|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?

פרשת השבוע שלח לך התשפ"א (המקאם חג'אז)

דרכי שלום

בטרם אתה פותח במלחמה נגד אויבך, דע מי הוא ומה כוחו בטרם תכנס למלחמה ויותר מה נצטוה ישראל לפני מלחמה לקרוא לאויב לבחור בדרכי שלום
03/06/2021  |   אברהם הללי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
משה רבנו

הַמְרָדָה בְהַסְוָאָה

מַהְפַּךְ בְּדַעַת הָעָם בְּעֵת מְצוּקָה וָזַעַם
אַף כִּי אוֹמְרִים אֱמֶת לַאֲמִתָּה הַפַּעַם
בְּכַוָּנַת מְכַוֵּן לְהַפִּיל אֵימָה וָפַחַד בָּעָם
הַמְרָדָה בְּהַסְוָאָה לְהַפְחִידָם וּלְהַמְּמַם

חֲצִי-אֱמֶת זֶה שֶׁקֶר לְהַפִּיל אֵימָה מְעִיד
לְשַׁבֵּחַ פְרִי הָאָרֶץ וְעַל עֲנָקֵיהָ לְהחֲרִיד
כָּכָה הרְתִּיעוּ אֶת הָעָם לְבַל יִלָּחֵם עֲלֶיהָ
אָמְנָם פּוֹרִיָּה אַךְ הִיא אוֹכֶלֶת יוֹשְׁבֵיהָ

הָיוּ שָׁם גָם יְשָׁרִים לֹא אַלְמָן יִשְׂרָאֵל
וְכִי בְדָם וְיֵזַע אֶרֶץ כְּנַעַן תִּפָּדֶה ותִּגָּאֵל
אָז וְתָמִיד יִמָצְאוּ מוֹשִׁיִעים וְּמתְנַדְּבִים
לְהָגֵן עַל בְּנֵי הָעָם לוׁחֲמִים וְסַרְבָּנִים

נִנְהַג כִּלְשׁוֹן הַמָּשָׁל הַיָּדוּעַ אֲשֶׁר אוֹמֵר
הִזּהֵר נָא אַל תֹאמַר לִשְׁתוּם-עַיִן,עִוֶּר1
אַף כִּי הָאוֹמֵר זֹאת הוּא אֵָכֵן אֱמֶת דִּבֵּר
لا تقول للاعور اعور في عينو


משה שלח אנשים לתור את הארץ

לקראת הכניסה לארץ כנען ארץ נחלת ישראל נאמר: "וידבר ה' אל משה לאמר: "שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען" (יג/ב) לקראת כניסתם אליה, לדעת מי העמים שיושבים בה ואם היא ארץ טובה ופוריה, זאת ואם הם רבים וחזקים, כדי שהעם שהלך במדבר יוכל לגבור עליהם, ואם הארץ פוריה ובה עצים שתבטיח קיום לישראל, כי אין בחירה לישראל אלא הארץ הזאת שהבטיח הקב"ה לאבות האמה לאברהם יצחק ויעקב לתתה להם, מן הראוי שגם ידעו מה צפוי להם אחרי סיום נדידתם במדבר. למען קבלת ידע מהימן, בחר משה כעצה שיעץ לו אלוהי: לבחור איש אחד, למטה אֲבֹתָיו נשיא השבט כדי ל"רגל" את הארץ, דהיינו ללכת ב"רגל". מכאן המושג המוכר לנו "מרגלים" שהולכם בסתר ברגל מבלי לעורר חשד בקרב תושבי הארץ, אלא שלא כל שנים עשר נציגי השבטים מלאו תפקידם נאמנה. יש כאלה שראו את עמי הארץ כ"ילידי ענק" מפילי אימה וכבר בשלב זה נרתעו עשרה נציגים והחלה רוקמים מזימה לגרום לכך שהעם לא ילחם על הארץ. פרט לשנים כלב בן יפונה ויהושֻעַ בִּן-נוּן, שלא נטלו חלק בַּמַּעַל לא רק אלא שהם מחו ובפני העם קרעו בגדיהם ואמרו אל כל עדת בני ישראל את האמת עליה: כי מדובר אכן ב"ארץ זבת חלב ודבש" בנגוד חכונת זדון של עשרת הקושרים: ויאמרו איש אל אחיו (כפי שנראה כממתיקים סוד) נתנה ראש ונשובה מצרימה (יד/ד). בכך הפילו פחד בלב העם, ובשים אחד מהם מנהיג (ראש המורדים) שיוליך את העם כֻּלּוֹ חזרה למצרים. משה שליח האלוהים החזק והאיתן אשר עמד איתן מול פרעה, ואהרן אחיו ודבר אל פרעה בלשון מצוה, לא עמדה לו ולאהרן אחין זכותם זו בפני העם המורד: ויפל משה ואהרן על פניהם לפני כל קהל עדת בני ישראל (יד/ה). מיד לאחר מכן אנו קוראים שאלוהים כי חרה לאלוהים ראה זו פגיעה בו לאמור: עד אנה ינאצוני העם הזה ועד אנה לא יאמינו בי... אַכֶּנּוּ בַּדֶּבֶר ואורישנו (יד/יב). משה מיד עמד לצד העם בשמעו ה' אומר: עד אנה ינאצוני (ירגיזוני ולא מלשון נאצה - גִּדּוּף) מכאן מובן שממרידים אינן מורדים במשה ובאהרן אלא מורדים בקב"ה עצמו, אחרת למה יאמר ה': עד אנה ינאצוני. הפעם כמו בחטא העגל הם "עברו את הגבול" ואף הגדילו עשות, כי הסיתו את העם לשוב מצרימה.

