|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

קיצור שירות החובה נדחה שוב, הפעם ל-2025

שירות החובה הנכון: 30-28 חודשים

קביעת אורך שירות החובה לגברים תלויה במשתנים רבים, ולא יכולה להתבסס רק על שיקולים כלכליים או רק על צרכיו של צה"ל ניתוח ושקלול של שיקולים אלו מוביל למסקנה, שהשירות הבסיסי הנכון הוא 30-28 חודשים, לצד חיזוק מערכי הליבה בחיילי קבע קצר - ובמסגרת פיתוח כולל של כוח האדם הצעיר
07/08/2021  |   מאיר אלרן, עפר שלח, תומר פדלון, ששון חדד   |   כתבות   |   תגובות
שירות מהארוכים בעולם [צילום: אהרון קרוהן, פלאש 90]

בחודש שעבר הושג הסכם על תקציב הביטחון לשנת 2022. במסגרת זו סוכם על דחיית קיצור השירות לגברים ל-30 חודשי שירות לשנת 2025, והיא מבטלת בדיעבד את קיצור השירות מיולי 2020. ההחלטה עולה בקנה אחד עם עמדת הרמטכל אביב כוכבי, שמאז כניסתו לתפקיד (בינואר 2019) התנגד לקיצור השירות, בהתייחס לתוכנית הרב-שנתית של צה"ל (תנופה), שטרם אושרה בממשלה.

לתהליך קבלת ההחלטות לגבי קיצור השירות לחיילים היסטוריה ארוכה. השלב הראשון החל בחקיקה ב-2014, שקבעה את קיצור השירות מ-36 ל-32 חודש. השלב השני, של קיצור השירות ל-30 חודשים, שהיה חלק מהסכם "כחלון-יעלון" מ-2015 (בהתייחס ל-תר"ש גדעון), היה בעייתי מלכתחילה. קיצור השירות הוצג אז כאחד מהישגי משרד האוצר (בצד הסדרת הפנסיות, החקיקה של מסקנות ועדת גורן בעניין נכי צה"ל והגברת השקיפות של משרד הביטחון).

מדוע מתנגד צה"ל לקיצור השירות

קיצור השירות בחודשיים אינו עולה בקנה אחד עם "מחזור החיים" של צה"ל, הנשען על גיוס בשלושה מחזורים בשנה, על משכי הטירונות וההכשרות ועל התחלופה של היחידות המבצעיות. קיצור בחודשיים מחייב שינוי ברכיבי "מחזור החיים" ודורש היערכות שלא התקיימה, כנראה משום שצה"ל לא האמין שהקיצור שעליו הוחלט יתבצע. הצבא מתנגד לקיצור השירות לגברים ל-30 חודשים מהסיבות העיקריות הבאות:

  • צפי למחסור בכוח אדם בקבוצות האיכות: מאחר שהקיצור היה אמור לחול על כל היחידות, עשויים היו להיווצר פערי כוח אדם ניכרים ביחידות הלוחמות ובקרב חלק ממערכי תומכי הלחימה. פער זה עלול היה לגדול לאור צרכי תוכנית "תנופה".

  • מיצוי הרכיב האיכותי, בעיקר ביחידות המבצעיות והטכנולוגיות, צפוי היה להיפגע שכן ההכשרות המבצעיות והטכנולוגיות נמשכות זמן רב וקיצור השירות היה מותיר פחות זמן למיצוי יכולותיהם של החיילים.

  • קיצור השירות היה פוגע בסדר הכוחות הסדיר של היחידות הלוחמות, מה שהיה מחייב, לפי גרסת צה"ל, הקצאת חיילי מילואים למילוי המשימות השוטפות. הקצאה זו בעייתית עקב חוק המילואים המגביל גיוס המילואים בשנה נתונה.

