|
סמוטריץ'. דה-מוניזציה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
|
|
|
|
|
אני מצר על-כך, שלכנסת ישראל, לבית הנבחרים שלנו, נכנסו פשיסטיים גזעניים מוצהרים, המעודדים יצרים אפלים, כשהם מלבים שנאה ויוצרים דה-מוניזציה של עם אחר, שחי בארץ הזו.
האחר הוא הרופא הערבי בבית החולים, הרוקח בבית המרקחת, עובד הסיעוד, המהנדס, הפועל הסולל לנו את הכבישים והבונה לנו את הבתים, העובד בכל ענפי החקלאות ובמערכות הסיעוד במדינת ישראל, בה הוא נולד ולה הוא שייך כמוני, החי בה כבר את העשור התשיעי לחיי.
לא ניתן לראות היום ענף בנייה בפעולה במדינת ישראל ללא גרמיו וכתפיו של הפועל הערבי. לא ניתן לראות היום פעילויות רבות בענף החקלאות בישראל מבוצעות ללא זעה ניגרת ממצחו של הפועל הערבי.
שלל ההצהרות של מנהיגי "הציונות הדתית" בצלאל סמוטריץ' ושל חבר הכנסת החדש ממפלגתו, איתמר בן-גביר, יש בהן למעשה דה-מוניזציה מוחלטת של האזרח הערבי בישראל, ולכן הם למעשה פגיעה בערכי ארון הספרים היהודי.
בימים אלו חזרתי לכתביו של סופר נשכח, שיש לו מקום של כבוד בארון הספרים היהודי שלי. אבקש בהזדמנות זו לפתוח צוהר אל עולם הערכים היהודי, עולם ערכים מוסרי ואנושי, של הסופר מרדכי זאב פאיירברג, שבשלהי המאה ה-19 כתב את הנובלה "לאן". לצערי, כחמישים שנה נעדר הסופר מרדכי זאב פאיירברג מתוכנית הלימודים בספרות עברית במערכת החינוך שלנו.
כבוד והערכה
בדמותו של נחמן, גיבורה של הנובלה "לאן", ביקש הסופר לתת תשובה לשאלה לאן מועדות פנינו. שאלה שעלתה על סדר היום של צעירים רבים בני דורו בפלך והלין ברוסיה. התשובה הייתה אך ורק ארץ ישראל, ככתובת יחידה למקום, בו יונחו יסודות לחברה חדשה, חברת מופת, כתובת יחידה לבנית בית לאומי שלישי לעם היהודי.
נחמן, גיבור הנובלה, הדורש את דרשתו בשלל נושאים, מרכז חלק הארי בדרשתו להליכה אל המזרח לא מתוך התנשאות על אנשי המזרח החיים כבר בארץ ישראל. הוא דורש בנחרצות רבה להתייחס בכבוד ובהערכה לערכי התרבות ואורחות החיים של כל בני עממי המזרח שנפגוש כאן בארץ.
הסופר מרדכי זאב פייארברג רואה בנחמן, גיבור הנובלה "לאן", ממשיך דרכו של אברהם אבינו, שלא בא אל בני חת בחברון עם אמירות מתוך סְפֶרוֹת שמימיות משיחיות כמו "לֵךְ לְךָ ... וְאֶעֶשְׁךָ לְגוֹי גָּדוֹל" (בראשית, י"ב 2). הוא גם לא בא אליהם עם האמירה, שנחצבה "בברית בין הבתרים", כי רק לזרעו של אברהם ניתנה הארץ הזאת "מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרַת" ( שם, ט"ו 19).
פרקטיקת החיים היום יומית של אברהם לא התנהלה על-פי אותן ספרות שמימיות, לפי מה שמיועד לו בבראשית ט"ו 19, לחוש ולפעול כמי שנמצא מעל הקיני, הקניזי, הקדמוני, החתי, הפריזי, הרפאים, האמורי, הגרגשי, הכנעני, האמורי והיבוסי. כל התנהגותו של אברהם בפרשת "חַיֵּי שָׁרָה" מציגה אברהם אחר.
