בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
מן הראוי, ששר המשפטים והמתלהמים סביבו יגלו אותה מידה של אנושיות והומניות כלפי בני אפריקה שהגיעו אלינו בשנים האחרונות, כמו שבני מואב, אותם פגשנו במגילת רות גילו כלפי בני עמנו, וזאת למרות הקללה בספר דברים פרק כ"ד
|
רות המואביה [צילום: גמאל דוואני]
|
|
|
|
|
|
|
|
קשה להשלים עם עוצמת פער בין משנת חיים לאומנית אותה חייב היום מתגייר לאמץ ובין משנת חיים הסותרת לחלוטין את מה שחוותה רות, בת העם המואבי, שקשרה גורלה עִם עַם ישראל. | |
|
|
|
|
אני מקליד את המאמר על חג השבועות, כשרעש הפצצות המבקשות מוות מרחפות בשמי גוש-דן. ממרקע הטלוויזיה פולשות תמונות האימה ביישובי דרום הארץ. אנחנו מקבלים את חג השבועות בשנת 2021, כשמוטל עלינו ביתר שאת להשמיע את הקריאה הבוקעת ממגילת רות לעברנו. בימים המדממים שנאה ברחובותינו חייבת להישמע בעוצמה רבה הקריאה של המגילה אותה אנחנו קוראים בחג השבועות. אל מול המלים הקשות בספר דברים בפרק כ"ג 4 ניצבת דמותה של רות המואבייה המוהלת והנימולה, שבאה בברית המלים החיות והטובות, הפורסות סוכת שלום. לעומת דברים כ"ג 4 המורה לנו, שמואבי לא יבוא בקהלנו, "גַּם דּוֹר עֲשִׁירִי לֹא יָבוֹא לָהֶם בִּקְהַל ה'". המחוקק מחמיר ומוסיף לא רק עד דור עשירי, אלא "עַד עוֹלָם". מנגד מגילת רות מספרת לנו על מערכות חיים שונות בין מואבים ובין פליטי רעב מארץ ישראל. מערכות חיים הפרוסות במגילת רות מחייבות אותנו בימים אלו. הן קוראות לנו לא להתנהג בהתלהמות, התנהגות הרחוקה מזו של בני מואב שהתנהגו כלפי רעבים ללחם שבאו מבית לחם יהודה. המגילה פורסת לנו מערכות חיים, שאינן נותנות דריסת רגל לחוק דרקוני של החרמת המואבי "עַד דּוֹר עֲשִׁירִי, עַד עוֹלָם". משפחת אלימלך העברייה מבית לחם מוצאת מזור לרעב ללחם בבתים מואביים, שפתחו לה שער. ואילו ארץ יהודה פתחה שעריה אל בת מואב, שסעדה בחום חמות עבריה, אלמנה ומוכת שכול. ארץ יהודה לא אימצה את "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל גּוֹיִים שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ". היא פרסה סוכת שלום על מואבייה, כשם שמואב פרסה סוכת שלום ומקלט מרעב על משפחה עבריה ברוח התפילה - "פְּרוֹס עֲלֵינוּ סֻכַּת שָׁלוֹם". קשה לקבל את ההסבר בספרות חז"ל, שלמרות האיסור לקבל מואבי עד דור עשירי, עד עולם, התקבלותה של רות המואבייה התאפשר, כי האיסור המקראי מתייחס רק לזכרים ולא לנקבות. מצער, שספרות חז"ל לא אימצה גישה, שהחיים היו יותר חזקים מהאיסור, והנורמות האנושיות הביסו את שפוך חמתך על גוי שלא ידע אותנו. רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה הָיְתָה מוֹהֶלֶת רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה הָיְתָה הַנִּמּוֹלָה שֶׁבָּאָה בִּבְרִית הַמִּלִּים הַחַיּוֹת אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵך בָּאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין. מגילת רות מחייבת אותנו להפנים את עולמה הרוחני של רות ואת עוצמות העשייה של בת העם המואבי, שלא שכנוע תיאולוגי ולא הכרה רליגיוזית הנחו אותה לסרב לחמותהּ נעמי, המבקשת ממנה לשוב לבית אִמָּהּ, ולענות לה בתקיפות: "אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵך, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין, עַמִּי