|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
החשיבות הרבה בבחירת עורך דין הפועל מתוך שליחות
כתיבת המומחים
5 המקומות שחייב לבקר בהם בניו-יורק

ישראל מנסה לשנות את המשוואה

צה"ל תקף מטרות של חמאס ברצועת עזה בתגובה על שיגור בלוני התבערה לעבר ישובי עוטף עזה הממשלה החדשה בישראל מנסה לשנות את המשוואה שחמאס מנסה לכפות עליה בנושא ירושלים גורמים בחמאס אומרים כי המערכה על ירושלים רק בתחילתה וכי הארגון מכין "הפתעות" לישראל
16/06/2021  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
הפתעות" לישראל [צילום: אטיה מוחמד/פלאש 90]

מצעד הדגלים עבר אמש בירושלים ללא אירועים מיוחדים. כ-5,000 איש השתתפו בו והוא אובטח בידי 2,000 שוטרים. במזרח ירושלים היו כמה עימותים בין הצועדים לפלשתינים שהניפו דגלים. כ-20 פלשתינים נפגעו באורח קל בעימותים עם המשטרה, ושני שוטרים נפצעו באורח קל. במקביל התקיימו ברצועת עזה צעדות של מאות פלשתינים נגד מצעד הדגלים שבהן העלו המפגינים באש את דגלי ישראל ותמונותיו של ראש הממשלה נפתלי בנט.

קיום הצעדה הביא להפרת הפסקת האש שהוכרזה בין ישראל לחמאס בתום מבצע "שומר החומות". במהלך יום אתמול שיגרו הפלשתינים מהרצועה עשרות בלוני תבערה שהציתו 26 שריפות באזור עוטף עזה. בתגובה לכך, תקף חיל-האוויר במהלך הליילה מטרות של ארגון חמאס ברצועת עזה, זוהי התגובה הצבאית הראשונה של הממשלה החדשה בראשותו של נפתלי בנט על הפרות הפסקת האש מצד חמאס.

חאזם קאסם, דובר חמאס אמר כי ההפצצה של ישראל ברצועת עזה היא "ניסיון כושל להפסיק את ההתנגדות וההזדהות של הפלשתינים עם ירושלים ולכסות על המבוכה של ישראל בכל הקשור לארגון מצעד הדגלים".

הממשלה החדשה בישראל קיבלה החלטה נכונה לקיים את מצעד הדגלים למרות איומי ארגוני הטרור ולשמור על ריבונות ישראל בירושלים. למצרים היה תפקיד חשוב בניסיון למתן את התגובות של ארגוני הטרור לצעדה. המאמץ המצרי התמקד בניסיון למנוע שיגור רקטות לעבר ישראל לאחר שהדרג המדיני בישראל הבהיר כי ישראל לא תכיל שיגור רקטות לשטחה והדבר יביא לסבב לחימה נוסף ולקריסה מוחלטת של הפסקת האש.

מצרים מנסה בכל כוחה להביא לרגיעה ולשיקומה של רצועת עזה. האינטרס המצרי הוא לייצב את המצב ברצועה במה שנחשב ל"חצר האחורית" של מצרים וגם כדי להראות לממשל ביידן כי מצרים היא גורם חיובי ומייצב באזור.

הקרב על הנרטיב

המצב ברצועת עזה הוא שברירי, עדיין לא ברור כיצד יגיב חמאס על ההפצצה האווירית הישראלית על יעדי חמאס בתגובה לשיגור בלוני התבערה ואם יכיל אותה. בהודעה שפירסם אמש חמאס הוא טען כי כופף את ישראל וכי עמדתו והחלטותיו אילצו את ישראל לשנות את תוואי צעדת הדגלים הרחק ממסגד אל-אקצה, לשנות את נתיבי הטיסות האזרחיות ולעבות את פריסת מערכת "כיפת ברזל". "זוהי הוכחה להשגת משוואת ההרתעה שהצבנו במערכה האחרונה והצלחנו לכפות משוואה חדשה על ישראל", נטען בהודעה.

חמאס מנסה לצרוב בקרב הפלשתינים תחושה של ניצחון, אולם האמת היא שלא הייתה היענות של ממש לקריאותיו ולמערכת ההסתה שלו בקרב הציבור הערבי בישראל, במזרח ירושלים ובשטחי הגדה, כוחות הביטחון של ישראל נערכו כראוי, תוואי הצדעה שונה על-ידי המשטרה כדי למנוע חיכוכים מיותרים בין הצועדים היהודים לתושבי מזרח ירושלים והשוטרים גילו נחישות בפיזור כל מי שניסה להפריע למצעד.

עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא ירושלים. גם אם מצעד הדגלים עבר בשקט יחסי, גורמים בחמאס מבהירים כי הארגון ימשיך במערכה על ירושלים וכי איום ירי הרקטות לעבר ישראל ישאר האיום הקבוע בתגובה על כל דבר שקורה בירושלים. חמאס רוצה למצב את עצמו כ"מגן ירושלים ומסגד אל-אקצה" והוא רוצה שמערכת קבלת ההחלטות של הממשלה החדשה בישראל תושפע ישירות מאפשרות ירי רקטות בכל פעם שהיא מקבלת החלטה בנושא ירושלים.

חמאס מכין "הפתעות" לישראל

מצרים מתקשה להניע את יוזמתה לשיקום הרצועה, השגת פיוס לאומי בין הפלגים הפלשתינים, ייצוב הפסקת האש והתקדמות לקראת מתווה רגיעה ארוך טווח שכולל גם עסקת חילופי שבויים חדשה בין ישראל לחמאס.

המדינות התורמות עדיין לא העבירו כסף לשיקום הרצועה, ישראל מסרבת להכניס לרצועה את המענק החודשי הקטרי באותה המתכונת שהייתה בעבר, מעברי הגבול פתוחים חלקית רק לצרכים הומניטריים ומרחב הדיג מצומצם ל-6 מיל בלבד. כלי הנדסה כבדים שהגיעו לרצועה ממצרים עוסקים בפינוי ההריסות, אולם, על-פי גורמים ברצועה ארגון חמאס איננו נערך לשיקום הרצועה אלא לסבבי לחימה נוספים מול ישראל ולהפלת שלטון הרש"פ בגדה.

על-פי גורמים ברצועה, בהוראה של מוחמד דף, הרמטכ"ל של הזרוע הצבאית של חמאס, החלו פעילי הארגון מייד לאחר ההכרזה על הפסקת האש עם ישראל לשקם את מערך המנהרות ("המטרו") שנהרס במהלך מבצע "שומר החומות" ולחדש את ייצור הרקטות, סדנאות הייצור הורדו את תוך המנהרות והן עובדות מסביב לשעון כדי לחדש את המלאי, ארגון חמאס ירה כ-4,700 רקטות לעבר ישראל במהלך סבב הלחימה האחרון. חיל-האוויר הישראלי השמיד כ-1,000 רקטות, ועל-פי הערכות, לארגון חמאס נותרו בין 6,000 ל-7,000 רקטות.

ארגון חמאס לקח בחשבון שהמערכה שהכריז על "שחרור ירושלים ומסגד אל-אקצה" היא ארוכה מאוד ולכן הוא נערך כבר עתה לסבב הלחימה הבא מול ישראל.

חמאס מעודד מהצלחתו בסבב הקודם לעורר אינתיפאדה בירושלים במהלך חודש רמאדאן, בעיקר בגלל טעויות שעשתה ישראל, ומכך שירי הרקטות שלו לעבר ירושלים ב"יום ירושלים" יצר לו את התדמית של "מגן ירושלים ואל-אקצה" בעיני הפלשתינים והרחוב הערבי והוא רוצה לבסס את התדמית הזו ולכפות על ישראל את המשוואה החדשה "עזה-ירושלים".

"המערכה על ירושלים רק החלה" אומר גורם בחמאס, "היהודים ממשיכים לבקר במסגד אל-אקצה פעמיים ביום, נמשכים המאמצים של ישראל לפנות משפחות פלשתיניות משכונת שיח' ג'ראח ומהכפר סילוואן והממשלה החדשה בישראל ממשיכה במדיניות ממשלת נתניהו. מצעד הדגלים הוא אירוע שנתי, מדוע היה צורך לקיים אותו פעם נוספת? זו פרובוקציה".

בחמאס מסבירים כי הארגון חייב להמשיך ביישום המשוואה החדשה "עזה-ירושלים" גם מול הממשלה החדשה בישראל, אחרת הוא יחשב כמי שוויתר ויאבד את כל ההישגים האסטרטגיים שלהם זכה במהלך מבצע "שומר החומות".

