|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
הספינה מרסר סטריט [צילום: מן הטלוויזיה]

משוואת התגובה החדשה של אירן

גורמים מדיניים בכירים אומרים כי ישראל תגיב בקרוב על התקיפה האירנית הנפשעת על האונייה "מרסר סטריט" וכי ההפצצות על מטרות אירניות בסוריה ימשכו. בנוסף לתגובה הצבאית ישראל פתחה בקמפיין בינלאומי שדורש לרסן את פעילות הטרור של אירן ולהטיל מגבלות על יצור המל"טים והטילים הבליסטיים שלה
01/08/2021  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות

אירן משנה את כללי המשחק וקובעת משוואה חדשה,בתגובה על הפצצות ישראל בסוריה על מטרות אירניות ומטרות של חיזבאללה. אירן החליטה כי התגובה תהייה על כך בתקיפת אוניות ישראליות, או אוניות זרות בבעלות ישראלית בלב ים, זוהי ההערכה של גורמי ביטחון בכירים בישראל בעקבות התקיפה בסוף השבוע על האונייה "מרסר סטריט" במפרץ עומאן. כתוצאה מהתקיפה נהרגו 2 אזרחים שהיו על סיפונה, האחד בריטי והשני רומני, הספינה היא בבעלות יפנית אך חברה פרטית בריטית שבבעלות איש העסקים הישראלי איל עופר מנהלת אותה.

על-פי ההערכה בישראל של גורמי הביטחון, האונייה הותקפה על-ידי 2 מל"טים אירנים מתאבדים שהתרסקו על סיפונה בזה אחר זה, המל"טים שוגרו כנראה מספינה אירנית בלב ים שניהלה מעקב מודיעיני ממושך אחרי האונייה "מרסר סטריט". המל"טים האירנים הם מדויקים ויש להם יכולת טיסה למרחקים ארוכים של מאות ואף אלפי קילומטרים, הם מסוכנים מאוד ואירן משתמשת בהם באופן קבוע לתקיפת מטרות בסעודיה ובעירק.

זוהי ההתקפה ה-5 במספר של האירנים על אוניות ישראליות, או כאלו שנחשבות על ידם לכאלה, ההערכה בישראל היא שהאירנים בחרו להרחיב את המלחמה הימית נגד ישראל מכיוון שבזירה הזו יש להם יתרון צבאי על ישראל, לאירן יש צי ימי ענק ומל"טים וטילים מדויקים שיכולים להגיע לטווח פגיעה ממרחק של מאות ואלפי ק"מ בספינות מבלי שישראל תוכל להגן עליהן, כמו-כן,כ-90 אחוזים מהסחורות המגיעות לישראל מגיעות בדרך הים, דבר שמעניק לאירן אפשרות לפגוע במטרות רבות בלב ים.

האירנים לא ניסו להסתיר את אחריותם להתקפה על האוניה "מרסר סטריט", ערוץ "אל-עאלם" האירני מסר מפי גורמים אירנים רשמיים כי התקיפה היא תגובה על ההתקפה הישראלית בשבוע שעבר על שדה התעופה דבעה סמוך לאל-קוצייר באזור חומס בסוריה, בהתקפה, כך נמסר, נהרגו שני "פעילי התנגדות", כנראה שמדובר בפעילים של ארגון חזיבאללה.

אירן מנסה להעביר מסר לישראל באמצעות התקיפה כי היא לא תשלים עם ההפצצות הישראליות על מטרות בסוריה של הציר השיעי שהיא עומדת בראשו וכי ישראל חשופה להתקפות על מטרות ישראליות בלב ים מבלי יכולת להגן עליהן. גורמים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל תגיב צבאית על "ההתקפה הנפשעת של אירן על אזרחים חפים מפשע",וכי ישראל תמשיך לתקוף מטרות בשטח סוריה כדי למנוע את ההתבססות הצבאית של אירן, את העברות הנשק לארגון חיזבאללה ואת פרויקט הטילים המדויקים.

