|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
איך מלבישים את הבית? טרנד עיצוב הקירות
קבוצת ירדן
פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים

חזרנו למאמר משנת 1986 על המלחמה בטרור

מר נתניהו, תקשיב למר נתניהו

המדיניות הנבונה היחידה מול הטרור היא סירוב להיכנע ונכונות להפעיל כוח אם הממשלה מפגינה חולשה מול הטרוריסטים, עלול חלק מן הציבור ליטול את החוק לידיו
13/05/2021  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
ספר פורץ דרך

המדיניות היחידה: סירוב להיכנע
המדיניות הנבונה היחידה היא – סירוב להיכנע ונכונות להפעיל כוח... אותם העקרונות עצמם, המנחים את התנהגותנו לגבי תופסיהם של בני ערובה, חלים גם על סוגי טרור אחרים. בין שהמדובר הוא ברציחות פגע וברח ובין שהנידון הוא הנחת פצצות, צריך שהטרוריסט יחשוש תמיד לאפשרות של תגובה נמרצת מצד קורבנותיו. אם יאמין, שאלה האחרונים ישיגו אותו ויענישוהו על מעשיו, בה במידה יחדל מפעולותיו

סכנת נטילת החוק לידיים
כשממשלה מגלה חולשה בעמידתה בפני טרוריסטים, תובעים האזרחים פעולה. אם אין הממשלה מספקת תביעה זו, עלול חלק מן הציבור ליטול את החוק לידיו ולפנות אל גורמים פוליטיים קיצוניים. ושוב: חובתה הראשונה של כל ממשלה היא להגן על אזרחיה. מבוכה או פסיחה על שתי הסעיפים, בין שאלה מוסברים בתירוצים שונים ובין שהם מוצגים כפי שיקולים "מוסריים", כביכול, אינם מרמים איש, ובוודאי לא את הטרוריסט

  • בשנת 1986 פורסם באנגלית הספר Terrorism: How the West Can Win. שנה לאחר מכן הוא פורסם בעברית תחת הכותרת "הטרור: כיצד יוכל המערב לנצח". את הספר ערך בנימין נתניהו, שהיה אז שגריר ישראל באו"ם, והוא התבסס על כנס בנושא זה שהתקיים בניו-יורק ב-1984. ההרצאות והמאמרים היו של כותבים מכובדים ביותר, ובהם ג'ורג' שולץ, שר החוץ האמריקני דאז; דניאל מוינהאן וג'ין קירקפטריק, שהיו שגרירי ארה"ב באו"ם; ארתור גולדברג, שהיה שופט בביהמ"ש העליון של ארה"ב; נשיא בית המשפט העליון דאז, מאיר שמגר; שר הביטחון דאז, יצחק רבין; שר המשפטים האמריקני דאז, אדווין מיז; ויליאם ובסטר, שהיה אז ראש ה-FBI; ושר הביטחון לשעבר, משה ארנס.

    נתניהו עצמו תרם לספר את המאמר הפותח ואת המאמר המסכם, ששמו כשם הספר. הכנס והספר עוררו הדים רבים ונחשבים לאבן דרך במאבק בטרור הבינלאומי. הם גם פרסמו את שמו של נתניהו - ובצדק - כאדם בעל חזון ותפיסת עולם באחד הנושאים המשמעותיים ביותר שעל סדר היום העולמי. הוצגו בו תפיסות שהיו חדשניות לזמנן, אך כיום הן מקובלות על הכל, כמו הצורך בשיתוף פעולה בינלאומי במאבק בטרור, ההיבטים החוקיים וההיבטים התקשורתיים של המלחמה נגדו וההיבטים התקשורתיים. מאמרו של נתניהו היה ונותר מאיר עיניים, וחזרנו אליו לנוכח המתחולל בימים אלו בישראל - הן מול החמאס והן בזירה הפנימית. הקטעים שלהלן מובאים כלשונם וללא הוצאתם מהקשרם. איננו מוסיפים אף מילה משלנו.