עַמֵּךְ, אֱלוֹהַיִך אֱלוֹהַי" (רות א' 16). מה שהנחה את בת עם מואב נובע מביטויי הומאניות ואנושיות המבטאים את ישותה, הפורסת סוכת שלום ואהבה על עברייה, שהגורל התאכזר כלפיה בשנות חיים כְּגֵרָה בארץ מואב. עשר שנות שהותה של נעמי בארץ מואב עוברים במציאות חיים פוליטית הסועדת פליטים זרים, המבקשים מקלט לעבוד להתקיים ולשבור שֶׁבֶר, הם נענים בחיוב. המקלט המואבי, שפרס סוכת שלום וקיום על נעמי העברייה, אינו יכול להיות מזור לפצעי השכול שפקדו אותה. מואב, שפתחה בעבר שעריה לפליטי הרעב מארץ ישראל, מחייבת אותנו כיום לפתוח שערים ולבבות במדינת ישראל למתדפקים על דלתותינו ומבקשים סעד מפאת רעב בארצם. כל מה שעובר על רות בת ארץ מואב, המצטרפת אל עם ישראל, מחייב אותנו לפתיחות כלפי המבקשים להצטרף ולהיות חלק מעם ישראל. רות המואבייה עברה גיור, כשהיא לתפיסתי הַמְּגַיֶּרֶת וְהַמְּגֻיֶּרֶת. רות מביאה מסר ערכי של הוויה אנושית, שמצדיק את היותה מְגַיֶֶּרֶת וּמְגֻיֶּרֶת בעת ובעונה אחת. דבקות במסר אנושי הפך את הגיור לעובדה מוגמרת - "... כִּי רַק הַמָּוֶת יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֶךְ" (שם, 17). כיום, בעיית הגיור היא מאוד אקוטית, כי חיים במדינת ישראל כארבע מאות אלף אזרחים, חלק הארי יוצאי חבר העמים, המבקשים להצטרף אלינו והדלת לרבים מהם נטרקת בחוזקה. בודדים מבקיעים את חומות האורתודוקסיה. למעשה מדובר בבודדים שמכריזים, כי הם מקבלים על עצמם אורחות חיים אורתודוקסים מחמירים. דבר שבמקרים לא מעטים הם אינם חפצים בו, אלא עושים אותו מתוך יראה. התוצאה היא השחתה כפולה. נותנים יד לשקר במו פינו, ונותנים למיעוט אורתודוקסי מונופול לקביעת זהות לאומית, המתבטאת לא רק באימוץ הוויה אורתודוקסית דתית, אלא אימוץ של משנת חיים לאומנית. קשה להשלים עם עוצמת פער בין משנת חיים לאומנית אותה חייב היום מתגייר לאמץ ובין משנת חיים הסותרת לחלוטין את מה שחוותה רות, בת העם המואבי, שקשרה גורלה עִם עַם ישראל. אנחנו זקוקים לאווירה המקבלת בסבר פנים יפות את המבקש להתגייר. זקוקים לאותה אווירה שפתחה את הלבבות בפני רות, בת העם המואבי. לעברה של רות "המואבייה" לא נשבה רוח הקללה על ארץ מוצאה "מואב". לא חיטטו אם היא קיימה תרי"ג מצוות. נשבה בהרי יהודה רוח שסככה סוכות שלום. בל נשכח את סוכת השלום והביטחון הקיומי, שהעניקו בני מואב לפליטים מזי רעב עבריים מבית לחם שבהרי יהודה. מי ייתן ואנחנו ננהג עם פליטי הרעב מאפריקה כמו שבני מואב נהגו עם משפחה שנסה מהרעב בבית לחם יהודה ומצאה מקלט בארץ מואב. ננהג כמו בני גרר הפלישתים שקיבלו בסבר פנים את יצחק ומשפחתו כשהיו נתונים למצוקת הרעב. נזכור שגם אברהם אבינו ירד לאפריקה מפאת הרעב בארץ כנען. באותו פרק י"ב בספר בראשית, הפותח באימה "לֵךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמוֹלַדְתְּךָ" לעבר ארץ כנען, כבר בפסוק העשירי מבהירים לנו, שהיה רעב בארץ כנען "וַיֵּרֵד אַבְרָהָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָּבֵד הָרַעַב בָּאָרֶץ". מן הראוי, ששר המשפטים והמתלהמים סביבו יגלו אותה מידה של אנושיות והומניות כלפי בני אפריקה שהגיעו אלינו בשנים האחרונות, כמו שבני מואב, אותם פגשנו במגילת רות גילו כלפי בני עמנו, וזאת למרות הקללה בספר דברים פרק כ"ד.
