|   15:07:40
דלג
  אביעד הכהן  
נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

השופט צבי טל, 2021-1927

רץ כצבי

במה זכה צבי טל שהכל יאהבו אותו? לצד החוכמה והתבונה, הפיקחות והידע, הענווה והצניעות, דומה שהוא נתייחד במידת ה"השתוות" - איזון, איפוק ומתינות - שלעיתים כה חסרה בימינו ולימינו
23/06/2021  |   אביעד הכהן   |   כתבות   |   תגובות
הידר במצוות ה"בן-אדמיות" [צילום: אביר סולטן, פלאש 90]

את צבי אלימלך טל פגשתי לראשונה לפני למעלה מ-35 שנה, ועדיין טעמו הטוב והמיוחד של מפגש זה שמור עימי. כחייל צעיר, שמעת לעת "חטא" בכתיבה לעיתון "במחנה", ביקשתי לחקור את עמידתו המופלאה של היישוב "כפר עברי" (לימים: נווה יעקב) בצפון ירושלים בתקופת מלחמת השחרור. הבקיאים בתולדות היישוב הפנו אותי לצאצאיו של ר' דב נתן ברינקר, מייסד המושבה וה"מוכתר" המקומי. כך הגעתי אל בתו, חנה, ואל חתנו צבי טל, שנמנה עם מגני הכפר בימים הקשים של מלחמת העצמאות.

באותם ימים לא ידעתי דבר וחצי דבר על פועלו הטוב של צבי טל במלאכתו כפרקליט מסור ונאמן ללקוחותיו או כשופט היושב על מִדין; על בקיאותו בכל מכמני אוצר התורה והתרבות העברית; על היותו "בעל קורא" רהוט, מדייק ומדקדק עד לחדא בתורה, מקפיד על כל קוץ וטעם, תג ומתג; על זכרונו השופע "ווארטים" (דברי תורה) חסידיים ומעשים מלבבים ומשיבי רוח ונפש מן העבר; על שיעור הדף היומי שאותו לימד עשרות בשנים, תמידין כסדרן, ומפניו נדחו כל המטלות האחרות; ועל אישיותו המיוחדת, שענוות אמת וחסידות פשוטה משמשות לה בנות לוויה נאמנות ונדירות הן דוגמתה.

צבי ונוות ביתו חנה קיבלוני במאור פנים בדירתם הצנועה, ישבו עימי שעה ארוכה משל אין להם בעולמם אלא שיחת חולין עם חייל צעיר. בלשונו העשירה ובכוח תיאורו המרתק, תיאר באוזני צבי את סיפורה של נווה יעקב במלחמת העצמאות, שבאחת מהן הוא עומד על המשמר, לבוש במדי ה"כלניות", החיילים הבריטיים בעלי הכומתות האדומות.

בחלוף כשנתיים פגשתי את צבי נרעש ונפחד, אחוז ודבוק ברב יהודה עמיטל מזה, וברב אהרן ליכטנשטיין מזה, בליבו של מעגל הרוקדים המרגש בבית המדרש של ישיבת "הר עציון" באלון שבות. כששירת "מִן המצר קראתי יה, ענני במרחב יה" מלווה את הכל, הצטרף צבי למעגל במוצאי היום הקדוש, יום הכיפורים. כמדי שנה, נהגו צבי וחנה לפקוד את בית המדרש בישיבת "הר עציון", שבה למד בנם משה הי"ד עד נפילתו במלחמת יום הכיפורים. גם בחלוף עשרות רבות של שנים, צלקת השכול לא הגלידה וכאב ההורים על מות בנם לא שכך.