הכל מסכימים לדבריו של צ'רצ'יל, שחובתה הראשונה של כל ממשלה היא להגן על אזרחיה. גם אם לא בכל מקרה של אסון טבע יבדקו האזרחים אם ממשלתם ממלאת חובה זו, תמיד יעשו את הדבר, ובחומרה, במקרים של התקפות מזוינות. האזרח מפנה אצבע מאשימה כלפי מנהיגיו, כאומר: הטלתי עליכם את החובה העליונה להגן עלי והפקדתי בידיכם את הסמכות ואת האמצעים הדרושים לעשות את הדבר. נכשלתם, ועל כן מעלתם באמוני.

לאחר שהטרוריסט החדיר בציבור את התחושה, שהממשלה היא חסרת אונים והוא עצמו בלתי מנוצח, יקצור את פירותיו האמיתיים, שכן עכשיו הוכשרה הקרקע הפוליטית לשלב השני והמכריע באסטרטגיה שלו – העיון בדרישותיו. אין המכוון כאן לדרישות טקטיות דווקא (כגון יציאה למקום מבטחים, כסף, שחרור טרוריסטים כלואים וכדומה), אלא לתביעות המדיניות, שהטרוריסט מתיימר לייצגן. חלקים מן הציבור – או ביתר דיוק, כלי התקשורת – ידרשו עכשיו מן השלטונות, שיעיינו בדרישותיהם של הטרוריסטים.

[...] הטרוריסט, כמובן, אינו מעוניין במו"מ אמיתי, אלא בכניעה. כל עוד יוכל לקיים את הלחץ, כל עוד יוכל ליזום התקפות בתדירות ובאלימות גוברות והולכות, יוסיף להתקדם לקראת מטרתו. לפיכך המשימה הראשונה במעלה במלחמה בטרור היא להחליש, ובסופו של דבר להרוס, את יכולתו של הטרוריסט ליזום התקפות שיטתיות. [...] אפשר ואפשר לבלום את הטרור. ברגע שפוגעים ביכולתו להנחית מהלומות חוזרות ונשנות, נשבר כוחו.

[...] כיצד צריכות ממשלות מותקפות [במשברים של בני ערובה] להגיב? ברור הדבר, שאין כאן שאלה של בחירת המדיניות הנבונה, אלא זו של בחירת האמצעים הדרושים. שכן המדיניות הנבונה היחידה היא – סירוב להיכנע ונכונות להפעיל כוח. זוהי מדיניות, שאומרת למעשה לטרוריסט: איננו נכנעים לדרישותיך; אנו דורשים ממך לשחרר את בני הערובה; אם לא תעשה זאת בדרכי שלום, אנו מוכנים להפעיל כוח. אנו מציעים עסקת חליפין פשוטה: חייך תמורת חייהם של בני הערובה. לשון אחר: ה"עסקה" היחידה שאנו מוכנים לעשות עימך היא זו: אם תיכנע ללא מאבק – תישאר בחיים.

[...] אותם העקרונות עצמם, המנחים את התנהגותנו לגבי תופסיהם של בני ערובה, חלים גם על סוגי טרור אחרים. בין שהמדובר הוא ברציחות פגע וברח ובין שהנידון הוא הנחת פצצות, צריך שהטרוריסט יחשוש תמיד לאפשרות של תגובה נמרצת מצד קורבנותיו. אם יאמין, שאלה האחרונים ישיגו אותו ויענישוהו על מעשיו, בה במידה יחדל מפעולותיו. עקרון ההרתעה פועל על הטרוריסט לא פחות משהוא פועל על כל אדם אחר. [...] פעולות תגמול וצעדי מנע נגד הטרור הם, אפוא, צורה יעילה של הגנה עצמית.

שלילת הצורך באמצעים אלה וטשטוש הצדקתם המוסרית יש בהם כדי לערער עיקרון יסודי, שעליו מושתתת מרותן של ממשלות. כשממשלה מגלה חולשה בעמידתה בפני טרוריסטים, תובעים האזרחים פעולה. אם אין הממשלה מספקת תביעה זו, עלול חלק מן הציבור ליטול את החוק לידיו ולפנות אל גורמים פוליטיים קיצוניים. ושוב: חובתה הראשונה של כל ממשלה היא להגן על אזרחיה. מבוכה או פסיחה על שתי הסעיפים, בין שאלה מוסברים בתירוצים שונים ובין שהם מוצגים כפי שיקולים "מוסריים", כביכול, אינם מרמים איש, ובוודאי לא את הטרוריסט.

