|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

חשיבה מחוץ לקופסת התודעה היהודית

התגברות על כשלי חשיבה מתובנתים בתודעה הישראלית הקולקטיבית הם תנאי לתרחיש אוטופי אופטימי ולא דיסטופי, שבו שורדת מדינת ישראל העברית כשהיא ברת-קיימא ושוברת את תבנית המחזוריות הפסימית של ההיסטוריה הפוסט-טראומטית נירוטית שלה, מסגלת לעצמה חשיבת גוונים של אפור במקום בינאריות שחור-לבן וצולחת בשלום את שנת המאה שלה בשנת 2048
13/07/2021  |   דויד סנדובסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
אבנרי. נביא מודרני [צילום: פלאש 90]

חשיבה יצירתית מונעת
מטרת המאמר לעורר מודעות, בין היתר, לעקרונות הספקניים והביקורתיים הבאים: "הזהירות המונעת". הכל צפוי אך הרשות נתונה "הפוך על הפוך" ו"ההיפכא-מסתברא", הכל כדוגמיות בסיס לחשיבה יצירתית מונעת סטגנטיות. חשיבה כזאת צריכה לצפות עתיד ריאלי-סינקרטי בעולם של "פוסט קורונה" משולב ב"סדר עולמי החדש" במהות דמוקרטית מערבית המנוגדת לזו הסינית.


מבוא

המהפך השלטוני בישראל ביוני 2021 מצריך ניסוח חזון עתידי ללאומיות ישראלית-יהודית שבה יש מקום לכולם. ושתהיה בת-קיימא, זאת תוך איתחול והגדרה מחדש של מהות פרדיגמת "הרפובליקה הדמוקרטית הישראלית-האזרחית העברית השנייה". מדובר במהות ריבונית-לאומית-אזרחית, לא תאוקרטית, לא משיחית ולא אפוקליפטית (בסגנון הקמת "מקדש יהודי שלישי"), שתהווה את מדינתם של הישראלים-היהודים החיים בה ומרכז תרבותי ורוחני לשאר יהודי העולם, על כל זרמיהם, ושל כל שאר אזרחיה שיוכלו לחיות בה בשוויון מלא. זה עשוי לכלול: מבנה פדרטיבי ו/או קונפדרלי, מבוסס קנטונים גאוגרפיים, אתניים עם ייחודים תרבותיים ומסגרות מבנה ממשלי יצוגי. זה יכלול גבול בן הגנה בבקעת הירדן לפי תוכנית יגאל אלון משנת 1967. מדובר ב"דרך -שלישית" משודרגת, מעודכנת ורלוונטית, שאינה גורסת "מדינה-אחת" וגם לא "שתי מדינות נפרדות".

ישות מורכבת זו תכונן בתהליך אבולוציוני לקראת שנת ה-100 (2048) של מדינת ישראל בת-הקיימא. יש אפשרות להיווצרות נסיבות יחודיות שיביאו ליישום חלק מרכיבי "תוכנית החלוקה" של האו"ם מ-29.11.1949, שבה נקבע עקרון אחדותה הכלכלית של ארץ-ישראל המערבית והמזרחית מעבר לנהר הירדן. מדובר בישראל-ירדן-פלשתין שיחד מהוות את משולש בנלוקס המזרח תיכוני. זה יכול לקרום עור וגידים במסגרת קידום אבולוציוני של תהליכי שידרוג "עקרונות הסדר העולמי החדש". לצורך הגדרתם ויישומם של עקרונות אלה מתחולל מאבק בין כוחות מנוגדים. התקווה היא שהזרם החיובי המתון, המרכזי, האזרחי והריבוני בישראל במזרח התיכון ובעולם הגלובלי, ייצא כשידיו על העליונה מול הזרמים הקיצוניים מימין ומשמאל לאוטוסטראדה המדינית המרכזית. הציפיה האופטימית היא היא שהסינטזה שתיווצר בתהליך אבולוציוני תורכב מרכיבים חיוביים, ממותנים, מאוזנים ודמוקרטיים ללא זיגזוג יתר של הקצוות הקיצוניים.

