|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

משבר האקלים הוא קצה הקרחון <br>

הצעה להתבוננות על הבעיה בצורה רחבה יותר הטבע הוא משאב מוגבל, ומשבר האקלים הוא רק סוגיה אחת מני רבות. המעמד 'הפריווילגי' לו זוכה משבר האקלים, משמש כחלוץ בקרב התודעתי-סביבתי
27/07/2021  |   אורי אנג'ל   |   יומני בלוגרים   |   משבר האקלים   |   תגובות
לא רק זיהום אוויר [צילום: יניב נדב/פלאש 90]

היקף המצב
היעדרותם של מפגעים רבים מהשיח הציבורי, לצד הכתרים הנקשרים למאבק בהתחממות הגלובלית, פוגעים ביכולתנו להבין את היקף המצב ולפעול למענו.

המאבק במשבר האקלים זוכה לניצנים של לגיטימציה ציבורית, בשעה שסוגיות סביבתיות אחרות, חמורות ומאיימות לא פחות, נעלמות מהשיח כמעט לחלוטין. האופן בו מוצג משבר האקלים, כבעיה החורגת מהשיח הסביבתי 'הרגיל', מאפיל על חשיבות יתר הבעיות ומונע מאיתנו להכיר בענפים הרבים של המשבר הסביבתי. מלבד משבר האקלים, מדעני סביבה מונים מפגעים סביבתיים רבים, שההכרות איתם צריכה להיות ידע בסיסי. אני מזמין אותך הקורא/ת להכיר כמה מהם:

אובדן המגוון הביולוגי ובפרט הפגיעה בחרקים ובאוכלוסיית הדבורים. חרקים הם חלק בלתי נפרד מתהליכים רבים שאנחנו נהנים מהם: הם מאווררים את האדמה, ממחזרים אורגניזמים ואחראים על 80% מהאבקת היבולים מהם אנו ניזונים1. למרבה הצער, בחמישים השנים האחרונות נכחדו מעל למחצית ממיני החרקים בעולם2. הדבורים, המסייעות העיקריות בתהליך ההאבקה, אף נעלמות בקצב מהיר יותר. ב-2018 דיווח ארגון הסטטיסטיקה הלאומי לחקלאות בארה"ב על היעלמותן של כ-60% מהדבורים3. ההשערות המרכזיות לגורמים לכך הן שימוש מאסיבי בחומרי הדברה ופגיעה בבתי הגידול הטבעיים של הדבורים4. נושא אובדן המגוון הביולוגי נעדר מהשיח הציבורי. לא מאוחר, ניתן לשנות את המצב, להגדיר יותר שמורות טבע, לאסור על חומרי הדברה מסוימים ולתת לבתי הגידול להתאושש.

מדי שנה מיליוני טון פלסטיק מוצאים את דרכם לטבע, כ-8 מיליון טון מתוכם מגיעים לים5. קצב ייצור הפלסטיק עולה משנה לשנה, כך שב-15 השנים האחרונות הוכפלה כמות הפלסטיק בעולם6. הפגיעה בטבע היא הרסנית ואחראית למותן של חיות מכל המינים. חלקיקי מיקרו-פלסטיק מתפזרים ומגיעים למערכות הנשימה ולמערכות העיכול של דגים ועופות, גם אלו שאנחנו אוכלים. יתר על כן, בשנים האחרונות נמצאו חלקיקי פלסטיק גם בגופם של בני אדם, ואפילו בחלב אם נמצא אחוז של BPA (כימיקל פלסטי). חלקיקי הפלסטיק משפיעים רבות על בריאותינו, וקשורים לחלק ניכר ממקרי הסרטן. פרופ' שאנה סוואן בספרה "COUNT DOWN" מסבירה שהפלסטיק קשור קשר הדוק לפגיעה בפוריות. לטענתה, הפלסטיק הוריד ב-50% את ספירת הזרע של הגבר המערבי7.

