|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
גדר תיל ומשוריין צבאי בכניסה לפרלמנט של תוניסיה [צילום: חוסני דרידי/AP]

תוניסיה: האם נפלה עוד מצודה של האחים המוסלמים

אחרי שבשנים האחרונות איבדו האחים המוסלמים את אחיזתם במצרים, נכשלו בסוריה, הוצאו מחוץ לחוק בירדן ונחלשה תמיכתם בטורקיה ובקטר, הגיעה בשבת שעברה (24.07.21) מכה קשה למאחז התנועה בתוניסיה. הנשיא פיזר את הפרלמנט בו שלטה מפלגת א-נהד'ה (התחייה) האיסלאמית. מהי המשמעות האירועים בתוניסיה לגבי תנועת האחים המוסלמים, ועד כמה קשה מצבה של התנועה, אליה משתייך גם ארגון חמאס?
31/07/2021  |   ירון פרידמן   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
ממשיכים לשרוד
בניגוד לדעת הפרשן הסעודי א-ראשד, נפילת האחים בתוניסיה אינה סופה של התנועה במזרח התיכון. נראה כי מוקדם להספיד את האחים המוסלמים. הם נרדפו קרוב למאה שנה ושרדו תקופות קשות מאד. סוד הצלחתם טמון בפעילות הסוציאלית-חינוכית שהם מקיימים לצד פעילות הטרור

לאן מועדות פניה של תוניסיה
איתמר לוין
אקונומיסט קורא לתוניסאים שלא לוותר על הדמוקרטיה, למרות כעסם המוצדק על מנהיגיהם, ולמדינות המערב - לסייע בהבטחת המשטר הדמוקרטי היחיד שאחרי האביב הערבי
לרשימה המלאה

יהודי תוניסיה נמצאים בסכנה מיידית
אדי כהן
האנטישמיות הלא מוסתרת של נשיא תוניסיה קיס סעיד מעודדת את המוסלמים במדינה לבטא את האנטישמיות שלהם באופן גלוי. האוכלוסייה היהודית בתוניסיה מהווה כעת יעד לעוינות ופרובוקציות מצד בני ארצם, מצב עניינים שהנשיא אחראי לו
לרשימה המלאה

עשור לאביב הערבי ותוניסיה שוב בוערת
ירון פרידמן
המהומות שהתפרצו בתוניסיה לפני כשבועיים זכו למעט מאוד התייחסות בתקשורת הישראלית. אך ההפגנות מתפשטות ברחבי המדינה והשלטונות לא מצליחים להרגיע את הצעירים. לפני עשור הציתו המחאות בתוניסיה את כל המזרח התיכון. מדוע המחאה מתפרצת דווקא בעיתוי הנוכחי, והאם זה קשור גם לישראל?
לרשימה המלאה

תוניסיה והנורמליזציה עם ישראל
יוני בן-מנחם
קריאות בתוניסיה לפטר מתפקידו את שר התיירות רוני טראבלסי, שהינו יהודי במוצאו, בטענה שהוא תומך בנורמליזציה עם ישראל. נשיא תוניסיה החדש, קייס א-סעייד מוביל קו אנטי ישראלי חריף ואומר כי נורמליזציה עם ישראל הינה "בגידה גדולה"
לרשימה המלאה

בשבת שעברה (24.07.21) הפתיע נשיא תוניסיה קייס סועייד, כאשר השתמש בסעיף 80 בחוקה המאפשר לו לגייס את הצבא לפיזור הפרלמנט ולפיטורי ראש הממשלה. הצעד היה הכרחי משתי סיבות. ראשית, תוניסיה שקעה במשבר עמוק וההפגנות ברחובות רק התגברו בימים האחרונים. המחאה הייתה נגד העוני, האבטלה והשחיתות. שנית, הפרלמנט היה משותק כי נשלט ע"י מפלגת א-נהד'ה, מעין אחות של תנועת האחים המוסלמים ובראשה יו"ר הפרלמנט התוניסאי ראשד אל-ר'נושי. המפלגה ניסתה לסחוט כספים למען התנועה האיסלאמית ושיתקה את פעילות הפרלמנט במשך שנתיים.

