|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

לאן הולכים המזרח התיכון וישראל

בעקבות "האביב הערבי" שהפך למעשה לסתיו, עובר המזרח התיכון תהליך התגבשות מחדש. דומה שעקרון מנחה בתהליך זה הוא שיש לייצר באזור יציבות מדינית ומדינתית חדשה, במקום המבנה המתפורר המושתת על הסכמי סייקס-פיקו מ-1916.{1}
25/07/2021  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
[צילום: AP]

הזדמן לידי בימים האחרונים מאמר של שאול מנשה: "צו השעה - לשר החוץ יאיר לפיד", News1, 22.7.2021; שמאפיין קבוצה שלימה של מאמרים שמתעלמים למעשה מהשינויים שהתחוללו ומתחוללים במזרח התיכון, מאז כוננו בו "הסכמי אוסלו" ובמיוחד מאז ימי אובמה בבית הלבן. במאמרו מנסה ש. מנשה למקד את מבטו המדיני ב"מצב הבעיה הישראלית-פלשתינית", מתוך הנחה-משתמעת שהקמת "ממשלת השינוי" היא הזדמנות לחזור לדרך המלך של "הסכמי אוסלו", וכי המוביל במהלך זה יהיה שר-החוץ, יאיר לפיד. בהצגת דברים זו הוא טועה, כעמיתיו לדעה, מספר טעויות-יסוד:

  • הכתובת איננה יאיר לפיד, כי-אם ממשלת ישראל. שום שר בממשלה, לרבות ראש הממשלה ומחליפו העתידי, אינם יכולים לחולל דבר משמעותי בנושא הסכסוך כשלעצמם, על שום חולשתם הפוליטית.

  • קיימים במזרח התיכון, בארה"ב ובאירופה סימנים רבים שפוליטיקאים שאינם מבינים או מתעלמים במכוון ממצב הדברים הפנימי אצל הפלשתינים ובישראל, מהשינויים האזוריים ומן הקשר שבין הדברים, ועדיין סבורים שהסכמי אוסלו רלוונטיים למציאות החדשה - הם טועים וכל מי שנוהה אחר "הפטה-מורגנה" המדינית שהם משדרים, טועה אחריהם. הזרמים הפוליטיים המרכזיים בישראל ואצל הפלשתינים אינם יכולים ואינם רוצים לקבל את הסכמי אוסלו; ישראל - משום שהם מסכנים את קיומה, והערבים - מפני שהם אינם מספקים את דרישות המינימום שלהם.

  • מבחינת מדינות המזרח התיכון - הערבים וישראל כאחד - המשבר הישראלי-פלשתיני איננו עומד ברכז החשיבות והדחיפות המדיניים. לכל היותר הוא מס-שפתיים שמשלמים גורמים אלה למראית-העין. ההתפוררות הגיאופוליטית באזור, איום הגרעין האירני והאימפריאליזם הטורקי והאירני, הינם נושאים חשובים ודחופים יותר; ובשולי האזור ניצבים סיכסוכי המים בין טורקיה אירן סוריה ועירק בצפון, ובין מצרים, סודן ואתיופיה במזרח.

  • אין בנמצא גורם יציג פלשתיני שביכולתו לקדם הסדר אמיתי עם ישראל ולערוב למימושו. כל הפלגים הפלשתינים בתחומי ארץ-ישראל המערבית ומחוצה לה, רואים בשותפיהם הפוטנציאליים את יריביהם הקשים ביותר ועוסקים בהקצנת עמדות ובגיוס תמיכה אד-הוק לצורך המאבקים השוטפים, כששאלת הפתרון הסופי והקבוע אינה נמצאת כלל על השולחן, למעט התביעה ההיסטרית מישראל להעלם מהאזור. דומה שההנהגות חיות בתנאים נוחים מאוד מבחינה כלכלית, כשהן נשענות על סיוע חוץ עשיר ממקורות שונים, כוחות הטרור שומרים על שלטונן ומעמדן המדיני פותח בפניהן כמעט כל דלת בעולם גם מבלי שיהיו באמת ראשי מדינות תקניים.

