|   15:07:40
דלג
  דב גולדפלם  
מרצה לחינוך מכללת ליפשיץ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

ברוכה הבאה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון

בתפקידך הקודם בימי הקורונה הוכחת עצמאות מחשבתית ויכולת עמידה בפני לחצים אלו הן התכונות שתזדקקי להן גם בתפקידך כשרת החינוך
20/06/2021  |   דב גולדפלם   |   יומני בלוגרים   |   ממשלה 36   |   תגובות
שאשא-ביטון. מנוסה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

בדיוק השבוע לפני שנה ברכתי על בימה זו את שר החינוך הנכנס יואב גלנט (ברוך הבא שר החינוך יואב גלנט). הוא נכנס לתפקיד קשה ביותר בתקופה קשה ביותר ומלאת אתגרים. למרות שלא בא מרקע חינוכי ראיתי בזה סיכוי לשינוי מבורך כי דווקא אדם שלא צמח בתוך המערכת עשוי לראות את הדברים בצורה חדשה ולהביא רעיונות מרעננים. זה לא קרה.

גם את נכנסת לתפקיד הקשה והמאתגר בתקופה קשה אולם, בניגוד לקודמך, את באה מתוך רקע חינוכי מובהק. מערכת החינוך מוכרת לך על כל היבטיה ואולי בגלל זה את תהיי זו שתצליח סוף-סוף להוציא את מערכת החינוך מקיבעון. הדברים שכתבתי לפני שנה רלוונטיים גם היום ואני מרשה לעצמי לצטט את עצמי.

"יש תכונה אחת שהיא בעיני המפתח להצלחתו של כל ילד וכל תלמיד - סקרנות. התינוק שזה עתה יצא מרחם אמו מתחיל לחוות חוויות עוצמתיות שמפעילות בתודעתו את חוש הסקרנות. ככל שהגירויים מסביבו חזקים יותר, כך הסקרנות לגלות עוד ועוד דברים חזקה יותר. הסקרנות מובילה אותו לפעילות המקיפה את כל חושיו תוך כדי ניסוי וטעייה, תוך כדי משחק, תוך הצלחה ותוך כישלון - הכל מביא אותו ללמידה אין סופית המקנה לילד מיומנויות מוטוריות וקוגניטיביות המפתחות את יכולותיו ומעצבות את אופיו ואישיותו. והנה הילד הזה מגיע לבית הספר, לחינוך הפורמלי, ומינון הפעילות והפעלת כל החושים מתחיל לרדת.

ככל שהוא עולה בגיל, התלמיד מבלה יותר ויותר שעות אינסופיות בישיבה בחלל סגור, בהאזנה להרצאות אינסופיות של המורים, המכוונות ליכולת הזכירה של התלמיד. אין כמעט כל ניסיון לגרות אצל התלמיד את הסקרנות הטבעית שתעורר בו את המוטיבציה לגלות דברים חדשים, להבין תופעות, לנתח אירועים, לבחון השערות, לחוות חוויות של כישלון והצלחה, לפתח יצירתיות וכדומה. אני אומר את הדברים בהכללה ואני יודע שיש בישראל בתי לימוד מצוינים שבהם התלמידים כן חווים חוויות כאלו ומגיעים להישגים בקנה מידה עולמי אולם אלו אינם נחלת כלל תלמידי ישראל".

ועוד כתבתי: "מערכת החינוך בישראל היא מערכת מצוינת. החינוך שקיבלו ילדי ישראל בשבעים ושלוש שנות המדינה הביאה את המדינה להישגים אדירים, למצוינות ולשורה הראשונה של המדינות המובילות בעולם בתחומים רבים. אולם בצד ההישגים הגדולים ישנן גם בעיות רבות. למרות ההישגים, החינוך במדינת ישראל נטוע בעבר: כתות צפופות, מבני בתי הספר לא מהווים סביבה לימודית מאתגרת ובמיוחד דרכי הוראה ושיטות למידה שבמקרים רבים לא רלוונטיים. מערכת החינוך היא מערכת ריכוזית שאיננה מאפשרת מרחב מחיה למורים ולמנהלים, מערכת המכתיבה יעדים ותכנים שלא תמיד רלוונטיים למאה ה-21, מערכת שאיננה יודעת לתגמל כראוי את המורים על-מנת למשוך את הטובים להוראה ומערכת שאיננה יודעת לתגמל את המורים המצטיינים על-מנת לשמור אותם במערכת. ועדיין לא אמרתי כלום על ארגוני המורים ועל אי-ההתאמה בין לוח השנה של מערכת החינוך ללוח השנה של כלל מדינת ישראל.

