|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
לחשוף את האמת [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]
האיום הפולני לבטל את משלחות הנוער

להוציא לעצמם שתי עיניים

ההתנהגות הפולנית סביב חוק הרכוש היא אנטישמיות קלאסית, ועושה רושם שהממשלה המקומית מוכנה אפילו לפגוע קשות בכלכלתה כחלק מאותו קמפיין התשובה הראויה היא להמשיך לנסוע ולהפגין בגאווה את היותנו ישראלים ויהודים
17/08/2021  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שואה וגבורה   |   תגובות

בשיפולי העיר העתיקה של לובלין ניצב בית דו-קומתי חסר ייחוד, ודאי לעומת הבתים ההדורים והמקושטים שסביבו. שני שלטים הקבועים בכניסה אליו מלמדים, כי כאן שכנו משרדי הקהילה היהודית בעיר וכאן מצאו מחסה יתומים וזקנים בני הקהילה; הם נרצחו ב-24 במארס 1942 כחלק מחיסול הגטו. כיום זהו מרכז תרבותי. כאשר נכנסתי אליו אתמול (16.8.21), ועל ראשי כיפה סרוגה, נתקלתי במבט חשדני ואף עוין של שתי הנשים שישבו בכניסה ונאסר עלי לבקר בו. קיבלתי את הרושם שהן חוששות שבאתי לדרוש את הבעלות עליו.

כחוקר שואה אני יודע מהן אנטישמיות וגזענות, ומשום כך נזהר מאוד שלא להשתמש במילים אלו בהקשרים שגויים. לא כל מדינה שמצביעה נגדנו באירוויזיון היא אנטישמית ולא כל ביקורת על יהודים היא גזענות. אבל מצד שני, כפי שאמר שופט בית המשפט העליון האמריקני פּוֹטֶר סטיוארט בהקשר אחרי לגמרי, "אני מזהה אותה כשאני רואה אותה". מה שאנחנו רואים כעת בפולין הוא אנטישמיות, חד וחלק. זה מתחיל מהחוק המונע השבת רכוש של קורבנות שואה, נמשך במבטים של אותן נשים ומגיע לאיום הגס לבטל את משלחות הנוער מישראל לפולין. זו אנטישמיות, כי היא מכוונת נגד יהודים באשר הם יהודים, כי היא מתכתבת עם הטענות הנושנות בדבר הקשר הפסול בין יהודים לכסף, וכי היא מכוונת כלפי הנושא המקודש ביותר לעם היהודי ולו בלבד - השואה.

לא ניכנס כאן לשאלות הסבוכות של יחסי יהודים-פולנים לאורך הדורות בכלל ובשואה בפרט. נזכיר רק, שהיו משתפי פעולה פולנים רבים ורבבות השתתפו בצורה ישירה ועקיפה ברדיפות ובהשמדה, לצד למעלה מ-7,000 פולנים שהוכרו כחסידי אומות העולם - רבע מכלל מקבלי התואר. תופעות דומות היו כמעט בכל רחבי אירופה, מצרפת ועד אוקראינה, מהולנד ועד יוון. פולין מקבלת יותר תשומת לב משום שכמעט מחצית מקורבנות השואה היו תושביה (נכון לגבולות ספטמבר 1939) ומשום שעל אדמתה הוקמו חמישה מבין ששת מחנות ההשמדה ובהם אושוויץ.

גם בשאלת השבת הרכוש לא נעסוק כרגע. גם היא מורכבת מאוד, משום שלאחר השוד הנאצי בא השוד הקומוניסטי, לאחר מכן באה ההפרטה וכל אלו יחדיו יצרו שרשרת בעלויות ארוכה וקשה לפיצוח. קשה אף לקבוע למי להשיב את הרכוש הקהילתי, לנוכח העובדה שבפולין יש אולי 30,000 יהודים, בעוד צאצאיהם של הקורבנות מפוזרים בכל העולם, והיו אין-ספור מחלוקות בתוך העם היהודי בשאלת הבעלות על בתי הכנסת, בתי הקברות, בתי הספר והנכסים הדומים.

אל תאשימו את הראי

השורות הבאות מטפלות רק בסוגיה האקטואלית ביותר: משלחות הנוער מישראל לפולין. סגן שר החוץ הפולני, פאוול יבלונסקי, אמר השבוע שארצו בוחנת את המשך קיומם משום שלטענתו "מטפטפים בהם שנאה לפולין". לדבריו, הסיורים "לא מתקיימים באופן ראוי, ולעתים הם מחדירים שנאה לפולין לראשיהם של הצעירים הישראלים. אנחנו מתמודדים עם אנטי-פולניות בישראל. יש הרבה סיבות למצב הזה - אבל אחת מהן היא הצורה שבה מחנכים ומגדלים את הנוער הישראלי. התעמולה הזו, שמבוססת על שנאת פולין, מטופטפת לראשיהם של אנשים צעירים מגיל צעיר בבית הספר".

