|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

"צה"ל לא קלט שזו מלחמה"

בעדותה בוועדת וינוגרד מתחה הצנזורית הצבאית הראשית ביקורת על שיטת "התדרוך היומי" שהונהגה במלחמה ועוד - אין בסיס לתחושה שהצנזורה קרסה
10/12/2007  |   רותי אברהם   |   חדשות   |   ועדת וינוגרד (מלחמת לבנון)   |   תגובות
סימה ואקנין-גיל, הצנזורית הראשית

הצנזורית אל"מ סימה ואקנין-גיל אמרה בעדותה בפני ועדת וינוגרד כי מתחקיר שנערך עולה כי אין בסיס לתחושת הציבור לפיה "הצנזורה קרסה והכל היה בתקשורת... ונעצרו מבצעים וחיילים נפגעו". לטענתה - "רוב מכריע של יעדי ההסתרה נשמרו".

בעדות אומרת ואקנין גיל כי הצנזורה כשלה בכל הנוגע להגנה מפני הוצאת מידע על-ידי צה"ל. במידה מסוימת, "כי צה"ל בחר להוציא את זה החוצה בצורה זו או אחרת, והצנזורה הצליחה, יחד עם רמחב"מ(?) לעצור חלק מהדברים, אבל כשלפני השוער האחרון אין הגנה - גם השוער האחרון כושל, ולכן ביעד הזה כשלנו".

"הדברים היותר פשוטים של פעילות, לאיפה הולכים... חטיבת הצנחנים פה, חטיבת גולני שם, זה דברים שיצאו מתדריכים של צה"ל, משיחות רקע. חילקו להם מפות... אני שלחתי מסמך אליהם ואמרתי: חברים, כל דבר שאתם אומרים שם, אתם אחרי זה מתדרכים את התקשורת, זה יוצא - אני לא יכולה לעצור את זה, תודיעו את רמת המידע שאתם משתפים את הכתבים. אני חושבת שבמידה מסוימת, לא כל כך הבינו שעברנו OFF למלחמה. והמשיכו לתדרך, כאילו אנחנו בעוד איזה סוג של פעילות בט"ש כמו שקורה בעזה, שמתדרכים ברמה של גבעתי נכנס מפה ו-51 נכנס משם. במלחמה עמימות זה הכוח שלנו, זה עליונות המידע ופה במידה מסוימת קצת איבדנו את זה".

לא צריך הדלפות

השופט וינוגרד: "זאת אומרת, כאן הבעיה היא הדרג שהדליף את המידע, שמסר את המידע?" ואקנין: "הוא לא הדליף, זהו, הוא מסר ברשות ובסמכות. אני חושבת שאחת הבעיות המרכזיות - זיהינו אותה, דרך אגב, גם היצגנו לרמטכ"ל, יעדי ההסתרה שקבענו אנחנו, זאת אומרת, מחב"מ וצנזורה גם יישמה אותם, ככל הנראה לא היו ברורים למרבית המפקדים בשטח".

הצנזורית מתחה ביקורת על שיטת התדרוך שהיתה נהוגה במלחמה, הופעות מידי יום ביומו בטלוויזיה של אלוף. השופט וינוגרד שאל אותה אם בהופעות היה מידע שהיא היתה פוסלת אותו? ואקנין ענתה: "כן. חד-משמעית. בגלל זה פניתי לרמטכ"ל, יצא לי להיפגש כבר בסוף המלחמה יחד עם רמחב"מ ואני מבחינתי רציתי שהתדריכים האלה יהיו בהשהיה, זאת אומרת בשידור לא ישיר, אלא בהשהיה של כמה דקות". כי תראה, אם היינו פועלים נכון, אז גם אותו מתדרך היה צריך להעביר את מה שהוא עומד להגיד, לביטחון מידע, ולקבל אישור לדברים. אבל בפועל זה לא קרה. אז אנחנו פגשנו פעם ראשונה את האירוע, כשהוא שודר בשידור חי, ולא פעם ולא פעמיים הדברים האלה גרמו לי לפתוח דברים שאני עצרתי קודם... אפשר היה לנהל את זה יותר טוב, אני אישית גם חשבתי שנכון היה לקחת ארבעה אנשים אולי במקרה הטוב, לתדרך אותם היטב שיבינו איך מנהלים את האירוע הזה ולהפוך את זה למשהו יותר ממוסד. כמו שוורצקופף במלחמת המפרץ. היה בן אדם אחד שתדרך וזה היה דרך אגב, בשלוש דקות השהיה".

לדבריה, מרבית הצנזורה התמקדה בכלי תקשורת שידוע כי הצד השני מאזין להם "ומשתמש בהם כמקור אמין...ישבתי עם העורכים כל יום בשיחות טלפון, עבדתי ישירות מול הכתבים, שזה בניגוד לפק"ל, אבל אמרתי: חברים, עכשיו אתם תעבדו עד לכתב בשטח... כך עבדנו איתם... זאת אומרת, נאלצתי בגלל בעיות כוח אדם ותהליך העבודה, להתמקד במרכזים. למלחמה הבאה שתהיה, צריך לחשוב איך מתנהגים אחרת".

