|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מיומני: מלחמת ששת הימים שלי

במלאת 54 שנים מלחמה, הנה כמה מזיכרונותיי מאותם הימים הייתי בסיני ככתב "במחנה", ונעלמתי כביכול רק המשוררת דליה רביקוביץ גילתה אמפתיה ואנושיות כלפי אבי, שחרד לגורלי
07/06/2021  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: משה מילנר/לע"מ]

הלכתי דרוך, כשהעוזי אחוז לחוץ בידי. מדי פעם הקשתי בכפי על עקב המחסנית לוודא, שהנשק שלי טעון כהלכה. התרכזתי בדרכי בתעלה, שלא הייתה ישרה, אחרי שספגה לא מעט פגזים. מדי פעם הצצתי אל מעבר לשפתה, כדי לראות מה קורה במוצב. פתאום הוא הופיע לפניי במדים בהירים, ורובה מכודן בידיו, מעבר לזיג בתעלה. נלחצתי, ומרוב הפתעה יריתי בחייל המצרי.

"תפרתי" את המצרי בכל הכדורים שבמחסניתי, והוא נפל ללא רוח חיים לפניי, ודמו טינף את בגדי העבודה המנומרים שלבשתי. וידאתי, שאינו זז, והתרחקתי כמה צעדים מגווייתו, שזבובים עטו עליה. התיישבתי אפוף, ולא ידעתי מה לעשות. אפילו לא הרהרתי לרגע על הטיפשות, שיריתי בו את כל כדוריי, ומה אעשה אם יופיע עוד אחד?

רעבים וצמאים לניצנה

יצאתי בבוקר הקודם, יום שני, עם עוזי ועם מחסנית אחת ממערכת במחנה" בפאתי הקריה בתל אביב, כדי להצטרף לכוחות הלוחמים. נסענו בטנדר פיג׳ו למפקדת לפיקוד הדרום בבאר-שבע. כיוון שהייתי הזוטר בצוות, הושארתי לשמור על הטנדר - למרות שהיו לי קשרים טובים מאוד במפקדת פיקוד הדרום.

הטלתי את מימיי בפאתי מגרש החניה, וחיכיתי רעב, צמא ולחוץ לשני בֶּנִי - כתב וצלם, שנקראו בני - שהתיימרו לדעת הכל. הם שבו לחוצים מבלי שאכלו ושתו, ובדרך לטנדר הצטרף אליהם נהג המילואים, בעל הרכב, שסירב לנטוש את רכושו היקר בידי נהג צבאי. מה עכשיו? שאלתי.
ניסע לניצנה, ענו שני בני. מה עם אוכל? באמת?! שכח מזה.

כיוון שהיו מבוגרים ממני בכשנתיים וכתבים ותיקים, שתקתי, למרות שחשבתי, שזו עוד טיפשות שלהם. שמעתי היטב בקולותיהם את הלחץ. חייל טוב אוכל, כידוע, כל אימת שיש לו הזדמנות. המשכנו לניצנה, וגילינו, שהכוחות, הלוחמים כבר חלפו על פניה, והמשכנו בעקבותיהם. לפנות ערב עצרנו רעבים וצמאים בזנב שיירה גדולה. חיילים אמרו, שזו תראת אום-בסיס.

מה עושים? הטרדתי את שני בני. מחכים. נפספס את המלחמה. שניהם הביטו בי כאל ילד מפגר. מה עם אוכל? ידעתי, שיצאנו מהקריה בלי מים ובלי מזון, והודיתי בלבי לסא"ל שאול ביבר, שבשבת היה המפקד התורן במפקדת אכ"א, והורה בתקיפות להנפיק לי עוזי ולא רובה צ׳כי, שלא ידעתי לתפעל. ביקשתי באפסנאות שתי מחסניות, והאפסנאים הסביר לי בחומרה, שזה העוזי האחרון בנשקייה וזו המחסנית היחידה, שנותרה בה. באותה ההזדמנות הנפיקו לי קסדת "צלחת" בריטית, שהתביישתי לחובשה, וזנחתי אותה באחד מחדרי המערכת.

ברוב טיפשותי, יצאתי דרומה בלי כובע, בלי תרמיל ורק עם תחבושת אישית ועם פנקס לרישום חוויות ועם מעטפות לשיגור רשימותיי באמצעות מטוסים. משום-מה היה ברור לנו ב"במחנה", שזו עוד פעולת תגמול ליום-יומיים.