ההערכה בישראל היא כי ייתכן שמנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הוא שביקש מ"משמרות המהפכה"של אירן להגיב בשם הציר השיעי על מות שני פעילי הארגון בסוריה, נסראללה חש שידיו כבולות כעת להגיב נגד ישראל משטח לבנון בגלל המשבר הכלכלי החריף הפוקד את המדינה והניסיון להקים ממשלה חדשה. נסראללה חושש שתקיפה משטח לבנון לעבר ישראל עלולה לגרור תגובה צבאית ישראלית חזקה שתערער את השלטון הרעוע בלבנון ותביא לקריסתו.

סנקציות על הטילים והמל"טים של אירן

התקיפה האירנית על האונייה "מרסר סטריט" באה כמה ימים לפני כניסתו של נשיא אירן החדש אבראהים ראיסי לתפקידו ובעוד שיחות הגרעין בוינה תקועות לאחר 6 סבבים של דיונים. התקיפה של האונייה "מרסר סטריט" מסבכת את אירן לא רק עם ישראל אלא גם עם בריטניה רומניה ויפאן,ישראל פותחת כעת בקמפיין בינלאומי בדרישה להעניש את אירן על פעילות הטרור העולמי שלה. המסר הישראלי הוא שהעולם צריך להגביל את אירן ולהעניש אותה על פעילות הטרור שלה ועל ייצור המל"טים והטילים הבליסטיים ולא להטיל עליה רק הגבלות בנושא הגרעין.

גורמים אמריקנים מסרו כי ארה"ב בוחנת תוכנית להטיל סנקציות על תוכנית הטילים מדויקים והמל"טים של אירן, כך דיווח בסוף השבוע העיתון "וול סטריט ג'ורנל". ארה"ב רואה ביכולות האלה של אירן איום מיידי ליציבות במזה"ת. האמריקנים מתכננים להתמקד בגורמי הרכש ובספקים שמאפשרים קניה של חלקים לבניית מל"טים וטילים מדויקים רבים.

חשש ירדני מהמל"טים של אירן

עבדאללה מלך ירדן דן במהלך ביקורו בארה"ב עם בכירים בפנטגון בהקמת בסיסים אמריקנים בממלכה ההאשמית שיגנו עליה מפני איומים חיצוניים וישמרו על יציבותה. גורמים אמריקנים גילו כי ארה"ב תעביר בין היתר לירדן אמצעי התראה מוקדמת והגנה מפני מל"טים מתוצרת אירן. בראיון לרשת CNN האמריקנית השבוע חשף המלך עבדאללה את הסכנות שבפניהן נמצאת ירדן מפני אירן.

הוא גילה כי ירדן הייתה נתונה בשנה שעברה להתקפות של מל"טים מתוצרת אירן והיא נאלצה להתמודד עם התופעה, מדובר בעיקר בחלק הצפוני של ירדן הגובל עם דרום סוריה שבה יש נוכחות חזקה אירנית ונוכחות של ארגון חיזבאללה. הוא התייחס גם לסכנות האחרות הנשקפות לירדן מצידה של אירן: טילים בליסטיים, התקפות סייבר, פרויקט הגרעין ותקריות בגבול(הצפוני) עם ירדן, "ראינו את השיפור הבליסטי של אירן בהתקפות על הבסיסים האמריקנים בעירק ועל סעודיה בהתקפות מתימן, מה שמחטיא את ישראל לפעמים נופל בירדן" אמר המלך עבדאללה.

ישראל יירטה בשנים האחרונות כמה פעמים מל"טים אירניים שהמריאו מסוריה והגיעו דרך שטח ירדן, כולל מל"ט אחד שיורט במהלך מבצע "שומר החומות". ירדן חוששת מהנוכחות האירנית בדרום סוריה, סמוך לגבולה הצפוני, המלך הירדני הזהיר בעבר מההתפשטות השיעית לאחר שמליציות אירניות ושיעיות השתלטו על שטחים נרחבים בדרום סוריה במיוחד באזור דרעא ובאזור מעבר הסחורות בגבול בין ירדן לסוריה הנקרא מעבר נציב-ג'אבר שהפסיק לפעול לפני כמה שנים. המליציות השיעיות והאירניות פועלות במדים של הצבא הסורי במסגרות של דיויזיה 4 בפיקודו של מאהר אסד, אחיו של נשיא סוריה.