  • הבעיה האמיתית של כולם, מתהווה עתה במהירות גדלה והולכת; עיקרה: "פצצת הזמן האימפריאלית" שהניח לפתחן של המדינות הסוניות "המתונות" ממשל אובמה, כאשר הסמיך בפועל את אירן וטורקיה כמעצמות אזוריות ומדינות יציבות יחסית, לפעול "לעשיית סדר אזורי". ארה"ב יוצאת מהאזור, אירופה חלשה מדי וישראל עדיין קטנה ושנואה מדי מכדי להוות תחליף לנוכחותה עד לא מכבר. המעצמות האזוריות הנ"ל מכירות היטב את המציאות ועל-מנת להחזיר לעצמן את המעמד האזורי שנשחק בתחילת המאה ה-20, תהיינה מוכנות להקריב אנשים ומשאבים; ועל כך בונה ארה"ב. מדינות האזור סוניות ברובן והמבנה הגיאופוליטי שלהן מושתת על הסכמי סייקס-פיקו מ-1916. התפוררות מדינות אלה היא כיום עובדה קיימת. חלק מהתפוררות זו יצרו האמריקנים עצמם, כגול בעירק. חלק נובע ממלחמות אזרחים כגון בסוריה ולבנון. ובחלקים אחרים נובעת ההתפוררות מכוחות חברתיים, דתיים וכלכליים שכוחות הפיצול ביניהם חזקים כיום יותר מהמסגרות המדיניות הפורמליות שכפו עליהם המעצמות העולמיות לפני כ-100 שנים. מצב זה הוא הזדמנות פז לכוחות חיצוניים ומאורגנים, לעצב מחדש את הגיאו-פוליטיקה האזורית ולנסות להטיל עליה את מרותם, באמצעות אזורי-השפעה, שטחי-חסות ושליטה בפועל סלקטיבית על עמדות קריטיות. המערב מצידו מנצל את ההגמוניה העולמית שלו להכוונת המציאות האזורית מרחוק, ללא השקעת "דמים" מיותרים תרתי-משמע.

  • ישראל נותרה על המטוטלת ההיסטורית שעליה תלו אותה החלטות האו"ם, הסכמי אוסלו וההתערבות המעצמתית הבלתי-קונסטרוקטיבית עד כה. שלביה האחרונים של התערבות זו הם מדיניות אובמה והמשכה בממשל ביידן. נתניהו שניהל מדיניות ברוח האמור לעיל בשיתוף פעולה עם ממשל טראמפ, לא טרח לנסות לשכנע את הדמוקרטים בצדקת הגישה (או, אולי ידע שאין הם פתוחים להאזין לו)2. אולם, התהליכים האזוריים הם בלתי-נמנעים ונמצאים בעיצומם. הואיל וארה"ב אינה מעוניינת לנהלם באופן פעיל, הרי שאם לא תניח להם להתנהל בדרך השכל הישר ומתוך איזון בין הכוחות האזוריים היציבים, הם יתרחשו תוך בחישה ורצון להשיג השפעה של כוחות גלובליים ואחרים - בראש וראשונה סין ורוסיה - שיבקשו לדוג במים העכורים, כשסיכויי ההצלחה הם פונקציה של מידת עכירות המים. ואי היציבות באזור.3

כיום דומה שעיקרה של מדיניות זו מבחינה קונספטואלית היא שישראל והמדינות הסוניות, שכולן פרט למצרים חלשות מאוד יחסית ליריבים האזוריים האחרים, צריכות למצוא בעצמן את הדרך לשתף פעולה ליצירת גוש אזורי מאזן שלישי מול השניים הנ"ל. גוש שיכלול את מצרים, סעודיה, נסיכויות המפרץ וירדן וישראל (ואולי גם מדינות סוניות באפריקה המזרחית). גוש זה אם יפעל בשת"פ קונסטרוקטיבי יהיה שותף לעיצובו מחדש של המזרח התיכון, ואם לאו, יהיה "קורבן לאימפריאליזם החדש".

קוטב אזורי משולש הנשען על שלושה כוחות יציבים ובעלי כושר קיום עצמי, שהאוריינטציה הגלובלית של אחד הקטבים היא במובהק מערבית, תשרת את האינטרסים האמריקניים גם לאחר שתצמצם את נוכחותה הפיסית באזור, ותסתפק בנוכחות צבאית מוגבלת באמצעות שני ציים מתוך השבעה שלרשותה. דומני, שלכך חתר גם נתניהו במדיניותו האזורית, כשההבדל העיקרי בין ממשלי טראמפ הרפובליקני לממשלים הדמוקרטיים של אובמה וביידן, הוא ההבנה אצל טראמפ שתם עידן הדיון בהסדר "שתי המדינות" מבית "אוסלו", ופתרון הסכסוך יקודם, אם בכלל, רק מתוך שיתוף הפעולה האזורי (כנראה באמצעות פדרציה ישראלית, ירדנית-פלשתינית). לפי ההדים מארה"ב, ביידן עדיין שבוי בידי משרד החוץ האמריקני בראשות שר החוץ בלינקן ומבקש להקדים את המאוחר למוקדם - הסדר ישראלי-פלשתיני לפני הסדר אזורי - בניגוד לשכל הישר ולאפשרויות המעשיות. המשך קידום רעיון הגוש השלישי, תלוי עתה בעמדת הנשיא ביידן ובסעודיה, שהחלה לגלות סימני פיקפוק נכרים בארה"ב וביציבות מדיניותה האזורית.4 מכל מקום ברור, שאף אחת ממדינות "הגוש השלישי" המיועד, אינה יכולה לעמוד בגפה ככוח אזורי שווה ערך לאירן או טורקיה, וישראל היא היחידה באזור המחזיקה בידה את המפתח הצבאי לבלימת איום תוכנית הגרעין האירנית, ותחמיץ הזדמנות היסטורית אם לא תשכיל למצות עובדה זו. מנקודת הראות הגיאו-אסטרטגית, למפגש בנט-ביידן חשיבות קריטית, וחיוני להכינו כראוי.