כל ימיו עשה מעשיו באמונה

לא אחת הרהרתי ביני לביני במה ייחודו של השופט טל, ובמה זכה לאהבה כה רבה, ואהבת אמת שאינה תלויה בדבר היא, לא רק מכל בני משפחתו - ילדיו, נכדיו, ניניו ובני משפחותיהם, מכריו ומוקיריו - אלא גם מתלמידיו באוניברסיטה, מתמחיו, בעלי הדין שהופיעו לפניו ואפילו נאשמים שדן אותם לשנים הרבה מאחורי סורג ובריח. אכן, הרבה אישיותו הפשוטה, הקורנת והלבבית, עושה. דברים של השופט טל - יוצאים מן הלב, ולב רחב הוא, ולפיכך נכנסים הם אל הלב. כשאתה מדבר עימו, הינך חש שתוכו כברו. לא הצטעצעות ולא מילים גבוהות, אלא דברים פשוטים.

כל ימיו עשה מעשיו באמונה, ודומה שלא לחינם טבע בראש ספר זיכרונותיו את הפסוק, שאף שימש מקור לשם הספר: "ויהי ידיו אמונה עד בוא השמש" (שמות י"ז, י"ב). על הידורו במצוות ה"מענטשליכקייט", ה"בן-אדמיות", ההתנהגות כבן אדם, אין צורך להכביר מילים, והלא היא כ"דבר המדבר בעדו". כך גם על יראתו שבאה כאחד עם חוכמתו, צניעותו ופשטות הליכותיו הצועדות בצוותא יחדיו, שלובות זרוע עם חוכמתו ופיקחותו.

לצד החוכמה והתבונה, הפיקחות והידע, הענווה והצניעות, דומה שהשופט טל נתייחד במידת ה"השתוות" - איזון, איפוק ומתינות - שלעיתים כה חסרה בימינו ולימינו. גם בעלותו לכהן על מדין, בתחילה בבית המשפט המחוזי ולימים בבית המשפט העליון של מדינת ישראל, לא גבה ליבו ולא רמו עיניו. בתוך עמו ישב ואליו כיוון פניו.

גם בהיותו ירא ושלם, לא הבליט השופט טל את הליכותיו בקודש אלא נהג בהן בצנעה. השמירה הקפדנית על אמונותיו ודעותיו ועל שמירת מסורת אבות, לא הביאוהו לא לידי יוהרה ולא לידי גאווה. כך, לדוגמה, בעת הלווית בן-הדוד של רעייתו, הפילוסוף והוגה הדעות הנערץ פרופ' מנחם ברינקר ז"ל בבית העלמין האזרחי של קריית ענבים, פרש לצד, כינס "מניין" - לא כהתרסה והפגנה אלא כמחוות כבוד לעילוי נשמת הנפטר, ואמר לזכרו "קדיש".

צם כמנהג חכמי הסנהדרין

זהירותו של השופט טל בכבוד האדם, כל אדם באשר הוא - מן המפורסמות שאינן צריכות ראיה היא. הנמצא עוד שופט כמוהו, שביום בו נדרש לגזור דינו של אדם למאסר עולם, היה עוטה גלימתו עליו גם בחדרי חדרים, בלשכתו, בעת כתיבת הפסק, כדי שתהא אימת הדין עליו, וצם כמנהג חכמי הסנהדרין ביום שבו דנו אדם למיתה?

השופט טל מעולם לא היה "עוד שופט", אבן "נוספת" בנופו השגרתי של עולם המשפט, אלא לבנה מיוחדת במינה. כמה שופטים ומשפטנים יש בעולם, שלצד עיונם בהלכות משפט עוסקים בתרגום יצירות מופת מספרות העולם? מעטים יודעים, אך בהיותו צעיר לימים, עשה לפרנסתו בתרגום מיטב ספרות העולם. כך זכה לתרגם את ספרו הנודע של הרמן ווק, "המרד על הקיין", שבו שיקע מטבעות לשון מיוחדים, וכך עשה בפסקי דינו.

כמה משפטנים יש בעולם שלצד עשייתם במלאכת השיפוט בדיני המיסים והקניין, העונשין והחוזים, מוצאים לעצמם זמן כדי לשאול ולדרוש ב"הלכות כלבים" ומוציאים מתחת ידם - ידו של השופט טל ויד רעהו ושותפו הנאמן, השופט שלום ברנר - את "משפט הכלב", יצירה ששופעת גם ידע, גם חוכמה, גם הומור?