עביר מוסא, מנהיגת "המפלגה החוקתית החופשית" החילונית, ניסתה לגייס את מפלגות הפרלמנט על-מנת להדיח את אל-גנושי, מנהיג מפלגת ה"נהד'ה" האיסלאמית, אך נכשלה. מבחינתה, א-נהד'ה היא ארגון טרור האחראי לשחיתות בשלטון. שליטתה של א-נהד'ה בפרלמנט הייתה למעשה הפעם השנייה שבה אחזה המפלגה במושכות השלטון. ב-2012, בעקבות מהומות האביב הערבי בתוניסיה (מהפכת היסמין), נבחרה א-נהד'ה לקדנציה אחת בלבד.

השפעה מצרית

צעדו של נשיא תוניסיה סועייד נגד א-נהד'ה קשור ככל הנראה לביקורו במצרים בחודש אפריל, כאשר דן עם הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי בצורך להילחם בטרור. בראייתו של א-סיסי, האחים המוסלמים - כמו ג'יהאדיסטים של אל-קאעידה ודאעש - הם טרוריסטים שיש להילחם בהם מלחמת חורמה. במצרים, כמו בתוניסיה, תפסו האחים המוסלמים את השלטון בעקבות מהפכת 25 בינואר 2011 והפלת הנשיא חוסני מובארק. שנה לאחר מכן ניצחה בבחירות מפלגה מטעם התנועה שנקראה "הצדק והחופש" והחלה השתלטות שיטתית של התנועה על מצרים, עד שביצע הרמטכ"ל דאז א-סיסי הפיכה שלטונית בקיץ 2013. מאז נרדפים חברי האחים המוסלמים עד חורמה.

כעת הגיע תורה של תוניסיה והנשיא סועייד פיזר את הפרלמנט והסיר את החסינות המשפטית של חבריה. הדרך לחקירת שחיתויות ורדיפה משפטית של התנועה האיסלאמית נסללה. שיתוק הפעילות הפוליטית בתוניסיה על-ידי א-נהד'ה והסכסוך בין רה"מ הנשיא ויו"ר הפרלמנט, עלו לתוניסיה ביוקר, לא רק כלכלית, אלא גם בריאותית. תוניסיה עם ממוצע כעת של 200-150 מתים ביום, היא המדינה הערבית במצב הקשה ביותר בהידבקות בקורונה בעולם הערבי, בשל כשל הממשלה והפרלמנט בטיפול במשבר.

נפילת האחים בעולם הערבי

הפרשן הסעודי הוותיק עבד א-רחמן א-ראשד, עורך ראשי של "אל-ערביה" לשעבר, כתב השבוע בעיתון א-שרק אל-אוסט מאמר שכותרתו "תוניסיה: נפילת מצודת 'האחים' האחרונה". במאמר הוא כותב כי האחים המוסלמים הם תנועה שאין לה מקום בתקופה זו. דעה זו משקפת כיום את עמדת הציר הסוני המתון של מדינות המפרץ (מלבד קטר), סעודיה, מצרים, ירדן, מרוקו וכעת גם של תוניסיה.

