|   15:07:40
דלג
  אפרים הלפרין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

חובת אכיפת חיסון

פנייה להנהלה המקצועית של משרד הבריאות וליועמ"ש לממשלה חלה חובה לחסן את מיליון האזרחים שלא התחסנו באופן וולונטארי החובה היא ללא ספק על-פי פקודת בריאות העם ועל-פי הלכות בית המשפט העליון
13/08/2021  |   אפרים הלפרין   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
בריאות הציבור [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

רבותיי מנהלי משרד הבריאות, תודתנו לכם בראש ובראשונה על המאמצים, על ההשקעה, על ההצלחות, ממש כמו הזהב של האולימפיאדה (בצד מפחי הנפש והאכזבות), כולנו כואבים את העלבונות המוטחים בכם בידי אנשים שלא עשו כלום בשביל המדינה בימי מצוקה אלה, אנשים שאינם ראויים להנהיג ציבור.

ולעניין שלשמו התכנסנו: אינני משפטן, אני קורא את המילים הפשוטות שבחוק, ודי בקיא בהחלטות בית המשפט העליון. לדעתי על מנכ"ל משרד הבריאות וצמרת המשרד לקחת יעוץ משפטי "פרטי" בנושא זה. ספק גדול בעיני אם היועץ המשפטי לממשלה ייתן יד למהלך המאד נדרש המוצג כאן. אני מזכיר לכולנו את סעיף 19 לפקודת בריאות העם (ההדגשות שלי):

19. בכל עיר או כפר או אזור שמחלה מידבקת קיבלה בהם או עלולה לקבל בהם צורה אפידמית או אשר קיימת סמוך להם מחלה מידבקת שלדעת המנהל יש בה סכנה לבריאות הציבור של העיר, הכפר או האזור הנ"ל, רשאי המנהל או הרופא הממשלתי לנקוט באותם אמצעים שיראה צורך בהם כדי להגן על גרי המקומות האלה מהידבקות, ולתכלית זו רשאי הוא, בין שאר דברים, להטיל על גרי העיר, הכפר או האזור הנ"ל חובת הרכבת-מגן או הרכבה אחרת שלדעתו יהא צורך בהן כדי לצמצם את התפשטות ההדבקה. המסרב ביודעין על-פי סעיף זה להרכבת-מגן או להרכבה אחרת נגד אבעבועות, חולירע או דבר, יאשם בעבירה ויהא צפוי לקנס שלא יעלה על חמש לירות או למאסר לא יותר מחודש ימים.


פקודת בריאות העם מאפשרת אם כן לגורמי הבריאות (המקצועיים בלבד) לאכוף חיסונים. והשאלה הנותרת היא האם היא מחייבת אותם לעשות כן, ותשובתי היא בברור כן, כי המסקנה הרפואית (לפחות זו הידועה לי) היא שהחיסון הוא הכרחי להצלת חיים, ומאחר שאין כמעט התחסנות וולונטרית אצל המיליון, כל החלטה שאינה אוכפת חיסונים (למעט לקבוצות אשר חיסונים מסוכנים עבורם) היא חסרת סבירות באורח קיצוני.

הסמכות של גורמי הבריאות לאכוף חיסונים היא סמכות שברשות אך על-פי החלטות רבות של בית המשפט העליון סמכות שברשות הופכת לסמכות שבחובה, כאשר אי-הפעלתה נגועה בחוסר סבירות קיצוני.

המקרה הבולט בתחום זה הוא הלכת דרעי בבג"ץ 3094/93 התנועה לאיכות השלטון בישראל נ' ממשלת ישראל, בה הורה בית המשפט לראש הממשלה רבין ז"ל מתוקף סמכותו שברשות (שהפכה לסמכות בחובה) לפטר את השר דרעי, וזאת משום שאילולא היה מפוטר, כהונתו של דרעי הייתה נגועה בחוסר סבירות קיצוני, כך קבע שם בית המשפט:

"מכאן כי גם אם הרשות ממאנת להפעיל סמכות שבשיקול-דעת, ניתן לבחון את הימנעותה האמורה מפעולה לפי אמות המידה המקובלות בעת בחינתן של סמכויות סטטוטוריות, היינו ניתן לבחון אם ההימנעות משימוש בסמכות נבעה משיקולים סבירים או שמא חייב מכלול הנסיבות את הפעלת הסמכות; כן נבחן אם ביסוד ההימנעות אינם מונחים חוסר סבירות, שרירות או הפליה, העלולים לפסול את מעשיה או מחדליה של הרשות".


בואו נחשוב יחדיו:

1. החוק מסמיך אתכם לחייב חיסונים על-פי קריטריונים שתקבעו.

2. הסבירות והשכל הישר מורים על כך שהסמכות שברשות הזו היא ודאי סמכות שחובה החלה על הדרג המקצועי (מנכ"ל ומטה) כי:

א. המסקנה המקצועית היא שסכנת חיים ממשית מרחפת על ציבורים גדולים.
ב. המסקנה המקצועית היא שהחיסונים מצמצמים את הסכנה הזו.
ג. המסקנה המקצועית היא שהתועלת שבחיסונים גבוהה משמעותית מהנזק שבהם.
ד. המסקנה המתבקשת היא שהמיליון לא יתחסנו אלא אם חיסונים יאכפו (כלומר שלגבי המיליון מוצו כל הדרכים האחרות).