המל"טים האירניים שבידי המליציות השיעיות שינו את פני הלוחמה האווירית באזור הם יכולים לטוס למרחקים של מאות ואף אלפי ק"מ ולפגוע במטרות בדיוק רב. מפקד "משמרות המהפכה" של אירן הגנרל חוסיין סלאמי התפאר בחודש שעבר כי ברשות ארצו מל"טים שיכולים לטוס למרחק של 7,000 ק"מ ולנחות בכל מקום. המל"טים הם סוג נשק של המלחמה המודרנית שמאיימים על כל מדינה, מרבית מכשירי הראדאר הקיימים מתקשים לאתר אותם בזמן הטיסה וירדן עומדת להיעזר בארה"ב כדי שתוכל ליירט אותם, הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן תאפשר להעביר אמצעים צבאיים אמריקנים לירדן ואמצעי התראה וגילוי מוקדם של המל"טים מתוצרת אירן.

המליציות השיעיות בדרום סוריה אימצו אף הן את המל"טים האירניים ככלי הנשק שלהם, לכן ירדן כל כך חוששת מהם. המל"טים מתוצרת אירן מדאיגים מאוד גם את ארה"ב ואת ישראל. התעניינות האמריקנית-ישראלית בנושא המל"טים החלה לאחר ההתקפה המיוחסת למורדים החות'ים בטילים בליסטים ומל"טים ממולכדים על מתקני הנפט של חברת "ארמקו" באל-בוקייק שבסעודיה ב-14 בספטמבר 2019, למל"טים שטסו מרחק רב של מאות ק"מ היו פגיעות מדויקות במטרות והן גרמו לנזק רב. סעודיה מסרה כי במהלך המלחמה נגד המורדים החות’ים בתימן שוגרו לעבר שטחה כמה מאות מל"טים ממולכדים.

לישראל ולארה"ב יש תיאום ביטחוני ביניהן בכל הקשור לנושא המל"טים האירנים ולא מן הנמנע ששיתוף הפעולה הזה יוקם גם בין ארה"ב לירדן. בקבוצת העבודה המשותפת הישראלית אמריקנית שהתכנסה בוושינגטון לפני יותר מחודשיים הציעה ישראל לכלול בשיתוף הפעולה עם ארה"ב וישראל גם מדינות ערביות שמתמודדות עם סכנת המל"טים כמו סעודיה וירדן. כמו-כן הציע הצוות הישראלי להקים "אזור אסור לטיסה" (NO FLYING ZONE) בשמי המזה"ת עבור מל"טים אירניים, כל מל"ט שיטוס באזור הזה יופל.

