חברת אמזון הודיעה (יום ד', 26.5.21) על רכישת אולפני מטרו-גולדווין-מאייר (MGM) תמורת 8.45 מיליארד דולר. הצעתה של אמזון הייתה גבוהה ב-40% מאלו של המתחרות האחרות ובראשן קבוצת סוני וקומקסט. בעלת המניות המרכזית באולפנים בעשור האחרון היא חברת ההשקעות הניו-יורקית Anchorage Capital, אשר חילצה אותם מסף פשיטת הרגל בעת ששווים עמד על 2 מיליארד דולר בלבד.
MGM הוקמה לפני 97 שנים בידי מרקוס לב ולואיס מאייר, ומאוחר יותר הצטרף אליהם סם גולדווין - כולם יהודים ומחלוצי הקולנוע בארה"ב. האולפנים אחראים למאות להיטים קולנועיים וטלוויזיוניים, ובהם: סדרת ג'יימס בונד, סרטי האחים מרקס, בן חור, שיר אשיר בגשם, סדרת טום וג'רי, הקוסם מארץ עוץ, חלף עם הרוח, סדרת סרטי רוקי, סדרת סרטי הפנתר הוורוד, סדרת הטלוויזיה "עקרות בית נואשות", סדרות הריאליטי "דה-וויס" ו"הישרדות" ועוד. חברת האחזקות הנושאת את אותו שם העמידה את האולפנים למכירה בדצמבר 2020, בשל משבר הקורונה.
מבחינת אמזון, מדובר בהשקעה בשוק הסטרימינג הלוהט במטרה להיכנס גם לתחום ההפקה ולא רק לרכוש סרטים וסדרים של מפיקים אחרים. בקופתה של אמזון יש 71 מיליארד דולר ושווי השוק שלה הוא 1.6 טריליון דולר, כך שההוצאה איננה משמעותית במיוחד מבחינתה. רכישת MGM עשויה להיות המהלך האסטרטגי האחרון של המייסד ג'ף בזוס בתפקידו כמנכ"ל, אותו יסיים בחודש יולי ויעבור לתפקיד יו"ר פעיל של החברה.
אמזון מוכנה לשלם תמורת MGM הרבה יותר מאשר המתמודדים האחרים, משום שהאולפנים חשובים במיוחד לאחד המרכיבים המרכזיים באסטרטגיה העסקית שלה: שירות המנויים "פריים". מנויי השירות משלמים 119 דולר לשנה או 13 דולר לחודש - בעיקר תמורת גישה לשירותי הווידאו - ומוציאים בממוצע עוד 3,000 דולר בשנה על שירותיה האחרים של אמזון ובראשם הסחר המקוון, כפליים מאשר מי שאינם מנויים. לכן, מדובר במנוע צמיחה עצום עבור אמזון.
העסקה באה כאשר האולפנים הגדולים האחרים, ובראשם דיסני ופרמאונט, מוכנים פחות מאשר בעבר למכור את תוצריהם לחברות חיצוניות ומקדמים את שירותי המנויים שלהם-עצמם. לפיכך, אמזון מעדיפה שיהיה בבעלותה אולפן משלה אשר יפיק סרטים וסדרות אותם תוכל להציע בלעדית למנוייה ולהתחרות בענקי הסטרימינג ובראשם נטפליקס. בשנה שעברה שילמה אמזון 125 מיליון דולר תמורת הזכויות לסרט Coming 2 America; היא שילמה 80 מיליון דולר תמורת הסרט הבא בסדרת "בוראט" של סשה ברון-כהן; ו-200 מיליון דולר תמורת The Tomorrow War. החברה גם רוצה להיות המפיקה של סרטי איכות מן המדרגה הראשונה ושואפת לזכות בפרסי אוסקר - מה ש-MGM בהחלט יודעת לעשות.