|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

זוועות ועלילות-דם - נשק במלחמה (ט')

לעלילת הדם על-אודות טבח, שכביכול איתרע בכפר דיר-יאסין, היו כוונות ושימושים פוליטיים; ולכן, מטפחהּ הממסד הישראלי עד היום לדעתי, זו הייתה הכנה לטבח חף מרגשות אשם ב"פורשים" בנוסח "ליל ברתולימאוס הקדוש" המיתוס היה חרב פיפיות, שמשמיצה את מדינת ישראל, אך גרמה לבריחת ערבים מכפרים ומערים במלחמת הקוממיות
13/05/2021  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
תרשים הקרב בדיר יאסין [צילום: תרשים: ד"ר אורי מילשטיין]


סיכום

במלחמה, המתנהלת באזורים מאוכלסים, אי-אפשר להימנע מקuרבנות אזרחיים, בעיקר, לנוכח האיבה בין הצדדים ואי-השליטה בשפת המקום. מבחינה זו הקרב בדיר-יאסין אינו שונה מקרבות אחרים, שהתנהלו בשטח בנוי ומאוכלס, בארץ-ישראל ובעולם. הסיפורים על התעללות בשבויים, על תהלוכת השבויים בחוצות ירושלים ועל רצח שבויים הנם בדיות ושקרים, שהופצו, כנראה, בכוונת זדון מאורגנת, כדי לפגוע ב"פורשים". העובדה היחידה הנכונה בהם: ערביי דיר-יאסין, שנאספו מהכפר, הוסעו במשאיות מבסיס לח"י בגבעת ר"ם, דרך מרכז ירושלים, לעיר המזרחית, כדי להעלות את המוראל השפוף של יהודי העיר.

אין ספק, במהלך הקרב בדיר-יאסין נהרגו אזרחים, שנלכדו בבתיהם, ולא ברחו מכפרם, אזרחים שניסו לברוח, ואזרחים, שהובילו בפקודה את פצועי אצ"ל לפינוי באמבולנס. עד היום טרם ברור כמה אזרחים נהרגו במהלך הקרב בדיר-יאסין, אך ברור לחלוטין, שלא איתרע שם טבח, שמשמעותו - חיסול שיטתי של שבויים ושל אזרחים לא לוחמים. זאת, בניגוד להרג אזרחים תוך לחימה בשטח בנוי. השקר הגדול על כמות ההרוגים ועל התעללות בהם נשען על העובדה, שאיש לא טרח לספור את ההרוגים. כך, יכלו כל מי שרצו להפליג במניינם, או להמעיט.

"הפורשים" התאמצו להתריע בפני תושבי הכפר על הקרב הממשמש ובא, תוך ויתור על הפתעה, ושלחו משוריין להתריע על ההתקפה. איחור בהגעת המשוריין עם הרמקול ואי יכולתו להתקרב לכפר סיכלו כוונה זו. כך, בריחת מאות התושבים מהכפר הייתה בעת הקרב ותחת אש, שירו עליהם יהודים (לאו-דווקא רק מ"הפורשים") וערבים.

לתעמולה וללוחמה פסיכולוגית (ל"פ) יש שימושים רבים במלחמות ובמלחמות אזרחים, בעיקר, כשהכוונה לגייס משאבים להשמדה מוחלטת של אויב. כדי להקל על חיסול פיזי של יריב/אויב תוך מניעת רגשות-אשם בשל המעשה הלא הומני - יש לעשות לו דה-הומניזציה. זה נעשה באמצעות הדגשה לא-פרופורציונלית של הסכנה, הגלומה בו, ושל אי-אנושיותו, עד כדי תיאורו כשטן עלי-אדמות1. אזי הדמות השטנית של האויב מצדיקה את חיסולו. באיסלאם תוארו הבלתי מאמינים כאויבי מוחמד, ובנצרות כאויבי ישו, כדי לקרוא למאמינים להשמידם, והם עשו זאת לא-אחת. דבר דומה עשו קומוניסטים, סוציאליסטים, נאצים ופאשיסטים במאבקיהם להגמוניה.