זהו קשקוש מוחלט, אלא אם כן אמירת האמת מהווה בעיני יבלונסקי "שנאת פולין" - וזה בהחלט אפשרי, לנוכח החוק המקומי האוסר לומר את האמת על חלקם של הפולנים בשואה. בהנחיות הרשמיות של משרד החינוך נאמר כי אחת ממטרות המסע (האחרונה בין שש המטרות) היא "להכיר את מורכבות היחסים בין היהודים לפולנים לאורך ההיסטוריה של העמים". יצא לי להשתתף במסע שכזה, ואני מעיד שלא נאמרה בו מילה אחת של שנאה כלפי הפולנים. יצא לי לדבר עם לא-מעט בני נוער, ולא שמעתי מהם אף מילה של שנאה כלפי הפולנים. ובכלל, אני לא מרגיש שנאה - אפילו לא כלפי גרמניה - אלא צער עמוק על ההשמדה, גאווה על העמידה, רצון להבין כיצד זה אירע ונחישות למנוע את הישנות האירועים.

אם נחזור לאתר משרד החינוך נראה, שהפולנים ממש שוליים בכל העסק. מטרות המסע הן "להכיר את העושר הרוחני והתרבותי של החיים היהודיים בפולין לפני מלחמת העולם השנייה באמצעות ביקור באתרים ומפגש עם שרידי החיים היהודים ברחבי פולין. לחזק את הקשר של הנוער עם עברו של העם היהודי ולעסוק בזהות ישראלית. לחוש ולנסות להבין את המשמעות והסיבות ההיסטוריות והיקף החורבן והאובדן של הקהילות היהודיות שנרצחו. להכיר את האידיאולוגיה הנאצית ואת המניעים לצמיחתה. להכיר ולהעריך את העמידה האמיצה והמאבק להישרדות". ורק אחרי כל זה, כאמור, המטרה היא לבחון את היחסים בין הפולנים ליהודים במשך 1,000 שנה. אם התמונה המצטיירת בהקשר זה היא בעיקרה של דיכוי ורציחות - יואילו נא יבלונסקי וחבריו לבחון את המציאות ולא להאשים את הראי.

100 מיליון דולר בשנה

האיום של יבלונסקי הזכיר לי בדיחה ידועה על סוחר יהודי אליו מתגלה מלאך ומבטיח לתת לו את כל מבוקשו, אך מבהיר לו שמתחרהו יקבל כפליים. תגובתו של הסוחר: "תוציא לי עין". אם יש ממש באיומו של יבלונסקי, הרי שמדובר בתופעה הפוכה: הפולנים מוכנים להוציא לעצמם שתי עיניים כדי להוציא לישראל עין אחת. מהבחינה הכלכלית גרידא, ביטול המסעות יפגע בפולין הרבה יותר מאשר בישראל (אגב, לא ברור עד כמה הפולנים יכולים למנוע אותם; נראה שהכלי העיקרי שבידיהם הוא ביטול האישור לליווי המסעות בידי אנשי ביטחון ישראלים).

ראו את המספרים. עד הקורונה יצאו לפולין מדי שנה 40,000 בני נוער ישראלים ב-400 משלחות. עלות המסע הייתה 4,800-4,300 שקל לתלמיד. חלק מן הכסף נשאר בידיים ישראליות (עמלות וכדומה), ומצד שני - המבקרים גם מוציאים כסף בפולין עצמה. לכן, אפשר להניח שכל נוסע מותיר בפולין 5,000 שקל. זה אומר: 200 מיליון שקל לשנה רק מהתלמידים. תוסיפו לזה אלפי מלווים, מדריכים שיוצאים להשתלמויות ולהכנות בפולין ומשלחות נוער שאינן מאורגנות בידי משרד החינוך. אם יבוטלו משלחות הנוער, ניתן להניח שרבים אחרים יבטלו גם הם את ביקוריהם מתוך מחאה. בחשבון זהיר, מדובר בהפסד של 100 מיליון דולר בשנה לפולנים - ובענפים שנפגעו בצורה הקשה ביותר מן הקורונה: תיירות, תעופה ואירוח. הסכום הזה שווה לתוצר השנתי של 6,600 פולנים. לשם השוואה: הוא מקביל לתוצר של 2,200 ישראלים, כי התמ"ג לנפש בישראל גבוה פי שלושה מאשר בפולין (45,000 דולר לעומת 15,000 דולר).