תאריך:  01/08/2021   |   עודכן:  01/08/2021
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משוואת התגובה החדשה של אירן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
1/08/21 12:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
ניצחונו של אבראהים ראיסי בבחירות לנשיאות אירן בחודש שעבר עורר מחדש את הוויכוח במחנה הרפורמיסטי בנוגע לעתיד תנועת הרפורמות ולסיכוי לקדם תמורות פוליטיות, אזרחיות וחברתיות – מוגבלות ככל שיהיו. הגם שניצחונו של ראיסי היה צפוי, הרי שפסילת רובם המכריע של המועמדים, ובראשם יו"ר המג'לס לשעבר, עלי לאריג'אני, וסגנו הראשון של הנשיא רוחאני, אסחאק ג'האנגירי, על-ידי "מועצת שומרי החוקה", סיפקה הוכחה נוספת לנחישות המשטר להבטיח את ההגמוניה השמרנית במוסדות השלטון ולדכא כל מוקד כוח פוליטי חלופי. זאת ועוד: תבוסתו הקשה של נגיד הבנק המרכזי לשעבר, עבד אלנאסר המתי, שנתמך על-ידי חלק מהרפורמיסטים והגיע רק למקום השלישי עם פחות מ-10% מקולות הבוחרים, העידה על כישלונם לגייס את תמיכת הציבור במועמד שנתפס כ"רע במיעוטו".
31/07/2021  |  רז צימט  |   כתבות
אירן הבהירה לגורמים האירופים המתווכים בשיחות הגרעין המתנהלות בווינה מול ארצות הברית, כי אין בכוונתה לחזור בזמן הקרוב לסבב השיחות השביעי, ואלה יתחדשו כנראה אחרי הקמת הממשלה החדשה בראשותו של הנשיא הנבחר אברהים ראיסי. הדלפות מאירן הצביעו על חזרה לשיחות במחצית השנייה של חודש אוגוסט ודיווחים אחרים אף מרחיקים עד ספטמבר ואוקטובר. כך שמה טהרן קץ להשערות לגבי הסיכוי לחזרה להסכם הגרעין המקורי, מ-2015, עוד בימיהם האחרונים בשלטון של הנשיא חסן רוחאני ושר החוץ, מוחמד זריף.
24/07/2021  |  סימה שיין  |   כתבות
בליכוד משיבים לראש הממשלה נפתלי בנט, ואומרים כי "במקום לשקר ולהתבכיין, מוטב שיבטל עוד היום את מדיניות 'אין הפתעות' עליה התחייב לארה"ב ראש הממשלה (בפועל) יאיר לפיד, ויתחיל מסע הסברה רב היקף בדעת הקהל האמריקנית נגד חזרת ארה״ב להסכם הגרעין המסוכן".
14/07/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
אירן נוקטת במדיניות של עמימות לגבי כוונותיה בנושא המשך השיחות בוינה על החזרה להסכם הגרעין, ממשל ביידן והמעצמות ממתינים להחלטה של המנהיג העליון עלי ח'מינאי, שבועיים חלפו מאז הסתיים סבב השיחות השישי בוינה ועדיין לא ברור לאן פני הדברים. ארה"ב ממתינה לתשובת אירן על ההצעות שהיא העבירה למשלחת האירנית לשיחות וינה, האמריקנים מגלים זהירות ודובר משה"ח האמריקני נד פרייס אמר לפני כמה ימים כי "השיחות יתחדשו בזמן המתאים".
מדינות המערב החלו לדון באפשרות של הטלת עיצומים חדשים על אירן. זאת, למקרה של כישלון שיחות הגרעין ובמקרה שלא יצליחו להגיע עם האירנים להסכם גרעין מחודש. על הפרק עומדות האפשרויות להחזיר את העיצומים שבוטלו, ולהטיל עיצומים נוספים.
09/07/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
הסבר אפשרי למחדל המבצעי של ה-7 באוקטובר; הניצחון האמריקני במלחמת העצמאות בקרב יורקטאון שבווירג'יניה בשנת 1781; כיבוש גשר הדנובה ליד וינה בשנת 1805; כשלון נפוליאון ברוסיה בשנת 1812;...
דן מרגלית
דן מרגלית
מישהו יודע אם האיש הזה מספיק אטום או נוכל, שלאחר הכתבה ב"אולפן שישי" בערוץ-12 הוא יצא בשבת מביתו? מישהו זוכר על איזשהו זגזוג סיטוני, שקרים ונוכלויות כאלה אצל מישהו באיזושהי מפלגה י...
אסור שצהלות הפלשתינים ייצרבו בתודעה [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]
ד"ר יעקב סוקול
הצורה שבה זוכרים אירוע נקבעת על-פי התמונה העיקרית שלו שצרובה במוחנו    לכן, החלטת הממשלה על קביעת יום הזיכרון למלחמת חרבות ברזל ביום שבו פרצה מתקפת הטרור מחליטה שבעצם כבר הפסדנו
[צילום: סרחיי פופקו/AP]
יאיר נבות  |  
האוקראינים טוענים שכל 31 הטילים ששיגרה רוסיה לעבר הבירה יורטו, אך ישנם 13 פצועים כתוצאה משברי יירוטים שנחתו על איזורי מגורים במערב קייב    בין הפצועים גם ילד. נגרמו נזקים גדולים לבנ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il