[...] המערב יכול לנצח במלחמה נגד הטרור, ובמהירות יחסית. הוא יכול לחשוף את דו-פרצופיותו, ולהעניש את מחולליו ואת פטרוניו. אבל תחילה עליו להתגבר על חולשתו הפנימית. הדבר דורש אומץ לב מכמה בחינות.

ראשית, צריכים מנהיגי המדינות המערביות לגלות אומץ פוליטי בהצגת האמת בפני הציבור, ותהא האמת בלתי נעימה ככל שתהיה. עליהם להיות מוכנים לקבל החלטות קשות ולנקוט צעדים, שיהיו כרוכים אולי בסיכונים ושעלולים אפילו להסתיים בכישלון ולהמיט עליהם ביקורת נוקבת.

[...] אתגר הטרור מחייב תשובה. הברירה היא בין חברה חופשית המבוססת על חוק ואנושיות ובין ברבריות בשירות העריצות והכוח הגס, הפושה כנגע. מבוכה וחולשה אפשרו את עליית הטרור. בהירות ואומץ לב יבטיחו את מפלתו.

תאריך:  13/05/2021   |   עודכן:  13/05/2021
איתמר לוין
+הופצצה דירת ראש מערך הכטב"ם של חמאס
18:42 13/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

+מטח רקטות מרצועת עזה על באר שבע
18:25 13/05/21  |  איציק וולף
אזעקות נשמעו ברחבי העיר באר שבע, לאחר שמחבלים ירו מרצועת עזה מטח רקטות לעבר בירת הנגב.
+עשרות פעילי חמאס חוסלו בתקיפת חמ"ל התצפיות בעזה
17:49 13/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

+צה״ל תקף ארבע דירות מבצעיות של מפקדים בחמאס
17:30 13/05/21  |  איציק וולף
כלי טיס של צה״ל תקפו דירה מבצעית של סגן מפקד גדוד ג׳בלייה של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה, ממנה נוהלו התקיפות האחרונות.

בנוסף, צה"ל תקף שלוש דירות מבצעיות נוספות: של מפקד פלוגה בגדוד סג'עיה בצפון הרצועה, מפקד פלוגה בשאבורע בצפון הרצועה ומפקד פלוגה בדיר אל באלח במרכז הרצועה. דובר צה"ל מסר כי משלוש הדירות נוהלו התקיפות האחרונות ומחלקן תקיפות עבר.
+סוכם: עדיפות חקירתית לאירועי אלימות לאומנים
16:54 13/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

+הצתת בית הכנסת בלוד גרמה לזיהום אסבסט
16:35 13/05/21  |  איציק וולף
בעקבות ההתפרעויות שהתרחשו בימים האחרונים בעיר לוד, נשרף כליל בית הכנסת "בית ישראל" ברחוב ברנר בעיר. תקרת בית הכנסת הייתה עשויה בחלקה מאסבסט צמנט. בעקבות שריפה זו, נוצר מפגע אסבסט כמשמעותו בחוק ואין להיכנס אליו או להוציא ממנו חפצים בשל זיהום האסבסט.

מפגע אסבסט עלול להיווצר, בין היתר, במצב שבו נשרפים לוחות האסבסט-צמנט במבנה, וסיבי האסבסט המסרטנים משתחררים לאוויר. הסיבים, עלולים לגרום נזק בריאותי בלתי הפיך לשוהים במבנה ובסביבתו, לעובדים ולעוברים בסמוך לאתר, ולתושבים המתגוררים במבנה ובסמוך אליו.

המשרד להגנת הסביבה ונציגי היחידה הסביבתית של עיריית לוד פעלו לאיתור בעל הנכס ומסרו לו הנחיות לטיפול מיידי במפגע באמצעות קבלן מורשה לאסבסט. אתמול ביצע קבלן מורשה מטעם עיריית לוד תיחום ושילוט במקום, המזהיר מפני הסכנה, וביצע אינקפסולציה (התזה של חומר מלכד למניעת ריחוף הסיבים) בשטח המפגע. המשרד להגנת הסביבה הוציא היום (ה') היתר להסרת האסבסט ולביצוע עבודות להסרת המפגע בשטח על-ידי קבלן מורשה והעבודות החלו.

