|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

ארה"ב חוזרת לעמדת הובלה בינלאומית

ביידן באירופה: לתשומת לב ישראל

המזרח התיכון כמעט ולא עלה בסדרת מפגשי הפסגה של ביידן, אבל ישראל חייבת לשים לב לכך שסין היא היריב מספר אחת בתפיסת הממשל
26/06/2021  |   אלדד שביט, שמעון שטיין   |   כתבות   |   תגובות
ביידן במטה נאט"ו בבריסל [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

לאחר שהקדיש את חודשי כהונתו הראשונים לטיפול בבעיות הפנים הרבות בארה"ב, בדגש על מיגור הקורונה, קידום הכלכלה והידרשות לבעיות חברתיות, ב-16-9 ביוני ערך הנשיא ג'ו ביידן את ביקורו הראשון מחוץ לארה"ב - באירופה. במהלך הביקור ביידן השתתף בכינוס המדינות המתועשות (G7), בכינוס נאט"ו וכן נפגש עם מנהיגי האיחוד האירופי. בסיום הביקור נועד ביידן בז'נבה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

במאמר שפרסם ערב הביקור הכריז ביידן, כי מטרתו היא להוכיח מחדש את מחויבותה של ארה"ב לבעלות בריתה ושותפותיה ולהדגיש את יכולתן של דמוקרטיות לעמוד באתגרים ולהרתיע איומים של העידן החדש. ביקורו של ביידן התקיים כשברקע ארבע שנים טראומטיות מבחינת השותפות הטראנס-אטלנטית, הצורך בשיקום האמון בין השותפות בה, וחשש המקנן באירופה, כי בתום ארבע שנות כהונתו של ביידן המצב עלול להשתנות שוב.

נראה, כי ביידן השיג את היעד הראשון שהציב לעצמו - להתחיל ברגל ימין את המסע לשיקום יחסיה של ארה"ב עם אירופה ולחדש בריתות עם בעלות ברית, ובעיקר להמחיש קבל עם ועולם, כי התנהלותו שונה מזו של הנשיא דונלד טראמפ וכי בהנהגתו ארה"ב שבה לעמדת הובלה.

בראיית ביידן, האמון ההדדי ושיתוף פעולה עם "בעלות ברית הרואות את העולם מבעד לאותן עדשות כמונו", הם תנאי בסיסי להתמודדות משופרת עם אתגרים חוצי גבולות, ההולכים ומחריפים, וביניהם מגפות, משברים כלכליים ושינויי אקלים. ואכן ניכר, כי ככלל, המנהיגים האירופים מביעים שביעות רצון מהשיח שהתפתח בינם לבין ביידן במהלך המפגשים עימו. אף אם לא ניתן היה לפתור את כלל חילוקי הדעות בינם לבין הממשל האמריקני במפגש אחד, גם מבחינתם המפגשים היו מוצלחים.

נותרו מחלוקות בין צידי האטלנטי

עם זאת, עדיין נותרו מחלוקות בין ארה"ב לאירופה לגבי סוגיות סחר וכלכלה, וכן המאבק בשינויי האקלים. על הצדדים יהיה לפתור מחלוקות אלה בהישען על רצון טוב, כזה שהופגן בעת ביקורו של ביידן. בהקשר זה, בולטת הנכונות של שני הצדדים - לאחר שנים של עימותים, תביעות הדדיות והטלת מכסים כוללת בשווי של יותר מ-12 מיליארד דולר - להגיע לפשרה בעימות סביב סובסידיות לא-חוקיות שניתנו לתעשיית התעופה שלהן, בואינג בארה"ב ואיירבוס באירופה.

כמחווה של רצון טוב כלפי הקנצלר אנגלה מרקל, שותפה מרכזית למימוש יעדיו, הממשל הביע לאחרונה נכונות להשעות הטלת סנקציות נוספות על גרמניה (שהוטלו במהלך כהונתו של ממשל טראמפ) בהקשר לפרויקט צינור הגז "נורדסטרים-2", שאמור להכפיל את אספקת הגז מרוסיה לגרמניה. החלטה זו ספגה ביקורת מצד אוקראינה, פולין והמדינות הבלטיות, המתנגדות נחרצות לצינור, וכן מצד מחוקקים רפובליקנים ודמוקרטים.

בראייתו של ביידן, על שיקום יחסי הממשל עם בעלות בריתו וחזרת ארה"ב לעמדת הובלה לתרום לקידום היעד המרכזי של הממשל: גיוס המדינות ליישור קו עם ארה"ב בהתמודדות עם האתגר האמריקני מספר אחת כיום – סין, ובנוסף לגיבוש גישה משותפת מול רוסיה. נראה, כי הממשל הצליח להנחיל את המסר שלפיו הרציונל להתמודדות עם האתגרים המרובים והמורכבים, הוא היכולת של המדינות הדמוקרטיה להתמודד יחד מול משטרים סוררים (אוטוריטריים). הללו לא זו בלבד שהם מאיימים על הסדר העולמי שאותו גיבשה והובילה ארה"ב מאז סיום מלחמת העולם השנייה, אלא אף מנסים להחליפו.