|
תאריך:
|
18/05/2021
|
|
|
עודכן:
|
02/06/2022
|
|
איתן קלינסקי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ב,ל
|
18/05/21 13:56
|
|
|
|
לא הבנתי
|
18/05/21 17:31
|
|
|
|
ב.ל מכתים את דוד
|
19/05/21 14:29
|
|
|
|
שאלה לטיפ ב.ל
|
19/05/21 15:51
|
|
|
|
מסקנה מתגובת ב.ל
|
19/05/21 16:54
|
|
|
|
ב,ל
|
20/05/21 00:15
|
|
|
|
ב.ל דורש לָשׁיר
|
20/05/21 05:30
|
|
|
|
פלא יועץ
|
19/05/21 16:59
|
|
|
|
ב,ל
|
20/05/21 00:30
|
|
|
|
מה קרה ל-ב.ל ????
|
20/05/21 18:48
|
|
|
|
אני אוהבת
|
23/05/21 16:48
|
|
2
|
|
שני העמים זקוקים.
|
18/05/21 14:12
|
|
3
|
|
סניל
|
18/05/21 16:18
|
|
4
|
|
Ruth is a symbol
|
18/05/21 19:32
|
|
5
|
|
Want peace
|
19/05/21 06:07
|
|
6
|
|
ישראל בן חורין
|
19/05/21 08:24
|
|
7
|
|
מגיב ותיק
|
19/05/21 09:34
|
|
8
|
|
בז לטיפש ב.ל
|
23/05/21 15:59
|
|
הנשיא ג'ו ביידן הגשים הבטחת בחירות, כאשר הממשל החל (יום ג', 4.5.21) לאחד מחדש חלק ממשפחות המסתננים בגבול מקסיקו שהופרדו בכוח בימי ממשל טראמפ. מדיניות "אפס הסובלנות" שלו הובילה לצעדים פליליים חמורים נגד המסתננים ולגירושם, בעוד ילדיהם נותרו בארה"ב. ביוני 2018 הורה בית המשפט לממשל לאחד את המשפחות, במאות מקרים הדבר נעשה, אך מאות הורים כבר גורשו לארצות מוצאם. פעילי זכויות אדם טענו, כי ממשל טראמפ הקשה על ממשל ביידן לאחד את יתר המשפחות, בכך שלא ביצע תיעוד מספק.
|
|
|
המדינה חייבת לקבוע עד סוף 2021 מדיניות בנוגע ל-2,445 מבקשי מקלט מחבל דרפור שבסודן, ואם לא תעשה זאת - יקבלו כולם רישיון לישיבת ארעית, המקנה יותר זכויות מאשר הרשיונות שבידיהם כיום. כך קובעת (יום א', 25.4.21) נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות.
|
|
|
אוכלוסיית הנתינים הזרים בעיר תל אביב-יפו נמצאת במצב כללי ותזונתי קשה, שלעיתים מגיע עד כדי רעב, ויש לסייע לה בדרכים המותאמות לצרכיה. כך עולה ממסמך משותף שחיברו משרד הבריאות והעירייה והגיע לידי News1.
|
|
|
ממשלת סודן ביטלה (יום ג', 6.4.21) את חוק החרם על ישראל משנת 1958. בישיבתה, הדגישה הממשלה הסודאנית גם את עמדתה בנוגע לכינון מדינה פלשתינית על בסיס מתווה להקמת מדינה פלשתינית לצד ישראל.
|
|
|
רשת המרכולים אושר עד הייתה מעורבת בפגיעה בזכויותיו של עובד ניקיון, נתין אריתריאה השוהה בישראל כמבקש מקלט. היא גם ניסתה לשכנע את בית הדין לעבודה להגיע למסקנה, אשר תאפשר לה להמשיך ולעצום את עיניה לנוכח הפגיעה בזכויותיהם של עובדים דומים. כך קובעת שופטת בית הדין בירושלים, רחל בר"ג-הירשברג.
|
|
|
|
|
|
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
|
|
|
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
|
|
|
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|