המטרה חייבת להיות קידום מצב רצוי לישראל שבו אין היא עומדת בגפה מול לחצים מבית ומבחוץ לאורך כל גבולותיה ובכל האינטרסים החיוניים לה בעת ובעונה אחת; ומצב רצוי לגוש השלישי, בו ישראל החזקה מבחינה צבאית וכלכלית כבר איננה במעמד של אויב מאיים אלא שותפה אסטרטגית - כשאנו יודעים שאירן וטורקיה מקדמות מגמות הפוכות לכך, בעיקר באמצעות חוגי טרור פונדמנטליסטיים - עליה להכריע בשתי סוגיות קריטיות כבר בעתיד הקרוב:

  • הורדה סופית של נושא "פתרון שתי המדינות" מסדר היום המדיני.
  • האצת השיתוף האזורי לגיבוש הגוש השלישי לצד החרפת והעמקת הבלימה האפקטיבית של ההתפשטות האזורית של אירן וטורקיה, אבל במיוחד אירן.
מהלכים קריטיים בתחומים אלה יהיו:

- החלת החוק הישראלי על איו"ש (טרום-סיפוח)
- התוויה סופית של הגבולות הבינלאומיים בין ישראל למצרים וירדן.
- שיחות עם ירדן בתמיכת מצרים, סעודיה, המיפרציות וארה"ב להקמת פדרציה ישראלית, ירדנית-פלשתינית, כפתרון לסכסוך הישראלי ערבי כולו. ויישוב בעיות הפליטים - יהודים וערבים.
- תאום אזורי לבלימת נפילת לבנון וסוריה לידי אירן או טורקיה, לרבות בלימת הגירה אינטנסיבית של שיעים מעירק ואירן לשטחי לבנון וסוריה.
- קביעת אזורים מפורזים מנשק כבד טילים ואמל"ח התקפי אחר, בגבולות עם סוריה ולבנון, שיפוקחו ע"י כוח אזורי (מבלי לפגוע בריבונות המדינות).
- הסכמים מדיניים-כלכליים וביטחוניים ברמת "הגוש השלישי", כמתכונת לייצוב חברתי-כלכלי ופוליטי של המערכת.

ללא הסדר אזורי, חולשתן היחסית והטרוגניותן של מרבית המדינות המתונות, לא תאפשר תחת הדינמיקה האזורית הנוכחית ולאחר ההתפנות האמריקנית, יציבות והתגבשות מדינתית אזורית ותמשך ההתפוררות שאנו רואים בסוריה, לבנון, תימן ועירק, התפוררות שמאיימת עתה כבר גם על ירדן בגלל חולשותיה הפנימיות. רק תהליך אזורי יפתור ע"י כך שימנע את מערכת האיומים שתיווצר תחת הווקום של התפרקות הקיים, והלחץ לעיצוב האזור מחדש על-פי האינטרסים של האימפריאליסטים החדשים.

המפגש הצפוי בין בנט לביידן, אם יוכן כהלכה, הוא הזדמנות היסטורית, אולי בלתי-חוזרת, לקדם תהליך אזורי, שבו משתלבת ישראל כשותפה בכירה. אם לא תתרחש פריצת הדרך הנ"ל, תאלץ ישראל להתקדם בה בכוחות עצמה, משום ששזורים בה עקרונות חיוניים לביטחון הלאומי וייצוב המדיני שלנו. התקדמות יוניטרית תהיה קשה בהרבה, איטית יחסית ורוויית מאבקים בחלקם אלימים.

תאריך:  25/07/2021   |   עודכן:  25/07/2021
רפי לאופרט
+כוחותינו תקפו ברצועה בתגובה להפרחת הבלונים
23:13 25/07/21  |  עידן יוסף
מטוסי קרב תקפו מחנה צבאי ובו מספר מבנים, תשתיות ואמצעים המשמשים לפעילות של חמאס ברצועת עזה. בסיס הטרור היה סמוך לאתרים אזרחיים ובהם בית ספר. התקיפה בוצעה בתגובה להפרחת בלוני התבערה לשטח ישראל. במהלך היום נצפו שבע שריפות בעוטף.
+טרור הבלונים: מרחב הדיג ברצועה צומצם ל-6 מיילים
20:35 25/07/21  |  עידן יוסף
מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, הודיע כי בתום שורת הערכות מצב, הוחלט על צמצום מרחב הדיג ברצועת עזה מ-12 ל-6 מיילים ימיים. ההחלטה תיכנס לתוקף לאלתר ותימשך עד להודעה חדשה. זאת בעקבות הפרחת בלוני התבערה מרצועת עזה לעבר שטח ישראל, המהווה הפרה של הריבונות הישראלית.