סין היא אתגר לדמוקרטיות

ההודעות המשותפות בשלושת המפגשים - G7, האיחוד האירופי ונאט"ו - מחדדות את המסרים המשותפים מול סין. בולטת במיוחד ההודעה שנמסרה בסיום מפגש חברות נאט"ו, שאמנם אינה מגדירה את סין כ"אויב", אך קובעת שהיא "אתגר ביטחוני מערכתי" מול הסדר העולמי. לאחר שסין לא הייתה בעבר במוקד סדר היום של הברית הטרנס-אטלנטית, מודגש כעת בהודעה, כי "השאיפות המוצהרות של סין והתנהגותה האסרטיבית מציבות אתגרים קבועים לסדר העולמי ולביטחון ברית נאט"ו". חברות האיחוד האירופי, בהפגנת התקרבות לעמדתו התקיפה של ביידן נגד סין, היו שותפות להכרזה משותפת נגד הפרות זכויות אדם ותנאי העבודה במדינה אוטוקרטית זו.

נראה, כי ביידן הצליח לשכנע את המנהיגים שעימם נפגש באתגר שסין מהווה עבור המדינות הדמוקרטיות. עם זאת, הצהרותיהם בעקבות המפגש איתו משקפות, כי לא כולם שותפים להגדרתו המחמירה של הממשל את האיום הסיני, ולפחות חלק מבעלות הברית עדיין ספקניות האם "מסע הצלב" האמריקני נגד סין אכן ישרת את האינטרסים הלאומים שלהן. השאלה עד כמה הן יירתמו מעשית להתמודדות מול סין, נותרה פתוחה. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, הדגיש, כי האתגר המרכזי נותר רוסיה וכי אין בכוונת נאט"ו לנוע לכיוון אסיה, הגם שיש לעסוק באתגרי הביטחון הנשקפים מעליית סין. זאת, גם אם חלק מהמדינות החברות בנאט"ו מצויות בקשרים כלכליים עם סין.

מרקל אמרה בתום פגישת המנהיגים, כי סין היא יריבה במובנים רבים ובעלת ברית ברבים אחרים. לדבריה, אם מסתכלים על איומי הסייבר ועל האיומים ההיברידיים שהיא מציבה, כמו גם על שיתוף הפעולה שלה עם רוסיה, לא ניתן להתעלם ממנה ויש למצוא איזון מתאים ביחסים עימה. עדות לחילוקי דעות ניתן למצוא גם באפיונים השונים של סין בין ההצהרות של המדינות המתועשות לבין הצהרות נאט"ו: בפסגת המתועשות נמנעו מלהתייחס לסין כ"איום" ובמקום זאת דובר על "אתגר", ולעומת זאת, בהקשר לרוסיה קיימות הערכת מצב ומסקנות זהות בין ארה"ב לבעלות בריתה.

פגישת ביידן עם פוטין (בז'נבה), וגם פגישתו עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן (בשולי פסגת נאט"ו), שימשו אותו כדי להעביר מסר בדבר ההבדל בין דמוקרטיות למדינות סוררות. מול פוטין, ביידן הפגין אומנם יחס חיובי, אך כוונתו הייתה להבהיר את ה"קווים האדומים" של הממשל, במטרה שלא להגיע לעימות, ובה בעת להדגיש, כי חציית הגבולות מצד רוסיה תחייב תגובה אמריקנית.

לא להחריף את היחסים עם רוסיה

בדיווחים לתקשורת בעקבות פגישת ביידן-פוטין ניכר הרצון האמריקני להימנע מהחרפת היחסים, הנמצאים בשפל חסר תקדים. החלטות ארה"ב ורוסיה להחזיר את שגריריהן, פתיחת דו-שיח על אודות יציבות אסטרטגית וקביעת כללי משחק בתחום הסייבר – כל אלה מעידים על ניסיון לנרמל את הקשרים שנותקו. בכל מקרה, ספק אם רצונו של ביידן להחזיר ליחסי ארה"ב-רוסיה יציבות ויכולת לחזות מראש צעדים, יתממש עקב האינטרס המנוגד של פוטין.