"המשרד עובד בשיתוף פעולה עם עיריית לוד והיחידה הסביבתית של לוד לטיפול מלא במפגע ולהסרתו, וימשיך לסייע ככל שיידרש", לשון הודעת המשרד להגנת הסביבה.
[צילום: דני טינדלר, היחידה הסביבתית של לוד]
+צה"ל הכריז עוצר יציאות בכל היחידות
16:19 13/05/21  |  איציק וולף
עוצר יציאות: לוחמים בצה"ל יישארו בבסיסים עד להודעה חדשה.
+לקרוא לאויב הערבי בשמו
13:10 13/05/21  |  בעז שפירא   |   לרשימה המלאה
הארץ בוערת מבפנים ומבחוץ כשהמאחד את כל הזירות הוא שנאת הערבים אותנו, אי-השלמתם עם קיומנו כאן בארצנו וניסיונות חוזרים ונשנים מצדם לפגוע בנו כל אימת שהדבר מתאפשר כשהמטרה היא שנלך מכאן
(אנשים רעים ואלימים [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90])
+לתפקוד הלקוי של המשטרה - קשר ישיר לריסוקה בידי הדרג הפוליטי
12:45 13/05/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
טוען לריסוק שיטתי של המשטרה תוך מינוי אנשים לא מתאימים לתפקידים  ▪  במפלגת ימינה קראה ח"כ שקד להכניס כוחות צבא לערים המעורבות: "המשטרה הרימה דגל לבן"
המשטרה בלוד [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
סער. ריסוק שיטתי [צילום: סבסטיאן שיינר/AP]
+לשלול אזרחות ולאסור מתפרעים בעת אירוע ביטחוני
12:18 13/05/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
טרת ההצעה - להרתיע כל אזרח ישראלי מלהשתתף בהתפרעות אלימה בעת אירוע ביטחוני רב מערכתי  ▪  ח״כ זוהר: קרא לכל חברי הסיעות לתמוך בהצעות - כדי להרתיע את המתפרעים בהווה בעתיד
(זוהר. צעד הרתעתי [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת])
+רוח תש"ח בתשפ"א
12:04 13/05/21  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה
ירושלים 1948 וירושלים 2021. שתי שנים בהפרש ניכר ביניהן, ועדיין לא באו שקט ומנוחה לעיר הנצח. העיר שחוברה לה יחדיו, ונמצאת היום שבשיא פיתוחה ושגשוגה. שתי נקודות ציון במלחמה הערבית הבלתי נלאית על ירושלים ונגד הבית הלאומי של העם היהודי. מלחמת 120 השנה. כמו אז גם היום, האויב טרם משלים עם עצם קיומנו
(ערבים מתפרעים בירושלים [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
+מהמנורה של גוש-קטיף ועד ספרי התורה בלוד
08:17 13/05/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
מאז הגירוש לא הוקמו חממות, לא נבנו מפעלי הייטק, לא פותחו מועדוני תרבות, תיאטראות ומשכן לאומנות  ▪  כן הוקמו מכונות מלחמה והרס, מנהרות תקיפה
(מכונות הרס [צילום: נועם רבקין-פנטון/פלאש 90])
+הטפשות השקר והצביעות שחברו יחדיו
07:53 13/05/21  |  יוסי אוחיון   |   לרשימה המלאה
בשעת אמת ומבחן כמו היום ב"פרעות תשפ"א" מוצאים אנו (כולנו) את עצמנו במבוכה רוויית אכזבה, כעס, חוסר אונים ופליאה כיצד הגענו עד הלום? איך לא קראנו את המפה נכון, איך הם הערימו עלינו ומעיזים להרים יד ואש על קדשי ישראל?
(כיצד הגענו עד הלום? [צילום: אדי ישראל])
+"פגענו משמעותית בייצור הרקטות בעזה"
07:52 13/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
צה"ל מעריך כי במאות התקיפות שבוצעו מן האוויר ברצועת עזה נפגע באופן משמעותי מערך ייצור הרקטות הפלשתיני  ▪  אוגדת עזה, פיקוד הדרום ופורום מטכ"ל יאשרו היום תוכניות תימרון וכניסה קרקעית לרצועה  ▪  האזעקות שנשמעו הלילה בצפון - בגלל תקלה במערכת