חייל טוב תמיד רעב, תמיד עייף ותמיד מיוחם - לימדו אותנו בטירונות ב"גולני". לפיכך, באין מזון ומשקה, הלכתי לישון בצד הדרך, כפי שלמדתי בטירונות, ולא ליד הטנדר. שני בני והנהג היו לחוצים, ולא הצליחו להירדם בטנדר עצמו עקב רעם התותחים ואש הקרב, שלא הפריעו לי להירדם. הייתי רגיל עוד מהצופים להירדם בכל הזדמנות על כל קרקע ובכל אתר - אפילו לדקות ספורות.

איך יכולת לישון עם כל הרעש?! תמה בני א' כשהתעוררתי. עברו גם כמה טנקים, וישנת.
כמה? שלושה-ארבעה... אולי קצת יותר. אחרי המלחמה תמהתי מה עשו שם טנקים, ומצאתי שבשנתי עברה שם אוגדת אלוף אברהם יפה - שני גדודי טנקים ואגד ארטילרי עם כל דרגיהם.

ניגשתי למחלקת טנקים "שרמן", שעמדה לפנינו, וחיכתה לפקודה לנוע. איפה אנחנו? שאלתי. אין לי מפה. בדרך לאום כתף. זכרתי את השם מקריאתי על קרבות מלחמת הקוממיות ועל מלחמת סיני. ואחר-כך? אינשאללה - לתעלה! רוצה להצטרף לכוח הלוחם, אמרתי לשני בני.

הללו הביטו בי במבט מוזר כשלקחתי את הנשק, ונפרדתי מהם. חציתי את הדיונה, ומעברה היו כוחות לוחמים על ג׳יפים ועל קומנדקארים והרבה אנשי חי"ר. מסוקים "סיקורסקי" נחתו, כדי לפנות פצועים. שלפתי מכיסי מעטפה, שנחתמה על-ידי מפקדת חיל-האוויר, וביקשתי להעבירה למטה החיל בתל אביב. הטייס היסס, והצבעתי על חותמת המטה. לקח בהיסוס; ולימים התפרסמה רשימתי בגיליון המלחמה של "במחנה". מכיר את אלכס? שאלתי. הוא חבר טוב שלי, מכונאי אצלכם. לא, זעף הטייס.

החמצתי סיפור גדול

מי המפקד? שאלתי כשהצטרפתי אל הלוחמים, שחנו מולי. איננו. דבר עם דני, הסמ"ך-מ"פ. איפה הוא? הראו לי, וניגשתי אליו בחוצפה של סייח לא-מאולף. איפה אנחנו? שאלתי. לפני אום כתף. עוד מעט ניכנס לשם. אני כתב צבאי... רוצה להצטרף אליכם. הצבעתי על התג הכחול שבכותפתי. דני הביט בי, וחשב. בוגר טירונות "גולני", הוספתי. בטוח? כמובן. בחן אותי מלמעלה למטה וחזרה, וכנראה, השתכנע, שלא אהיה לנטל. רק אחרי המלחמה ידעתי, שזה דני ורדון ע"ה - אחד היחידים בצה"ל, שמעוטר בעיטור הגבורה ובשני עיטורים נוספים.

עלה על הקומנדקאר השני. תגיד, שאישרתי. חיילי המילואים הוותיקים של פלוגת הסיור בחטיבת החי"ר 99 של אל"ם קותי אדם, הביטו בתימהון בציפור המוזרה, שהצטרפה אליהם. אני כתב צבאי, ועברתי טירונות ב"גולני", חזרתי על המנטרה. ראיין את דני על הצל"שים לו, יעץ לי אחד המ"כים. באתי עד פאתי אום כתף לסקר מלחמה, ולא לכתוב צ"זבטים, חשבתי בלבי. כעבור כמה דקות שב המ"פ, והסיירת יצאה לדרכה. הגענו למוצב הראשי של אום כתף, ועצרנו. צירפו אותנו לקו הגנה, שמנע פגיעה בכוחות והצפה של המוצב הכבוש בחיילים מצריים, שנדדו במדבר.