התהליך הולך ומתהווה באופן אבולוציוני תוך התקיימות מאבקים אזרחיים דמוקרטיים מתמשכים בשלל נושאים בתוך"החברות-האזרחיות הדמוקרטיות" מול כוחות אנטי דמוקרטיים, שמרניים ופריבילגיים המוטמעים בממשלי ואליטות מדינות הלאום בפלנטת "ארץ" שבה אנו חיים. המאבקים חוצים מדינות ויוצרים בריתות בין פרוגרסיבים מחד וריאקציונרים מאידך-גיסא. הכל בהדגשי נושאי העתיד שכוללים בין היתר: אקלים, סביבתיות, קהילתיות וקואופרציה. הכל גם תוך ניהול מאבקים למניעת פגיעה בזכויות האדם האזרח על-ידי שימוש בתהליכים מוקצנים ומואצים, שהם ניגזרי G5, סייבריזציה, דיגיטציה ובינה מלאכותית והשתלת שבבים וחיישנים בבני אדם (בסיגנון ספריו של העתידן הטכנולוגי כולל בינה מלאכותית ריי(ריימונד) קורצווייל).

הדבר גם כולל אפשרות לבינאום ירושלים ("הקורפוס-ספרטוס") שעשוייה תהפוך לליבת הגלובליות הממותנת ברוח תוכנית החלוקה, שמכוחה הוקמה ישראל. יש לעמוד על המשמר ולפעול לניטרול גישות מזגזגות קיצוניות ולחיזוק דרכי האמצע ביחסי הגומלין בין מדינת ישראל לבין תהליכי הגלובליזציה.

סיום פרדיגמת שלטון נתניהו, לאחר שתים עשרה שנות שלטון רצוף, יוצר הזדמנות היסטורית לשינוי כיוון אבולוציית המהות הישראלית תוך הגדרתה ואיתחולה מחדש, בהתייחס לעיצובה מתקופת המנדט הבריטי בא"י ואילך. בצירוף מקרים יצא לאחרונה לאור ספרו של ארי שביט, בהוצאת ידיעות-ספרים, בכותר:"הבית השלישי (2021). כל זאת בהמשך לסוגה (ז'אנר) ספרותית העתידנית-אפוקליפטית-דיסטופית-משיחית, שכותרי ספרים ממנה יובאו בהמשך. כן יצא לאור לאחרונה ספרו החשוב של העתידן פרופ' דויד פסיג, העתידן מאוניברסיטת בר-אילן, בכותר: "המפלה החמישית" הצפויה לדעת הכותב, אם לא ישתמשו הישראלים בהזדמנות לפעול בהפוך על הפוך ולסכל את סיכוי קרות פורענות כי הרשות נתונה.

זה כולל שיכנוע הישראלים בצורך הקריטי בהינתקות מתבניות העבר (השבטיות, השופטיות, הנבואיות, המלוכניות, הכוהניות, הרבניות -המתגשות עם הציונות הריבונית האזרחית והלאומית. זה מכיוון שזה יצר אצלם פוסט טראומות נירוטיות עד כדי פסיכוזיות). הסוגה האמורה צוברת תאוצה בשנים האחרונות במדינת ישראל. זוהי תוצאת הסיטואציה הישראלית האנרכית והכאותית, שהולכת ומצטופפת בקיצוניות מחוסר מודעות ל"בקרת אוכלוסייה". כל זה נובע בין היתר מחוסר הגדרה ברורה של מהותה על-ידי עצמה. לישראל אין חוקה, אך יש חוקי יסוד מטולאים. בנוסף, יש לה מסמך יסוד המגדיר את מהותה. מדובר במגילת העצמאות מ-15.5.1948. נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר, שישב בראשות ועדה רלוונטית, הציע שהכרזת העצמאות תשמש מבוא מהותי לחוקה עתידית.

צריך להזכיר בין היתר כדוגמאות, גם את ספריהם של: יגאל סרנה "2023" ו"השנה האחרונה 1966" של העתידן דויד פסיג ("2048"). ישי שריד - "השלישי", אריה צ'רניאק - "גיבור", עמוס קינן - "הדרך לעין חרוד", 1990, אמוץ עשהאל ("מצעד האיוולת היהודי"-2019, פרופ' יוסי שיין - "המאה הישראלית"-2019, וחלק מספריו הרבים של פרופ' אמנון רובינשטיין.