מאז 2007 מדברים על זה

בשונה מעמדת צה"ל, הכוונה לקצר את השירות לחיילים סדירים נשענת על תפיסה ארוכת טווח, שעליה המליצו מספר ועדות מקצועיות, מתוכן נתמקד בשלוש. הראשונה, ועדת בן-בסט, המליצה על קיצור מדורג של שירות החובה לגברים עד 28-24 חודשים החל ב-2007. המלצותיה אושרו על-ידי הממשלה בפברואר 2006 ומהוות עד היום שלד לכל דיון בסוגיה. הוועדה הבליטה את הצורך לצמצם את הנטל על החיילים ואת האי-שוויון החברתי, בצד הצמצום הנדרש בנטל הכלכלי. הוועדה המליצה לפצות את הצבא על קיצור השירות ברכישת תשומות חלופיות, בעיקר טכנולוגיות חדשות, מיקור חוץ והגדלת מספר משרתי הקבע הצעירים.

ביצוע ההמלצות נדחה בעקבות מלחמת לבנון השנייה, אחריה אימצה ועדת ברודט את מסקנות ועדת בן-בסט, אך המליצה לדחות את יישומן ל-2011. החקיקה בנושא זה החלה רק ב-2014, כחלק מהדיונים על השוויון בנטל השירות הצבאי והסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות. במסגרת זו הוחלט על קיצור משך השירות לגברים מיולי 2015 מ-36 ל-32 חודשים. ב-2015 המליצה ועדת לוקר שוב על קיצור שירות החובה לגברים, באופן הדרגתי, לשנתיים בלבד. המלצותיה לא אושרו. בעקבות ועדת לוקר תמך צה"ל בחוק מ-2019 לקיצור השירות ל-32 חודשים, בתמורה להקצאת תקציב רב-שנתי ל-3,000 תקנים לשירות נוסף בתשלום (שנ"ב) לחיילים נדרשים.

לאורך הדרך ספגו ההמלצות לקיצור השירות ביקורת, שגרסה, כי הן נשענו בעיקר על שיקולים כלכליים, ללא התחשבות מספקת בשיקולים צבאיים, המתבססים על המציאות האסטרטגית המשתנה. הביקורת התייחסה בעיקר למשקל הרב שייחסו הוועדות לעלות המשקית הגבוהה הכרוכה בכניסה מאוחרת של צעירים למעגל העבודה. בדיעבד, ראשי צה"ל הודו לא אחת שהקיצור שהתבצע תרם לצבא בכך שהקטין את האבטלה הסמויה, ואפשר להשאיר בצבא לוחמים ותומכי לחימה בחודשי קבע קצר, שלהם נזקק צה"ל באמת.

השיקולים אותם יש להביא בחשבון

להבנתנו, משך שירות החובה בצה"ל צריך להישען על השיקולים העיקריים הבאים:

  • סוגיית האי-שוויון בנטל: אחוז הגיוס והשירות בחובה הולך וקטן עם הגידול באוכלוסייה החרדית, הפטור של "תורתו אומנתו", הפטור לבנות דתיות, אי-גיוס ערבים, הפער בין משך השירות של נשים וגברים והשיעור הגדל של נשירה במהלך השירות. הפער בין הקבוצות יוצר מתחים ופוגע בסולידריות. לכן יש צורך בשינוי - אימוץ מודל שוויוני של משך שירות לנשים ולגברים, על-פי תרומה למערכת, והורדת הפטור לחרדים לגיל 21 כדי לעודדם לצאת לעבודה.

  • נטל השירות הצבאי מול משימות אזרחיות: משך שירות החובה לגברים בישראל הוא אחד הארוכים בעולם (העומד בממוצע עולמי על 24-12 חודשים). הוא מהווה נטל כבד על המשרתים, הבוחנים את מצבם באספקלריה של תרבות אינדיבידואליסטית בחברת שפע חופשית.

  • הגידול באוכלוסייה: מאז אישור המלצות ועדת בן בסט ב-2006, גדלה אוכלוסיית ישראל מ-7 מיליון ליותר מ-9 מיליון. האוכלוסייה צפויה לעבור את ה-10 מיליון ב-2024. גם בהתייחסות לריבוי הטבעי הגדול בקרב האוכלוסיות שאינן מתגייסות לצה"ל (חרדים וערבים), התייצבות הגיוס סביב 65% מכלל חייבי הגיוס תייצר עודף ניכר של משרתי חובה. מנגד, לגידול הנומינלי הצפוי בגיוס יהיו עלויות תקציביות מיותרות.

