימית, כל עוד היא אינה טוענת שיש אמת מוחלטת ומחייבת.

את העיקרון הזה מפעילה הפוסט-מודרנה גם כלפי היהדות. היא טוענת כי היא מוכנה לקבל שיח של 'זכויות הפרט' על פיו יש לכל יהודי את הזכות לחיות על-פי ערכיו ואמונתו, אך היא דורשת במפגיע שאיש לא יטען שערכי התורה מחייבים את כולם. כך היא מציירת את עצמה כתפיסה שאינה נלחמת כנגד היהדות והתורה, שהרי היא מאפשרת לכל יהודי לשמור תורה ומצוות על-פי אמונתו, בעוד שלאמיתו של דבר היא שומטת בצורה החזקה ביותר את הקרקע מתחת לתפיסה היהודית, שהרי אם אין אמת מוחלטת אזי אין כל משמעות לתורה מן השמים ולערכים אלוקיים שכל מהותם היא היותם מוחלטים ונצחיים.

יוצא, שלעומת מאבקים מול תרבויות אחרות בעבר, בהם היה ברור כי התרבות הזרה היא 'אויב' ושישנו הכרח קיומי להילחם כנגדה, במאבק מול תרבות המערב הדברים פחות ברורים ויכולים אף להטעות. כאן ה'אויב' התרבותי סמוי מן העין, וממילא השפעתו עלולה להיות עמוקה והרסנית יותר מאשר 'אויב' תרבותי גלוי שהצורך להיאבק נגדו ברור מאליו.

מתוך החוברת "המשפחה שלנו - ערכי המשפחה אל מול התרבות הפוסט-מודרנית" בהוצאת תנועת "בואי הרוח". לתגובות, תרומות, קבלת החוברת והפצתה,
ולהקדשת החוברות הבאות: boiharuach@gmail.com
תאריך:  28/04/2021   |   עודכן:  28/04/2021
יגאל לוינשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גדעון סער יקר,
27/04/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
המצלמה לא משקרת: סוף מעשה בבורות תחילה? תשאלו את גלעד קריב והסצינה המשעשעת בכנסת ולקינוח ההסתת וגם ירשת?
27/04/2021  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
"שמעו מלכים והאזינו רוזנים" - הלא הם לפי סדר הא"ב נפתלי בנט ובני גנץ וניצן הורוביץ ואביגדור ליברמן ויאיר לפיד ומרב מיכאלי וגדעון סער: דלו מפתפותי הביצים שלכם. אין, ח"כ מיכאלי, שברי מפלגות בעד נתניהו שיתמכו בממשלת שינוי, זה חלום באספמיה המשקף את הינזרותך מלקבל החלטות אמיצות.
27/04/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אבקש לצטט לפניכם פסוקים מתוך ספר המציאות-דמיונית העכשווי. פרסם אותו עיתונאי נורמטיבי כמדומה בצד הימני של המפית. בכוונתי לפרש את התורה שלו. נכתב שם: "... כתב הלורד אקטון את המימרה האלמותית: 'כוח נוטה להשחית, וכוח מוחלט משחית באופן מוחלט'. חשיבותה של המימרה הזאת היא היותה תמרור אזהרה מפני כוחו של שלטון. של כל שלטון. ומכאן - הצורך לבזר את השלטון, כדי למנוע ריכוזו של הכוח בידיו של אדם אחד או של קבוצה אחת". נשמע מאוד תמים והגיוני. הלורד מדבר על כוח, הכתב מחבר אותו עם שלטון (כל שלטון), ומוסיף מסקנה: מכאן הצורך לבזר את השלטון (כל שלטון - זוכרים?). ואז מגיע פרק מהתנ"ך המתייחס ממש לכאן ועכשיו. "כאשר משלחת של זקני ישראל פנתה לשמואל בדרישה למנות מלך, הזהיר אותם שמואל מפני השלכות המינוי:
27/04/2021  |  אורי שרגיל  |   יומני בלוגרים
התנהגות שלילית של לומד תורה - גורמת לחילול שם שמים. אם יהודי דתי-חרדי אינו מדבר יפה, אם הוא מזלזל בשומעיו, אם הוא מרמה במסחר, אם הוא פוגע במוסר, אומרים האנשים: אם ככה מתנהג דתי, יותר טוב להיות חילוני. אם ככה נוהג מי שלומד תורה, הרי שיותר טוב לא ללמוד תורה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il