איך מצנזרים טוקבקים?

מלחמת לבנון השניה שהתנהלה לראשונה גם באינטרנט הציבה בפני הצנזורה אתגר שטרם נמצא לו מענה, כך מודה ואקנין-גיל. מדובר למשל בטוקבקים שחשפו מידע צבאי סודי. לדבריה בצנזורה שוקלים לחוקק חוק שיאסור על טוקבקים בזמן חירום. "ראיתי שיש חוק בבריטניה או משהו כזה, שבזמן חירום אוסרים talk back או לפחות מנסים להעביר חוק כזה. אני לא שולטת בזה, ביקשתי שיבדקו לי את זה. אני לא יודעת איך אפשר לטפל בנושא talk backבישראל. איך אני יכולה לטפל באמא שקיבלה SMS מהבן?...בדקתי את זה במלחמה. היה לי ייעוץ משפטי צמוד תוך כדי המלחמה. בדקתי. כדי להגיע לאותו talk back שהכניס משהו לאתר, אני צריכה לאתר את הרשת שלו ואת ה-IP שלו. מי עושה את זה במדינת ישראל...אם השרת בכלל בחו"ל. אז גמרנו, באותו רגע אין מה לעשות".

המורל קוצץ מנושאי הצנזורה

ואקנין גיל חושפת כי למרות שנושא המורל קוצץ מרשימת הצנזורה, היא נאלצה להתייחס אליו ואף "לקחת לעצמה דרור", כלשונה בנושא נפילות של קטיושות. "ארבעה ימים אחרי תחילת המלחמה, הבנתי שההיסטריה הציבורית היא כזו שהיא כנראה פוגעת בעמידות הציבור. עמידות הציבור בעיני זה כבר ביטחון. קראתי לכל העורכים, עשינו מפגש, וקבענו יחד, בגלל שזה לא ביטחוני, קבענו יחד שמתחילים לדבר במקומות גדולים. הקריות ולא קריית ים או רחוב זה וזה. גליל תחתון, גליל עליון, חיפה נהרייה אישרתי, כי מה זה חיפה, חיפה זה דבר גדול. הם רצו לפגוע במקום מסוים... וקטיושה היא לא מדויקת...אבל הלחץ היה כזה גבוה, ופה אני חרגתי מסמכותי. אבל בגלל שחרגתי מסמכותי, עשיתי את זה עם כלי התקשורת".

הצנזורית מותחת ביקורת קשה על התנהלות התקשורת בנושא נפגעים. "פה כלי התקשורת התנהגו באופן שאינו ראוי. ודוברת צה"ל גם אמרה את זה בדורנר, בוועדת האתיקה. גם אני אמרתי את זה. בסוף, אם אנחנו יודעים כולם, שאנחנו לא רוצים למסור על נפגעים, אז לא צריך כתב לעמוד שם ולספר סיפורו של קרב בצורה כזאת, שלכל אחד ברור שיש נפגעים...סוגיית נפגעים פגעה ביכולת הצנזורה, ופוגעת עד היום ביכולת הצנזורה, למלא את תפקידה בחירום. שלא לדבר על זה, שבגלל שכתבים לוקחים לעצמם את הדרור להפר את הוראותיי בתחום נפגעים, כי הם יודעים שזה לא צנזורה, הם מדי פעם טועים ועושים השלכה לסוגיות ביטחוניות, כי הוא כבר התרגל בנושא הזה, להגיד: טוב , מה שאני אחליט אני אעשה".

השופט וינוגרד העיר כי "העיתונאים עשו מעקף מסוים, שהיה ברור לכל מי שמצוי, אמרו שהיו קרבות קשים, או חילופי אש כבדים, וכל אחד ידע שאם אומרים קשים או כבדים יש נפגעים". ואקנין-גיל השיבה: "נכון, זה שם קוד. לכן אני אומרת, זה היה לא ראוי..."


כתבים זרים? אין לצנזורה יכולת

ואקנין מודה כי הצנזורה אינה יודעת לעבוד מול כתבים זרים. לדבריה "אחת הבעיות המרכזיות, בנושא כתבים זרים, זה שהיכולת לנטר אותם...ראיתי שמצלמים את הקרב במטולה באזור אל-חיָם, הרמתי טלפון, לא זוכרת את השם שלו... הרמנו לו טלפון... תסיט בבקשה את המצלמה – והוא הסיט. אבל זה ראיתי בדיעבד, כמה זמן הוא שידר לפני שראיתי? לא יודעת. אותו הדבר CNN וכל השאר. הם קיבלו את המסמכים, הם ידעו את הכללים. הנחת העבודה בצנזורה במידה מסוימת היא, שאין להם מידע אינטימי. הם לא מכירים את החומר מבפנים. הם יושבים על הקו ולכן הם מדברים על נפגעים. הם מה שהם רואים מהקו הם משדרים כמו כולם. הם מדברים על הנפילות, אבל פחות או יותר בזה מתמצה המידע שיש לכתב זר".