  • הגברת המקצועיות: תרומה מרכזית של שירות החובה היא בייצור כוח אדם מקצועי לשירות הקבע ולמערך המילואים. הקצאת משאבים נכונה תאפשר את הגדלת הרכיב של משרתי הקבע הקצר ביחידות הקרביות והטכנולוגיות, כך שישרתו בהן יותר חיילים וקצינים בעלי ניסיון מקצועי, כאלה שאינם מתחלפים זמן קצר לאחר תום הכשרתם.

  • יעילות: צורכי צה"ל מחייבים כוח אדם איכותי הן לתפקידים הטכנולוגיים והן לתפקידי הלחימה. גיוס שאינו סלקטיבי לשירות ארוך מעצים את האבטלה הסמויה בצה"ל, בעיקר במפקדות שבעורף. כוח האדם העודף, שאינו ממוצה בצה"ל, יוכל לתרום רבות לצמיחת המשק. במשרד האוצר נטען, כי עלות דחיית קיצור השירות בחודשיים היא 2.8 מיליארד שקל בשנה, בגלל כניסה מאוחרת של עובדים למעגל התעסוקה.

  • בידול (דיפרנציאציה): צה"ל בונה את ניהול המשאב האנושי שלו על גישה כוללנית, המקדשת (כביכול) את ערך השוויון. מכאן ההסדר שבמסגרתו כל חיילי החובה משרתים אותו משך זמן (למעט הנושרים המתרבים). עובדה זו מקלה אומנם על הצבא לנהל את המשאב האנושי, אך המשאב אינו ממוצה, כאשר ברור שהצרכים הספציפיים של המערכים השונים מכתיבים ראייה דיפרנציאלית גם בסוגיית משך השירות. גישה זו מתקיימת במערכים מסוימים, שבהם המקצועיות מחייבת הסדרה שונה, המאזנת בין תקופת ההכשרה לבין תקופת השירות.

הפתרון המערכתי ההולם

לסיכום: נראה לנו, כי הפתרון המערכתי ההולם למתח בין הצרכים השונים בניהול המשאב האנושי של משרתי החובה בצה"ל יצטרך להתבסס על איזון נכון בין שירות חובה לגברים, של 30-28 חודשים, לבין חיזוק מערכי הליבה של הצבא בחיילי קבע קצר. נכון אף להכפיל את היקף המשרתים ב-שנ"ב מול צמצום השירות של החיוניים פחות. העיקרון המוביל צריך להתבסס על משך שירות חובה מבדל (דיפרנציאלי). עיקרו: צמצום משך השירות של המשרתים ביחידות שבהן קיים עודף חיילים מיותר ויקר, ושירות חובה מתוגמל ארוך יותר למשרתים בתפקידים חיוניים. בצה"ל כבר מתקיים בפועל דפוס זה של בידול במודל השירות.

מעבר לכך, כל התכנון של פיתוח כוח האדם הצעיר בישראל צריך להתבסס על תפיסה לאומית כוללת, הלוקחת בחשבון שיקולים חברתיים, כלכליים וגם צבאיים. זאת, כאשר אימוץ עקרון הבידול בגיוס החובה יעצב בצה"ל מערכת מקצועית יותר, יעילה יותר וצודקת יותר גם בראייה לאומית, כזו שתתייחס גם לקבוצות הגדולות של צעירים שאינם מתגייסים לצה"ל, אך יכולים וצריכים לתרום למשק ולשגשוגה של המדינה.