מסוף המאה התשע-עשרה, ובעיקר, עם עליית הקומוניזם לשלטון ברוסיה, נפתח מאבק אידיאולוגי אלים ועקוב מדם בין הקומוניזם לבין מתנגדיו, שהשפיע על הסוציאליסטים ועל יריביהם הפוליטיים. הקומוניסטיים והסוציאליסטים הגדירו את מתנגדיהם כפאשיסטים, ואימצו כססמת הקרב שלהם את הקריאה הרפובליקנית במלחמת האזרחים בספרד "הם לא יעברו"! גישה זו נתמכה על-ידי מערכות מפותחות להפליא לתעמולה ולל"פ, שהפעילו ממסדים.

התואר פאשיסט הפך בעידן התקינות הפוליטית (PC) למגונה. לפיכך, הגדרת היריב/אויב כפאשיסט התירה את דמו, או, למצער, הוציאה אותו מהקהל. בארץ-ישראל מנעה מפא"י, ששלטה בסוכנות היהודית בזמן הכיבוש הבריטי, מיריביה בימין אישורי עלייה ("סרטיפיקטים"), וחילקה עבודה רק לבעלי "פנקס אדום" - פנקס החבר בהסתדרות העובדים - מקרב יהודי ארץ-ישראל. כיוון שכל השירותים החברתיים - כולל התיישבות, שיכון, חינוך ובריאות - היו בידי מפלגות, משמעות שייכות למפלגות הימין, ובעיקר לרוויזיוניסטים, לאצ"ל וללח"י, הייתה קיפוח מכוון על-מנת למנוע הצטרפות לשורות היריב הפוליטי2. כך, במהלך ה"סיזון" הורחקו תלמידים מבתי-ספרם3, וילדי רוויזיוניסטים ו"פורשים" לא התקבלו לבתי-ספר מסוימים, גם לאלה שלא השתייכו לרשת החינוך ההסתדרותית ("זרם העובדים") לא רק ב"סיזון". בנוסף, פוטרו רוויזיוניסטים ו"פורשים", או לא התקבלו לעבודה גם אחרי קום המדינה4. במלחמת הקוממיות הופקרו בזדון יישובים של מי שאינם מאנשי שלומן של המפלגות הסוציאליסטיות (שקוראות לעצמן "מפלגות הפועלים") לכיבוש בידי צבאות ערביים (לדוגמה - משמר הירדן, הרובע היהודי בירושלים, גוש-עציון, ניצנים5).

פרשת רצח חיים ארלוזורוב, פרשת ה"סיזון" ופרשת "אלטלנה", חשפו את פניה המכוערות של מלחמת האזרחים בקהילה היהודית בארץ-ישראל (שהתגלו עוד קודם לכן ברדיפת אנשי ניל"י במהלך מלחמת העולם הראשונה). הפרשיות הקרינו על היחסים בקהילות יהודיות באירופה, עד כדי שהיהודים המורדים בגטו וארשה לא יכלו לאחד את כוחותיהם מול הנאצים גם כשחרב חדה הונחה על צווארם.

הקשר פוליטי

השימוש בתואר, "פאשיסטים", זיהה בין הפאשיזם הנאצי והפאשיזם האיטלקי לבין הרוויזיוניסטים, ברית הבריונים, אצ"ל ולח"י, למרות שגם מפלגות השמאל, כמו רבים בארץ ובעולם, העריצו את המשטר הפאשיסטי באיטליה, עד אמצע שנות השלושים, את המשטר הנאצי בתחילת דרכו ואת המשטר הדיקטטורי בברית-המועצות, גם בתקופת יוסף סטאלין, שהיה רצחני אף יותר מהמשטר הנאצי ואנטישמי לא פחות ממנו. הערצה לברית המועצות ולמשטר הקומוניסטי בה הייתה אבן-פינה בתרבות הארץ ישראלית, לפחות, עד סוף שנות השישים. התיוג כפאשיסטים אִפשר למפלגות הפועלים להתיר את דמם של מתנגדיהן, ובעיקר, אנשי "הפורשים" בתקופות ה"סיזון" ואחריהן.