משבר סביבתי נוסף הוא זיהום האוויר. את נושא זיהום האוויר ניתן לחלק באופן פשטני לגזי חממה ולגזים וחלקיקים רעילים אחרים. במקביל להתעסקות הנרחבת והחשובה בגזי החממה, יש לתת את הדעת לגזים האחרים הנפלטים לאוויר. לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO), כשבעה מיליון אנשים מתים מדי שנה מזיהום אוויר ("Air pollution in the Western Pacific") .8 9 מלבד התמותה, אנשים רבים סובלים ממחלות, חרדות ובעיות התפתחותיות בקרב ילדים, כתוצאה ישירה מזיהום אוויר. מחקר שנערך בבית הספר לרפואה בייל במשך שש שנים, קושר בין זיהום אוויר לבעיות נפשיות כמו חרדה ודיכאון (Kai Chen & Sara Lowe)10. מחקרים נוספים מציינים את הפגיעה בהתפתחות הנירולוגית אצל ילדים11 12 13 14. כשבעה מיליון מתים, לצד מיליוני נפגעים נוספים בשנה, מצדיקים ראייה נוקבת, הן של גזי החממה והן של גזים וחלקיקים רעילים אחרים הנפלטים לאוויר.

בעיה קשה וחמורה היא זיהום הקרקע. שימוש היתר בדשנים לאורך שנים רבות שינה מהותית את הרכב הקרקע, וההשלכות על הדורות הבאים עשויות להיות חמורות. כמות החנקן באדמה ובנהרות גדלה משמעותית, בעיקר עקב שימוש חסר רסן של חקלאים בדשן כימיקלי. הכימיקלים השונים במגוון הדשנים פוגעים בתרבית החיידקית בשכבה העליונה של הקרקע, האחראית על פירוק חומר אורגני ותיחוח הקרקע. למעשה, הדשנים הורגים את המיקרואורגניזמים האלה ומשאירים קרקע חולה, שתלויה בדישון הכימיקלי 15. כמו-כן, מחקר באוניברסיטת ייל Fred (Pearce) קבע כי עקב זיהום החנקן, המערכות האקולוגיות שלנו צפויות להתמודד עם 'גאות אדומה', בה אצות חד-תאיות אדומות פולטות רעלנים בנהרות ובים, האצות משאירות אזורים רעילים וחסריי חיים (ראו בגוגל 'גאות אדומה')16 17. גם בנשיונל ג'אוגרפיק, מספר חוקרים טוענים שכימיקלים רבים משאירים אחריהם אדמה חרוכה, מחלחלים ומזהמים את מי התהום ואת הים18. האדמה משנה את פניה, ועדיין כמעט שלא קמו ארגונים להשמיע את צעקתה. חקלאי שרוצה להפסיק להשתמש בדישון כימיקלי אינו יכול להתחרות מול מקביליו המצוידים בכימיקלים.

המחסור במי שתייה קשור למשבר האקלים, אך אינו זהה לו. לאחד מתשעה אנשים בעולם אין גישה למי שתייה נקיים19. באו"ם מזהירים שעד שנת 2035, ארבעים אחוז מאוכלוסיית העולם תגור באזורים בהם יהיה מחסור של מי שתייה נקיים20. רק חלק קטן מהמים הנקיים משמשים למשק הבית, בעוד שהרוב משמש לתעשיה וחקלאות. הבעיה היא, ש-80% מהמים המנוצלים במפעלים ובחקלאות, חוזרים לטבע מלאי כימיקלים ופסולת, ללא טיפול הולם.

כפי שהוצג כאן, בהיבטים רבים, שימוש חסר רסן בטבע מכה בנו כבומרנג. טיפול שגוי בביוב מייצר מפגע סביבתי המדלל את אוכלוסיית הדגה, ופוגע בבריאותנו באופן ישיר. ההתפרקות של חומרים אורגנים במים צורכת חמצן וכך פוגעת בדגה. כמו-כן, מים מזוהמים באזורי בילוי (לדוגמא: חופי ים) אחראיים על דלקות ומחלות קשות אחרות אצל בני אדם21. מספר המפגעים רב, ורבים מהם שזורים זה בזה ומקורם בשורש זהה - שימוש חסר רסן בטבע ואי התייחסות להשלכות הסביבתיות של מעשינו.

