|
במרכז התוכנית: שלושה T [צילום: AP]
|
|
|
|
|
ממשלת בריטניה מתכננת להאריך בחצי שעה את יום הלימודים, כחלק מתוכנית בת 15 מיליארד ליש"ט להשלים את הפערים במערכת החינוך שיצרה הקורונה – חושף טיימס הלונדוני. את התוכנית מרכז סר קוואן קולינס, הממונה על שיקום החינוך, ולפיה התלמידים יקבלו 100 שעות נוספות מדי שנה עד 2022, כאשר שבוע הלימודים יתמשך עד 35 שעות.
התוכנית השאפתנית מציעה יותר שעות לימוד ל-5 מיליון תלמידים ויותר הכשרה ל-500,000 מורים. היא גם רומזת, שיהיה צורך לשקול את הארכת הלימודים התיכוניים בשנה, אם יתברר שלא ניתן להשלים במועד את תוכנית הלימודים. הדוח מזהיר, כי המחיר של הפער בחינוך עלול להיות 1.5 טריליון ליש"ט – פי 100 מעלותה המוצעת. לדברי הטיימס, משרד האוצר מוכן להקציב רק 1.5 מיליארד ליש"ט – עשירית מהמבוקש. על-פי הצעתו של קולינס, 12 מיליארד ליש"ט יופנו במישרין לבתי הספר ויכוונו בעיקר לתלמידים מהשכבות החלשות.
בלב הדוח מצויות שלוש מילים המתחילות באנגלית באות T: זמן, הוראה, הכשרה; נאמר בו, כי שילוב של השלושה הוא חיוני כדי להשלים את הפערים. המשמעות היא הארכת יום הלימודים, שיפור ההוראה והגברת ההכשרה. למנהלי בתי המשפט אמורה להיות מידה רבה של חופש בדרך בה יבחרו להאריך את יום הלימודים. פריסת 100 השעות הנוספות בצורה זהה אמורה להאריך את היום בחצי שעה; המורים יקבלו תוספת שכר על שעות אלו.
ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, קיבל עידכון על התוכנית ובפגישה עם קולינס - אותו מינה הוא עצמו בחודש פברואר - אותת על תמיכתו בה. פקיד בווייטהול אומר כי ג'ונסון רוצה לבצע "מהלך גדול ומקיף" בתחום החינוך, עליו הכריז כעומד בראש סדר העדיפות שלו לאחר הקורונה. גם משרד החינוך תומך בביצוע רפורמה מקיפה. אולם, כאמור, שר האוצר, רישי סונאק, מתנגד להיקף הכספי המבוקש, שמשמעותו 700 ליש"ט לתלמיד במשך שלוש שנים. מקור ממשלתי כינה את הצעת האוצר "מגוחכת".
תלמידי בריטניה איבדו כמעט חצי שנה של לימודים פנים אל פנים, כאשר בתי הספר היו סגורים 23 שבועות במשך הקורונה. על-פי הדוח, בתי הספר והאוניברסיטאות בבריטניה נסגרו לזמן הממושך ביותר באירופה. תלמידים בצפון אנגליה ובמערב המידלנדס – איזורים בהם הצליחו השמרנים לזכות בבחירות האחרונות במושבים במעוזים של הלייבור – נפגעו בצורה הקשה ביותר.
הדוח מזהיר, כי ההפסדים בתחום החינוך יתורגמו לירידה בפריון אשר תגרום לנזק של לפחות 100 מיליארד ליש"ט למשק הבריטי, כאשר הנזק הגדול ביותר יהיה באיזורים החלשים של המדינה. עד שנת 2100 – מזהיר קולינס – הנזק ברמת המקרו-כלכלה עלול להיות 1.6 טריליון ליש"ט. מזכ"ל ארגון מנהלי בתי הספר והקולג'ים, ג'ף ברטון, אמר כי העיקר יהיה מצוי בפרטי התוכנית וכי איכות ההוראה חשובה יותר ממשך ההוראה.
הנחיות משרד החינוך שפורסמו בספטמבר 2018 קובעים, כי על בתי הספר להעניק לפחות 190 ימי לימודים בשנה. כל מנהל בית ספר קובע את אורך יום הלימודים, כולל ההפסקות. בתי ספר פרטיים קובעים בעצמם את מבנה שנת הלימודים; בקרב 39% מבתי הספר הפרטיים שהוקמו לפני 2010, יום הלימודים ארוך יותר. על-פי הנחיות המשרד, אם בית ספר לשנות את יום הלימודים או שבוע הלימודים, עליו לפעול בצורה הגיונית, להודיע להורים ולהביא בחשבון את ההשלכות על המורים, התלמידים וההורים, כולל ימי העבודה של האחרונים והטיפול בילדיהם. בשנת 2011 הנהיג משרד החינוך רפורמה אשר העניקה לבתי הספר יותר חופש פעולה בניהול ימי הלימודים. עד אז, בתי ספר שביקשו לשנות, למשל, בחמש דקות את מועדי הפסקת הצהריים, היו צריכים לעבור הליך ביורוקרטי מתיש שעשוי היה להימשך שלושה חודשים.