ומדוע כל זה הוא אנטישמיות? משום שדבריו של יבלונסקי עונים במלואם לאחד המאפיינים הבולטים ביותר של האנטישמיות: היהודים אשמים בכך שהם נפגעים. זה החל בשנאת ישראל הנוצרית והגיע לשיאו באנטישמיות הגזענית מבית מדרשם של הנאצים, וזה ממש לא עבר מן העולם. לפי יבלונסקי, אם המסעות לפולין ייפסקו - זה יהיה בגלל הישראלים (ובמילים אחרות: בגלל היהודים). לשיטתו, אם ינתקו את העם היהודי מהגלות החשובה ביותר והחשוכה ביותר בה שהה, זה יהיה בגללו. המסעות לפולין מעוררים מזה שנים מחלוקת פדגוגית משמעותית והרבה תגובות רגשיות, והאיום הבוטה של יבלונסקי רק מחזק את אלו הסוברים שיש להימנע מהם. הייתי אומר שזו מטרתו האמיתית - להביא לכך שהישראלים יפסיקו בעצמם לבקר בפולין - אבל לא אייחס תחכום שכזה לאנטישמי גס שכזה. בפועל, מדובר בעוד מאפיין ישן של האנטישמיות: נכונות לפגיעה עצמית כדי לפגוע ביהודים, ואחר כך כמובן להאשים בכך את היהודים עצמם.

התשובה האישית שלי היא להמשיך לבקר בפולין, להמשיך לתמוך במסעות הנוער, לעודד כל ישראלי לבקר ולראות במו עיניו - ולהמשיך לחקור ולחשוף את האמת על חלקם של פולין והפולנים בשואה, לטוב ולרע. ואעשה את כל זה עם כיפה סרוגה על הראש. לא אסתיר את זהותי הדתית והלאומית במדינה בה נרצחו משפחותיהם של שני הסבים שלי.

תאריך:  17/08/2021   |   עודכן:  17/08/2021
איתמר לוין, לובלין
+אשמת הפולנים
12:01 17/08/21  |  ארווין קליין   |   לרשימה המלאה
למרות שהאמת לגבי מעשי הפולנים בשואה מזעזעת, מן הראוי להתקדם הלאה ולהביט קדימה ולא אחורה

(מחנה עבודה בפולין [צילום: להבת חקק])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להוציא לעצמם שתי עיניים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סיני
17/08/21 17:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
נשיא פולין אנדז'יי דודה חתם (שבת, 14.8.21) על חוק הרכוש, שמגביל את זכויותיהם של יהודים על נכסים שהחזיקו לפני מלחמת העולם השנייה. בתגובה, שר החוץ יאיר לפיד הורה על החזרת השגריר בוורשה לישראל להתייעצות ללא הגבלת זמן. בד-בבד, ישראל מקיימת שיחות תיאום עם ארצות הברית על דרכי תגובה נוספות.
14/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
מרכז אנה פרנק נפתח באוניברסיטה בדרום קרוליינה, ויהיה המוזאון הראשון בצפון אמריקה, והרביעי בעולם שבו יוכלו המבקרים להכיר מקרוב את סיפורה המפורסם של הנערה המתגברת שנספתה בשואה. "מרכז אנה פרנק ב-USC אינו דומה לשום דבר שהאוניברסיטה אי-פעם עשתה בעבר", אמר נשיא האוניברסיטה הזמנית, האריס פסטדיס, במהלך טקס ההכרזה ביום שלישי האחרון.
12/08/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
הפרלמנט בפולין אישר את החוק המגביל תביעות על רכוש ממלחמת העולם השנייה, האמור למנוע מיורשי פולנים לתבוע את הרכוש שנגזל ממשפחותיהם על-ידי הנאצים ועל-ידי פולנים במהלך מלחמת העולם השנייה. לאחר שנשיא פולין אנדז'יי דודה יחתום על החוק הוא ייכנס לתוקף.
11/08/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בשבוע שעבר, חברת הכנסת מאי גולן ואני שלחנו מכתב לכל סיעות הפרלמנט הפולני בקריאה להתנגד לחוק המונע השבת רכוש לניצולי השואה וצאצאיהם. על המכתב חתמו עוד 80 חברי כנסת מכל סיעות הבית, מימין ומשמאל. רבים ממי שיושבים במליאה חתמו, כי זכרון השואה וכבוד ניצולי השואה אינו עניין פוליטי, ויש בכנסת ישראל הסכמה בנושא הזה מקיר לקיר.
05/08/2021  |  יוראי להב הרצנו  |   נאומים
מיעוט מיוחס של מדינות יכולות לספק חיסוני קורונה לכל תושביהן, בעוד המדינות המתפתחות נאבקות לחסן את עובדי הרפואה שלהן. התפרצות זן הדלתא והסירוב של רבים להתחסן מלמדים את הממשלות שיש עוד הרבה מה לעשות – מדווח וושינגטון פוסט.
03/08/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il