במהלך מבצע "שומר החומות" הצליח צה"ל לסכל את כל ההפתעות שחמאס הכין ושאותן הוא מכנה "איכותיות ואסטרטגיות". בחמאס טוענים כי הזרוע הצבאית הפיקה את הלקחים הדרושים ומוחמד דף, רמטכ"ל הזרוע הצבאית, מכין שורה של הפתעות אטסרטגיות לישראל.

א. חדירה לשטח ישראל לביצוע פיגוע הרג וחטיפת אזרחים וחיילים. החדירה תתבצע דרך מנהרות התקפיות או דרך הים באמצעות יחידות הקומנדו הימי של חמאס.

ב. שימוש במל"טים ממולכדים ורחפני נפץ כדי לתקוף את ישובי עוטף עזה ובסיסי צה"ל.

ג. שימוש בצוללות קטנות המופעלות מרחוק לתקוף את אסדת הגז מול חופי אשקלון ואת ספינות חיל-הים.

ד. מארבי נ"ט באמצעות טילי "קורנט".

ה. שימוש ברקטות חדשות ארוכות טווח ובעלות ראש נפץ כבד של מאות קילוגרמים.

מערך הרקטות של חמאס

ארגון חמאס מקבל סיוע מאירן בכסף ובאמצעי לחימה וסיוע טכנולוגי, אולם מערך יצור הרקטות שלו הינו עצמאי שאותו הוא פיתח במהלך השנים באמצעות מהנדסים ומערכת לייצור ופיתוח אמצעי לחימה. אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" ב" משמרות המהפכה" של אירן, אמר לפני כחודש באזכרה למותו של הגנרל מוחמד חיג'אזי, המפקד הקודם של "משמרות המהפכה", כי "את מרבית הרקטות שהפלשתינים ירו על הישות הציונית הם ייצרו בעצמם".

צה"ל והשב"כ הצליחו במהלך מבצע "שומר החומות" לחסל כמה דמויות חשובות במערך הרקטות של ארגוני חמאס והג'יהאד האיסלאמי.

ג'מעה טחלה - ראש מערך הסייבר ומוביל פרויקט שיפור הטילים של ארגון הטרור חמאס. מחזיק תיק מחקר ופיתוח בחמאס. טחלה היה יד ימינו של מוחמד דף והמוביל המרכזי של התעצמות חמאס. הפגיעה בו מהווה מכה משמעותית לפרויקט ההתעצמות של חמאס.

ג'מאל זבדה - ראש מחלקת הפיתוח והפרויקטים במטה הייצור של חמאס. היה המחולל המרכזי של מערך היצור הרקטי של חמאס. דוקטור להנדסת מכונות המתמחה באווירודינמיקה, בעל הכשרה במגוון תחומים טכנולוגיים והיווה מוקד ידע מרכזי ומשמעותי ביותר במטה הייצור של החמאס. נמנה על בכירי מערך המחקר והפיתוח בחמאס, עסק בקידום פרויקטים מרכזיים בהתעצמות חמאס

ח'אזם חטיב - ראש מחלקת המהנדסים במערך היצור של חמאס. כמו-כן משמש סגן ראש מערך היצור.

כמו-כן, בפעילות משותפת של צה"ל והשב"כ חוסל בדירת מסתור בעזה סמאח ממלוכ, ראש היחידה הרקטית המיוחדת של הג'יהאד האיסלאמי. יחד איתו נהרגו גם מוחמד אבו אל עטא, אחיו של בכיר הג'יהאד שחוסל בסוף 2019, וכמאל קריקע.

יחיא סינוואר אמר בתום סבב הלחימה האחרון כי חמאס השתמש ברקטות הישנות שלו במהלך המלחמה והשאיר את הרקטות החדשות לסבבים הבאים. חמאס ירה במהלך מבצע "שומר החומות" רקטה ארוכת טווח אחת הנקראת "עיאש 250" כמסר אזהרה לישראל.

בחלק מהרקטות החדשות לא נעשה אפילו שימוש במהלך מבצע צוק איתן ב-2014 וחמאס שומר אותן למלחמה כוללת עם ישראל. הגנרל עלי חאג' זאדה, מפקד חיל-האוויר של "משמרות המהפכה" של אירן אמר בשנה שעברה כי לפלשתינים ברצועת עזה יש את הטכנולוגיה של הטילים המדויקים.