ירי רקטות אמש מרצועת עזה לעבר ישראל [צילום: אדי ישראל, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מר נתניהו, תקשיב למר נתניהו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הקו המחבר בין מגורשי גוש-קטיף למגורשי לוד בא לידי ביטוי ויזואלי. אלה גורשו מבתיהם, אותם בנו באהבה כשמנורת בית הכנסת בגוש-קטיף מלווה אותם בגירושם מביתם. אלה, בלוד, מלווים מבין הפיח את ספרי התורה בדרכם למשמורת טרם שיעלו באש על-ידי הפורעים הערבים.
ההתייחסות של החברה היהודית כלפי האוכלוסייה הערבית הקרויה "ערביי ישראל" מושתתת על שקר, על צביעות ולא מעט גם על טיפשות. הבסיס לחוליים הללו נובע מבעיית ההשלמה או אי-ההשלמה עם הרעיון הציוני היסודי שמהותו "שיבת העם לארצו". שיבה שבעקבותיה אולצו תושבים ארעיים שיישבו אותה זמן מה ולא עשו כל מאמץ לפתחה ולקדמה.
13/05/2021  |  יוסי אוחיון  |   יומני בלוגרים
בתום לילה נוסף של אזעקות מעוטף עזה ועד לגוש-דן והשרון הודיע דובר צה"ל כי ניתן לומר שמדינת ישראל פגעה באופן משמעותי במערך ייצור הרקטות של חמאס ושל הג'יהאד האיסלאמי.
13/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצהיר כי בכוונתו להוביל חקיקה שתאפשר הכנסת חיילי צה"ל לערים שבהן יש התנגשויות אלימות בין יהודים לערבים.
13/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
חמאס הצליחה להפתיע את ישראל במתקפה כשהיא זוכה לגינויים מרוב העולם המוסלמי וכאשר עמדתו של הממשל האמריקני כלפיה אינו ברור. אלמנטים רבים במאבק הפלשתיני התחברו בסבב הנוכחי: קדושת ירושלים באיסלאם, תפילת רמדאן, סוגיית הקרקעות (שיח' ג'ראח), פוליטיקה פלשתינית וישראלית. אין ספק כי חמאס הצליח להפתיע את מערכת הביטחון. העיתוי הנוכחי הוא ללא ספק, אם נשתמש במושגים מעולם השחמט, צעד של שח - איום על המלך. כלומר, איום על שלום המדינה, אך לא חלילה שחמט - צעד הכנעה. צעד מתוחכם ומחושב כזה לא יכול להיות מקרי וכנראה תוכנן מראש. להלן ההסבר מדוע בחר חמאס בעיתוי הנוכחי להכריז על מלחמה נגד ישראל.
12/05/2021  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע שומר החומות  /  מי ומי  
פצועים בלינץ' בעכו ובלינץ' בבת ים  /  איציק וולף
ריבלין: "שתיקת ההנהגה הערבית - רוח גבית לטרור"  /  מירב ארד
היועמ"ש: אפשר להסתייע בחיילים להשלטת סדר בלוד  /  מירב ארד
חג מתן תורה  /  צבי גיל
נתניהו נגד ישראל  /  זוהר בן-אשר
ירושלים, אהובתי  /  דן מרגלית
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
אנושיות, יעילות, בקיאות ותקיפות - כל אלו נמהלים במינון הנכון אצל שופטת העבודה חנה טרכטינגוט, במיוחד כאשר מתייצבים בפניה תובעים נגד הביטוח הלאומי שאינם מיוצגים
עידן יוסף
עידן יוסף
רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית החדשה מרחיבה את רפורמת דרך שווה ומגדילה הנחות לתושבי הפריפריה הגאוגרפית והחברתית    נוסעי אוטובוס בפריפריה החברתית ישלמו יותר מפי 2 מאשר מקביליהם בפרי...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
השתמטות חרדים משירות בצבא    דברי הרב הראשי יוסף על ירידת אברכים מהארץ    דברי הרב יוסף נוגדים את הדת היהודית, את המוסר הכללי והיהודי, לרבות הצו "לא תעמוד על דם רעך", אלה לוחמים ונופ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il