על דרך הכלל נזהר השופט טל מלהיות מאריך טרחא, ואינו מרבה בדברים. כלל גדול של קדמונים, "ויאמר לקוצרים - ה' עימכם!" - שגור היטב על לשונו. כך גם דרכו בפסקי הדין שיצאו מתחת ידו. לשון קצרה, תכליתית, נטולת קלישאות וסלסולי לשון מיותרים. לא אחת אף הביע את רתיעתו מהטמעת דברים שלא לצורך בפסקי הדין. ביטוי נוקב לכך, זועק ממש, ניתן באחד מפסקי הדין החשובים שניתנו במדינת ישראל אי-פעם, פסק דין בנק המזרחי, שיש הרואים אותו כמבשרה ומחוללה של "המהפכה החוקתית".

לא פחות מתשעת שופטי בית המשפט העליון ישבו בדין, והוציאו מתחת ידם 365 עמודים של פסק דין. כמה מהם כתבו עשרות רבות של עמודים שדנו בנושאים חובקי עולם ומלואו, הגם שבשל דחיית הערעור, רובם ככולם של הדברים בפסק דין זה - אמרת אגב היו, לפי שלא נצרכו להכרעה הסופית.

לא כן השופט טל: הוא הסתפק בחמש שורות, וכך כתב: "מחלוקת נטושה בין הנשיא שמגר לבין הנשיא ברק ובין שניהם לשופט חשין, בשאלות עקרוניות של סמכויות הרשות המחוקקת ומעמדה. למחלוקת זו חשיבות רבה מבחינת המשפט הקונסטיטוציוני. עם זאת, אינני סבור שההכרעה בכל השאלות הללו דרושה לצורך העניין שלפנינו. לפיכך אמנע עצמי מלהכניס ראשי בין הרים גבוהים ואניח שאלות אלה לעת חפץ". ודומה שיותר משמדברים המשפטים שכתב, מדברת אלינו שתיקה ששתק.

מדם ליבו במשפט דמיאניוק

השופט טל לא רק נאה דרש אלא גם נאה קיים. אמר - ועשה. רק זעיר פה זעיר שם חרג ממנהגו שלא להרבות דברים שאינם נצרכים לפסק הדין. או אז, בינות לשיטי פסק הדין, שב ועלה קולו המיוחד, צלול וברור. כך, לדוגמה, בגזר דין המוות שיצא תחת ידי שלושת חברי המותב בפרשת דמאניוק, איוון האיום מטרבלינקה (הנאשם זוכה מן הספק בהכרעת בית המשפט העליון), כתב השופט טל:

"קרוב לשבע שמיטות שנים עברו מאז טרבלינקה. הנאשם פתח פרק אחר בחייו, הרחק מפשעיו. הוא הקים בית, הקים משפחה, ובבואנו היום לגזור את דינו, אנו שואלים את עצמנו, האם יש בחלוף הזמנים כדי להקל בדינו של הנאשם? רוב פשעים שבעולם יש להם מחילה. הזמן מַקְהֶה את הכאב, משכך את הרגש - והם מתיישנים. אדם שהיטיב את דרכו רבות בשנים, אין פוקדים עליו עוונות ראשונים. כך ברוב הפשעים.

"יצאו פשעים בבני אדם נרדפים. יצאו פשעים כלפי העם היהודי. פשעים כלפי האנושות ופשעי מלחמה. אלה אין להם מחילה עולמית. לא מחילה שבחוק ולא מחילה שבלב... ביטול ההתיישנות על פשעים אלה פירושו שיש לראות את הפשעים כאילו הם למעלה מן הזמן, כאילו עדיין טרבלינקה קיימת ויהודים לרבבותיהם נחנקים ב'אחד' וזועקים מריאות קרועות. עדיין רותח בבורות דמם של עיירות עיירות מישראל, כדמו של זכריה הנביא. ועדיין איוון האיום עומד ומרעיל, עומד ודוקר, לא ישא פנים לזקן ונער לא יחון. חותך שדיים ומבקע בטן, יורה בנער וקודח בבשר החי".