תאריך:  16/06/2021   |   עודכן:  16/06/2021
יוני בן-מנחם
+לראשונה בכהונת בנט: צה"ל תקף ברצועת עזה
08:01 16/06/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
מטוסי קרב תקפו מתחמים צבאיים של חמאס בתגובה על שיגור בלוני התבערה מהרצועה  ▪  היעדים: מתחמים צבאיים של חמאס ששימשו כמחנות וכאתרי מפגש של פעילי טרור
(תקיפה בעזה [צילום: עבד אל-רחים חטיב/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל מנסה לשנות את המשוואה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
בעקבות שיגור בלוני התבערה שהובילו לעשרות שריפות בשטחי העוטף, תקפו במהלך הלילה (יום ד', 16.6.21) מטוסי חיל-האוויר ברצועה. מדובר בתקיפה ראשונה של צה"ל מאז שנכנס נפתלי בנט לתפקיד ראש הממשלה, וראשונה גם מאז מבצע "שומר החומות". בין היעדים שהותקפו: מתחמים צבאיים של חמאס.
16/06/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
מבחן ראשון לממשלת בנט-לפיד. בניסיון להרתיע את חמאס מהסלמה, ישראל העבירה לארגון הטרור מסר מאיים שלפיו אם הירי יחודש - ההבנות המתגבשות בתיווך מצרים יקרסו. כך דווח בחדשות 12. במקביל, בכאן חדשות דווח כי בעזה שיגרו מסר לישראל וביקשו: אל תגיבו על בלוני התבערה.
15/06/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
לפחות עשר דליקות פרצו היום (יום ג', 15.6.21) באזור עוטף עזה בעקבות הפרחת בלוני תבערה מרצועת עזה לעבר שטח ישראל. מדובר בפעם הראשונה שבה יש הודאה רשמית בדבר הפרחת בלוני תבערה מהרצועה אחרי מבצע שומר החומות. זאת, לאחר שבשבועות שעברו אירעו מספר דליקות שנגרמו, ככל הנראה מהפרחת בלוני תבערה, אך בשל הרגישות המדינית העניין לא תפס נפח תקשורתי גדול.
15/06/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
השיר נכתב בליל החורבן ה-29 של הכפר אל עראקיב. רעייתי ואני הצטרפנו לקבוצה, שבאה להזדהות עם תושבי הכפר. בשעת חצות פרצו מאות שוטרים, שהיוו חגורת ביטחון לעובדי קבלן, כשעלו בבולדוזרים על פחונים ואוהלים של בני הכפר והעמיסו תכולה דלה על משאיות. רק בבית הקברות העתיק לא פגעו. השיר נכתב, כשברקע עובדי חברת הקבלן שרים "עם ישראל חי".
15/06/2021  |  איתן קלינסקי  |   שירים
על-פי גורמים בחמאס, הארגון הגביר את הכוננות ביחידותיו לקראת מצעד הדגלים בירושלים אחר-הצהריים ונערך לאפשרות של סבב לחימה נוסף נגד ישראל. בחמאס אומרים כי יש קונסנזוס בין כל הפלגים הפלשתינים ברצועה למנוע את קיום מצעד הדגלים במזרח ירושלים בכל מתווה שהוא, על-פי גורמים בחמאס הועברו מסרים לממשלה החדשה בישראל באמצעות האו"ם והמודיעין המצרי כי יש לבטל את הצעדה כדי למנוע חיכוך מיותר שיסכן את הפסקת האש בין ישראל לחמאס.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
אנושיות, יעילות, בקיאות ותקיפות - כל אלו נמהלים במינון הנכון אצל שופטת העבודה חנה טרכטינגוט, במיוחד כאשר מתייצבים בפניה תובעים נגד הביטוח הלאומי שאינם מיוצגים
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
הערכות שווי בוצעו בשנה החולפת [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
איילון חתמה על עסקה לרכישת פעילות הביטוח הדיגיטלית ווישור מידי בעלת השליטה שלה    מבחינת איילון - החברה מקבלת לידיים שלה זרוע דיגיטלית לצד פעילות הביטוח המסורתית
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אני חושש לעתידה של מדינת ישראל, כשמדינה שתמכה וסייעה לנו בנדיבות רבה כמו ארצות הברית מסתייגת ממדיניות ממשלתי    אני חושש לעתידה של הארץ היקרה לי
ההקלה בעייתית [צילום: איל מרגולין/פלאש 90]
גדי חיטמן
מה יעשו כל אותם מילאומניקים שייסיימו תארים עם הכשרה חלקית ולא יתקבלו למקומות עבודה, כי החברים שלהם לספסל הלימודים הוכשרו "מלא מלא"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il