בינתיים נחת מסוק, וקצין שמן חובש כומתה אדומה ירד ממנו, שמע הסברים, וחילק פקודות.
הכרתי את אריק שרון מכתבה, שהכנתי כמה חודשים קודם לכן על הסבת חטיבה 8 לחטיבה ממוכנת; ועדיין תמהתי כיצד קצין כל כך שמן מסתובב בין החיילים.

סיפורו של כידון

לפנות ערב יצאה הסיירת לכיוון המערך האחורי של אום כתף. אז לא ידענו על לחימת הגבורה של הצנחנים מחטיבת מילואי הצנחנים 80 של אל"ם דני מט באזור בלילה הקודם. הצנחנים איגפו במסוקים את המערך המצרי, נחתו בעורפו, והשמידו כל מה שנקרה בדרכם, כולל מכונית תחמושת, שהתפוצצה קרוב אליהם, וזרעה בהם הרוגים ופצועים. הקרב של הצנחנים הסתיים במסע אלונקות מייגע והירואי בחול טובעני אל מסוקי הפינוי.

בליילה עצרנו ליד בונקרים. אנשים ירדו לבודקם, והג׳פים והלוחמים נכנסו אליהם, והתארגנו לארוחה ולשינה. מארגנים שמירה, ניגש אליי דני. תצטרף? כמובן. בלילה שמרתי במשמרת ראשונה עם דני, ושוחחנו. אומרים, שיש לך צל"ש. שטויות... צ׳יזבטים, חייך. כך הפסדתי בגללו סיפור אדיר. רק כעבור יותר משלושים שנה אזרתי אומץ לטפל בו, ולהנציח את דני.

מה קורה? בבוקר נסרוק את המוצב, ונמשיך הלאה עם האוגדה. דני סירב לדבר על עצמו, ורק שאל שאלות, כדי להכיר אותי. לא סיפרתי לו, שעברתי רק את שלב א׳ בטירונות, ואת הידע הקרבי שלי רכשתי מקריאת ספרות הדרכה ומשיחות עם שכני למיטה במחלקה האורתופדית בבית-החולים רמב"ם, שנורה על-ידי חברו בתרגיל הסיום של קורס מ"כים ב"גולני". הוא לימד אותי איך לנוע בתעלה, ואיך להיזהר מחבריי, ההולכים אחרי בטור. זה היה כמו לימודי שחייה בהתכתבות, ובדיעבד, עזר לי מאוד.

למחרת סרקנו את המערך האחורי של אום כתף. כיוון שהיינו מעטים יחסית, כל אחד סרק קטע תעלה, תוך תיאום הדוק עם שאר הכוח. לקחתי על עצמי לסרוק קטע - חוצפה של טירון - ונתקלתי לקראת סופו במצרי. כיוון שלא ראו אותי, יצא סמל מחלקה לחפשני. מה קרה לך?! שאל כשהגיע אליי. לא עניתי, והוא סטר לי, כדי להוציאני מההלם. זרק אליי מברג, ואמר, שהוא רוצה, שאביא לו מיד את הכידון של המצרי.

רבים מחיילי הסיירת לחמו במלחמת סיני, וידעו היטב מה לעשות בשטח, וכיצד למנוע הלם, ואיך להתגבר על חיילים הלומים. הבאתי לו את הכידון, וסיפרתי, שהחליק על "חנות" מכנסיי, כשהרגתי את המצרי. חייך, ונתן לי את הכידון. זה שלך. מגיע לך. שמור עליו היטב. הכידון ליווה אותי שנים, ועבר אתי דירות רבות, עד שנעלם, לצערי, דווקא כשבגרו בניי, ורציתי להציגו בפניהם, כיוון שעל חודו היה כתם דם - לא דמי.

חזרתי לגוף העיקרי של הסיירת, טענתי את מחסניתי, וחיפשתי בגדי עבודה, שלא היו. מישהו זרק אליי קסדת צנחנים. קח, אמר. לנו יש קסדות. בשנות השישים, הייתה קסדת צנחנים סמל של יוקרה, וליוותה אותי בסיקור אירועים ובשירות מילואים - עד שהוחרמה ממני במלחמת יום הכיפורים.