ספר דיסטופי מנבא עתידות הסדר העולמי הגלובלי החדש המושפע מפנדמיה גלובלית קשה, שבו משתלבת מדינת ישראל. הפנדמיה לפי הספר גורמת להתפצלות העולם לשני גושים גלובליים יריבים. המגיפה הפנדמית הגלובלית מתבררת בהמשך כתואמת קורונה. הספר נכתב והוצא לאור בהוצאת "כתר" ב-1997 תחת הכותר: "2020". המחברת, שבורכה בחשיבה יצירתית ומקורית (ושאולי נחשפה לתוכניות "הסדר העולמי החדש"), היא רופאה פסיכיאטרית ישראלית ששמה חמוטל שבתאי, בתו של הסופר האיקוני יעקב שבתאי המנוח. הספר כמעט לא נקנה ולא נקרא גם לאתר פרוץ הקורונה. כאשר נמכר במבצעים מיוחדים מהמלאי הגדול שנשאר כאבן שאין לה הופכין במחסני ההוצאה לאור ורשתות הספרים. כפי שידוע, עוד מימים קדומים, בישראל עקומת הלמידה בעייתית ואין הערכה ופירגון לנביאים בעירם.

יש לשים לב למעצב, משפיע ומוביל חשוב של פרדיגמת הקורונה, שהיא מבוא לסדר העולמי החדש ההולך ומעצב את העולם הגלובלי. מדובר בתאודורוס אדהנום גברה יסוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, שנבחר כנציג אתיופיה-אריתראה-תיגראי, בתמיכת סין וארגון מדינות אפריקה, לאחר שהביס את פרפ' דייויד נאבארו, מועמדו האמריקני של דונלד טראמפ (ראו: ויקיפדיה). יש להניח שגם תורמי חיסונים למדינות אפריקה, שמתקצבים מתרומותיהם את ארגון הבריאות העולמי עם פרישת ארה"ב של טראמפ מהארגון, תמכו במנכ"ל האמור (חומר למחשבה מעמיקה). ונשאלת השאלה הרטורית: מי היא "היד-הנעלמה" או "הידיים הנעלמות", המכוונת את התפתחות פרדיגמת הקורונה וחיסוניה הבעייתיים (בלשון המעטה), המשנה את עולמינו ואת חיי כולנו. גם הנשיא ביידן מבין כעת לאחר שנפל לו האסימון עם בחירתו לנשיא, שהעתיד הוא בפיצול העולם לשני גושים במנהיגויות ארה"ב מחד וסין מאידך-גיסא. הוא פועל במלוא המרץ להגשמת מטרה זו ומצפה ממדינת ישראל לשתף איתו פעולה תוך קירור היחסים ההדוקים מידי עם סין הבעייתית בלשון המעטה (ראו בין היתר ערכים:" מונטנגרו", "ג'יפוטי", zoom").

ולסיום, בנושאי שבירת פרדיגמות שעבר עליהן הכלח, חדשנות מחשבתית, מקוריות, יצירתיות ויזמות פובליציסטית יש להזכיר את גדול עיתונאי ישראל, אושיה תרבותית ופובליציסט - אורי אבנרי הממותג כמו"ל ועורך השבועון המסוים "העולם הזה" בעברית ובערבית, ומי שעמד עשר שנים בראש תנועת העולם הזה - כוח חדש בכנסת. השבועון היה מגדלור השראתי אוטופי עבור ישראלים רבים. אורי אבנרי, בניגוד לגישות סטגנטיות מאובנות, הביא לקוראיו הגלויים והסמויים השראה, אוטנטיות, עממיות, דעתנות, העזה, אוטודידקטיות, חוצפה, צבריות שכבר לא קיימת בדור הצעיר הישראלי בן ימינו.

אורי אבנרי ברא באופן מטפורי, בכתיבתו העיתונאית הייחודית, את איתחול מדינות ישראל ותל אביב החלופיות. הוא יצר את ההשראה לתרבות האקסטרים הישראלית בשלום, בפוליטיקה, בחברה, בכלכלה, בארוטיקה, בפליליות, במשפט, ברפואה, בביטחון הלאומי, במרדנות, בבוהמה, בתחקירים עיתונאיים, בכתבי חידה ובמעשיות עוקפי צנזורה צבאית, ובפתרון הבעיות הפלשתיניות והאיזוריות במזרח התיכון כשישראל היא פרטנר אקטיבי לשם כך. הוא פיתח את רעיונות הפדרליזם והקו פדרליזם במזרח התיכון.

