|   15:07:40
  ג'ידא רינאוי-זועבי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מאמינה ששבר גדול זה הוא בר-תיקון

נאום הבכורה של חברת כנסת מטעם מרצ בישיבה העשרים-ושתיים של הכנסת ה-24 [כ' בסיוון התשפ"א, 31.05.2021]
01/06/2021  |   ג'ידא רינאוי-זועבי   |   נאומים   |   כנסת 24   |   תגובות
ג'ידא רינאוי-זועבי [צילום: מן הטלוויזיה]

שבר בר-תיקון
החודש שעבר היה חודש של שבר, שבר גדול, בין הערבים ליהודים במדינה; שבר גדול גם בין האזרחים הערבים למוסדות המדינה – ממשלה, משטרה, מערכת המשפט והתקשורת. אני מאמינה ששבר גדול זה הוא בר-תיקון. אני מאמינה שהוא בר-תיקון בעיקר בגלל שיש כוחות רבים מדי ששואפים לעתיד שפוי, שוויוני וצודק. שבר זה הוא בר-תיקון גם בגלל שקם דור חדש בציבוריות הערבית שרוצה להשפיע מבפנים, רוצה להשפיע על מעגלי קבלת ההחלטות הכלכליים, החברתיים, התרבותיים ואפילו הפוליטיים במדינה.

אדוני, יושב-ראש הכנסת, חבריי וחברותיי למשכן, חבריי לסיעה – ניצן, תמי, יאיר, אבו כמאל ומוסי. בסם אללה א-רחמאן א-רחים, [נושאת דברים בשפה הערבית, להלן תרגומם:]

זהו הפסוק הראשון בקוראן שהנביא מוחמד קיבל מאלוהים. זהו הפסוק שבו אללה מצווה עלינו את הציווי הראשון: לקרוא בשם אלוהיך. לקרוא, זו המילה הראשונה בקוראן: "איקרא באסמי רביכה".

אני ג'ידא, הבת של אחמד ונג'את. אני אשתו של כמאל ואימא של אדהם ופארס. אני עומדת מעל הדוכן הזה ביראה, ביראת כבוד כלפי התפקיד והשליחות של להיות חברת כנסת. אני עומדת כאן ומקבלת עליי את התפקיד לא רק כג'ידא, אדם פרטי, אלא גם כג'ידא הפלשתינית, אזרחית מדינת ישראל. משפחתי נמצאת כאן כבר מאות שנים; איבדנו כמעט כל מה שהיה לנו ב-48'; זכר הנכבה חקוק אצלי ואצל ילדיי. אבי, יחד עם משפחתו, הפכו להיות בלילה אחד לפליטים בלבנון; סבא וסבתא שלי, למרות האסון שהומט על עמנו, בנו את חייהם מחדש; אבא שלי, למרות המשטר הצבאי שהוחל על כל האזרחים הערבים במשך שני עשורים, הצליח להיות אחד הרופאים המובילים בנצרת, בזכות ולא בחסד; אימא שלי גידלה ילדים ומשפחה למופת ולימדה אותנו את המילים "כבוד עצמי". אבל אני לא חיה רק את העבר ואינני קורבן. אני עומדת כאן היום כשווה בין שווים, ואני יודעת שחלק חשוב מהתפקיד שלי הוא לקדם שלום בין העם שלי למדינה שלי, וחלק חשוב מהתפקיד שלי הוא גם לקדם שותפות אמת בין האזרחים הפלשתינים במדינה לאזרחים היהודים במדינה.

אני עומדת כאן ומקבלת עליי את התפקיד לא רק כג'ידא, אדם פרטי, אלא גם כג'ידא האישה. אני אחת מבין מעטות מדי שזוכות להיקרא חברות כנסת בבית הנבחרים של מדינת ישראל; אישה שהחלומות שלה והדאגות שלה דומים בהרבה מובנים לאלו של אישה חרדית בבני ברק. אני אישה שנלחמת ומשלמת מחירים כבדים – מחירים שגם נשים יהודיות, מסורתיות או חילוניות, מירוחם ומחדרה, וגם נשים ערביות מאום אל-פחם, מרהט ומנצרת משלמות. אני עומדת כאן מעל הדוכן הזה ומישירה מבט אל כל הנשים, ובעיקר אל הצעירות, ואומרת לכן: שווה להילחם את המלחמות הללו, שווה לשלם את המחירים הללו כדי לעמוד כאן. מגיע לנו לעמוד כאן. מגיע לנו להבין שגם אנחנו הנשים בעלות הבית כאן.