הקב"ה יעץ למשה לשלוח אנשים לתור את הארץ

חכמינו ז"ל הבהירו הבהר היטב, כי כאם הקב"ה איננו מצוה על משה לעשות או לא לעשות דבר, כשכוונתו להיטיב עם עמו, מכאן יעץ ה' אל משה לתור את הארץ בטרם הכניסה אליה וברם ילחם עליה, זו הייתה בבחינת עצהולא צו. ללמדך בטרם אתה פותח במלחמה נגד אויבך, דע מי הוא ומה כוחו בטרם תכנס למלחמה ויותר מה נצטוה ישראל לפני מלחמה לקרוא לאויב לבחור בדרכי שלום. הפעם מדובר שנתיים אחרי היציאה ממצרים כ"עם" ויתכן כי לא יהיה מוכן למלחמה מול עמי כנען. משה עשה כדבר ה' נועץ בשכינה והגיע לכלל החלטה, שצריך לשלוח אנשים לתור את הארץ כעצת הקב"ה. משה ידע כי ה' מקיים הבטחתו לאברהם יצחק ויעקב לתת לישראל את ארץ כנען כנחלה לעמם לְרִשְתָהּ. משה לא נולד בארץ כנען ולא ראה את הארץ ולא ידע מי הם יושביה ומה טיבה של הארץ המתוארת כ"ארץ זבת חלב ודבש". רש"י מעלה דבר סמיכות פרשת שלח לך לפרשת בהעלותך, כלומר פרשת המרגלים לפרשת מרים, שעסקה שם ב"דִּבָּה" שכביכול מרים דברה בצפורה אשת אחיה משה לאמור: ותדבר מרים ואהרן במשה על אֹדֹת האישה הַכֻּשִׁית אשר לקח, אישה כֻּשִׁית לקח (בהעלותך יב/א), ומרים הנביאה נענשה למרות מעשיה במשית משה מן המים ובהבאתו לחצר המלוכה להתחנך שם, זכויות אלו לא עמדו לה על הוצאת דבה (לשון הרע) ושוב אנו קוראים בשלח לך על הוצאת דבת הארץ. משה בשלחו לרגל את הארץ צפה כי מצב הארץ יחזק את לב העם שיהיה מוכן להלחם עליה אם יהיה צורך בכך. לא בכדי האמין כי ישמע טובות על הארץ כי הרי הקב"ה אמר: אעלה אתכם מעני מצרים וגו' (שמות ג' י"ז) למרות שמצרים הייתה עשירה שעליה נאמר: כגון ה' כארץ מצרים (בראשית פ' יג' פסוק י'), אלא האמירה מעני מצרים וגו', לתת שבח לארץ ולצומח בה, מה עוד וכנען לפי התורה הייתה קימת לפני מצרים שנאמר: חברון שבע שנים נבנתה לפני צען מצרים. ואילו המרגלים קשרו קשר לתאר הארץ כארץ אוכלת יושביה.