ואקנין גיל מוסיפה, "האם אני יכולה להגיד שהצנזורה יודעת לעבוד מול כתבים זרים? לא. נקודה. לא. אין לי יכולת. אני אגיד לכם את האמת, אפילו מספר טלוויזיות אין לי בשביל לראות במקביל את כל הדברים. אני הפעלתי אנשים מהבית, צנזורים מהבית, תשבו ותעשו לי טובה, שב אתה על SKY ושב אתה על FOX ותתקשר אם יש בעיה, כי אנחנו לא ערוכים לטפל בהם".

במענה לשאלות חברת הוועדה פרופ' גביזון מוסיפה ואקנין ומפרטת את קשיי כח האדם בצנזורה ומציינת כי ממוצע הגילאים בצנזורה היום הוא 58 "לא יכולתי לעבור את המלחמה בלי החברה שהיום הם בני 58 עד 63. הבעיה שלי, שכשהם יהיו בני 67 הם עוזבים אותי, ויחד איתם עוזב הידע המסיבי של הצנזורה...אני צריכה לייצר דור המשך. יש לנו בעיה קשה מאד לייצר את דור ההמשך היום...הצנזורה, דרך אגב, אני לא ידעתי את זה קודם, אבל היא אבן שואבת להרבה אנשים, כי זה מאד מעניין. אתה יושב בליבה, אבל להיות צנזור זה גם מקצוע".

תאריך:  10/12/2007   |   עודכן:  10/12/2007
רותי אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"צה"ל לא קלט שזו מלחמה"
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נתן הבלי
10/12/07 15:32
 
של השב"כ??
10/12/07 17:03
2
ציון ששון
10/12/07 15:35
3
כל יום פעם אחת
10/12/07 16:47
 
דניאלה
10/12/07 19:02
 
עליה להתפטר
10/12/07 21:28
4
וראוי שתתפטר
10/12/07 16:55
5
ewrt23m
10/12/07 17:48
6
מתחרט על שתיקתי
10/12/07 17:55
 
צפתי1
11/12/07 11:57
7
נחשית
10/12/07 19:13
פורום: ועדת וינוגרד (מלחמת לבנון) כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במשכן הנשיא הציגו (יום ב', 10.12.07) הנשיא שמעון פרס והשר לענייני גמלאים רפי איתן תוכנית מפורטת למניעת אלימות נגד קשישים, שהוכנה על-ידי המשרד לענייני גמלאים.
10/12/2007  |  עידן יוסף  |   חדשות
יצרנית מכוניות היוקרה "Audi AG", הודיעה היום (יום ב', 10.12.07) כי המכירות בחודש נובמבר עלו בחצי אחוז לעומת השנה שעברה, והחזירו אותה חזרה למסלול כדי להביס את המטרה שקבעה לעצמה - מכירת 950,000 מכוניות בשנת 2007.
10/12/2007  |  יפעת גדות  |   חדשות
לעיתים, רעיונות שימושיים למדי לבעיות אמיתיות, מקבלים ביצוע מעט מוזר. קחו, למשל, את העט הגורס שהבאנו לכם היום. אפילו באתר שמציע את ה-Ultra-Violet Pen with Message Shredder כתוב שהוא מומלץ לגילאי 7 ומעלה, מה שגורם לנו לתהות כמה רציני הגאדג`ט הזה. מצד שני, הוא עולה רק 5 ליש``ט (כ-40 ש``ח), אז אולי בכל זאת כדאי לנסות.
10/12/2007  |  מערכת PCאון  |   חדשות
היי, תל אביבים, בשורה בפי אליכם: לא עוד המקומות הצפופים של מרכז המטרופולין, לא עוד פיק אפ ברים מתועשים עם פוזה, כי אם מקום חינני, טוב, מושקע ועם סטייל מחוץ לעיר, ליתר דיוק 20 דקות ממנה. נכון מפתה?
10/12/2007  |  דוד רוזנטל  |   חדשות
כולנו רגילים לזהות את השלטים המצביעים על הדרך לשירותים. מדובר בשתי דמויות, פשוטות למדי, שההבדל היחיד ביניהן הוא שלאשה יש חצאית. כך אנחנו לומדים לדעת מה החדר הנכון עבורנו כבר מגיל צעיר. ממש כמו עם תמרורים, גם כאן מדובר בדמויות אוניברסליות, אותן ניתן למצוא באותה תבנית, בכל מקום מישראל ועד ניו-זילנד.
10/12/2007  |  מערכת PCאון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il