הסיירים ידעו לאכול ולשתות, ודאגו לי מאוד כיוון שהייתי הינוקא בכוח. המשכנו לאלעריש, ושם בחורשת דקלים עברנו ליד מערך נ"מ, שחיכה לצנחנים מחטיבת המילואים 55, שתוכננו לצנוח במקום. עברנו דרך המשטרה, וראינו את השוטרים הצבאיים, שסיכלו, בהנחיית המח"ט קותי, כוונות חיילים לבזוז שלל.

שמחה וצער עמוק

נכנסנו לחניון בין גבעות דיונות, וחיכינו לפקודות. פתאום הגיע המ"פ בפנים נפולות. דני נהרג, עברה השמועה. חיילי מילואים ותיקים עזבו את ההגה מרוב צער, והתייפחו. הג'יפים והקומנקארים נתקעו בחול, וכולם ביכו את האובדן. פתאום פרץ לבינינו ג'יפ צבאי, ורס"ן, שהכרתי מפיקוד הדרום, קרא ממנו בשמחה, שחררו את ירושלים. זה היה קצין האג"ם של החטיבה. אנשים בהו מרוב צער, ואחד אמר בקול בוכים, הרגו את דני... לך מכאן!

למחרת בבוקר התארגנה הסיירת לתנועה, בשתיקה רועמת. עדיין לא התגברו על האובדן. אך תפקידה של אוגדת שרון הסתיים, ועד מהרה הגיעו חיילי צה"ל לתעלה. כעבור יום-יומיים אמר שרון למ"פ, שאנחנו צריכים לעלות צפונה, ולהשתחרר. נותן לכם שבועיים לטייל בסיני, חייך שרון. מאמין, שתדעו לנצל זאת. למחרת בצהריים יצאנו מערבה לעבר התעלה, ומשם לאורך החוף המערבי של סיני לשארם אלשיח', לסנטה קתרינה ומשם לימ"ח החטיבה ברמלה. בכניסה לדרך, שהובילה מכביש תל אביב-ירושלים לימ"ח, ירדתי מהקומנדקאר, ונפרדתי מהסיירים, שאירחו אותי בלבביות מדהימה. אחד מהם זרק אליי כומתה שחורה. קח, מגיעה לך, חייך.

אבי בכה

עליתי עייף, מגודל זקן ומאובק אל האוטובוס, והגעתי הביתה. הקשתי על הדלת, כיוון שלא היו מפתחות בכיסיי. אבי הביט בי נדהם, ופרץ בבכי. מעולם לא ראיתי את אבי בוכה. הסרתי מעליי את המדים המטונפים, ואבי הבחין בכתמי הדם. נפצעת? לחש בדאגה. לא, אבא. יכול לראות: אני שלם לחלוטין. זה דם של מצרי, שהרגתי. הכל בסדר.

התמכרתי למים החמים במקלחת, ויצאתי נקי וחפוף-ראש. אבי ערך בינתיים את השולחן, ואכלנו כשעיניו דומעות. מעולם לא ראיתי את אבי בוכה - גם לא בהלוויות. לי, לקרובינו ולאחרים נראה תמיד כמו צוק סלע איתן. איפה היית?! שאל. חיפשתי אותך במערכת, והם לא ידעו. בסיני. יצאתי עם כתב ועם צלם, שידעו היטב איפה נפרדתי מהם. אבי הביט בי, ושתק. מעולם לא סיפר לי מה עבר עליו עד שחזרתי הביתה.

כמעט נעדר

שני בני שבו למערכת "במחנה", ודיווחו שנעלמתי בדרך. לא זכרו היכן. הדיווח הועבר בצינורות מפקדת קצין החינוך הראשי; וכנראה, לא נעשה דבר לברר היכן אני. בבוקר היום השני למלחמה איחר אבי, שלא כהרגלו מלהגיע לסניף הבנק שלו, כדי להוציא כסף. כך, ניצל ממפציץ עירקי, שתקף את הרחוב הראשי של נתניה. כשחזר לביתו, לקח אסימונים, ויצא לטלפן, כדי לחפש את אחי ואותי. בקיבוץ של אחי דיווחו לו, שאחי מגויס כנהג משאית, ואינו בחזית. ב"במחנה" אמרו לו, שאין להם מושג היכן אני. לכן, הגיע למחרת למערכת.