למרות כל זאת ובגלל שהיה נביא מודרני בעירו תוך קריאת תיגר על דויד בן-גוריון האב המייסד, לא מצאה מדינת ישראל לנכון להעניק לו את פרס ישראל לתרומה לחברה וגם לא מצאה לנכון להמליץ עליו כמועמד לפרס נובל בזכות תרומתו להעמדה באופן יצירתי-חדשני-יזמי של אופציות השלום, בין מדינת ישראל וקומפלקס המזרח התיכון תוך הצעות מעשיות איך תהליכים מוצעים אלה יקרמו עור וגידים. על זה נאמר: "אין נביא בעירו".

תאריך:  13/07/2021   |   עודכן:  13/07/2021
דויד סנדובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשיבה מחוץ לקופסת התודעה היהודית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אין נביא בעירו
16/07/21 19:21
2
עזרי
17/07/21 01:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני ארבעים וחמש שנים, ילד קטן ממתין דרוך ומתוח מול דלת הכניסה במשרדי הישיבה התיכונית. נשימה עמוקה, אנחת רווחה של תודה וריצה מהירה לשולחן העץ המחוספס בשולי מגרש הספורט הריק, מדפדף במהירות, מסדיר נשימה ומתחיל לקרא בשקיקה "הילדה שברחה מהמנזר".
ברצועת עזה ממתינים בקוצר רוח לשמוע את עמדת חמאס בקשר למנגנון החדש של העברת כספי הסיוע החודשי הקטרי לרצועת עזה בסך 30 מיליון דולר. השליח הקטרי מוחמד אלעמאדי הגיע לרצועה ועימו מיליוני דולרים במזומן שאותם הוא אמור לחלק לאלפי משפחות נזקקות ברצועה, סכום של 100 דולר במזומן לכל משפחה, אם ארגון חמאס יתן את "האור הירוק" להסדר הכספי החדש. אמש נועד השגריר אלעמאדי עם הנהגת חמאס ברצועה בראשות יחיא סינוואר לדון בנושא.
מאז מלחמת העצמאות מרחף המושג "איום קיומי" מעל ההוויה הישראלית ומשמש אמת מידה עיקרית לבחינת מצבה הביטחוני של המדינה. מדי יום עצמאות מבטיחים ראשי מערכת הביטחון כי למרות האתגרים הביטחוניים הרי שמצב המדינה רחוק מאיום קיומי. אלא שבינתיים הלכו ונוצרו איומים חדשים - פחות מובהקים מהאיום הקיומי של ימי תש"ח אך לא פחות מורכבים ומסוכנים. מלחמת יום הכיפורים נחוותה בעת התרחשותה כמלחמת קיום ללא סייג למרות שנשיא מצרים אנואר סאדאת כיוון את המלחמה לתכלית מוגבלת: לא לאיום על יסוד קיומה של ישראל אלא לפגיעה קשה במעמדה ובתפיסת הביטחון שלה. הישגיו הצבאיים והמדיניים חוללו מאז השראה סוחפת על "הגיון האיומים" שהתגבשו מול ישראל. בצורתם הגלויה הם הלכו והתרחקו מהכרתם כאיום קיומי מובהק, אולם דווקא בכך הם סדקו את ההסכמה שהייתה קיימת בחברה הישראלית עד 1973 בשאלה העקרונית על מה מוכנים לצאת למלחמה ולהעמיד את חיילינו במבחן ההקרבה.
13/07/2021  |  גרשון הכהן  |   יומני בלוגרים
כאשר משחק כדורסל מסתיים את מי זוכרים? את המטביעים, את המבשלים, ואת הפאוליסטים המורחקים, כרטיס אדום, ובאמצע יש "משתתפים" כמו-כן השתתף... זהו, אז שראובן ריבלין היה בין המשתתפים ותו לא.
נתאר כאן איך הממשלה הפכה את פרשת הצוללות לכלי פוליטי להשגת מטרות שבינן לבין הצוללות אין דבר וחצי דבר.
13/07/2021  |  יוסי דר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il