3. החוק מסמיך אתכם לקבוע את סדרי העדיפות של החיסון.

4. לא שרת החינוך תקבע היכן יהיו החיסונים אלא אתם תקבעו על-פי שיקולים של יעילות התהליך ומהירותו.

5. לא יועץ משפטי לממשלה לא קבינט ולא ממשלה מסירים את האחריות המוטלת על כתפיכם באורח בלעדי על-פי חוק.

6. אפילו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו (1992) לא חל, סעיף שימור דינים שבחוק מחריג חוקים שנחקקו לפניו, ופקודת בריאות העם היא פקודה בריטית מ-1940.

7. גם לו היה חל, היה מורה בבירור על העדפת שמירת החיים מול תיאוריות הזויות, אנרכיסטיות, הפוגעות בחיים ובבריאות של הציבור.


לצערי, כל פעולה שלכם שאיננה בכיוון של אכיפה שקולה של חיסונים לקבוצת הסרבנים, על-פי הסמכתכם הברורה שבחוק, תעיד לטעמי על כך שאינכם מאמינים בקיומה של המגיפה או שאינכם משוכנעים ביעילות החיסונים, מה שלדעתי אינו נכון כעת להבנתי, אך גם דעתי עלולה ח"ו להשתנות.

שימו לב שהאכיפה על-פי חוק, אינה מתבצעת על-ידי קשירה של האנשים לעמודים והזרקת הנסיוב בכוח אלא באמצעות מאסר או קנס, אני מניח שחמש לירות של 1940 זה הרבה שקלים של היום.

הגורם היחיד שעלול לעצור אתכם בעניין החיסונים הוא בית המשפט. לא הפוליטיקאים, לא היועצים המשפטיים. לטעמי אתם חייבים לעם ישראל תוכנית הדרגתית לחיסון חובה של המיליון, בלי להמתין ח"ו לתחילת שנת הלימודים, אך ייתכן שעל-ידי שימוש תשתיתי במוסדות החינוך כאתרי חיסון המוניים, באחריות רבה, אך בלי לעצום עיניים, בלי לספור כלום פרט לשיקולי בריאות, (ובלי להקשיב לגורמים שהחוק לא מטיל עליהם את האחריות על בריאות הציבור.)

זכרו שנושא החיסון שונה מכל הנושאים האחרים או לפחות ממרביתם, כי אין בו כל שיקול כלכלי לאזרח. החיסון דווקא מיטיב עם האזרחים כלכלית, ואם בכל שאר הנושאים, חריפות צעדיכם חייבת להיות תוך איזון עם נושאים רבים נוספים, הרי שבעניין החיסונים, לקצב שלהם, למיקום שלהם, להיקף שלהם אין אינטרסים נוגדים מן הסוג הזה, ולכן הדרך פתוחה בפניכם, ואם לא תיסעו קדימה, תשאירו את עם ישראל להתייבש, תחת השמש הקופחת, מאחוריכם.

רק בית המשפט מוסמך לעצור אתכם, ואם בית המשפט יעצור אתכם, אז כמובן תהיו ממושמעים, אם תתפטרו אז אם לאו, זה כבר יהיה עניין אישי של כל אחד מכם.

תאריך:  13/08/2021   |   עודכן:  13/08/2021
אפרים הלפרין
+נעצר גבר בן 21 בחשד שתקף נהג אוטובוס
18:57 13/08/21  |  עידן יוסף
המשטרה עצרה לחקירה חשוד כבן 21 תושב שילה שתקף הבוקר נהג אוטובוס באמצעות הפלאפון שלו, גרם לפציעתו וזאת לאחר שהנהג ביקש ממנו לעטות מסיכה. מעצרו הוארך עד ליום 16.08.21 והחקירה נמשכת.
+השרה מרב מיכאלי קיבלה מנת חיסון שלישית נגד נגיף קורונה
13:03 13/08/21  |  איציק וולף
שרת התחבורה מרב מיכאלי קיבלה את החיסון השלישי נגד קורונה. "מהבוקר מחסנות חיסון שלישי כבר מגיל 50. אצתי רצתי לקבל אותו", כתבה ברשתות החברתיות.

לדברי מיכאלי, חיסונים מאז ומעולם הצילו את האנושות ממגפות, וגם בקורונה ובדלתא נלחם באמצעות חיסונים.