איש לא שם לב לגבר המבוגר, שאמר, שהוא אבי. הסבירו לו, שכשיידעו משהו, יודיעו לו, והציעו, שיחזור לביתו. אבי, ששירת בצבא הפולני, בחיל הספָר הבריטי, בנוטרות ובמלחמת הקוממיות, היה הלום. אביך הסתובב כמו שיכור - סיפרה לי המשוררת דליה רביקוביץ. ריחמתי עליו, וניגשתי אליו. לא היה לי שום תפקיד ב"במחנה", והגעתי לשם כמה דקות קודם לכן, כבת-זוגו של יצחק לבני, העורך. הרגעתי אותו, הצעתי לו כיסא ומים, והסברתי לו, שמנסים לאתר אותך. כשנרגע, ליוויתי אותו למדרגות, והוא חזר הביתה. אזכור לדליה לעולמים את הרגע הזה, שבו הייתה היחידה, שגילתה רגש אנושי כלפי מבוגר דואג, סובל ונרגש, שחשש מאוד לחיי בנו דווקא משום שידע מה זו מלחמה.

תאריך:  07/06/2021   |   עודכן:  07/06/2021
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיומני: מלחמת ששת הימים שלי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בואו נתאר תרחיש אופטימי. הממשלה בראשות נפתלי בנט תקום, היא תפתור מיד את הבעיות הבוערות של ישראל, בחינוך בבריאות בביטחון, ביחסי החוץ, בנט יהפוך למושא הערצה ברחובות, מנהיגי עולם ישחרו לפתחנו, גר זאב עם כבש, ונמר עם גדי ירבץ - גן עדן זה כלב לעומת מה שיהיה לנו כאן. זוהי חלופה אחת, סיכוייה נמוכים, אך זוהי אחת החלופות, זוהי לפחות תקוותם של כמהי השינוי.
הרבה סערות ומהפכים עברו עלינו השבוע. אינני יודע אם עד השבעת הממשלה החדשה באמת יהיה רוב ל"ממשלת השינוי" אבל הנזק לישראל, כ"דמוקרטיה" יציבה, כבר נעשה והוא עומד עם הפנים לעתיד. הבעיה תהיה תיקון הנזק לעתיד והחזרת ישראל למצב פרלמנטארי נורמאלי, שבו לאחר מערכת בחירות מוקמת ממשלה יציבה ושקופית על-פי הצבעת הבוחרים ולא על-פי רצון הנבחרים, העוברים מצד לצד ומלוא תאוותם מתגשמת בתיקי ממשלה מנופחים לשרים חסרי ניסיון. זה התחיל כבר בקואליציה הקצרה של נתניהו - גנץ. גם מדינות רעועות מבחינה פרלמנטארית לא הגיעו לקצה הבדיחה הזו שאירעה בפרלמנט הישראלי, ולטווית השלטון והקואליציה שלו.
ערוץ אל-ג'זירה הקטרי, שמשמש כשופר התעמולה והלוחמה הפסיכולוגית של ארגון חמאס, שידר אמש סרט לוחמה פסיכולוגית מבית המדרש של חמאס על 4 השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס, שידור הסרט בעיתוי הנוכחי מעיד על הרצון של ארגון חמאס לממש את הישגי סבב הלחימה האחרון ולזרז את עסקת חילופי השבויים עם ישראל, בתנאים שלו, כדי להביא לשחרורם של מאות מחבלים רוצחים.
אני שומע יותר ויותר חברים המשתפים כי החליטו להדיר עצמם מצפייה והאזנה לחדשות ולתוכניות פוליטיות, גם מי שדעתם שמאל וימין, מרכז וסתם אזרחיפ חסרי זהות פוליטית מוצקה. מי שהיו אמורים להיות עיתונאים, מגישים ופרשנים, הפכו לחצוצרנים מרעימים, מוטים, נושאי לפיד הדעה האחת, התפיסה האחת, הערך האחד, לסלק את ראש הממשלה בנימין נתניהו מכס ראש הממשלה.
משום מה מקבלי ההחלטות, כמו גם התקשורת והציבור הרחב, לא שמו לב להתפתחות מאוד מעניינת העשויה להיות פריצת דרך לחיזוק הפריפריה, דווקא בעקבות שנת הקורונה ומבצע "שומר החומות". אין זה סוד שהעקב אכילס בחוסר הצלחה של ממשלות ישראל לדורותיהן ליישב את הפריפריה היה מאז ומעולם כרוך בשלושה מוקשים עיקריים:
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il