משמע, עלילת-הדם, שמחקה את השתתפות ה"הגנה" והפלמ"ח בכיבוש הכפר דיר-יאסין ובטיהור בתיו המאוכלסים, נועדה להשמיץ את אצ"ל ואת לח"י, ולתייגם כשטניים, כחלק מתחזוקת ההסתה נגדם. זו, לדעתי, הייתה הכנה לטבח חף מרגשות אשם בהם בנוסח "ליל ברתולימאוס הקדוש"6.

קשה להתעלם מההקשר הפוליטי של עלילת הדם בדיר-יאסין. מנהיגי מפ"ם ומפא"י ניצלו את עלילתהדם, כדי לסכל את צירוף הרוויזיוניסטים להנהלת הסוכנות היהודית, שיזם בן-גוריון; והם הצליחו בכך. הימין הושאר מחוץ לממשלת ישראל עד ערב מלחמת ששת הימים, ועלה לשלטון רק אחרי מלחמת יום הכיפורים, במהפך הפוליטי במאי 1977.

חרב פיפיות

עם זאת, ראוי להזכיר, כי מיתוס דיר-יאסין טופח גם על-ידי הנהגת ערביי ארץ ישראל ועל-ידי הליגה הערבית, ומשמש להשמיץ את היהודים ואת מדינת ישראל. המיתוס היה חרב פיפיות: בגללו נטשו ערבים רבים את כפריהם ואת עריהם בהתקרב כוחות יהודיים אליהם במלחמת הקוממיות - כפי שתיארוֹ בן-גוריון, "נשק פסיכולוגי, שעשה לנו שירות אדיר", וכפי שתכנן מרדכי רענן, מפקד אצ"ל בירושלים, כשבָּדָה את המספר 254 הרוגים.

כותבי "תולדות מלחמת הקוממיות, סיפור המערכה", ספר ההיסטוריה הרשמית של המלחמה, שהוציא צה"ל, מעריכים, תוך אישוש המיתוס השקרי, כי הקרב בדיר-יאסין "... שימש גורם מסייע להתמוטטות העורף הערבי בתקופה שלאחר מכן"7.

לפיכך, תמוה למדי מדוע הממסד הישראלי, כולל צה"ל, ממשיך לתחזק את המיתוס השקרי של דיר-יאסין גם כיום, כשברור לחלוטין, שיסודותיו הרעועים נשענים על שקריו הבוטים של מאיר פעיל ועל זדונו הפוליטי. זאת, למרות שהמיתוס משמש את אויבי מדינת ישראל בעולם ואת רשות הטרור, היושבת ברמאללה, לדה-לגיטימציה של מדינת ישראל, כבסיס לחיסולה (פוליטיסייד).

כפי שהפירות הבאושים, שיצרו התעמולה הארסית והל"פ במלחמת העולם הראשונה, גרמו לאווירה עכורה, שבגינה פרצה מלחמת העולם השנייה, כך, תרם המיתוס השקרי, שטיפח הממסד השמאלי בישראל, להעמקת השסע בין ימין לשמאל בחברה הישראלית, ולהנצחתו, עד כדי אי-קבלה מתמשכת של הכרעת הבוחר להעדיף את שלטון הליכוד במדינת ישראל. זאת, תוך טיפוח שנאת אחים בחברה היהודית בהתעלמות מלקח אחת מאגדות החורבן הנודעות ביותר: "על קמצא ועל בר-קמצא חרבה ירושלים"8.