ואתה קורא את הדברים שנכתבו מדם ליבו, ועינך דומעת וליבך שותת יחד עימו. קול דברים מיוחדים, נדירים בעוצמתם, שנכתבו לא רק לשעה אלא לדורות.

תאריך:  23/06/2021   |   עודכן:  23/06/2021
פרופ' אביעד הכהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נתגלגלה לידי הזכות לצקת מים על ידיו של השופט צבי טל בשנת 1999, עת התמניתי למזכיר הוועדה לגיבוש ההסדר הראוי בנושא גיוס בני ישיבות, אשר זכתה כבר כמעט מעת מינויה לכינוי "ועדת טל". היה זה שנים ספורות לאחר שהשופט טל פרש מכהונתו בבית המשפט העליון, ובשל תחומי עבודתי בפרקליטות הצבאית במהלך שירותו בצה"ל, נתבקשתי לקבל על עצמי תפקיד זה.
23/06/2021  |  עו"ד אייל נון  |   כתבות
"נולדתי ב-1935 למשפחה אמידה, שהתגוררה בוורשה. להוריי, דוד ופרידה, הייתה חנות פרוות יוקרתית ולהוריהם תחנת קמח ובית חרושת לצביעת בדים. כך שכסף התחתן עם כסף. הייתי בן יחיד והייתה לי מטפלת אישית. חייתי חיי תפנוקים עטוף ומוגן מכל צד", אומר האלוף (במיל') חיים ארז (86), המתגורר כיום בקריית אונו.
20/06/2021  |  דוד חרמץ  |   כתבות
במישור יחסי החוץ, סין עושה מאמץ לקיים מערכות יחסים מקבילות, ועושה ככל יכולתה כדי להימנע מהצורך "לבחור צד". סין היא עדיין שחקן ספסל מדיני-ביטחוני במזרח התיכון, בוודאי בהשוואה למעורבות האמריקנית באזור, ולרוב היא מבקשת להימנע ממעורבויות ישירות במוקדי סכסוך ובהתחייבויות ארוכות טווח שלא לצורך.
ברחבי הארץ נבנים בשנים האחרונות בתי משפט חדשים - נאים, נוחים, מודרניים. אלא שבחלקם יש בעיה: דומה שהאולמות מעוצבים מנקודת מבטו של השופט - במקום מזו של הלקוחות, שהם הצדדים, באי-כוחם, התקשורת והציבור גדעון סער הדגיש השבוע את מקומו של האזרח במערכת המשפט, והוא צדק בהחלט הנה כמה רעיונות בתחום זה, לצד מחשבות בנושאים קשורים הנמצאים ברמה המערכתית
18/06/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
1. עדותו של אילן ישועה עומדת בפני סיום והוא קיבל אישור לנסוע לשבועיים לקליפורניה, לבקר את בנו ומשפחתו. אחר כך תהיה חקירה חוזרת של שעה-שעתיים, וייתכן (אפילו ייתכן מאוד) שיהיו השלמות של החקירה הנגדית לאחר בדיקת הכמויות העצומות של התכתובות שהתגלו בפלאפון ובדוא"ל שלו. אבל ליבת העדות כבר מאחורינו. בשני משפטים: לטענת התביעה ישועה הוכיח שהייתה היענות חריגה שלו ושל וואלה לפניות של משפחת נתניהו ודובריה. לטענת ההגנה הוא והאתר פעלו מול בלפור כמו מול פוליטיקאים אחרים ואנשי עסקים חשובים.
16/06/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, מציעים להגיב בלשונו של "בעל הבית משתגע" וקראו להגיב להתקפה בחריפות רבה    לצערי, לקולות אלו יש תומכים בממשלה ובקבינט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il