בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
למה כבר אי-אפשר להשיג נסיעה באובר בבוסטון <br>
|
עודף ביקוש מוביל להתאמת המחיר ובכך גורם לחלק מהנוסעים לוותר על הנסיעה ומעודד נהגים להיכנס לרכב ולהתחיל לעבוד ● מדובר במנגנון יעיל
|
ביקוש והיצע [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
|
|
|
|
|
כפי שיודע כל משתמש במוניות בישראל, לפעמים דווקא כשמאוד צריך מונית ובעיקר בשעות העומס, לוקח הרבה מאוד זמן לקבל שירות. לא צריך להיות כלכלן דגול בשביל להבין, שמקור הבעיה הוא מחיר הנסיעה שאינו מושפע מהביקוש וההיצע ולכן לא נדירים המקרים שבהם הביקוש גדול מההיצע. הבעיה הזו לא קיימת בשירותי נסיעות של אובר וליפט, שאסורות בישראל. עודף ביקוש מוביל להתאמת המחיר ובכך גורם לחלק מהנוסעים לוותר על הנסיעה ומעודד נהגים להיכנס לרכב ולהתחיל לעבוד. מדובר במנגנון יעיל: הנוסע יודע, שבכל מקרה הוא יקבל שירות, אבל ייתכן שהמחיר יהיה גבוה יותר. מצב זה עדיף מאשר מחיר קשיח וסיכוי להיתקע ללא שירות, למשל באזור מסוכן או לפספס נסיעה חשובה, כמו למשל לשדה התעופה או לפגישה קריטית. אבל הגישה של רבים, שנוטים לחשיבה סוציאליסטית היא שתפקיד המחיר אינו להתאים את ההיצע והביקוש אלא להיות צודק, בדיוק אם ראוי לשלם על שירות. זה לא רק במחירי נסיעות במונית שהממשלה קובעת כך שיהיה רווח "סביר" לנהג, תוך התעלמות מההיצע והביקוש, זה גם ההתנגדות הפופולרית לתמחור ריאלי של חניות או של נסיעה בכביש עמוס. בכל מקרה, במדינת מסצ'וסטס שבארה"ב, ובפרט בעיר בוסטון, כבר אי-אפשר להשיג שירות של אובר או ליפט במקרים רבים. למרבה האירוניה, חוק מ-2016 אוסר על העלאת תעריפים בזמן חירום, ומאז הקורונה הוכרז על מצב חירום במדינה. אחד מהנימוקים שהגיעו מ משרד התחבורה (תחת השר ישראל כ"ץ) לאיסור על אובר בישראל, היה שמנגנון התאמת המחירים פוגע במשתמשים. כמובן שמדובר בעוד תירוץ שנועד להצדיק את הכניעה ללובי של בעלי רישיון המונית בישראל. נחמד (מעציב למען האמת) לראות שגם ארה"ב הקפיטליסטית נופלת עם השטויות האלה. זה כמובן לא חדש שהקפיטליזם של ארה"ב מלא חורים מצערים. למשל פיקוח שכר דירה קיים שם במקומות רבים (ומזיק מאוד) כבר לפחות 75 שנים. עוד פרטים על חוקי החירום של מדינת מסצ'וסטס בכתבה בקישור מטה: Why You Can’t Get an Uber or Lyft in Boston Right Now
|
תאריך:
|
08/06/2021
|
|
|
עודכן:
|
10/06/2021
|
|
עומר מואב
|
למה כבר אי-אפשר להשיג נסיעה באובר בבוסטון
|
|
המפכ"ל יעקב (קובי) שבתי החליט לבטל את מצעד הדגלים של הימין הקיצון, שמארגניו ביקשו להיכנס לכותל המערבי דווקא דרך שער שכם הצפוני תוך מעבר ברובע המוסלמי. מתכון מובהק לפרובוקציה והתנגשות ואלימות, ואולי גם חידוש הירי מרצועת עזה. הנה לנו עוד "מצעד שלא צעד" 1.
|
|
|
בצבא היא שירתה בבסיס חיל-הים בבת-גלים. זה היה קרוב לבית, קרוב לאימא. זה לא מה שהיא רצתה, זה מה שאימא רצתה שתרצה. הרצונות של אמה לא באו לידי ביטוי מילולי מוחצן. כדי להתרשם צריך היה להתחבר לצנרת תת-הכרתה של המשפחה, כמו להפנט גלגל רולטה בקזינו. בצהריים הייתה הולכת לשק"ם עם הכריכים המוקפדים של אימא, מחלקת אותם לחבר'ה בתמורה לדברי מתיקה ומתיקות.
|
|
|
אנחנו רגילים לעובדה שהממשלה מסבסדת תחבורה ציבורית, ובהיקף אדיר, אבל האם לא כדאי לעצור רגע ולשאול למה זה ראוי? ואם כן, באיזה היקף? והאם הסבסוד משיג את מטרותיו? נדמה לי שאין ויכוח על החשיבות של תחבורה ציבורית, אבל הבחירה של ממשלות ישראל לסבסד את השימוש בתחבורה ציבורית בהיקפים אדירים אינה מובנת מאליה, וממשלת ישראל לא עוסקת כלל בניתוח השאלות האלו.
|
|
|
נתוני רשות המיסים שפורסמו במהלך הימים האחרונים, הפתיעו את הכל. מסתבר שלמרות העלאת מס הרכישה למשקיעים ביולי 2015 מ-4 ל-8-10 אחוזים, ולמרות שבשנותיו של משה כחלון כשר אוצר ושר לנושא הדיור קיבלו המשקיעים "כתף קרה", למרות כל זאת נותרו מספר הישראלים שבבעלותם שתי דירות ויותר כ-320 אלף, מתוכם לכ-253 אלף יש שלוש דירות ויותר, לכ-3,800 שש דירות ויותר ו-511 מחזיקים בבעלותם 10 דירות ויותר, כ-50 אחוזים בקירוב יותר ממספר המשקיעים שהיה בבעלותם מספר כזה של דירות ב-2015.
|
|
|
מייק אבנס כתב ספרים כמספר שנותיה של מדינת ישראל המודרנית. אני זוכר כשפגשתי אותו בפעם הראשונה ורציתי להביע את הערכתה הרבה של משפחתי לעמדותיו הלוחמניות, הבלתי מתפשרות, הברורות לחלוטין נגד האיום האירני. בביתנו יש אוסף גדול של ספריו, חלקם חתומים על ידו (עכשיו אני מפקפק אם הוא באמת חתם עליהם; ניחא, התרומות שלנו מהלך השנים היו למטרה טובה לדעתנו). עבור אבנס, שכמובן לא הכיר אותי, הייתי אוויר, חלל ריק. פשוט לא ענין אותו שמישהו מביע הערכה (לאחר שברור היה שאותו מישהו השקיע כסף רב בארגונו, אך מסתבר שלא מספיק).
|
|
|
|