הנשלחים לרגל את הארץ החלו דרכם בנגב

חברון היא עיר בפתח המדבר שנחשב כאזור קשה והחיים בו לא יהיו קלים. מדובר בתקופה מלפני כארבעת אלפים שנה. בהנחיות משה לשליחים-המרגלים יעץ משה להם להתחיל בנגב, במתואר על-ידי רש"י כפסולת ארץ ישראל, מפני שהוא איננו שונה מן המדבר שצעד בו העם שנתיים אחרי צאתו ממצרים. רש"י סבר כי טוב תחילה להראות את מצב הארץ הקשה לנהוג כמנהג הסוחרים או הַתַּגָּרִים, מראים את הפסלת תחלה ואחר כך מראים את הסחורה המשובחת. משה ניזון מדברי אלוהים אליו לכן סבר בהתחלה יתקלו במצב דומה שבו נמצא העם שנתיים מצאתו ממצרים כארץ ציה ושממה, ולאחר שיתורו את הארץ לארכה ולרחבה יביאו לעם בשורה טובה. אומנם מצאו את הארץ פוריה עונה על התאור ארץ זבת חלב ודבש, אלא שהקשר שקשרו להפיל פחת ואימה על העם לא עולה בקנה אחד עם תאור פריה מכאן עברו לתאר את יושבי הארץ כנפילים כ-אָחִימַן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי שישראל על ידם נראים כחגבים, כפי שנאמר: ושם ראינו את הנפילים בני ענק מן הנפלים ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם (יג/לג). מתברר כי המרגלים עשו מלאכתם שקר שנאמר: וילכו ויבאו (י"ג כ"ו) כי מלכתחילה לא היו מוכנים להחלם על הארץ חטאם זה והקב"ה גזר שדור זה יכלה במדבר ולא יהא הדור שיכנס לארץ לרשת אותה. לכן הוסיף ישראל לצעוד במדבר עוד שלושים ושמונה שנים עד כַּלּוֹתוֹ דור במדבר שהוציא דבת הארץ. לפיכך חשוב לזכור ולהזכיר לעצמנו.

כְּתָמִיד חָשׁוּב קִיּוּם יִשְׂרָאֵל בְּאַרְצוֹ
כֹּחַ עֲמִידָה מוּל כֹּל צָר בִּמְלוֹא מִרְצוֹ
כִּי רַבִּים הֶמָּה הַקָּמִים עָלָיו לְהַכְרִיעוֹ
בְּרַם הֵם נִכְשָׁלִים מוּל כֹּחוֹ בְּאַחְדּוּתוֹ

זֶה שֶׁמַּחֲזִיק יִשְׂרָאֵל כְּעָם בָּדָד יִשׁכּוֹן
זֶה שֶׁשַּׂם לְאַל מְזִמּוֹת מִמְשְׁלוֹת זָדוֹן
כִּי מְאָז יְצִיַאת מִצְרָיִם לֹא תָּמוּ צָרָיו
אַך עַמִּים רַבִּים הָיוֹ כַרְעוּ נַפְלוּ לְרַגְלָיו

כֹּל אֲשרֶ צִָריךְ לְהַאֲמִין בְּכוֹחוֹת עַצְמוֹ
וְלִבְטוֹח בֶּאֱלֹהֵי עֶלְיוֹן שֶׁבָּחַר בֹּו לְעַמּוֹ
לְפִיכַך עָם יִשְׂרָאֵל חַי וְקַיָּם וְהֶם אֵינָם
כְּרוֹמִי וּבָבֶל וְצַלְבָּנִים חָמָס כּוֹלֵל אִירָן

זֹאת בִּזְכוּת הָאַחְדּוּת וְלֹא הָאֲחִידות
וּבִזְכוּת גִּלּוּיֵי אַחְוָה חֶמְלָה וְהִשַּׁרְדּוּת.