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  07/08/2021   |   עודכן:  08/08/2021
מאיר אלרן, עפר שלח, ששון חדד, תומר פדלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שירות החובה הנכון: 30-28 חודשים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבועות האחרונים התקיימו באירן שורת הפגנות על-רקע החרפתה של מצוקת המים והחשמל. בראשית יולי יצאו מאות אזרחים לרחובות במספר ערים במחאה על הפסקות חשמל מרובות וממושכות, שפקדו אזורים נרחבים ברחבי המדינה. בחלק מההפגנות נשמעו גם קריאות בגנות המשטר, המנהיג העליון עלי חמנאי והממשלה. הפסקות החשמל גרמו בין היתר הפסקות באספקת המים ושיבושים ברשתות הסלולריות ובאינטרנט. דווחו גם מקרי מוות של חולים בבתי חולים בשל הפסקות חשמל פתאומיות והיעדר גיבוי של גנרטורים.
07/08/2021  |  רז צימט  |   כתבות
מדינת ישראל היא מדינה חזקה, על-אף הטלטלה הפנימית של השנים האחרונות. בהיבטים מסוימים, מצבה האסטרטגי הוא טוב מאי פעם, וגם משבר הקורונה וסבב הלחימה מול חמאס במאי 2021 המחישו את חוסנה של החברה הישראלית במצבי מצוקה. עם זאת, עדיין קיימים איומים חמורים על ביטחונה. האיום הראשון במעלה הוא התגרעונתה האפשרית של אירן והצורך שישראל תיאלץ לפעול בכוחות עצמה מול אירן, על כל הכרוך בכך באשר לסיכון גבוה לפגיעה בעורף הישראלי על-ידי אירן ושליחיה. יתר על כן: ישראל נמצאת בסכסוך אלים ממושך ולא פתיר בטווח הנראה לעין עם הפלשתינים. לכן, על ישראל להיות מוכנה למלחמה. זהו גם המבחן העליון של החברה בישראל.
07/08/2021  |  מחלקה ראשונה  |   כתבות
אם כולנו היינו אומרים זה לזה את כל מה שאנחנו חושבים, העולם היה נחרב תוך 48 שעות - אמר פעם אדם חכם אלא שלעיתים אין ברירה אלא להגיד את הדברים המתבקשים, גם אם הם בוטים ואפילו אם השומע עלול להיפגע הנה כמה דוגמאות - החל מחיי הציבור, דרך הקורונה וכלה בשידורי הספורט
06/08/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופט דוד מינץ מדורג במקום הראשון במדד תפוקת כתיבת פסקי הדין בידי שופטי בית המשפט העליון, הנערך בלעדית בידי News1 זו השנה השביעית. את המקום השני תופס השופט ניל הנדל, במקום השלישי ניצב השופט נעם סולברג, ובמקום הרביעי - השופט יצחק עמית. באופן חסר תקדים, אותם שופטים מדורגים במקומות הראשונים שנתיים רצופות, כאשר בשנת 2020 הדירוג היה סולברג, עמית, הנדל ומינץ.
02/08/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
ניצחונו של אבראהים ראיסי בבחירות לנשיאות אירן בחודש שעבר עורר מחדש את הוויכוח במחנה הרפורמיסטי בנוגע לעתיד תנועת הרפורמות ולסיכוי לקדם תמורות פוליטיות, אזרחיות וחברתיות – מוגבלות ככל שיהיו. הגם שניצחונו של ראיסי היה צפוי, הרי שפסילת רובם המכריע של המועמדים, ובראשם יו"ר המג'לס לשעבר, עלי לאריג'אני, וסגנו הראשון של הנשיא רוחאני, אסחאק ג'האנגירי, על-ידי "מועצת שומרי החוקה", סיפקה הוכחה נוספת לנחישות המשטר להבטיח את ההגמוניה השמרנית במוסדות השלטון ולדכא כל מוקד כוח פוליטי חלופי. זאת ועוד: תבוסתו הקשה של נגיד הבנק המרכזי לשעבר, עבד אלנאסר המתי, שנתמך על-ידי חלק מהרפורמיסטים והגיע רק למקום השלישי עם פחות מ-10% מקולות הבוחרים, העידה על כישלונם לגייס את תמיכת הציבור במועמד שנתפס כ"רע במיעוטו".
31/07/2021  |  רז צימט  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il