בחיי היום-יום של אברהם ישנה ענווה והכרה בקיומו של עם אחר, ישנם ילידי המקום, ישנם עמים החיים כאן. מתוך הכרה בקיומם ומתן כבוד לבני עמים אחרים החיים כאן, אברהם בא לבני חת בקריית ארבע היא חברון. הוא בא אליהם מתוך כבוד והערכה למי שחי כאן לפניו וכך הוא מנהל איתם משא-ומתן על קרקע.
נשיא אלוהים
פרק אחד לפני שבא אברהם לבני חת בפרק כ"ב, הוא מתעטף בהבטחה, שהארץ הזו יועדה לזרעו, "וַאֲבָרְכְךָ, וְהַרְבֵּה אַרְבֵּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם" (כ"ב, 17). אברהם לא בא אל בני חת מתוך גבהות הבטחה שמימית. הוא בא אל בני חת ביראת כבוד רבה כלפי עם החי כאן טרם בואו - מבליט את היותו "גֵּר וְתוֹשָׁב אֲנִי עִמָּכֶם" (כ"ג, 4).
אחרי שהגדיר את מעמדו כלפיהם במישור האזרחי הוא משטח את בקשתו בנימוס רב, שיאפשרו לו לרכוש תמורת כסף מלא אחוזת קבר לקבור את מתו, את רעייתו. ולכן במשא-ומתן גם הם חולקים לו כבוד - "נָשִׁיא אֱלוֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ, בְּמִבְחָר קְבָרֵינוּ קְבוֹר אֶת מְתֶיךָ" (כ"ג, 6).
אברהם לא בא אל האנשים החיים בארץ, ילידי המקום מתוך גבהות דתית וברכה אלוקית, אלא מתוך ענווה של אדם כלפי בני אדם אחרים - "וַיָּקָם אַבְרָהָם וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם הָאָרֶץ, לִבְנֵי חֵת" (כ"ג, 7).
הקידה של אברהם בפני בן עם זר, יליד הארץ הזו, היא אקט של הערכה ורכישת כבוד לכל החיים כאן לפניו. קבלת נימוסיהם ואורח חייהם ומעל הכל רכישת כבוד לאחר.
אברהם אבינו מציב לי בפרשת חייו תמרורי דרך לחיים בארץ הזו, כאשר אנו חוזרים אליה אחרי שאלפים שנה לא היינו כאן. אני מבקש לצרף למופת של אברהם אבינו גם את זעקתו של נחמן בנובלה "לאן" - "וְאַתֶּם, אַחַי, בְּלֶכְתְכֶם מִזְרָחָה, עֲלֵיכֶם לִזְכּוֹר כִּי מִזְרָחִים אַתֶּם", ומתוך הכרה זו דורש נחמן "שֶׁנִּנְהַג בְּתוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, שֶׁאֵינָה רֵיקָה מֵאָדָם כְּאֶל אַחִים, וְלֹא נִרְאֶה עַצְמֵנוּ מוּרָמִים מֵעֲלֵיהֶם".
חובה מוסרית
אצרף גם את זעקת אחד העם, מיסד הציונות הרוחנית, לאחר המפגש שלו עם אנשי העלייה הראשונה במאמרו "אמת מארץ ישראל" - "הן זאת עלינו ללמוד מדברי ימינו בעבר ובהווה, עד כמה מוכרחים אנו להיזהר לבלתי לעורר את חמת עם הארץ על-ידי מעשים מגונים. עלינו להיות זהירים בהתנהגותנו עִם עַם נוכרי, שאנו באים לגור בתוכו מחדש, להתהלך בו בכבוד, ואין צורך לאמר בצדק ובמשפט... לא כעבד כי ימלוך..."
חובה עלינו להיות קשובים גם לשוועת החרות של העם הפלשתיני. לא תהיה לי חרות, אם לא תהיה גם לעם הפלשתיני חרות.
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר, חובתנו המוסרית כיהודים לא לעולל לאחרים שמץ ממה שעוללו לנו. חבל שאתם מוצאים לנכון ליצור דה-מוניזציה לאחר - לעם אחר - החי כאן בתוכנו. הבה נשנן שלשני בני אברהם - יצחק וישמעאל - זכויות שוות בארץ הזו, כלשון השיר של המשוררת חיה קדמן - "תְּאוֹמִים יָלְדָה אוֹתָנוּ הָאָרֶץ הַזּוֹ".