הערות

לא תקול ללאעור אעור פי עינו.

תאריך:  03/06/2021   |   עודכן:  03/06/2021
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר מאתגר את ישראל מאז הוכרזה הפסקת האש בין ישראל לחמאס, בימים האחרונים הוא הפך למוקד התעניינות תקשורתי מקומי, אזורי ובינלאומי כשהוא מקפיד להתגרות בישראל בכל הופעה פומבית.
אחרי שנחשף כיצד עבדה עם אפי נוה על הוועדה למינוי שופטים נזקקה איילת שקד לתקופת צינון. אך היא לא יצאה לנופש. עתה היא תובעת לייצג את הממשלה בוועדה זו אלא שהתפקיד הוצע למרב מיכאלי. לפיכך ההודעה על כינון ממשלה מתעכבת.
02/06/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
כחלק מגיבוש דעתי בסוגיות הקשורות לביטחון הלאומי נוהג אני לקרוא מאמרי-דעה שיש בהם לטעמי ניסיון לנתח רציונאלית את המציאות ולהציג מחשבות מקוריות על דרכי ההתמודדות מול איומים והתפתחויות הטומנים בחובם סיכונים לשלום העם והמדינה.1 קיימים לא מעט כותבים שמזהים נכון, בעיות, אך כושלים בהצעת פתרונות שאינם חזרה שבלונית על עמדות ישנות שאבד עליהן הכלח. ברוב המקרים קשור הכשל הלוגי בכך שהכותבים מתעלמים מהניסיון ההיסטורי ולקחיו; משמע: הדרך נוסתה כבר בעבר וכשלה, או הזיקה הקיימת בין הצעתם למטרות הלאומיות של מדינת-היהודים, רופסת או אפסית.
02/06/2021  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
ממשלה שיסודה בשנאה וקנאה לביבי היא ממשלת שנאה, ולא ממשלת שינוי סער בכישלונו בפריימריז לליכוד יכול להפנות אצבע מאשימה רק לעצמו ולקינוח פסוקו
02/06/2021  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
אמנם באווירת השוק הנוכחית הכל אפשרי, אך מתרבים הסימנים ש"ממשלת השינוי" הינה עובדה. ממשלה זו בגלל אופיה והגורמים עליהם היא נשענת, משקפת שבר היסטורי מבחינה ציונית ומשילותית גם יחד. אידיאולוגיה או ניסיון לגבש מכנים משותפים בנושאים בתחום המדיני, הביטחון, הכלכלי וכ"ו לא היו שם — אך היה סחר-מכר על תיקים. מה שיבלוט בממשלה הזאת, בנוסף לשנאה לבנימין נתניהו, היא התנכרות מרכיביה לא רק ליעדים שהציגו בבחירות, אלא גם ל"אני מאמין" הפוליטי כביכול שלהם, והזילות הפוליטית המובהקת ביותר היא מנת חלקו של הימין האידיאולוגי. גם אם נשים בצד את המשקעים, חלקם אולי המובנים, שיש לראשי "ימינה" אין בכך לטשטש את העובדה שהאמביציה האישית שלהם האפילה על כל השיקולים האחרים, לרבות עתיד מפלגתם, והאיחוד הלאומי ותיקווה חדשה, כל אחד לפי דרכו הייחודית, תרמו אף הם את תרומתם לשבר הנוכחי.
02/06/2021  |  זלמן שובל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
מצער, שכבר מעל לחצי שנה שכחו השרים בממשלת ישראל את המחויבות הגדולה שיש לנו כעם יהודי למימוש המצווה של פדיון שבויים
תאורה נכונה [צילום: אנטולי מיכאלי]
מיטל רובין
שולחן מעוצב נכונה יהפוך את הארוחה לחוויה מיוחדת ובלתי נשכחת עבורכם ועבור האורחים ויקח את אווירת החג צעד אחד קדימה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il