אני עומדת כאן ומקבלת עליי את התפקיד לא רק כג'ידא, אדם פרטי, אלא גם כג'ידא הערבייה אזרחית ישראל. היום שבו החלטתי להיכנס לתוך המערכת הציבורית, לפני 20 שנה, היה היום שבו ראיתי במרחק של כמה צעדים מהבית שלי קטטה בין חבורת צעירים, ומול העיניים שלי אחד מהם מוציא סכין ודוקר למוות צעיר אחר. האלימות והפשיעה בתוך היישובים הערביים היא מציאות שאפשר וצריך לעצור בפעולה ממשלתית מודעת, מתוקצבת וחד-משמעית. הגיע הזמן לשים לאדישות הזו – שמחירה חיי אדם – סוף.

דווקא מתוך המקום שלי כאישה ערבייה, פלשתינית, אזרחית המדינה, אני רוצה לקחת חלק בבניית דמותה העתידית של המדינה. דווקא מתוך המאבק שלי באפליה, בגזענות, בהסתה ובשיסוי, אני רוצה להתמקד בשותפות אמת שתהיה תוצאה של אזרחות שווה. כשאני רואה צעיר ערבי מאום אל-פחם משתתף בהפגנה בתל אביב נגד הכיבוש, אני רוצה שהוא ישתתף לא רק מתוך המחויבות הלאומית שלו כלפי העם הפלשתיני אלא גם מתוך המחויבות האזרחית שלו, כאזרח שווה שנלחם על דמותה של המדינה.

החודש שעבר היה חודש של שבר, שבר גדול, בין הערבים ליהודים במדינה; שבר גדול גם בין האזרחים הערבים למוסדות המדינה – ממשלה, משטרה, מערכת המשפט והתקשורת. אני מאמינה ששבר גדול זה הוא בר-תיקון. אני מאמינה שהוא בר-תיקון בעיקר בגלל שיש כוחות רבים מדי ששואפים לעתיד שפוי, שוויוני וצודק. שבר זה הוא בר-תיקון גם בגלל שקם דור חדש בציבוריות הערבית שרוצה להשפיע מבפנים, רוצה להשפיע על מעגלי קבלת ההחלטות הכלכליים, החברתיים, התרבותיים ואפילו הפוליטיים במדינה.

וזה הזמן לומר משהו על המונח "פוליטיקת זהויות": הפוליטיקה הישראלית היום נשענת במידה רבה מדי על פוליטיקת זהויות; במידה רבה מדי מפלגות שמייצגות ציבור ספציפי מדי, משרתות ציבור ספציפי מדי ומורכבות מציבור אחד. הקול שלי – ולא רק הקול שלי – נשמע במובנים רבים בזכות פוליטיקת הזהויות. אבל היום, במציאות הנוכחית שלנו, פוליטיקת זהויות כבר איננה מספיקה. היא אולי קומה ראשונה, נחוצה, הכרחית, אבל היא לא מספיקה. היא לא מספיקה כדי למתן את ההסתה, השיסוי, הציניות וההשפלה ששולטים כבר זמן רב מדי במערכת הפוליטית במדינה, והיא בוודאי לא מספיקה כדי לייצר מציאות חדשה.

מציאות חדשה תיבנה רק מתוך התעקשות על ערכים גם בפוליטיקה – ערכים של צדק, של סולידריות, של שוויון ושל כבוד הדדי. בין הימין הליברלי לבין העמדות שלי כאשת שמאל יש תהום, אבל עד שנות השמונים מי שהתהלך עם מחשבות גזעניות ופשיסטיות היה צריך לשמור אותן טוב-טוב לעצמו. היום, להיות גזען פשיסט זה הבון-טון, והוא נמצא גם כאן, בתוך משכנה של הדמוקרטיה הישראלית. כדי להילחם בו וכדי להפוך את המציאות שלנו למציאות ערכית יותר, אנחנו חייבים להפסיק להיות רק שליחים של פוליטיקת הזהויות שלנו. זה פשוט לא יעבוד.