תקופת הקורונה הביאה לקדמת הבמה טכנולוגיות ואפשרויות שלא היו קיימות עד כה במערכת החינוך. פתאום מתברר שניתן ללמוד באופן משמעותי גם בבית ועדיין לשמור על קשר משמעותי עם המורה. סוף-סוף חודרת לתודעה ההבנה שישיבה של 30 תלמידים בחלל סגור במשך יום לימודים שלם, גם אם מאוד מתאמצים, כמעט ולא תורמת להשכלתם ולקידומם האינטלקטואלי. דווקא מחוץ למסגרת הכיתה, במרחב הביתי, נוצרה הזדמנות להביא את הסקרנות הטבעית שלהם למיצוי מקסימלי".

הדברים שכתבתי בדיוק לפני שנה רלוונטיים במלואם גם היום. החינוך הוא הבסיס לקידום החברה והמדינה על כל חלקיה ומרכיביה ולהכנתה לעמוד בפני האתגרים האדירים העומדים בפנינו במאה ה-21. בתפקידך הקודם בימי הקורונה הוכחת עצמאות מחשבתית ויכולת עמידה בפני לחצים. אלו הן התכונות שתזדקקי להן גם בתפקידך כשרת החינוך. בידך ניתנו כוח ואפשרות להוביל את שינוי מערכת החינוך ולהכשירה להתמודדות הזו. גבירתי שרת החינוך, אני מאחל לך הצלחה בתפקידך הקשה.

הכותב הוא מרצה בכיר לחינוך בגמלאות במכללת ליפשיץ.
תאריך:  20/06/2021   |   עודכן:  20/06/2021
דב גולדפלם
+נסיונות בקואליציה לרכך את מתנגדי חוק האזרחות
22:04 20/06/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
למתנגדים ממפלגות מרצ והעבודה יוצעו הקלות לפלשתינים ובהם ביטוח בריאות ואפשרות להוציא רשיון נהיגה  ▪  השר אלקין מונה למצוא פתרון לסבך הפוליטי
(השר זאב אלקין [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+מתיחות בקואליציה: "גנץ מתקשה להתרגל למעמדו"
20:54 20/06/21  |  עידן יוסף
מתיחות בתוך הקואליציה. בכירים בקואליציה יוצאים למתקפה נגד שר הביטחון בני גנץ: "הוא יוזם מהלכים בלי להתייעץ, גנץ מתקשה להתרגל למעמדו החדש״ (חדשות 12).
+מנכ"ל משרד התחבורה יסיים תפקידו בסוף החודש
19:55 20/06/21  |  עידן יוסף
מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה הודיע לשרת התחבורה מרב מיכאלי על סיום תפקידו. מלכה מונה לתפקידו על-ידי שרת התחבורה היוצאת מירי רגב.

הוא יסיים את תפקידו בסוף החודש, ובשמות המוזכרים להחליפו - בינת שורץ, שהייתה מנהלת מנהל התכנון עד 2016 ודקלה פרסיקו, שהייתה עד יולי 2020 המתכננת הראשית של הוועדה לתשתיות לאומיות (הוותמ"ל).
+הממשלה אישרה 36 מינויים בשירות החוץ
16:10 20/06/21  |  מירב ארד
הממשלה אישרה בישיבתה היום 36 מינויים של ראשי נציגויות בשירות החוץ. שר החוץ יאיר לפיד: "מדובר באנשי מקצוע מהטובים בישראל, שמהווים חלק מהותי וקריטי בביצור מעמדה המדיני והביטחוני של ישראל בעולם".

המינויים שאושרו:

לירון בר-שדה, שגרירת ישראל לאירלנד;
אלי בלוצרקובסקי, שגריר ישראל לדרום אפריקה ושגריר לא תושב של ישראל למאוריציוס, ללסוטו ולסוואזילנד;
ינעם כהן, קונסול כללי של ישראל בשיקגו, ארצות הברית;
חיים רגב, ראש המשלחת הקבועה של ישראל לאיחוד האירופי ולנאט"ו בבריסל, בלגיה;
מאור אלבז סטרינסקי, קונסול כללי של ישראל במיאמי, ארצות הברית;
דניאל זהר זונשיין, שגריר ישראל לברזיל;
אורן אנוליק, שגריר ישראל לקפריסין;
דור שפירא, שגריר ישראל לפורטוגל;
גלעד כהן, שגריר ישראל ליפן;
איתן סורקיס, שגריר ישראל לירדן;
יעקב ליבנה, שגריר ישראל לפולין;
מיכאל ברודסקי, שגריר ישראל לאוקראינה;
דוד עקוב, שגריר ישראל לדנמרק;
אלדד גולן רוזנברג, שגריר ישראל להונדורס;
אורנה שגיב, שגרירת ישראל לתאילנד ושגרירה לא תושבת של ישראל לקמבודיה;
זיו-נבו קולמן, שגריר ישראל לשוודיה;
יפעת רשף, שגרירת ישראל לשוויץ ושגרירה לא תושבת של ישראל לליכטנשטיין;
רפי שוץ, שגריר ישראל לוותיקן;
שלומית סופה, שגרירת ישראל לגאנה ושגרירה לא תושבת של ישראל לליבריה ולסיירה ליאון;
בן בורגל, שגריר ישראל לסנגל ושגריר לא תושב של ישראל לגינאה-ביסאו, לגינאה קונקארי, לגמביה ולקייפ ורדה;
איתי בר דב, שגריר ישראל לפנמה;
עמיר לאטי, קונסול כללי של ישראל בהונג קונג וקונסול כללי לא תושב של ישראל במקאו;
קובי שושני, קונסול כללי של ישראל במומבאי, הודו;
פול הירשון, קונסול כללי של ישראל במונטריאול, קנדה;
רפי ארדרייך, קונסול כללי של ישראל בסאו פאולו, ברזיל;
אילן פלוס, שגריר ישראל לפיליפינים;
גרשון קידר, שגריר לא תושב של ישראל לדרום סודן;
סימונה פרנקל, שגרירה לא תושבת של ישראל לצפון מקדוניה;
עפרה פרחי, שגרירה לא תושבת של ישראל לנמיביה, לבוצואנה, לזימבבואה, ולזמביה;
כרמלה שמיר, קונסולית כללית של ישראל במינכן, גרמניה;
עידית שמיר, קונסולית כללית של ישראל לטורונטו, קנדה;
ליביה לינק-רביב, קונסולית כללית של ישראל ביוסטון, ארצות הברית;
נאור גילאון, שגריר ישראל להודו, שגריר לא תושב לסרי לנקה ולבהוטן;
אנה אזארי, שגרירת ישראל לצ'כיה;
אורי רזניק, קונסול כללי של ישראל בסנט פטרסבורג, רוסיה;
מתניה כהן, שגריר לא תושב של ישראל לאל סלבדור, נוסף על כהונתו כשגריר ישראל לגואטמלה.
+הבטחתם ריפוי, הבטחתם שינוי, הבטחתם איחוי, שחררו
13:47 20/06/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
כמויות הארס, השנאה, האיבה, הנדסת התודעה, הרדיפה, לא רק שלא פחתה אלא אף התעצמה. תהליך וידוא ההריגה, במיוחד של אנשי הנופת צופים המדברים גבוהה על ריפוי, איחוי, שינוי ומעשיהם ביזוי, שיסוי, השפלה, לעג, עלבון והמטרה בלתי פוסקת של גופרית ובואש, על ראש הממשלה ומשפחתו
(שחררו ממשפחת נתניהו [צילום: קובי גדעון/GPO])
+ציון גבוה ביותר
13:32 20/06/21  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - ציניות, GIGO, יד-אמן, פיצויים והמסביר הלאומי  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות ואושר  ▪  שבוע טוב
(בשר איכותי [צילום: יעל שביט-תקשורות])
+יש בהם שנאה והיא מנצחת (בינתיים)
13:08 20/06/21  |  דוד ארגז   |   לרשימה המלאה
גם אם זו אינה הממשלה שלי זו עדיין המדינה שלי ואני חפץ בטובתה  ▪  גם אם מישהו עדיין מאמין בטוהר כוונותיו, בנט הוא ראש ממשלה בלי סמכויות ובלי רוב מוצק וממשלתו נתונה לסחיטה קבועה של מפלגות קצה אנטי ציוניות

(בנט. מלא בשנאה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+הממשלה האריכה את כהונתו של הרמטכ"ל כוכבי בשנה נוספת
13:05 20/06/21  |  מירב ארד
הממשלה אישרה היום (א') את הצעת ההחלטה של שר הביטחון גנץ להארכת כהונתו של הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי בשנה, לשנה רביעית, כך שתקופת הכהונה תסתיים ב-16 בינואר 2023, כ"ג בטבת תשפ"ג. ראש הממשלה, נפתלי בנט: "הרמטכ"ל כוכבי הוא מפקד ערכי ומקצועי שמבצע את תפקידו בתעוזה ובאחריות. אני מברך על אישור הממשלה להארכת כהונתו לשנה רביעית. עם ישראל יכול לישון בשקט לאור העובדה שהרמטכ"ל כוכבי ימשיך להוביל את צה"ל למול האתגרים המבצעיים בפניהם ניצבת מדינת ישראל".