"זאת גם הסיבה שהתעקשתי מול ראש הממשלה ושר הבריאות שקופות החולים יחלו לקבוע תורים לחיסונים באופן אקטיבי עבור הציבור שטרם התחסן או התחסנה. לשמחתי הצעד הזה כבר קורה והוא יכול לשנות את היקפי התחלואה. קחו אחריות על החיים ועל הבריאות שלכןם, של הקרובות והקרובים לכןם ושל החברה והמדינה שלנו. זה בידיים של כל אחת ואחד מאיתנו. לא רק כדי למנוע סגר, בחגים או בכלל. פשוט כדי להיות מחוסנות מפני הנגיף המשתולל הזה", אמרה.
+נוסע ללא מסכה תקף נהג אוטובוס
11:15 13/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
נוסע שעלה בשבות רחל לאוטובוס מאריאל לירושלים נדרש על-ידי הנהג לעטות מסכה  ▪  לאחר שהחל לקלל והתבקש להימנע מכך - תקף את הנהג באמצעות מכשיר הטלפון שלו  ▪  אגד תעבורה הפסיקה את כניסת האוטובוסים לשבות רחל עד לסוף היום
(נהג האוטובוס לאחר שהותקף. פונה לבית חולים [צילום: אגד תעבורה])
+שיעור מאומתי הקורונה בעלייה: 6,083 אובחנו אתמול - 5.02%
10:24 13/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

+שר הבריאות הורוביץ יתחסן היום בחיסון שלישי
08:45 13/08/21  |  איציק וולף
לאחר ההחלטה לחסן בני 50 ומעלה בחיסון דחף (בוסטר), יגיע (יום ו', 13.8.21) שר הבריאות ניצן הורוביץ בשעה 12:00 למרכז הרפואי מאיר בכפר סבא ויהיה ראשון המתחסנים במנת חיסון שלישית בשכבת גיל זו.

+ה-FDA אישר מנה שלישית למדוכאי חיסון
08:28 13/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אישור החירום שניתן על-ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני הוא עבור אוכלוסייה מצומצמת של מדוכאי חיסון הכוללת מושתלי איברים ומטופלים שאובחנו כבעלי רמה חיסונית נמוכה  ▪  ראש ה-FDA: לאחר סקירה יסודית של המידע הזמין, ה-FDA החליט שקבוצה קטנה של אנשים פגיעים עשויים להרוויח מקבלת מנת החיסון השלישית
(ראש ה-FDA, ד"ר ג'נט וודקוק [צילום: AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חובת אכיפת חיסון
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
13/08/21 12:52
 
ה.א
13/08/21 15:45
 
באום
13/08/21 21:05
 
שלמה המגיב
13/08/21 17:22
2
חשדנית
14/08/21 18:36
 
ה.א
14/08/21 21:35
 
חשדנית
14/08/21 22:58
 
חשדנית
14/08/21 21:37
 
חשדנית
14/08/21 21:53
 
ה.א
15/08/21 08:04
 
הנשיא טארמפ
17/08/21 15:41
3
בני בנקר
16/08/21 17:13
 
א.ה
16/08/21 21:37
4
חוקר ותיק
18/08/21 09:22
5
עודד הנודד
9/09/21 23:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
מינהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) אישר (יום ה', 12.8.21) מתן מנת חיסון שלישית נגד נגיף הקורונה לאנשים הסובלים מבעיות במערכת החיסונית. מדובר באישור הרשמי הראשון שניתן למתן המנה השלישית. בישראל החלו לתת את מנת הדחף לחיסון נגד קורונה כבר בחודש שעבר לאזרחים בני 60 ומעלה, ומהיום - גם לבני 50 ומעלה.
13/08/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
מומחי הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) החליטו הלילה (יום ה', 12.8.21) לאשר מתן חיסונים שלישי לבני 50 ומעלה. קופת חולים כללית הודיעה כי תחסן בני 50 ומעלה במנה שלישית. ההודעה נמסרה עוד בטרם ניתן אישור מצד הצוות של משרד הבריאות.
12/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
משטרת ישראל רשמה אתמול (יום ד', 11.8.21) 2,063 דוחות קורונה, פי ארבעה מאשר בתחילת השבוע. 1,927 דוחות ניתנו בגין אי-עטיית מסכה, 72 בגין הפרת מתווה התו הירוק ו-64 בגין הפרת בידוד.
12/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
האם על תלמידי ארה"ב לחזור לכיתות ב-1 בספטמבר? האם לחייב אותם לעטות מסיכות? שליחת הילדים לבתי הספר מעמידה אותם בסכנת הידבקות בקורונה ואולי אפילו בסכנת מוות. השארתם בבית תגרום למיליוני ילדים לאבד ידע, ורבים מהם יסבלו כל חייהם נזקים פסיכולוגיים ונפשיים.
12/08/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מנכ"ל משרד הבריאות הפרופסור נחמן אש מסר (יום ה', 12.8.21) בהצהרה לתקשורת כי הוא חושש מהחמרה בתחלואה על-אף ההגבלות שאושרו בקבינט הקורונה. אש פנה לציבור וקרא שוב למי שטרם התחסן לעשות זאת. "אף אחד מאיתנו לא מעוניין בסגר או בצעדים קשים אחרים", אמר. "התורים לחיסון זמינים בפריסה ארצית רחבה. החיסון הוא האמצעי היעיל ביותר שלנו וחייבים לנצל את זה".
12/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il