הערות

1. כפי שעשתה התעמולה של בריטניה ושל בעלות-בריתה לגרמניה ולקייזר הגרמני במלחמת העולם הראשונה.
2. מפא"י הורישה את השיטה למדינת ישראל, ואפילו תפקידים בצה"ל חולקו רק לאנשי שלומה. במהלך משבר "הפרשה" בשנות השישים התגלה, שמינהל הסגל בצבא נוהג להעביר תיקים אישיים של קצינים, המועמדים לקידום, לאישור מזכירות מפא"י. 3. ראו סיפורה של גאולה כהן, קריינית רדיו לח"י. גאולה כהן, סיפורה של לוחמת, 1995, המדרשה הלאומית על-שם רנה מור, מהדורה שלישית.
4. שתי דוגמאות בוטות מתוך רבות הנן פיטורי ד"ר ישראל אלדד ממשרתו כמורה - למרות שבג"ץ קבע, שהפיטורין אינם חוקיים (בג"ץ 144/50 שייב נ' שר הביטחון, פ"ד ה' 399) - ואי-קבלת משה ארנס - איש בית"ר ואצ"ל, ולימים סגן-מנהל התעשיה האוירית ושר הביטחון - לעבודה כמהנדס בתעשיה הצבאית בשנות החמישים.
5. אהרן עבר הדני, משמר הירדן, מושבת הספר שנפלה, 2001, אריאל; אריה יצחקי, גבורת משמר הירדן, 2011, ספריית יהודה דקל, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל; אורי מילשטיין, הופקרו למוות. על הפוליטיקה של מח"ט 'גבעתי' בתש"ח, 2013, שרידות והמדרשה הלאומית.
6. ליל הטבח בהוגנוטים (24 באוגוסט 1572) במהלך מלחמות הדת בין קתולים לפרוטסטנטים בצרפת (1562-1595). ראוי לציין, כי הכינוי הזה היה שם קוד בש"י למבצע, שתוכנן לחסל את "הפורשים".
7. ענף היסטוריה במטכ"ל, תולדות מלחמת הקוממיות, סיפור המערכה, 1958, מערכות, עמ' 117.
8. דברי רבי יוחנן (מתורגמים מארמית לעברית), מסכת גיטין, פרק ח'.

המאמר מבוסס על עבודה, שאני כותב כעת על לוחמה פסיכולוגית, ופורסם במלואו בכרך ט' של ספרו של אורי מילשטיין, "בשדות הקרב של מלחמת העצמאות" (הוצאת שרידות והמדרשה הלאומית, 2021), עמ' 214-173.
תאריך:  13/05/2021   |   עודכן:  13/05/2021
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זוועות ועלילות-דם - נשק במלחמה (ט')
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הארץ כולה הפכה חזית. אזרחים ואזרחיות נרצחים מירי טילים ברחובות ארצנו ובנקודה קשה זו על ישראל להכביד את ידה בנחישות על הטרור וראשיו, אך חשוב מכך, לשוב אל שורש הבעיה שהובילה אותנו למציאות הקשה ושם לתת מענה שיהיה גם מענה ציוני ראוי ונחרץ, וגם מחסום אמתי מול מתקפות הטרור המאיימות עלינו.
זו לא הפעם הראשונה שישראל מוצאת עצמה מותקפת על-ידי אויבים מבפנים ומבחוץ בו זמנית. ידענו ימים קשים מאלו. ימים של איומים וסכנות חמורים פי כמה ושל אבידות גדולות לאין שיעור מאשר באירוע הנוכחי. לא פעם אחת קמו עלינו אויבינו לכלותינו ובכול פעם יכולנו להם. גם כאשר היינו חלשים הרבה יותר מהיום ניצחנו וגם הפעם ננצח.
13/05/2021  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
העימות האלים בין ישראל לחמאס,ירי הרקטות לעבר ישראל ותקיפות צה"ל ברצועת עזה,ממשיכים לעמוד בראש סדר היום התקשורתי והמדיני בעולם ומנהיגים שונים קוראים להפסיק את הלחימה ולהגיע להפסקת אש ורגיעה.
הקו המחבר בין מגורשי גוש-קטיף למגורשי לוד בא לידי ביטוי ויזואלי. אלה גורשו מבתיהם, אותם בנו באהבה כשמנורת בית הכנסת בגוש-קטיף מלווה אותם בגירושם מביתם. אלה, בלוד, מלווים מבין הפיח את ספרי התורה בדרכם למשמורת טרם שיעלו באש על-ידי הפורעים הערבים.
ההתייחסות של החברה היהודית כלפי האוכלוסייה הערבית הקרויה "ערביי ישראל" מושתתת על שקר, על צביעות ולא מעט גם על טיפשות. הבסיס לחוליים הללו נובע מבעיית ההשלמה או אי-ההשלמה עם הרעיון הציוני היסודי שמהותו "שיבת העם לארצו". שיבה שבעקבותיה אולצו תושבים ארעיים שיישבו אותה זמן מה ולא עשו כל מאמץ לפתחה ולקדמה.
13/05/2021  |  יוסי אוחיון  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il