ככלל, נושאי המזרח התיכון תפסו מקום שולי בלבד בפגישות שנערכו באירופה. פרט לסוגיית אירן וסוריה, בעיקר בקשר לבקרת נשק, לא עלו סוגיות נוספות ובכלל זאת הנושא הישראלי-פלשתיני. בולטת בהקשר זה הקביעה המשותפת לארה"ב והאיחוד האירופי, לפיה שני הצדדים מביעים את תמיכתם במגעים הנערכים בווינה לחזרת ארה"ב להסכם הגרעין עם אירן, כמו גם חזרת אירן לציות מלא להסכם. בראייתם המשותפת, ההסכם היה ונותר הדרך הטובה ביותר להבטיח, כי תוכנית הגרעין האירנית תישאר מוגבלת למטרות שלום וכי יישמר משטר הפיקוח על תוכניות גרעין.

הצלחתו של ביידן להטמיע בקרב בעלות בריתה של ארה"ב את המסר, לפיה בראיית הממשל סין היא האתגר המרכזי וכי הדרך המועדפת להתמודד עימה היא גיבוש קואליציות, מחייבת את הממשלה החדשה בישראל להערכה מחודשת את התנהלותה מול סין. בעיקר עליה להפנים את המסר שעבר כחוט השני במהלך ביקור ביידן, לפיו הממשל מצפה מכל בעלות בריתו לשתף פעולה מול איום מורכב זה על הביטחון של המדינות הדמוקרטיות. בהקשר זה, כמו לגבי נושאים אחרים ובראשם אירן והסוגיה הפלשתינית, נכון יהיה לקיים עם הממשל שיח דיסקרטי שיתבסס על אמון הדדי והבנה טובה של שני הצדדים את האינטרסים – המשותפים והמנוגדים כאחד.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  26/06/2021   |   עודכן:  26/06/2021
אלדד שביט, שמעון שטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביידן באירופה: לתשומת לב ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-15 ביוני 2021 סיימה פאטו בנסודה את תפקידה כתובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC). את מקומה ירש כרים חאן. בנסודה, ילידת גמביה, כיהנה בתפקיד תשע שנים. בעבר כיהנה כסגנית התובע הראשון של בית הדין, לואיס מורנו אוקמפו, וכממונה על מחלקת התביעות; הייתה יועצת משפטית ופרקליטה בבית הדין הפלילי הבינלאומי לרואנדה (ICTR); ושרת המשפטים והיועצת המשפטית של גמביה.
"בשום מקום ב'שולחן ערוך' לא כתוב שאסור להכניס חתול לארון הקודש", נהג לומר הפוסק הדגול הרב שלמה זלמן אויערבך השופט אליקים רובינשטיין ניסח זאת בצורה אחרת: "גם השכל הישר הוא חבר של כבוד במועדון" אלא שלעיתים קרובות מדי, גם מה שאמור להיות מובן מאליו אינו נעשה - בישראל ובארה"ב, בפוליטיקה ובחינוך, אצל שוטרים ואצל חרדים
25/06/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
קראתי וסיקרתי לפני שלוש שנים את פסק הדין שזכה לכינוי "בג"ץ המורדת". הרושם המיידי שלי היה, שאין בו שום הלכה חדשה. לכל היותר הייתה בו התייחסות לאמירת אגב של דיין אחד בבית הדין הרבני הגדול ולהנמקה של דיין אחר, וההתייחסות הזאת לא קבעה שהם צודקים. להפך: דעת הרוב המפורשת בבג"ץ הייתה שהם טועים, ושבגידה אינה יכולה להוות נימוק למניעת השיתוף בנכסי בני הזוג.
24/06/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
את צבי אלימלך טל פגשתי לראשונה לפני למעלה מ-35 שנה, ועדיין טעמו הטוב והמיוחד של מפגש זה שמור עימי. כחייל צעיר, שמעת לעת "חטא" בכתיבה לעיתון "במחנה", ביקשתי לחקור את עמידתו המופלאה של היישוב "כפר עברי" (לימים: נווה יעקב) בצפון ירושלים בתקופת מלחמת השחרור. הבקיאים בתולדות היישוב הפנו אותי לצאצאיו של ר' דב נתן ברינקר, מייסד המושבה וה"מוכתר" המקומי. כך הגעתי אל בתו, חנה, ואל חתנו צבי טל, שנמנה עם מגני הכפר בימים הקשים של מלחמת העצמאות.
23/06/2021  |  פרופ' אביעד הכהן  |   כתבות
נתגלגלה לידי הזכות לצקת מים על ידיו של השופט צבי טל בשנת 1999, עת התמניתי למזכיר הוועדה לגיבוש ההסדר הראוי בנושא גיוס בני ישיבות, אשר זכתה כבר כמעט מעת מינויה לכינוי "ועדת טל". היה זה שנים ספורות לאחר שהשופט טל פרש מכהונתו בבית המשפט העליון, ובשל תחומי עבודתי בפרקליטות הצבאית במהלך שירותו בצה"ל, נתבקשתי לקבל על עצמי תפקיד זה.
23/06/2021  |  עו"ד אייל נון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il