+זנדברג: מתנגדת לרחצה נפרדת בשמורות
12:15 20/06/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
השרה להגנת הסביבה הודיעה כי תתנגד לכל חקיקה בנושא הפרדה מגדרית ברחצה בשמורות הטבע  ▪  דוחה את עמדת היועץ המשפטי של רשות הטבע והגנים כי לא נדרשת הסמכה בחקיקה
([צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+בנט: "התוצאות באירן - אזהרה למעצמות"
11:59 20/06/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הזהיר: "ברור לכולנו שמשטר של תליינים אסור שיחזיק בנשק להשמדה המונית"  ▪  הדגיש כי העמדה של ישראל היא עקבית: "לא נאפשר לאירן להשיג נשק גרעיני"
([צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+בנט בישיבת הממשלה: "המפתח להצלחה שלנו זה אמון הדדי"
11:35 20/06/21  |  מירב ארד
רה"מ נפתלי בנט אמר: בפתח ישיבת הממשלה הראשונה "בשל אופי הממשלה והמגוון של חבריה, המפתח להצלחה שלנו זה אמון הדדי - והדרך להגדיר אמון זה כשיש איזשהן אי הבנות פשוט להרים טלפון אחד לשני ולפתור את זה בשקט בלי דרמות, אנחנו גם נשתף את העם. אני חושב שכולנו, כל חברי הממשלה, שותפים להבנה - אנחנו לא הבוסים של אזרחי ישראל, אנחנו עובדים אצל אזרחי ישראל וזו הרוח ששורה אצל כל חברי הממשלה".
+מה צריכים השרים החדשים לדעת בנושאי התקשוב ובמה לטפל
10:58 20/06/21  |  יהודה קונפורטס   |   לרשימה המלאה
הממשלה החדשה הושבעה השבוע ואין לה יום אחד של חסד - גם לא בנושאי ההיי-טק והחדשנות  ▪  מה עליה לעשות? סקירה של המשרדים השונים והמשימות השונות שיש לכל אחד מהשרים החדשים
בנט. זה על הכתפיים שלו. ראש הממשלה החדש [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברוכה הבאה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 36
שחררו. בנימין נתניהו אינו ראש הממשלה עוד, המסע רב הזרועות להדחתו הצליח. שחררו.
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - ציניות, GIGO, יד-אמן, פיצויים והמסביר הלאומי "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות ואושר שבוע טוב
ממשלת בנט/לפיד נולדה בחטא, שכן הרוב המזערי שאפשר את הקמתה, הושג על-ידי הונאת ציבור הבוחרים. הואיל וזו ממשלה שהוקמה בדרך לא לגיטימית, וכיוון שאינה מייצגת את רצון רוב העם, אין לה זכות קיום וככל שתסתלק או תסולק מחיינו מוקדם יותר ותוחלף בממשלה לגיטימית, כן ייטב.
20/06/2021  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הודיעה (יום א', 20.6.21) כי תתנגד ליוזמה של רשות הטבע והגנים להקצות שעות לרחצה נפרדת במסגרת מיזם-חלוץ מצומצם שהיא מקיימת בכמה שמורות טבע.
20/06/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ישיבת הממשלה הרשמית הראשונה של ממשלת בנט-לפיד נפתחה הבוקר (א') בכנסת. במסגרת הישיבה התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט לבחירתו של נשיא אירן החדש איברהים ראיסי: "באירן נבחר בסוף השבוע נשיא חדש, איברהים ראיסי. מכל האנשים שחמינאי היה יכול לבחור, ושלא יהיה ספק - זה לא הציבור בחר אלא חמינאי רק אפשר להם לבחור, הם בחרו את "התליין מטהרן". זה איש שידוע לשמצה בקרב העם האירני ובעולם כולו בשל התפקיד שלו בוועדות המוות שניהלו את ההוצאות להורג של מתנגדי המשטר. ראיסי אחראי באופן אישי לרציחתם של אלפים רבים של אזרחים אירנים חפים מפשע.
20/06/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il