אם פוליטיקת הזהויות הייתה עבור רבים מאיתנו קומה ראשונה לבניית שותפות, הגיע הזמן לבניית קומה השנייה – שותפות פוליטית על בסיס סולידריות אזרחית. כן, גם בנושאים קשים כמו חלוקה צודקת של משאבים, כולל קרקעות מדינה. זה התפקיד של יושבי ויושבות הבית הזה: לעשות את תפקידנו מתוך הסתכלות כלל-אזרחית. זו יכולה להיות רוחה של הכנסת, של בית הנבחרים הזה.

בהתאם לרוח הזו, לשליחות הציבורית שלי יהיו שתי רגליים איתנות: אחת נטועה עמוק בדאגה לחברה הערבית שממנה צמחתי ובתוכה אני חיה, חברה שנאבקת באפליה מובנית רבת-שנים של מוסדות הממשלה, מדיניות ממשלתית המעדיפה בנייה בלתי-חוקית על פני תכנון ובנייה חוקיים והרחבת יישובים. אני באה מחברה שיש מעליה לא תקרת זכוכית, תקרת בטון חברתית-כלכלית, אבל זוהי חברה שרוצה אזרחות שווה, שמגיעה לה בזכות ולא בחסד מעצם היותנו אזרחים ואזרחיות, ללא דרישות בלתי-פוסקות להצהרת נאמנות למדינה; אזרחות שווה שתבוא לידי ביטוי באיכות החינוך, בנגישות לבריאות, לתחבורה ציבורית, תעסוקה איכותית ופשוט איכות חיים, שווה בשווה ובגובה העיניים.

הרגל השנייה של עשייתי הפרלמנטרית תהיה רגל כלל-ישראלית, שתתמקד בפיתוח הכלכלי בפריפריה באשר היא, בקידום רשויות מקומיות ובפרט בהסדרת יחסי הכוח והסמכויות בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי – אני באה משם – וגם תתמקד בתעסוקת נשים, כל הנשים, יהודיות וערביות; תעסוקת נשים, כל הנשים, גם אקדמאיות וגם קופאיות בסופר.

אני עומדת מעל הדוכן הזה ביראה, ביראת כבוד כלפי התפקיד הזה. אני בוחנת את המציאות שעליה אני מבקשת להשפיע. אני מאמינה באופן עמוק ומוחלט שיש לנו כולנו ביחד את הכוח לשנות מציאות זו. אני מאמינה שאנחנו יכולים ויכולות להציע רוח אחרת – רוח של סולידריות כלל-אזרחית; רוח של אזרחות שווה שיש בה דאגה לכל האנשים בתוך המקום הזה; רוח שיש בה אחריות של כולם כלפי כולם. זה התפקיד שלנו, ובשביל זה אני כאן. תודה רבה. שוכרן כתיר.