כאשר הבעיה רבת פנים קיים מתח בין ייצוג כלל הבעיה לבין ייצוג ההיבט שנתפס כבוער יותר (משבר האקלים). מצד אחד, ישנו רצון להשיג תוצאות בהיבט הצרוב בתודעתנו כדחוף. אסטרטגיית שיווק משבר האקלים כנושא מרכזי-יחיד מקלה על גיוס תמיכה אליו, מכיוון שהיא מבדילה אותו מהבעיות הפחות מוכרות או הקשות לשיווק. מצד שני, בידולו מפריע להבין שהתמונה הכוללת טומנת בחובה סכנות נוספות הדורשות התייחסות דחופה. הבידול של משבר האקלים משאיר את שאר המפגעים הסביבתיים הרחק מהתודעה הציבורית ומונע מהם את תשומת הלב שזקוקים לה.

החלטה להציג את המאבק הסביבתי כסוגיה כוללת, דורשת מהחברה להכיר בריבוי הפנים של הבעיה, גם אם אלו עשויים להישמע פחות סקסיים או רומנטיים כמו חרקים וביוב. המשבר הסביבתי חמור בהשלכותיו, ונדרשים מאיתנו מאמצים אדירים בכלל הגזרות הסביבתיות מעבר לנושא האקלים. עלינו לחלק את משאבי המאבק בצורה דינאמית התואמת את דחיפות מגוון הסוגיות. משבר האקלים הפך להיות כותרת המאפילה על שאר המפגעים הסביבתיים ומשלה את הציבור שמפגעים אחרים הם עניינים של מה בכך, בעוד שההשלכות והשינויים הנדרשים הם אסטרונומים.

חלק מהפתרונות מצויים בשינוי אורח החיים של האזרח הפשוט, בעוד פתרונות אחרים מכוונים לשינוי חקיקה ואכיפה על ענפי תעשיה ועלינו. האפקט הסביבתי המתחלל בשינוי אורחות חיינו הפרטיים הוא משמעותי, אבל פרט שיחדל מלצרוך מוצרים רבים יתקשה להשפיע על זיהום האוויר בכללותו, על המגוון הביולוגי או על ניקיון מי השתייה בעולם. כאמור, שני הפתרונות חשובים והכרחיים, אך ברצוני לדבר הפעם בשבח היתרון של שינויי חקיקה ולחץ אזרחי על נבחרי הציבור. על-מנת שיתרחשו שינויים בחקיקה, מוטלת עלינו כציבור אחריות ועבודה אשר אינן נופלת משינוי אורחות חיינו. אחריות זו כוללת לחץ מתמיד על נבחרי הציבור לעסוק בכך. רק לחץ משמעותי של מאסה קריטית מתוך האוכלוסייה יוכל להביא לשינוי.

הטבע הוא משאב מוגבל, ומשבר האקלים הוא רק סוגיה אחת מני רבות. המעמד 'הפריווילגי' לו זוכה משבר האקלים, משמש כחלוץ בקרב התודעתי-סביבתי. בו בזמן, היעדרותם של מפגעים רבים מהשיח הציבורי, לצד הכתרים הנקשרים למאבק בהתחממות הגלובלית, פוגעים ביכולתנו להבין את היקף המצב ולפעול למענו. הגיעה העת לתת הכרה ותוקף לכלל המאבקים הסביבתיים, ולהפנות זרקור לעברם, הן בהתאמת אורחות חיינו והן בפעולות למען שינויי חקיקה.