תנועת האחים המוסלמים נוסדה לפני כ-93 שנה על-ידי חסן אל-בנא כתנועת רפורמה חינוכית שנועדה להנחיל את ערכי האיסלאם בחברה המצרית. היא הקימה סניפים ברוב העולם הערבי בסיסמה: אללה מטרתנו, הנביא מחמד הוא המופת שלנו, הקוראן הוא חוקתנו, הג'יהאד (מלחמת הקודש) הוא דרכנו והמוות למען אללה הוא שיא שאיפתנו. במשך השנים היוו חברי התנועה מוקד של מרידות נגד המשטרים הערביים. במצרים התנקשו ברה"מ ב-1949 והנשיא עבד א-נאסר נאבק נגד התנועה כל ימי שלטונו בשנות ה-50 וה-60. הוגה התנועה סיד קוטוב ראה בכל המשטרים הערביים בוגדים ומשתפי פעולה עם "הכופרים" (ברה"מ או ארה"ב), וקרא להקים מדינת הלכה איסלאמית במזרח התיכון. הוא הוצא להורג בידי עבד א-נאסר ב-1966. ב-1982 ביצע נשיא סוריה חאפז אל-אסד טבח נוראי בפעילי האחים המוסלמים בעיר חמה, אחרי שניסו למרוד בשלטון. במלחמת האזרחים בסוריה (2017-2011) נחלו האחים המוסלמים מפלה נוספת, עם שאר הארגונים האיסלאמיים והג'יהאדיסטיים. הם נחלו תבוסה מול קואליציה של צבא אסד, אירן ומיליציות שיעיות וכן מול חיל-האוויר הרוסי.

בשנות ה-90 איבדו האחים המוסלמים את רוב תמיכתם הכלכלית, כאשר מדינות הנפט העשירות סילקו את חברי התנועה שבגדו בסעודיה ובנסיכויות ותמכו בסדאם חוסיין מנהיג עירק.

בשנים האחרונות נקטו רשויות הדת הרשמיות בעולם הסוני צעד חסר תקדים נגד התנועה. שני המופתים (פוסקי ההלכה) הבכירים של סעודיה ומצרים, השיח' עבד אל-עזיז א-שיח' והשיח' שוקי עלאם, קבעו כי השתייכות לתנועת "האחים" היא בגדר "חראם" (אסורה לפי דת) ומנוגדת לדין האיסלאם. בנוסף לכך, תנועת האחים המוסלמים שקעה בשנים האחרונות במשבר פנימי עמוק.

משבר הנהגה והיעדר הכנסות

מנהיגה הכריזמטי השיח' יוסף אל-קרדאוי (בן 94) החוסה בקטר מאז שברח ממצרים, פרש לגמלאות ואינו מתפקד. מועצת השורא (ההתייעצות של הנהגה) מתכנסת בשנים האחרונות מחוץ לשטחה של מצרים. ההנהגה הנוכחית הנפגשת בארצות שונות נטולת כריזמה ואינה מקובלת על כל החברים בתנועה. בשנים האחרונות מתאפיינת התנועה בחולשה ובפעילות דלילה. לאחרונה מתרבות המחלוקות בתוך התנועה והפרישות של חבריה. התמיכה הכלכלית-פוליטית ממנה נהנו "האחים" מהציר הסוני של טורקיה-קטר נחלשה אף היא בשנים האחרונות. טורקיה מנסה להתפייס עם מצרים בשל המשבר הכלכלי והבידוד הפוליטי שהיא חווה וקטר חידשה את יחסיה עם סעודיה לאחר נתק של חמש שנים. שינויים אלה השפיעו לרעה על קשרי טורקיה וקטר עם התנועה האיסלאמית.

המכה האחרונה שחטפו האחים המוסלמים לפני תוניסיה הייתה בירדן, שם הממלכה ההאשמית הוציאה את התנועה מחוץ לחוק בשנה שעברה, כנראה בלחץ סעודי-מצרי. ירדן הייתה המדינה היחידה ששילבה את התנועה בפרלמנט עוד משנות החמישים ואפשרה לה פעילות חוקית ממושכת במדינה.

השפעה על ישראל

התרסקות האחים המוסלמים במזרח התיכון מקרינה באופן שלילי על חמאס, שהוא זרוע של האחים המוסלמים בעזה ומעמיק את בידודו. חמאס מודאג במיוחד מהאפשרות שהתמיכה הקטרית תסתיים והם יישארו לבדם ללא סיוע בין ישראל ומצרים העוינות. מצבה הקשה של התנועה האיסלאמית מחייב את חמאס לשמור כל הזמן על קשר עם החלופה האירנית כמקור מימון וחימוש.