תאריך:  01/06/2021   |   עודכן:  01/06/2021
ג'ידא רינאוי זועבי
+הכנסת חוזרת לשגרה: יריב לוין הורה להסיר את הגבלות הקורונה
15:13 01/06/21  |  מירב ארד
הכנסת חוזרת לשגרה: בתום למעלה משנה של הגבלות ריחוק, הנחה יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, להסיר את הגבלות הקורונה האחרונות שנותרו ולהשיב את משכן הכנסת לפעילות מלאה ורגילה. במסגרת זו, בימים הקרובים יפתחו המזנונים לישיבה, תוסר מגבלת התפוסה, יוסרו המחיצות בחדרי הוועדות וכן תבוטל חובת הצגת תו ירוק בכניסה למשכן.
+תנאים לזכאות אזרחים לתעודת הערכה ברצועת הביטחון בלבנון
12:38 01/06/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
והתעודות יענקו רק למי שפעל בגזרת דרום לבנון, המוגדרת בתקנות כאזור רצועת הביטחון וטווח של 9 ק"מ מהגבול עם לבנון  ▪  תנאי נוסף הוא פעולה בסיוע ישיר לדרגי השדה של צה"ל, במסגרת ההתגוננות האזרחית או בסיוע אזרחי אחר ליישובי הגבול
(אורנה ברביבאי [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור מעוז   אביר קארה / Abir  kara   אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון טל / Alon  Tal   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov   אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי לסקי / Gaby  Lasky   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   חיים ביטון / Haim Biton   חיים כץ / Haim Katz   יאיר גולן / Yair Golan   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב בן צור / Yoav Ben Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon   יוסף שיין / Shain Yossi   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור מגן תלם / Limor Magen Telem   מאזן גנאים / Mazen  Ghanem   מאי גולן / May  Golan   מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה (מוסי) רז / Mossi Raz   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   ניר אורבך / Nir  Orbach   נירה שפק / Nira  Shpak   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סימון דוידסון / Simon Davidson   סלאלחה עלי / Salalha Ali   סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עידית סילמן / Idit  Silman   עמיחי שיקלי / Amichai Chikli   פטין מולא / Patin  Mula   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שמחה רוטמן / Simcha  Rothman   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מאמינה ששבר גדול זה הוא בר-תיקון
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רבקה שפק ליסק
2/06/21 02:48
 
מתפלא עליך
4/06/21 17:04
2
יהודי ישראלי
4/06/21 15:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 24
"אתה איש חולה, איש חולה!" - כך הטיח (יום ב', 31.5.21) ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) בח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) במסגרת "נאומים בני דקה" במליאת הכנסת. את נאומו הקדיש מעוז למתקפה על המושג "מגדר" וכינה אותו הנדסת תודעה.
31/05/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין אומר (יום ב', 31.5.21) כי קריאתה של ח"כ תמר זנדברג במליאת הכנסת נגד ההסתה נגד אנשי מפלגות הגוש אינה קריאה פוליטית, וראוי שיישמעו. עם זאת הדגיש כי הדברים צריכים להיות מופנים כלפי כל הצדדים וכי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו הושמעו אמירות קשות לא-פחות, ואף נגדו עצמו בתגובה לביקורת שהשמיע כנגד בית המשפט העליון.
31/05/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכספים הזמנית קיימה (יום ב', 31.5.21) ישיבה בנושא התבחינים של סבסוד מעונות היום, שעסק במערכת הגשת בקשות לזכאות לדרגה למעונות יום ומשפחתונים לשנה"ל הבאה, הצעתו של ח"כ ינון אזולאי.
31/05/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני התייחס (יום ב', 31.5.21) להתפתחויות הפוליטיות בפתח ישיבת וועדת הכספים: "אני מבקש לשתף בזה שאין לי מצב רוח, כל השנים הכניסו לי לראש שאני שמאלן, ובאמת אכפת לי מארץ ישראל, כל הזמן הכניסו לי לראש שלא. סמכתי על כאלה שאמרו - אנחנו ארץ ישראל ופתאום ירד לי המצב רוח, הסתבר ששיקרו אותי כל הזמן. אמרו לי שא"י זה הדבר הכי חשוב, פתאום התברר שהשנאה לביבי יותר חשובה מארץ ישראל. אני חונכתי כמו רבים מחבריי שיש דברים עקרוניים, יש כללים מתי מפרים אותם אם בכלל, עבודה זרה, שפיכות דמים, גילוי עריות זה דברים שצריך לעשות עבורם הכל. דברים של ארץ ישראל מה קרה? אין מי שישמור על ארץ ישראל, רק אני. כל הזמן אמרו לי שמאלן, הייתי מדבר עם איילת שקד, בנט, אני לא משנה מדרכי כלום, אני רק מדבר על המצב רוח.
31/05/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
ועדת החוץ והביטחון הזמנית קיימה (יום ה', 27.5.21) דיון בנושא הסברה ודיפלומטיה ציבורית, בשגרה ובחירום. הדיון נקבע בעקבות מבצע "שומר החומות", ובמטרה ללמוד על המצב הקיים בתחום ההסברה, למפות את הפערים ולגבש המלצות לשיפור.
28/05/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il