לדבריו, ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לכל הנעשה ברצועת עזה וממנה כלפי מדינת ישראל, והוא יישא בהשלכות לאלימות המופעלת כנגד אזרחי המדינה.

לפני מבצע ״שומר החומות״ מרחב הדייג ברצועת עזה עמד על 15 מיילים ימיים.
+מולדת משותפת - פתרון יצירתי לסכסוך
11:31 25/07/21  |  יעקב קורי   |   לרשימה המלאה
הצעתי שהאיחוד האירופי יציע לישראל וירדן-פלשתין להצטרף לאיחוד כחברות, עם גבולות פתוחים, הערבים יוכלו לעבוד בכל ארצות האיחוד, ויינתן סיוע מסיבי לקונפדרציה ולקליטת הפליטים
(בעיה קטנה [צילום: ז'אק ברינון/AP])
+חזון הגלידה
11:10 25/07/21  |  אברהם בנמלך   |   לרשימה המלאה
ראיון עם יו"ר בן אנד ג'ריס  ▪  אם כך למה אין חרם על כל המדינה?  ▪  יו"ר: כי זה נוגד את החזון שלנו  ▪  מראיין: צדק חברתי?  ▪  יו"ר: מה פתאום? לעשות כסף מגרבץ' פוד
(גרבץ' פוד [צילום: צפריר אביוב/AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לאן הולכים המזרח התיכון וישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
קונפדרציות לא מחזיקות מעמד. זאת כנראה הסיבה שמלך ירדן ושליטי פלשתין לא מאמצים את ההצעה להקים קונפדרציה ירדנית-פלשתינית. אפילו מדינה פלשתינית אחת לא מחזיקה מעמד ויש לנו כבר 4, כשעדיין לא הוקמה מדינה אחת של ממש - ירדן שבה 80% פלשתינים, רצועת עזה שבה שולט החמאס, הרשות שבה שולט הפתח (איזה פתח בדיוק?), וישראל שאחרי זכות השיבה כמצוות כל כוחות "הקידמה" - BDS, אבו מאזן מכחיש השואה, המצע של המשותפת, רבים מאושיות השמאל הנאור בישראל ובעולם - תהפוך לפלשתינית עם רוב ערבי.
25/07/2021  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
יו"ר: תרשום. הגלידה זאת רק ההתחלה
25/07/2021  |  אברהם בנמלך  |   יומני בלוגרים
עלילת הדם הערבית, כאילו היהודים זוממים לגזול מהערבים את מסגד אל-אקצה, לא החלה בימינו אלא כבר לפני 92 שנים, בשנת 1929. אז העלו הערבים לראשונה את העלילה הזו כתירוץ לטבח יהודים בחברון ובירושלים (מאורעות תרפ"ט), כשהם משתמשים באותה טענה של יאיר לפיד - הר-הבית הוא לא המקום הקדוש ביותר ליהודים. טענה זו חוזקה עכשיו על-ידי ראש הממשלה בנט, כאשר, לאחר שהצהיר, בצדק, שליהודים יש זכות להתפלל במקום הקדוש ביותר ליהדות מאז ומעולם, נבהל וחזר בו למחרת, הודיע שליהודים יש רק זכות לבקר במקום.
25/07/2021  |  זאב בן-יוסף  |   יומני בלוגרים
מנהיג תנועת חמאס אסמעיל הניה התקשר השבוע לבכיר חמאס זאהר ג'בארין ובירך אותו על היבחרו, במסגרת הבחירות הפנימיות בתנועה, לתפקיד סגן מנהיג חמאס בגדה.
ארגון חמאס שומר על שתיקה כלפי האשמות ישראל כי הוא עומד מאחורי שיגור הרקטות אתמול מדרום לבנון לעבר ישראל באמצעות פעילים פלשתינים ובהסכמת חיזבאללה. שום ארגון לא לקח עד עכשיו את האחריות על ירי הרקטות, להערכת גורמי הביטחון בישראל, מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר מנסה לפתוח חזיתות נוספות מול ישראל בנוסף לרצועת עזה ולנקום בישראל על אי-הכנסת הכסף הקטרי לרצועה. התקפת הרקטות מלבנון, ללא "טביעות אצבע" נועדה לשמור על שקט ברצועה במהלך חג הקורבן ולא להרגיז את המודיעין המצרי באמצע מהלך התיווך שהוא עושה בין חמאס לישראל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il