הערות

insects-the-[קישור]/ 2 -life-all-to-risk-poses-apocalypse-[קישור] 3 [קישור] 4 bees-the-save/agriculture-[קישור]/ 5 [קישור] 6 pollution-[קישור] 7 [קישור]/ 8 [קישור] 9 [קישור]
-outpatient-health-mental-increased-to-linked-pollution-article/air-[קישור]/ 11 -outpatient-health-mental-increased-to-linked-pollution-article/air-[קישור]/ 12 -air-costs-social-and-economic-matter/psychological-to-made-[קישור] 13 447209https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6/ 14 -linked-pollution-air-in-increases-[קישור] 15 -the-crisis-phosphorus-a-facing-are-[קישור] 16 crisis-pollution-nitrogen-the-to-solutions-find-world-the-[קישור] 17 -%D7%92%D7%90%D7%95%D7%AA-[קישור] 18 -the-crisis-phosphorus-a-facing-are-[קישור] 19 crisis-impact/water-[קישור]/ 20 Facts.pdf-The-Crisis-Water-content/uploads/2017/11/Global-[קישור]
drain-the-down-environment-our-[קישור]

תאריך:  27/07/2021   |   עודכן:  27/07/2021
אורי אנג'ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משבר האקלים הוא קצה הקרחון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משבר האקלים
הדבר האיום ביותר במחזות ההרס שראה העולם בשבוע שעבר, הוא שלא היה מנוס מהם. העיירה הגרמנית ארפשטט הוצפה, בעוד העיר הקנדית ליטון להטה בחום חסר תקדים, ומכוניות צפו כמו דגים מתים ברחובות המוצפים של העיר הסינית זֶ'נְגְז'וּ. כל העולם חש שהוא בסכנה ורובו אכן מצוי בה, קובע אקונומיסט.
25/07/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מחקר חדש שהתפרסם השבוע בכתב העת הנחשב Climatic Change, בהובלת ד"ר אפרת שפר מהפקולטה לחקלאות מזון וסביבה באוניברסיטה העברית, בחן האם עונת הגשם בישראל עוברת תהליכי שינוי בשנים האחרונות, מבחינת כמויות הגשם או פיזור הגשם לאורך העונה. "אחת המטרות המרכזיות הייתה לבדוק האם ניכר שינוי במשטר הגשם שיוכל להשפיע בעתיד על מידת ההתאמה של הצומח המקומי לתנאי האקלים המקומיים", הסבירה ד"ר שפר.
22/07/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
היה זה שבוע קופצני לרצון הטוב משני עברי האוקיינוס האטלנטי. ב-14.7.21 אירח שגריר צרפת בוושינגטון, ז'אן איב לה-דריאן, את שר החוץ, אנתוני בלינקן, לרגל יום הבסטיליה ושיבח את "המומנטום הטרנס-אטלנטי החדש" בין ממשל ביידן לבעלות בריתו במערב אירופה. למחרת אירח הנשיא ג'ו ביידן את הקנצלר אנגלה מרקל והשניים הודיעו על "הכרזת וושינגטון", ובה חזון משותף על עקרונות דמוקרטיים, זכויות אדם ועולם פתוח.
18/07/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
חדר המיון באוניברסיטת אורגון לא היה כה עמוס אפילו בשיא הקורונה. רופאים חשו לספק חמצן למטופלים שהגיעו קצרי נשימה, מסוחררים ומזיעים. החום של אחרים היה כה גבוה, עד שמערכת העצבים המרכזית שלהם חדלה לתפקד. רבים לא שרדו: 800 בני אדם נספו באורגון, וושינגטון ומערב קנדה בגל החום האחרון. יידרשו חודשים עד שהמדענים יקבעו כמה ממקרי המוות הללו יש לשייך לשינויי האקלים, אבל אין ספק שאפקט החממה מילא תפקיד מרכזי.
07/07/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, יפרסם בחודשים הקרובים דוח מיוחד ומקיף על התמודדות ישראל עם משבר האקלים. כך מסר אנגלמן (יום ב', 5.7.21) בכנס לשכת רואי חשבון. המשבר ניצב בראש סדר העדיפויות של ממשל ג'ו ביידן, הפועל לרתום את כל המדינות המתועשות להתמודדות עימו. גלי החום חסרי התקדים בשבועות האחרונים בארה"ב ובקנדה הם ביטוי בולט שלו.
05/07/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il