בניגוד לדעת הפרשן הסעודי א-ראשד, נפילת האחים בתוניסיה אינה סופה של התנועה במזרח התיכון. נראה כי מוקדם להספיד את האחים המוסלמים. הם נרדפו קרוב למאה שנה ושרדו תקופות קשות מאד. סוד הצלחתם טמון בפעילות הסוציאלית-חינוכית שהם מקיימים לצד פעילות הטרור. הם מנצלים את חולשותיהם של המשטרים הערביים: השחיתות, הדיכוי והזנחת העניים. כל עוד אלה ממשיכים להתקיים, ימשיכו האחים המוסלמים לשרוד וליהנות מתמיכה ברחוב הערבי.

תאריך:  31/07/2021   |   עודכן:  31/07/2021
ירון פרידמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תוניסיה: האם נפלה עוד מצודה של האחים המוסלמים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טירה
31/07/21 16:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
איחוד האמירויות בונה את אחד מן המתקנים הגדולים בעולם לשריפת פסולת, כחלק מן הניסיון שלה להתמודד עם הגידול בכמויות האשפה שנזרקת במדינה.
30/07/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
כאשר הפצצות האמריקניות הראשונות נפלו על עירק ב-19 במארס 2003, הנשיא ג'ורג' בוש הבן חזה מערכה ארוכה וקשה. אבל אפילו הוא לא צפה שהכוחות האמריקניים יהיו במדינה 18 שנים מאוחר יותר. עידן זה מסתיים כעת: הנשיא ג'ו ביידן הודיע השבוע (26.7.21), כי החיילים האמריקנים ייצאו מעירק עד סוף השנה – כמעט עשור לאחר שהנשיא ברק אובמה הוציא אותם, ואז החזירם ב-2014 כדי להילחם בדאעש.
29/07/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בחולות מצפון לריאד שקעה השמש והמסיבה החלה. נערות הסירו את ה"עבאיה" המכסה את פניהן ברבים והחלו לרקוד עם נערים לצלילי מוזיקת טכנו. כמה מהמשתתפים פתחו בקבוקים, אך הרוב העדיפו גלולות "קפטגון" – הסם המועדף במדינות המפרץ הפרסי, במחיר של 25 דולר לגלולה. מקור הסמים, מדווח אקונומיסט: סוריה.
21/07/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נפגש בבית הלבן עם מלך ירדן עבדאללה. מדובר בפגישה הראשונה שמקיים ביידן עם מנהיג ערבי מאז שנכנס לתפקידו בינואר 2021. בהמשך לפגישה זו צפוי ביידן להיפגש בהמשך הקיץ עם מנהיגים נוספים מן המזרח התיכון ובהם ראש הממשלה, נפתלי בנט, וראש ממשלת עירק, מוסטפא אל-כזימי.
19/07/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה המיועד בלבנון, סעד אל-חרירי, הודיע לנשיא לבנון, מישל עאוון, כי הוא מוותר על הניסיון להרכיב ממשלה ומחזיר את המנדט שניתן לו לשם כך. בכך ממשיכה ארץ הארזים לצלול עמוק במשבר הפוליטי והכלכלי החמור שבו היא נמצאת.
15/07/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
ג'יהאן סאדאת מתה בגיל 87  /  עידן יוסף
נדחתה דרישה לחקירה מחודשת למות ערפאת  /  יוני בן-מנחם
אירן פועלת לבסס השפעתה באפריקה  /  איציק וולף
סעודיה וסוריה משפרות יחסים  /  כרמית ולנסי, יואל גוז'נסקי
לבנון לקראת אנרכיה: האם ישראל חלק הפתרון  /  ירון פרידמן
דלק לבנוני מוברח לסוריה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il